Film (standardowy)
Czy można przeprowadzić bilans cieplny bez wagi i termometru?
Bilans cieplny kojarzy się z takimi wzorami jak
czy
Tak więc w najprostszym ujęciu przeprowadzenie eksperymentu z wykorzystaniem bilansu cieplnego powinno wymagać znajomości lub pomiaru temperatur (np. początkowych i oraz końcowej ) a także mas ( i czy i ) ciał uczestniczących w wymianie ciepła. Czy można dać sobie radę bez tych pomiarów?
Odpowiesz, przekornie, że pewnie tak, bo inaczej fizyk by o to nie pytał. Proszę bardzo - ale jak to zrobić? Jak zorganizować pomiar ciepła topnienia lodu bez wagi i termometru?
Obejrzyj film edukacyjny, w którym pokazane są pomiary oraz podane ich wyniki. Przygotuj się do wyznaczenia, na ich podstawie, ciepła topnienia lodu.
Zastanów się, w jaki sposób warunki eksperymentu i jego wyniki pozwalają zastąpić informacje typowo uzyskiwane za pomocą wagi i termometru. A może pozwalają z tych informacji zrezygnować?
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym, w którym pokazane są pomiary oraz podane ich wyniki. Przygotuj się do wyznaczenia, na ich podstawie, ciepła topnienia lodu. Zastanów się, w jaki sposób warunki eksperymentu i jego wyniki pozwalają zastąpić informacje typowo uzyskiwane za pomocą wagi i termometru. A może pozwalają z tych informacji zrezygnować?

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RtYwZDNr4I69Y
Zapoznaj się uważnie ze ścieżką lektorską filmu.
Uporządkuj informacje otrzymane podczas przeprowadzonego na filmie doświadczenia, uzupełnij je o niezbędne informacje teoretyczne i wyznacz ciepło topnienia lodu.
Na końcu przeprowadzisz analizę warunków, w których doświadczenie przebiegało i odniesiesz się do wiarygodności uzyskanego wyniku.
I. Przebieg i wyniki pomiarów.
Grecka litera τ (czytaj jako 'tau'; wymowa grecka to 'taf') służy w fizyce do oznaczania czasów. Wskaż właściwy pis tych dwóch etapów:
Etap pierwszy to 1. wrzenie i w konsekwencji parowanie wody powstałej oryginalnie z lodu., 2. podgrzewanie wody powstałej z lodu od t1 = do t2 = , 3. podgrzewanie lodu przetrzymywanego wcześniej w zamrażarce, do temperatury t1 = , 4. topnienie lodu, którego temperatura t1 = jest niezmienna.
Etap drugi to 1. wrzenie i w konsekwencji parowanie wody powstałej oryginalnie z lodu., 2. podgrzewanie wody powstałej z lodu od t1 = do t2 = , 3. podgrzewanie lodu przetrzymywanego wcześniej w zamrażarce, do temperatury t1 = , 4. topnienie lodu, którego temperatura t1 = jest niezmienna.
W eksperymencie wyróżniono dwa zasadnicze etapy, których czasy trwania oznaczono jako τ1 oraz τ2.
Grecka litera τ (czytaj jako 'tau'; wymowa grecka to 'taf') służy w fizyce do oznaczania czasów.
wrzenie i w konsekwencji parowanie wody powstałej oryginalnie z lodu., topnienie lodu, którego temperatura t1 = jest niezmienna., podgrzewanie lodu przetrzymywanego wcześniej w zamrażarce, do temperatury t1 = , podgrzewanie wody powstałej z lodu od t1 = do t2 =
Wskaż właściwy opis tych dwóch etapów:
Etap pierwszy to ..............................................................................................................................................................................
Etap drugi to ..............................................................................................................................................................................
Czas trwania drugiej fazy doświadczenia τ2 = 1. 95 s, 2. 30 s, 3. 135 s.
135 s, 95 s, 30 s
Czas trwania pierwszego etapu doświadczenia τ1 = .............
Czas trwania drugiego etapu doświadczenia τ2 = .............
II. Teoretyczny opis eksperymentu
Niech cIndeks dolny tt oznacza ciepło topnienia lodu, cIndeks dolny ww ciepło właściwe lodu, a m jego masę. Niech zaś P oznacza moc grzałki, jednakową w obu etapach.
Q1 = m·1. P, 2. Δt, 3. ct, 4. m, 5. τ1, 6. Δτ
Q1 = P·1. P, 2. Δt, 3. ct, 4. m, 5. τ1, 6. Δτ
W etapie 2.
Q2 = 1. P, 2. Δt, 3. ct, 4. m, 5. τ1, 6. Δτ·cw·1. P, 2. Δt, 3. ct, 4. m, 5. τ1, 6. Δτ
Q2 = 1. P, 2. Δt, 3. ct, 4. m, 5. τ1, 6. Δτ·τ2
Uzupełnij równania opisujące każdy z etapów doświadczenia oddzielnie.
m, ct, P, Δt, Δτ, τ1
W etapie 1.
Q1 = m·............
Q1 = P·............
W etapie 2.
Q2 = ............·cw·............
Q2 = ............·τ2
Rozwiąż układ równań uzyskany w poprzednim poleceniu względem ciepła topnienia lodu cIndeks dolny tt. Skomentuj otrzymany wynik z punktu widzenia pytań z polecenia nr 1 oraz dalszego postępowania idącego w kierunku wyznaczenia ciepła topnienia lodu. Uwzględnij w komentarzu problematykę dokładności, z jaką znamy poszczególne wielkości niezbędne do wyznaczenia ciepła topnienia lodu.
Zapisz swoje wyprowadzenie oraz komentarze w przygotowanym polu i porównaj z odpowiedzią wzorcową.
III. Ciepło topnienia lodu
Oblicz uzyskaną wartość ciepła topnienia lodu cIndeks dolny tt. Przedstaw wynik zgodnie z komentarzem z poprzedniego polecenia. Następnie porównaj swój wynik z wartością tablicową , zaokrągloną do trzech cyfr znaczących.
Wskaż najbardziej trafną ocenę doświadczenia, w związku z uzyskanym wynikiem, jaką sformułuje fizyk.
- Doświadczenie nie wyszło. Nie ma sensu dalej się nim zajmować, bo nie da to niczego ciekawego ani pożytecznego.
- Doświadczenie nie wyszło. Można się zastanowić, dlaczego, ale to raczej niewiele zmieni.
- Doświadczenie wyszło, choć wynik jest zaskakujący. Warto się nad nim zastanowić, by określić powód tego stanu rzeczy.
- Doświadczenie wyszło. Mało tego, pokazuje dobitnie, że dotychczasowe wyobrażenia o wartości ciepła topnienia lodu były błędne. Należy możliwie szybko opublikować wynik, by doprowadzić do skorygowania błędu w danych tablicowych.
IV. Analiza wyniku
W filmie możesz doszukać się przyczyn uzyskania tak zawyżonej wartości ciepła topnienia. Obejrzyj go uważnie raz jeszcze. W porównaniu z klasycznym doświadczeniem kalorymetrycznym łatwo stwierdzisz trzy istotne różnice:
1. Naczynie stojące na kuchence jest metalowe i ma pojedynczą, cienką ściankę.
2. Naczynie, w którym podgrzewany jest lód, a następnie woda, nie ma pokrywki.
3. Naczynie jest silnie podgrzewane od spodu. Zatem po stopieniu pierwszych warstw lodu temperatura powstałej wody dość gwałtownie rośnie, zanim jeszcze stopi się reszta lodu - woda ta w sposób zauważalny paruje.
2. Brak pokrywki na naczyniu powoduje skrócenie wydłużenie czasu τ1 oraz skrócenie wydłużenie czasu τ2.
3. Ogrzanie wody przed roztopieniem całego lodu powoduje skrócenie wydłużenie czasu τ1 oraz skrócenie wydłużenie czasu τ2.
Każdy z tych czynników wpływa na czasy τ1 oraz τ2. Określ ten wpływ:
1. Słaba izolacja termiczna w ściankach naczynia powoduje {skrócenie} {#wydłużenie} czasu τ1 oraz {skrócenie} {#wydłużenie} czasu τ2.
2. Brak pokrywki na naczyniu powoduje {skrócenie} {#wydłużenie} czasu τ1 oraz {skrócenie} {#wydłużenie} czasu τ2.
3. Ogrzanie wody przed roztopieniem całego lodu powoduje {skrócenie} {#wydłużenie} czasu τ1 oraz {#skrócenie} {wydłużenie} czasu τ2.
Wartość ciepła właściwego obliczana była z wyrażenia wyprowadzonego w poleceniu 5.
Czterokrotne zawyżenie wyniku (w porównaniu z wartością tablicową) nie może być skutkiem przyjęcia zawyżonych wartości cIndeks dolny ww czy deltat - obie są wartościami tablicowymi. Pomyłka musi więc być związana z przeszacowaniem ilorazu .
Przeprowadź i zapisz rozumowanie, w którym wykażesz, że na podstawie informacji, którymi dysponujesz:
a) nie da się rozstrzygnąć, czy słaba izolacja termiczna naczynia oraz brak pokrywki (czynniki 1 oraz 2 z polecenia 8.) przyczyniły się do zawyżenia wartości cIndeks dolny tt;
b) można stwierdzić, że zagrzanie wody przed stopieniem całego lodu (czynnik 3 z polecenia 8.) spowodowało zawyżenie wartości cIndeks dolny tt.