Film
Obejrzyj film edukacyjny, a następnie wyjaśnij, dlaczego wszystkie teksty opowiadające o zachowaniu Maryi pod krzyżem klasyfikujemy jako apokryficzne.
Zapoznaj się z filmem edukacyjnym, a następnie wyjaśnij, dlaczego wszystkie teksty opowiadające o zachowaniu Maryi pod krzyżem klasyfikujemy jako apokryficzne.
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla zgromadzonych oraz dla kultury ma „przekazanie” pod opiekę przez umierającego na krzyżu Jezusa Maryi swojemu uczniowi i odwrotnie.
Przeanalizuj, czy Lament świętokrzyski spełnia cechy planktu średniowiecznego. W tabeli wypisz cechy i opisz ich realizacje w utworze.
Lament świętokrzyskiPosłuchajcie, bracia miła,
kcęć wam skorżyć krwawą głowę;
usłyszycie moj zamętek,
jen mi się [z]stał w Wielki Piątek.Pożałuj mię, stary, młody,
boć mi przyszły krwawe gody;
jednegociem Syna miała
i tegociem ożalała.Zamęt ciężki dostał się mie, ubogiej żenie,
widzęć rozkrwawione me miłe narodzenie;
ciężka moja chwila, krwawa godzin[a],
widzęć niewiernego Żydowina,
iż on bije, męczy mego miłego Syna.Synku miły i wybrany,
rozdziel z matką swoją rany;
a wszakom cię, Synku miły, w swem sercu nosiła,
a takież tobie wiernie służyła.
Przemow k matce, bych się ucieszyła,
bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła.Synku, bych cię nisko miała,
niecoć bych ci wspomagała;
twoja głowka krzywo wisa, tęć bych ja podparła;
krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła;
Picia wołasz, piciać bych ci dała,
ale nie lza dosiąc twego święteg[o] ciała.O anjele Gabryjele,
gdzie jest ono twe wesele,
cożeś mi go obiecował tako barzo wiele,
a rzekęcy: „Panno, pełna jeś miłości!”
a ja pełna smutku i żałości.
Sprochniało we mnie ciało i moje wszytki kości.Proścież Boga, wy miłe i żądne maciory,
by wam nad dziatkami nie były takie to pozory,
jele ja nieboga ninie dziś zeźrzała
nad swym, nad miłym Synem krasnym,
iż on cirpi męki nie będąc w żadnej winie.Nie mam ani będę mieć jinego,
jedno ciebie, Synu, na krzyżu rozbitego.
Wymień i opisz, w jakich trzech strumieniach czasu funkcjonuje Lament świętokrzyski.
Wyjaśnij, jak należy interpretować przesłanie Lamentu świętokrzyskiego.
Obejrzyj obraz Matthiasa Grünewalda Ukrzyżowanie – jedną z najbardziej znanych malarskich realizacji motywu Stabat Mater. Wyjaśnij, dlaczego mógłby on stanowić ilustrację Lamentu świętokrzyskiego.
Zapoznaj się z opisem obrazu Matthiasa Grünewalda Ukrzyżowanie. Jest to jedna z najbardziej znanych malarskich realizacji motywu Stabat Mater. Wyjaśnij, dlaczego mógłby on stanowić ilustrację Lamentu świętokrzyskiego.
Zapoznaj się ze wspomnianym w wykładzie prof. Jacka Głażewskiego wierszem Józefa Wittlina Stabat Mater. Opisz wymieniane w utworze obrazy matki oraz określ, w jaki sposób nawiązują one do motywu Stabat Mater.
Stabat MaterStała matka boleściwa – na rynku,
Przy swym martwym powieszonym synku.Stała w świata przeraźliwej pustce
Polska matka w służącowskiej chustce.Nie płakała i nic nie mówiła,
Zimne oczy w zimne zwłoki wbiła.Wisiał martwy, z wszystkiego wyzuty,
Niemcy przedtem zabrali mu buty.Będą w butach jej syna chodzili
Po tej ziemi, którą pohańbili.Po tej ziemi, która umęczona
Stoi – patrzy – i milczy – jak ona.Stabat Mater, Mater Dolorosa,
Gdy jej synów odcina z powroza. Kładła w groby, głuche jak jej noce,
Martwe swego żywota owoce. Stabat Mater, Mater Nostra, Polonia
Z cierni miała koronę na skroniach.RtRlsKpRBTHcO