RXXRted9GsvMy

Flowers, fruits and seeds

Source: https://unsplash.com/, licencja: CC 0.

Link to the lesson

Before you start you should know
  • that there are many different plants in the natural environment;

  • some of the most important plants grown in homes and allotment gardens.

You will learn
  • to identify particular parts of a plant and to describe their functions;

  • to discuss the significance of different elements of a flower;

  • to describe the functions and significance of fruit.

R1XO7AtISeBAJ
Nagranie dźwiękowe abstraktu

The most important function of flowers is to produce fruit and seedsseedseeds. A flower usually consists of a calyx, corolla, stamens and a pistil. All these floral parts are arranged on a receptacle.

  • The calyx consists of units called sepals. They are usually green, and their main task is to protect delicate flower buds.

  • The corolla is composed of petals. In insect‑pollinated plantsinsect‑pollinated plantsinsect‑pollinated plants, their function is to attract animals capable to pollinatepollinationpollinate, i.e. to transfer pollen from stamens to the top of the pistil (stigma). In plants pollinated by the wind, that is wind‑pollinated plantswind‑pollinated plantswind‑pollinated plants, petals of the corolla are usually small and green.

  • The pistil and stamens allow plants to reproduce. Stamens produce pollen which is then transferred to the pistils of other flowers. This is how pollination occurs.

R1IrCpo53EYnn
Flower
Source: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
Task 1

Before you do the “The structure of a flower” experiment, write down the research question and the hypothesis. Then follow the attached instructions. Make observations during the task, and finally - conclusions.

RhuRoIBDDwO0z
Analysis. Research question (Uzupełnij). Hypothesis (Uzupełnij). Observations (Uzupełnij). Conclusions (Uzupełnij).
The structure of a flower
Experiment 1

The structure of a flower

You will need
  • lily flower

  • scissors

  • ruler

  • scalpel

  • magnifier

  • cutting tray

Instruction
  1. Cut the individual parts of the flower.

  2. Examine each part of the flower thoroughly. Pay attention to the structure and details (external and internal appearance).

After pollination, numerous changes take place in the pistil, leading to the formation of fruit in which seeds are encased. The task of fruits is to disseminate seeds. Fruits are often sweet and nutritious. In this way, they attract animals. After digesting fruit, animals excrete seeds in their feces. Some fruits produce barbs or other structures that get tangled in animal fur or feathers.

RZQyMyfobwMKd
Fruit
Source: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
R1bZ2sBlAHBWt
Exercise 1
Wyjaśnij funkcję podanych elementów budowy kwiatu: stamen, petal, pedicel, pistil.
Source: licencja: CC 0.
R1WZi7eUDlKfA
Exercise 2
Match the pairs: English words with Polish definition. insect‑pollinated plants Możliwe odpowiedzi: 1. rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr, 2. organ roślin nasiennych służący im do rozprzestrzeniania się; zawiera zarodek nowej rośliny, tkankę odżywczą i łupinę nasienną, 3. rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek, 4. proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion wind‑pollinated plants Możliwe odpowiedzi: 1. rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr, 2. organ roślin nasiennych służący im do rozprzestrzeniania się; zawiera zarodek nowej rośliny, tkankę odżywczą i łupinę nasienną, 3. rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek, 4. proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion pollination Możliwe odpowiedzi: 1. rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr, 2. organ roślin nasiennych służący im do rozprzestrzeniania się; zawiera zarodek nowej rośliny, tkankę odżywczą i łupinę nasienną, 3. rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek, 4. proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion seed Możliwe odpowiedzi: 1. rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr, 2. organ roślin nasiennych służący im do rozprzestrzeniania się; zawiera zarodek nowej rośliny, tkankę odżywczą i łupinę nasienną, 3. rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek, 4. proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion

Summary

  • Plants have a similar external structure, even though they may look very different.

  • Flowers differ with their appearance, but have a similar structure.

  • The function of a flower is to produce seeds and the fruit surrounding them.

  • Seeds are dispersed by the wind, water, animals or people.

Keywords

fruit, pollination, flower

Glossary

insect‑pollinated plants
insect‑pollinated plants
RDLHklw6ttsMZ
Nagranie dźwiękowe słówka

rośliny owadopylne – rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek

wind‑pollinated plants
wind‑pollinated plants
RE1DPRprtSOBf
Nagranie dźwiękowe słówka

rośliny wiatropylne – rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr

pollination
pollination
RvZepRsxhpCxp
Nagranie dźwiękowe słówka

zapylenie – proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion

seed
seed
R1bJmrN1irZ5T
Nagranie dźwiękowe słówka

nasiono – organ roślin nasiennych służący im do rozprzestrzeniania się; zawiera zarodek nowej rośliny, tkankę odżywczą i łupinę nasienną