Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1KjUkE0gHKlp1

Folklor w muzyce XX wieku – Bela Bartók

Bela Bartók w 1927, primephonic.com, CC BY 3.0

Ważne daty

1881‑1945 – lata życia Beli Bartóka

Ważniejsze kompozycje:

1903 – poemat symfoniczny Kossuth

1911 – opera Zamek Sinobrodego

1918‑1919 – balet Cudowny mandaryn

1926 – suita Pod gołym niebem

1930Cantata profana

1936 – kompozycja Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę

1937Sonata na 2 fortepiany i perkusję

1943Koncert na orkiestrę

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1S0jPqrhXTTO1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.

Nauczysz się

charakteryzować twórczość Beli Bartóka;

przedstawiać znaczenie Bartóka jako badacza kultury ludowej;

analizować oddziaływanie Bartóka na twórczość kolejnych pokoleń.

Życie i twórczość Beli Bartóka

Kompozytorzy wkraczający na scenę muzyczną na przełomie XIX i XX wieku, o ile szukali inspiracji w folklorzeFolkloryzmfolklorze muzycznym, traktowali go zgoła inaczej niż ich poprzednicy. W romantyzmie sama obecność folkloru świadczyła o podążaniu twórcy za aktualną modą, dla twórców XX‑wiecznych, godnym zainteresowania wzorem były tylko najbardziej archaiczne formy folkloru, sięgające do historycznych skal, czy kapryśnych i nieregularnych ukształtowań rytmicznych. Jednym z pierwszych kompozytorów, który cenił w muzyce tradycyjnej inne, niż jego antenaci, wartości był Bela Bartók, węgierski kompozytor, pianista i badacz muzyki ludowej.

RxjTDHxHZEExA
Ilustracja interaktywna przedstawiająca Belę Bartóka w 1902 roku. Jest młodzieńcem o regularnych rysach i pogodnym wyrazie twarzy oraz dużych ciemnych oczach Na ilustracji umieszczono dodatkowe informacje: 1. Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu matka. Następnie kształcił się w Bratysławie, by w 1899 roku rozpocząć studia z zakresu instrumentalistyki i kompozycji w Królewskiej Akademii Muzycznej w Budapeszcie. Niezadowolony z pierwszych prób kompozytorskich postanowił poświęcić się pianistyce, ale wysłuchanie poematu symfonicznego Tako rzecze Zarathustra Ryszarda Straussa w 1902 roku zdecydowało o zmianie decyzji. Skomponowany przez Bartóka w 1903 roku poemat symfoniczny Kossuth (na cześć Lajosa Kossutha, węgierskiego bohatera narodowego) przyniósł mu uznanie i popularność.
Bela Bartók w 1902 roku, telegraph.co.uk, CC BY 3.0

Inspiracje Beli Bartóka

Olbrzymi wpływ na zainteresowania i twórczość Bartóka miała przyjaźń z Zoltanem Kodály’em, który za cel postawił sobie prace związane z utrwalaniem folkloru węgierskiego: poddanie go analizie stylokrytycznej, twórcze opracowanie wzorów ludowych, przygotowanie „nowej” publiczności do percepcji „nowej” muzyki (drogą odpowiedniej edukacji, nie tylko w zawodowym szkolnictwie muzycznym, lecz przede wszystkim w powszechnym systemie kształcenia) i – ostatecznie – próba wprowadzenia tzw. profesjonalnej muzyki węgierskiej w obieg ogólnoeuropejski.

RCOmydnxknARu
Fotografia przedstawia Zoltana Kodály - mężczyznę w średnim wieku, z posiwiałym zarostem. Ma pochyloną głowę i jest skupiony na wykonywaniu pracy. Obok niego znajduje się tuba gramofonu. Na ilustracji umieszczono dodatkowe informacje: Zafascynowany tymi działaniami Bartók nie tylko kontynuował prace badawcze i popularyzatorskie Kodálya, ale - przede wszystkim - poszerzył ich zakres, badając także pieśni: słowackie, cygańskie, rumuńskie, serbo‑chorwackie, tureckie i arabskie.
Zoltan Kodály, mek.oszk.hu, CC BY 3.0

Zebrane materiały Bartók dokładnie analizował stając się jednym z prekursorów etnografii muzycznejEtnomuzykologiaetnografii muzycznej, ponadto w rozmaity sposób wprowadzał wzory ludowe bądź ich dalekie reminiscencje do własnych kompozycji. Obok cytatów i stylizowanych melodii odnaleźć można w jego twórczości przykłady szczególnego rodzaju syntezy tego, co tradycyjne, z nowoczesnym językiem muzycznym.

Rvvywd7MZidPp
Ilustracja interaktywna 1. Poza inspiracją folklorem muzycznym, w utworach Beli Bartóka pobrzmiewają echa fascynacji ówczesną muzyką, szczególnie awangardową – twórczością Claude’a Debussy’ego, Arnolda Schoenberga i Igora Strawińskiego.
Bartók i Kodály z członkami Kwartetu Waldbauer-Kerpely (marzec 1910), primephonic.com, CC BY 3.0

Jako wybitny humanista, Bartók dostrzegał zagrożenia związane z ekspansją haseł nacjonalistycznych w Niemczech i Austrii. Po rozpoczęciu działań wojennych wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie utrzymywał się z pracy badawczej w archiwum folklorystycznym przy Columbia University oraz z lekcji gry na fortepianie. Z czasem, najznamienitsi muzycy zaczęli zamawiać u niego utwory. Tak powstał Koncert na orkiestrę dla Sergiusza Kusewickiego (1943) oraz skrzypcowa Sonata dla Yehudi Menuhina (1944).

RFLyQw3ACs46g
Ilustracja interaktywna przedstawia Belę Bartóka w 1927 r. W tle w oddali widoczna nocna panorama miasta. Na ilustracji umieszczono dodatkową informację: Bela Bartók stworzył wyjątkową syntezę folkloru i języka artystycznego, zachwyca impresjonistyczną instrumentacją, dysonansową harmoniką, uwypukleniem czynnika rytmicznego i przemyślaną konstrukcją formalną, wykorzystującą zasadę złotej proporcji i ciągu liczb Fibonacciego.
Bela Bartók w 1927, primephonic.com, CC BY 3.0
R60HJAyCvgeSC1
Utwór: Bela Bartok, Pod gołym niebem I  Pod gołym niebem I jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się złowrogim, tajemniczym charakterem.
R12kDeSgQTP5T1
Utwór: Bela Bartok, Pod gołym niebem II Pod gołym niebem II jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, atonalnym charakterem.
RpnJCwO0BHzXw1
Utwór: Bela Bartok, Pod gołym niebem IV Pod hołum niebem IV jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada umiarkowane tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się tajemniczym, spokojnym charakterem.
R1BDXB2Sb8Ten1
Utwór: Bela Bartok, Pod gołym niebem V  Pod gołym niebem V jest utworem przeznaczonym na fortepian. Posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się atonalnym, żwawym charakterem.
R1CcNGOk1cIye
Utwór: Bela Bartok, Zamek Sinobrodego Zamek Sinobrodego jest operą przeznaczoną na głosy i orkiestrę. Posiada zróżnicowane tempo i  wokalno-instrumentalną fakturę homofoniczną. Cechuje się atonalnym, tragicznym charakterem.
R1Rz1BcFIonxo
Utwór: Bela Bartok, Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę jest kompozycją przeznaczoną na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, instrumenty perkusyjne i czelestę. Posiada umiarkowane tempo (Andante tranquillo) i instrumentalną fakturę. Cechuje się atonalnym, złowrogim, tajemniczym charakterem.
RpG2AGmCAQt0v
Utwór: Bela Bartok, Koncert na orkiestrę Koncert na orkiestrę jest utworem przeznaczonym na orkiestrę symfoniczną. Składa się z pięciu części: Introduzione (Allegro non troppo), Giuoco delle coppie (Allegretto scherzando), Elegia (Andante non troppo), Intermezzo interrotto (Allegretto), Fonale. Pesante (Presto). Kompozycja posiada instrumentalną i fakturę homofoniczną. Cechuje się zróżnicowanym w zależności od części charakterem.

Fonograf - prezentacja obiektu

RhDKGTNItUjXr1
Prezentacja 3D przedstawiająca Fonograf. Wokół niego pojawiają się dodatkowe informacje: Doświadczenia związane z próbami utrwalenia dźwięków rozpoczęły się w II połowie XIX wieku. Jednym z pierwszych wynalezionych narzędzi rejestrujących był fonoautograf, który za pomocą połączonego z membraną rysika nacinał wzory w papierowym wałku. Przyrządem, któremu nie wróżono zawrotnej kariery okazał się wynaleziony w 1877 roku przez Thomasa Edisona fonograf. Założeniem Edisona było stworzenie urządzenia, które umożliwiłoby zapisanie listu w postaci tzw. fotografii dźwiękowej albo też nagrywanie książek dla osób niewidomych. Działanie fonografu polegało na wyryciu na folii cynowej głębszych bądź płytszych rowków, odpowiednio do wychylenia drgającej membrany. Pierwszym zarejestrowanym tekstem był wierszyk „Mary had a little lamb”. Stosunkowo szybko folię cynową zastąpiono umożliwiającymi kopiowanie wałkami woskowymi, na których nagrywano 2‑minutowe próbki, a już w XX stuleciu zastąpiono je wałkami z celuloidu, które mieściły „aż” 4 minuty nagrania. Fonograf znalazł zastosowanie m.in. w badaniach etnomuzykologicznych – pozwalał na utrwalenie, a następnie wielokrotne odtworzenie zarejestrowanych przykładów muzyki tradycyjnej. Używał go w swoich badaniach nad muzyką ludową Bela Bartók. W Polsce, za pomocą fonografu, po raz pierwszy w roku 1904 utrwalono folklor muzyczny Podhala – śpiewki w wykonaniu Jana Krzeptowskiego, syna najsłynniejszego góralskiego muzykanta Sabały. Kiedy zaś dziesięć lat później swoje badania nad folklorem Podhala rozpoczął Juliusz Zborowski, anegdotom nie było końca. Oto jedna z nich: „Rozpoczął tedy fonograf zbieranie melodii góralskich, wałki napełniały się szybko, a na pierwszy ogień szedł grajek nad grajki, bozy talent muzyki Podhala, Bartuś Obrochta. Trzeba go było widzieć, jak z całą satysfakcją przysłuchiwał się nagranym przez siebie wałkom, jak co chwila przygadywał «dobrze, dobrze» – i jak, przytupując nogą do taktu, wygłosił swoją opinię: «Wiecie, panie profesorze, to niegłupia trąba!».
Źródło: AMFN, licencja: CC0.

Zadania

RwW4ASP1IeLd7
Ćwiczenie 1
Zaznacz nazwiska kompozytorów, których awangardowe pomysły inspirowały Belę Bartóka. Możliwe odpowiedzi: 1. Claude Debussy, 2. Zygmunt Noskowski, 3. Karol Szymanowski, 4. Igor Strawiński, 5. Witold Lutosławski, 6. John Cage, 7. Arnold Schoenberg
RNzDaDhZHAO2O
Ćwiczenie 2
Wskaż nazwisko wiejskiego muzykanta, który na temat fonografu wypowiedział następujące słowa: Wiecie, panie profesorze, to niegłupia trąba!. Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Krzeptowski – Sabała, 2. Bartuś Obrochta, 3. Jan Gaca
RFsSxRnosBfVl
Ćwiczenie 3
Wskaż tytuły utworów Beli Bartóka. Możliwe odpowiedzi: 1. Ognisty ptak, 2. Zamek Sinobrodego, 3. Ariadna i Sinobrody, 4. Koncert na orkiestrę, 5. Słopiewnie, 6. Pod gołym niebem, 7. Rozjaśniona noc, 8. Księżycowy Pierrot
Rx1Oa14faMiwE
Ćwiczenie 4
Ustaw w porządku chronologicznym kompozycje Beli Bartóka. Elementy do uszeregowania: 1. Kossuth, 2. Cudowny mandaryn, 3. Koncert na orkiestrę, 4. Pod gołym niebem, 5. Zamek Sinobrodego, 6. Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę
R1SFKgpawnwgX
Ćwiczenie 5
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Bela Bartók był węgierskim pianistą i kompozytorem., 2. Poemat symfoniczny Kossuth upamiętnia węgierskiego bohatera narodowego., 3. Wraz z Zoltanem Kodály’em Bartók prowadził badania nad muzyką Indian Ameryki Północnej., 4. Koncert na orkiestrę Bartóka powstał na zamówienie Igora Strawińskiego., 5. Nagrywając wiejskich muzykantów Bartók używał fonografu., 6. Zamek Sinobrodego to jeden z najsłynniejszych baletów Beli Bartóka.
RVws280qstcB5
Ćwiczenie 6
Wskaż pierwszy tekst nagrany na fonograf. Możliwe odpowiedzi: 1. God, save America!, 2. Mary had a little lamb, 3. My way
Ro8cv7buGLJwQ
Ćwiczenie 7
Gdzie kształcił się Bela Bartók w zakresie kompozycji i gry na fortepianie? Możliwe odpowiedzi: 1. Konserwatorium Paryskie, 2. Konserwatorium Warszawskie, 3. Królewska Akademia Muzyczna w Budapeszcie

Słownik pojęć

Etnomuzykologia
Etnomuzykologia

dziedzina muzykologii badająca tradycyjną kulturę muzyczną oraz muzykę kultur pozaeuropejskich.

Folkloryzm
Folkloryzm

kierunek w sztuce polegający na włączaniu w tkankę dzieła artystycznego elementów kultury ludowej.

Fonograf
Fonograf

skonstruowany przez Thomasa Edisona jeden z pierwszych przyrządów rejestrujących i odtwarzających dźwięki.

Impresjonizm
Impresjonizm

kierunek w sztuce zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX wieku; głównym celem artystów impresjonistów (początkowo malarzy i rzeźbiarzy) było uchwycenie ulotnych momentów; nazwa kierunku, nawiązująca do tytułu obrazu Claude’a Moneta Impresja, wschód słońca, pochodzi z jednej z pierwszych negatywnych krytyk autorstwa Louisa Leroya.

Konserwatorium
Konserwatorium

szkoła kształcąca muzyków różnych specjalności.

Poemat symfoniczny
Poemat symfoniczny

powstały w XIX wieku gatunek muzyczny o swobodnej budowie formalnej, uzależnionej od programu pozamuzycznego (treści literackiej, dzieła plastycznego etc.).

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R60HJAyCvgeSC1
R12kDeSgQTP5T1
RpnJCwO0BHzXw1
R1BDXB2Sb8Ten1
R1CcNGOk1cIye
R1Rz1BcFIonxo
RpG2AGmCAQt0v
Przewiń
Głośność

    Bibliografia

    T. A. Zieliński, Bartok, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1969

    L. Lesznai, Bela Bartok : sein Leben, seine Werke, Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1961