Forma bez zmian – nieodmienne części mowy

Posegreguj tytuły książek w zależności od tego, czy zawierają spójnik, czy przyimek.
Most do Terabhitii, Tata, a Marcin powiedział..., Mikołajek i inne chłopaki, Awantura w Niekłaju, Dolina Muminków w listopadzie, Opowieści o pilocie Pirxie, Tomek wśród łowców głów, Ania z Avonlea, Harry Potter i Kamień Filozoficzny, Bon czy ton
Tytuły ze spójnikiem | |
---|---|
Tytuły z przyimkiem |
Z tytułów książek z poprzedniego ćwiczenia wypisz wyrażenia przyimkowe i określ przypadek rzeczownika. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Do podanych wyrazów dodaj przyimki i utwórz powiedzenia. Wyjaśnij ich znaczenia.
sypać piaskiem ............ oczy
pędzić ............ łeb ............ szyję
wrzucić ............ jednego worka
szukać igły ............ stogu siana
wywracać ............ góry nogami
przyjąć ............ dobrą monetę
Ułóż wyrażenia przyimkowe i użyj ich jako synonimów podanych wyrażeń.
prostu, powrotem, razu, ogródek, bez, w, pod, ogóle, nad, z, od, po, na, pewno
zwyczajnie – ................ ................
w kierunku odwrotnym – ................ ................
w sumie – ................ ................
natychmiast – ................ ................
wprost – ................ ................
z pewnością – ................ ................
Zastąp podane słowa wyrażeniami przyimkowymi według wzoru: przeważnie − na ogół. Zwróć uwagę na ich pisownię. Jeśli masz wątpliwości, zajrzyj do słownika ortograficznego.
codziennie − ........................
pewność − ................
ogólnie − ................
poprzecznie − ..................
natychmiast − ..............
Wstaw w zdania odpowiednie spójniki, żeby wypowiedzenia miały sens.
ponieważ, i, żebym, żeby, czy, ale, niż
Mama prosiła, .................. wyniósł śmieci.
Miałem więcej szczęścia .................. rozumu.
Poprosił o chleb, .................. nie podziękował.
Kupił wędkę .................. poszedł łowić ryby.
Nie zagrają meczu, .................. będzie padało.
Spotkaliśmy się w klasie, .................. spokojnie pogadać.
Dopasuj do siebie spójniki o podobnym znaczeniu.
oraz, toteż, iż, ponieważ, lecz, aby, bądź
więc | |
ale | |
albo | |
bo | |
i | |
że | |
żeby |
Opisz w kilku zdaniach, co działo się poprzedniego dnia, używając spójników i wyrażeń przyimkowych. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.
Uzupełnij zdania odpowiednimi partykułami.
niech, że, by, no, Oby, Bodaj
Proszę, ............ pan wejdzie.
............byś pękł.
Podejdź ............ do płota.
............ w zdrowiu żyli.
Ileż razy mam powtarzać?
Słuchaj............ mnie w końcu.
Marznął............ na takim śniegu.
Z podanego dialogu wypisz tutaj lub w zeszycie wykrzykniki i partykuły.
– Hej, poczekaj! Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin! Oby ci się spełniały sny!
– Ojej, dziękuję! Ach, jaki wspaniały prezent! Jakie urocze wzorki i jakie ciepłe.
– Niech ci się dobrze noszą! Zróbże porządek z tymi starymi.
– O rany, jak późno! Czy możesz wpaść do mnie wieczorem, żeby pogadać?
– Jasne!
– No, to pa. Lecę pokazać mamie…
(…)
– Ech, mamo, znowu kolejne urodziny i kolejne skarpetki. Nie chciałabym jej robić przykrości, ale...