Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17vI3W4jIDlr1

Formy muzyczne - pieśń

Źródło: online skills, cc0.

Ważne daty

1797‑1828 – daty życia Franza Schuberta, autora ponad 600 pieśni

1810‑1856 – daty życia Roberta Schumanna, autora ponad 200 pieśni

1810‑1849 – daty życia Fryderyka Chopina, autora kilkunastu pieśni

1814 – pieśń Małgorzata przy kołowrotku Franza Schuberta (pierwsza pieśń romantyczna)

1819‑1872 – daty życia Stanisława Moniuszki, autora 12 zeszytów Śpiewników domowych

1821 – pieśń Król Olch Franza Schuberta

1823 – cykl pieśni Piękna młynarka Franza Schuberta

1827 – cykl pieśni Podróż zimowa Franza Schuberta

1833‑1897 – daty życia Johannesa Brahmsa, autora ponad 200 pieśni

1840 – „rok pieśni” w życiu Roberta Schumanna (powstają cykle pieśni: Miłość poety, Miłość i życie kobiety, Krąg pieśni)

1846 – pieśń Prząśniczka Stanisława Moniuszki

1860‑1911 – daty życia Gustava Mahlera, autora kilku cyklów pieśni orkiestrowych

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R4LfNwbQgjhxG1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Monika Biesaga, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

7. Romantyzm. Uczeń:

2) omawia cechy wybranych form muzycznych:

a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert).

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

definiować pieśń w muzyce;

przedstawiać w zarysie znaczenie pieśni od czasów starożytnych do współczesnych;

wskazywać tematykę, którą może podejmować pieśń;

wskazywać, od czego zależy muzyczna różnorodność pieśni (obsada wykonawcza i ewentualne relacje między partią wokalną a instrumentalną, materiał muzyczny, sposób operowania elementami dzieła muzycznego);

wskazywać i charakteryzować podstawowe typy pieśni ze względu na zastosowaną formę muzyczną (zwrotkowa, zwrotkowo‑refrenowa, repryzowa, wariacyjna, przekomponowana), a także wymienić i opisać po jednym przykładzie dla każdej z nich;

wymieniać nazwiska kompozytorów pieśni epoki renesansu, baroku, romantyzmu oraz XX i XXI wieku;

przyporządkowywać kompozytorom poznane pieśni.

Pieśń - zarys historyczny

R7PIADNVmv9uy1
Michelangelo Merisi da Caravaggio, „Lutnista”, rok 1596, Ermitraż, Sankt Petersburg, wikimedia.org, domena publiczna

Jak doskonale wiecie, pieśńPieśńpieśń to utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego (wiersza). Może być ona wykonywana solowo lub chóralnie, z towarzyszeniem instrumentu (najczęściej fortepianu) bądź a cappellaA cappellaa cappella.

Pieśń jest najstarszym gatunkiem muzycznym, towarzyszącym człowiekowi od zarania dziejów. W antycznej Grecji wykonywano ją jednogłosowo lub chóralnie, z akompaniamentem liry, wysławiając bogów i wielkich bohaterów, streszczając dzieje bitew i mitów lub poruszając tematykę miłosną. W średniowieczu pieśń związana była przede wszystkim z działalnością trubadurów, truwerów i minnesingerów, którzy głosili uczucie do odległej, nieuchwytnej „damy serca” (np. twórczość Bernarda de Ventadorna, Raimbauta de Vaqueirasa, Walthera von den Vogelweide’a). W epoce renesansu występowała pod wieloma nazwami (fr. rondo, virelai; wł. frottola, vilanella, canzona; hiszp. cantiga, villancico), poruszała różnorodną tematykę, często odzwierciedlając odgłosy zwierząt czy wykorzystując efekt echa (Josquin dés Prés, Orlando di Lasso, Clément Jannequin). W manieryzmieManieryzmmanieryzmie i baroku znana była głównie pod postacią madrygałuMadrygałmadrygału – utworu wielogłosowego, obfitującego w chromatykę, pełnego dramaturgii, poświęconego przeważnie tematyce miłosnej (Luca Marenzio, Carlo Gesualdo di Venosa, Claudio Monteverdi). Szczególnie istotną rolę pieśń odegrała w epoce romantyzmu, jako gatunek solowy z towarzyszeniem fortepianu (rzadziej orkiestry), tworzony do wierszy słynnych poetów tamtego czasu (Johann Wolfgang von Goethe, Friedrich Schiller, Heinrich Heine, Wilhelm Müller, Friedrich Hölderlin). Do najwybitniejszych romantycznych kompozytorów pieśni zalicza się Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Hugo Wolfa i Gustava Mahlera. Wśród polskich twórców wyróżnili się Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko. Tradycja pieśni nie zanikła w XX i XXI w. Po gatunek ten sięgali kompozytorzy, tacy jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Arnold Schönberg, Igor Strawiński, Manuel de Falla i Leoš Janáček, a w Polsce – Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Stanisław Wiechowicz czy Kazimierz Sikorski.

Pieśń - tematyka, obsada, charakter

RbPCySerSYQNL1
Tytułowa strona „Małgorzaty przy kołowrotku” Franza Schuberta, rok 1814, lubranomusic.com, CC BY 3.0

Pieśń jest gatunkiem bardzo różnorodnym. Może poruszać wątki miłosne, refleksyjno‑filozoficzne, religijne, patriotyczne, polityczne czy krajobrazowe. Wiersz, stanowiący warstwę tekstową pieśni, może być przykładem liryki bezpośredniej (podmiot liryczny przedstawia swoje przemyślenia wprost), pośredniej (przedstawione one zostają pośrednio, np. przy pomocy opisu przyrody) lub inwokacyjnej (podmiot liryczny zwraca się bezpośrednio do konkretnej osoby, bóstwa). W zależności od koncepcji poety, wiersz może wyzyskiwać określone środki stylistyczne (słowotwórcze, składniowe, przekształcenia semantyczne, odwołania do innych stylów językowych itp.).

Ze względu na obsadę, wyróżniamy pieśni solowe, zespołowe i orkiestrowe; biorąc pod uwagę akompaniament lub jego brak – pieśni wykonywane a cappella lub z towarzyszeniem instrumentu (najczęściej fortepianu) czy orkiestry (pieśni orkiestrowe).

Pod względem muzycznym pieśni różnią się przede wszystkim charakterem, na który wpływ ma:

  • zastosowany materiał dźwiękowy – tonacje systemu dur‑moll, pentatonika, skale kościelne, skale ludowe, skale 12‑dźwiękowe, inne skale opracowane przez kompozytorów,

  • melodyka – kształt, ambitus i rodzaj melodii (kantylenowa, deklamacyjna, ornamentalna, figuracyjna), dominujące interwały,

  • harmonika – rodzaj harmoniki (modalna/tonalna/sonorystyczna), następstwo funkcji harmonicznych, rola kadencji,

  • metrorytmika – tempo utworu (szybkie, umiarkowane, wolne; ewentualne zmiany tempa), metrum (dwudzielne/trójdzielne), rytmika (stała/zmienna, taneczna, oparta na charakterystycznych grupach rytmicznych),

  • dynamika – kontrastowa/płaszczyznowa, oparta na niskim/wysokim poziomie natężenia,

  • kolorystyka i artykulacja – wysoki/niski rejestr, dobór instrumentów, łagodna/wyrazista artykulacja,

  • faktura – monofoniczna/homofoniczna/polifoniczna, wokalna/wokalno‑instrumentalna, akordowa,

  • relacja między głosem (głosami) a ewentualnym instrumentem (instrumentami) towarzyszącymi (prosty akompaniament/równorzędność partii wokalnej i instrumentalnej).

Formy pieśni: pieśń zwrotkowa i pieśń zwrotkowo‑refrenowa

RGQGXQSNSF1Uk1
Eduard Julius Friedrich Bendemann, „Robert Schumann”, rok 1859, carlograntepianist.com, CC BY 3.0

Pod względem formy muzycznej, pieśni możemy podzielić na: zwrotkowe, zwrotkowo‑refrenowe, wariacyjne, repryzowe i przekomponowanePrzekomponowana pieśńprzekomponowane.

Pieśń zwrotkowa to najprostszy rodzaj pieśni. Każda ze zwrotek wiersza opracowana została w ten sam muzyczny sposób, a jednolity charakter dodatkowo potęguje ten sam akompaniament instrumentu. Niewielkie zmiany w wybranych zwrotkach mogą wynikać z powtarzania danych słów wiersza bądź wprowadzenia zakończenia.

Przykładem pieśni zwrotkowej jest pierwsza pieśń z cykluCykl pieśnipieśń z cyklu Miłość poety (Dichterliebe) Roberta Schumanna do słów Heinricha Heine pt. Im wunderschönen Monat Mai. Wiersz w dwóch strofach przedstawia typowy motyw rozkwitu uczuć w cudownym miesiącu maju, w którym cała przyroda budzi się do życia. Z uwagi na poruszaną tematykę (podmiot liryczny wyznaje miłość swojej ukochanej), charakter tekstu jest niezwykle osobisty, konfensyjny. Pieśń zachowuje dwuzwrotkową budowę wiersza. Każda ze zwrotek posiada identyczne opracowanie muzyczne, brak tu powtarzania danych słów czy charakterystycznego, innego zakończenia. Partia głosu wyróżnia się kantylenowością, zaś arpeggiowy akompaniament fortepianu doskonale oddaje melancholijny, intymny nastrój wiersza.

Wysłuchajmy pieśni Im wunderschönen Monat Mai Roberta Schumanna wraz z dołączonym zapisem nutowym.

RjACflaYpNPSs1
Utwór muzyczny: Robert Schumann, „Im wunderschönen Monat Mai”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

W podobnej budowie utrzymana jest pieśń zwrotkowo‑refrenowa. Pod względem literackim tekst zwrotki jest zmienny, zaś tekst refrenu stały. Pod względem muzycznym zarówno zwrotka, jak i refren wiersza zyskują własne, niezmienne opracowania, takie same dla każdej zwrotki i takie same dla każdego refrenu. Nieustanne, naprzemiennie występowanie zwrotek i refrenów nadaje pieśni wrażenie stałości, nie jest ona jednak tak jednolita jak pieśń zwrotkowa (gdyż, w przeciwieństwie do niej, bazuje nie na jednym, lecz na dwóch pomysłach muzycznych).

Przykładem pieśni zwrotkowej jest Prząśniczka Stanisława Moniuszko do słów Jana Czeczota. Porusza ona tematykę typowego w tamtych czasach motywu rozstania ukochanych i niestałości dziewczyny, która pamiętała trzy dni o wiernym chłopczynie. Uczucie pary symbolicznie ilustrowane jest przez nić, którą przędzie dziewczyna – w kulminacyjnym momencie pęka ona, co jest równoznaczne z obumarciem miłości (wyraża to ostatni, zmieniony „refren”: Kręć się, kręć wrzeciono, prysła wątła nić, wstydem dziewczę płonie, wstydź się, dziewczę, wstydź!). Pieśń zachowuje budowę wiersza, podkreślając dodatkowo chwilę zerwania nici przez wprowadzenie wymownej, pełnej charakteru pauzy. Warto zwrócić uwagę na szczególną rolę, którą powierzono fortepianowi – obrotowy, figuracyjny akompaniament ma nawiązywać do ruchu kołowrotka.

Wysłuchajmy pieśni Prząśniczka Stanisława Moniuszki wraz z dołączonym zapisem nutowym.

RSRyE4pj3HVUm1
Utwór muzyczny: Stanisław Moniuszko „Prząśniczka”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.

Formy pieśni: pieśń wariacyjna

RPtnOMIvXs8351
Wilhelm August Rieder, „Portret Franza Petera Schuberta”, rok 1875, Wirti.org, CC BY 3.0

Inną odmianą pieśni z uwagi na zastosowaną formę jest pieśń wariacyjna. Muzyczne opracowanie każdej zwrotki jest wariacyjną (czyli zmienioną) wersją strofy bezpośrednio ją poprzedzającej lub strofy pierwszej (wyjściowej). Zmiany te mogą rozgrywać się na różnych poziomach, jednak temat główny pieśni jest zawsze wyczuwalny.

Formy pieśni: pieśń repryzowa

R1HuUTHTpMbb71
Ilustracja interaktywna Johannesa Brahmsa pt. „Bergen Public LIbrary”. Na obrazie znajduje się starszy mężczyzna, o czym świadczy siwa broda oraz włosy. Mężczyzna siedzi na ławce i spogląda w prawą stronę. Jedną rękę ma ułożoną na oparciu ławki. Postać ubrana jest w garnitur. Cały obraz jest w odcieniach szarości. Autorem pracy był niemiecki kompozytor, pianista oraz dyrygent okresu romantyzmu. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Johannes Brahms – niemiecki kompozytor, pianista i dyrygent okresu romantyzmu.
Johannes Brahms, Bergen Public LIbrary, musicalics.com, domena publiczna

Kolejnym rodzajem jest pieśń repryzowa, złożona z trzech części. Skrajne z nich operują tym samym materiałem muzycznym, środkowa zaś wprowadza nowy materiał (najczęściej kontrastujący pod względem charakteru, tonacji, metrum itp.).

Przykładem pieśni repryzowej jest Śmierć i dziewczyna (Der Tod und das Mädchen) Franza Schuberta do tekstu niemieckiego poety Matthiasa Claudiusa. Wiersz porusza typowy motyw śmierci młodej dziewczyny i składa się z dwóch, kontrastujących zwrotek, przyporządkowanych odpowiednio Dziewczynie i Śmierci. Wypowiedzi pierwszej z bohaterek są krótkie, pełne emocji, wykrzyknień i strachu (nie chce ona poddać się Śmierci), druga jest pełna spokoju, deklaruje, że jest jej przyjazna i obiecuje błogi sen w swych ramionach. Franz Schubert zachował kontrastujący charakter zwrotek, postaci dziewczyny powierzając dynamiczną, porozdzielaną pauzami, utrzymaną w wysokim rejestrze linię melodyczną, zaś śmierci – spokojną, deklamacyjną, opartą na niskich dźwiękach. Interesującym zabiegiem jest wprowadzenie trybu majorowego pod koniec utworu, w momencie obiecanego błogiego snu – być może śmierć rzeczywiście nie jest zła, a przynosi ukojenie. Repryzowość utworu w pierwszym odczuciu jest trudna do zauważenia. Skrajne części formy to czysto instrumentalny, rozbudowany wstęp fortepianu oraz opracowanie drugiej zwrotki, przyporządkowane postaci śmierci (wyraźnie bazujące na motywach wstępu). Część środkowa, poświęcona dziewczynie, wprowadza typową dla formy repryzowej zmianę charakteru. W pieśni tej Schubert postawił znak równości między partią wokalną a instrumentalną, za jedną z części obierając fragment czysto instrumentalny (również w zakończeniu decydując się na wprowadzenie odcinka wyłącznie fortepianowego, symbolicznie „dopełniającego” całość).

Wysłuchajmy pieśni Śmierć i dziewczyna Franza Schuberta wraz z dołączonym zapisem nutowym.

R1HOi6lq7KtNM
Ilustracja przedstawia zapis nutowy utworu Franza Schuberta pt. „Śmierć i dziewczyna”. Nuty znajdują się na białym tle. Franz Schubert był austriackim kompozytorem oraz prekursorem romantyzmu w muzyce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje 1. Utwór: Śmierć i dziewczyna, autorstwa Franza Shuberta Wykonawca: Muzycy z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Franz Schubert, „Śmierć i dziewczyna”, imslp.org, CC BY 4.0 (ilustracja); Franz Schubert, „Śmierć i Dziewczyna”, Akademia muzyczna w Bydgoszczy (AMFN), CC BY 3.0

Formy pieśni: pieśń przekomponowana

RG8yEypUTYl061
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Moritza Nähra pt. „Gustav Mahler”. Dzieło pochodzi z 1907 roku. Na obrazie znajduje się mężczyzna w średnim wieku w okularach. Mężczyzna stoi oraz obiema rękoma podpiera się za boki spoglądając w prawą stronę. Ubrany jest w garnitur oraz kamizelkę i muchę pod szyją. Za kompozytorem widoczny jest fragment krzesła oraz ściana. Cały obraz jest w odcieniach szarości. Autorem pracy jest austriacki fotograf. Portret Gustava Mahlera jest jedną z najbardziej znanych prac Nähra. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Gustav Mahler – austriacki kompozytor i dyrygent doby neoromantyzmu.
Moritz Nähr, „Gustav Mahler”, 1907, Wkipedia, domena publiczna

Typowa dla muzyki romantycznej odmiana pieśni to pieśń przekomponowana, w której każdy fragment tekstu zyskuje nowe, odrębne opracowanie muzyczne, podążające za treścią literackiego pierwowzoru. Pod względem muzycznym, cechuje się ona największą różnorodnością spośród wszystkich rodzajów pieśni.

Przykładem romantycznej ballady przekomponowanej jest Król Olch (Erlkönig) Franza Schuberta do wiersza Johanna Wolfganga von Goethe. Utwór literacki ukazuje konną podróż ojca i syna nocą przez las, podczas której chłopcu wydaje się, że widzi różne baśniowe istoty, w tym złego Króla Olch, chcącego go porwać. Pełna dramatyzmu akcja kończy się śmiercią dziecka (na skutek choroby, gorączki czy rzeczywistej ingerencji Króla – nie zostało wyjaśnione), tuż pod domem rodzinnym. W wierszu wyzyskano podział na role: chłopiec (ciekawy świata, pełen entuzjazmu, emocjonalny), ojciec (racjonalny, stanowczy, spokojny), Król Olch (tajemniczy, groźny, władający nadprzyrodzonymi mocami), narrator (pozornie obojętny wobec sytuacji). Utwór jest przykładem dualizmu postaw ludzi żyjących na przełomie epok – ojciec symbolizuje człowieka epoki oświecenia, kierującego się racjonalizmem, syn zaś jest przedstawicielem młodego pokolenia romantyków, którzy nad rozsądek stawiają uczucie i fascynują się ludowymi, fantastycznymi wierzeniami. Ballada Franza Schuberta doskonale oddaje charakter wiersza. Kompozytor muzycznie scharakteryzował każdą z postaci, nadając jej określoną melodykę i zalecając śpiewakowi modulację głosu. Rozgorączkowane wypowiedzi chłopca utrzymane są w wysokim rejestrze, ojca w niskim; pozornie opanowany narrator śpiewa wyłącznie w trybie minorowym, zaś najbardziej różnorodna jest partia kuszącego dziecko Króla Olch, utrzymana w trybie majorowym, bogatej harmonice i tanecznej rytmice. Warto także zwrócić uwagę na szczególną rolę fortepianu w balladzie – w całym jej przebiegu, wyłączając wypowiedzi Króla Olch, zauważyć można repetowane w szybkim tempie oktawy, mające muzycznie wyrażać cwał konia. Na wspomnienie zasługuje też zakończenie – nagłe, gwałtowne zatrzymanie ruchu oktawowego i lapidarne, budzące przerażenie stwierdzenie narratora (w tłum. Stefana Barańskiego) Już dom, już widmu ujdzie łup. Niestety, z ojca tam rąk – padł trup.

Wysłuchajmy ballady Król Olch Franza Schuberta wraz z dołączonym zapisem nutowym.

RRGWjs5Ki88vr
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz, na którym znajduje się mężczyzna na koniu. W tle widoczny jest las. Mężczyzna w objęciach trzyma dziecko. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny pt. „Król Olch” Franza Schuberta. Franz Schuber był austriackim kompozytorem oraz prekursorem romantyzmu w muzyce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Franz Schubert, „Król Olch”, online-skills, CC BY 3.0

Przykładem pieśni przekomponowanej jest Małgorzata przy kołowrotku (Gretchen am Spinnrade) Franza Schuberta do fragmentu Fausta Johanna Wolfganga von Goethe, uchodząca za pierwszą pieśń epoki romantyzmu. Tekst to rozmyślania Małgorzaty, dotyczące jej uczuć do tytułowego Fausta, któremu – choć go kocha – nie może zaufać. Fragment jest pełny dramatyzmu, emocje towarzyszące bohaterce to rozpacz, tęsknota, niepokój. W kulminacyjnym momencie deklaruje ona, że jest w stanie umrzeć za jeden pocałunek ukochanego. Franz Schubert w mistrzowski sposób spotęgował nastrój wiersza w pieśni. Pierwsza strofa operuje początkowo melodyką o niewielkim ambitusie, rozszerzającym się stopniowo (jak rozważania samej Małgorzaty). Zwrotka ta powtarzana jest w przebiegu utworu kilkakrotnie, choć nie bezpośrednio po sobie – jakby ukazując powrót w rozmyślaniach kobiety do poruszanych już wątków. Kulminacyjny moment marzenia o pocałunku, nakładający się na dwukrotne powtórzenie ostatniej strofy wiersza, przedstawiony jest muzycznie przez wprowadzenie melodii o wznoszącym kierunku, osiągnięciu najwyższego rejestru i charakterystyczny skok o kwintę w górę. Jakby dla podkreślenia dramatyzmu i beznadziei sytuacji Małgorzaty, kompozytor wprowadza na końcu dodatkowo, po raz kolejny, pierwszą zwrotkę tekstu (choć literacki oryginał kończy się w momencie kulminacji). Warto zwrócić szczególną uwagę na ostinatowy, oparty na jednostajnym ruchu szesnastkowym akompaniament fortepianu.
Ma on muzycznie przedstawiać obroty kołowrotka (Małgorzata poświęca się bowiem rozmyślaniom przy pracy).

Wysłuchajmy pieśni Małgorzata przy kołowrotku Franza Schuberta wraz z dołączonym zapisem nutowym.

R1VHDmXtGM1cG1
Utwór muzyczny: Franz Schubert „Małgorzata przy kołowrotku”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.

Podsumowanie

R1P8wLKcp2z0b1
Strona tytułowa drugiego zeszytu „Śpiewnika domowego” Stanisława Moniuszki, polskamuza.eu, CC BY 3.0

Pieśń to utwór wokalny, do tekstu lirycznego, wykonywany solowo lub chóralnie, z towarzyszeniem instrumentu bądź a cappella. Jest ona najstarszym gatunkiem muzycznym, towarzyszącym człowiekowi od zarania dziejów, obecnym w różnym stopniu w każdej z historycznych epok muzycznych. Szczególne znaczenie odegrała ona w romantyzmie, stając się jednym z głównych gatunków epoki.

Pieśń może podejmować zróżnicowaną tematykę (miłosną, refleksyjną, filozoficzną, religijną, polityczną itp.), wyzyskiwać rozmaite środki muzyczne (różnorodny materiał muzyczny, melodykę, metrorytmikę, harmonię, fakturę, dynamikę, artykulację, rodzaj akompaniamentu itp.). Pod względem formy wyróżniamy pieśni zwrotkowe (oparte na jednym pomyśle muzycznym, stanowiącym opracowanie każdej ze zwrotek), zwrotkowo‑refrenowe (oparte na dwóch pomysłach muzycznych – dla zwrotki i refrenu), wariacyjne (w których każda zwrotka jest muzyczną wariacją strofy poprzedniej lub pierwszej), repryzowe (trzyczęściowe, w których części skrajne bazują na tym samym muzycznym opracowaniu, zaś część środkowa – na kontrastującym) i przekomponowane (gdzie każdy fragment wiersza opracowany jest muzycznie w inny sposób).

Słynnymi twórcami pieśni epoki romantyzmu byli: Franz Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Gustav Mahler, zaś w Polsce – Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko. W XX i XXI w. pieśni komponowali: Claude Debussy, Maurice Ravel, Arnold Schönberg, Igor Strawiński, Manuel de Falla i Leoš Janáček, a w Polsce – Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Stanisław Wiechowicz czy Kazimierz Sikorski.

Cykle pieśniowe Franza Schuberta

RbvKVc1TVN1QN1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Wilhelma Augusta Riedera pt. „Portret Franza Petera Schuberta”. Na obrazie znajduje się mężczyzna w okularach. Postać ma dłuższe, ciemne, kręcone włosy oraz baczki. Ubrany jest w białą koszulę oraz marynarkę i muchę pod szyją. Postać spogląda w lewą stronę. Mężczyzną siedzi na fotelu i ma jedną zgiętą rękę, którą trzyma na oparciu siedziska. Autorem pracy był austriacki portrecista oraz rysownik i malarz historii. Jego najbardziej znanym obrazem był właśnie portret Franza Petera Schuberta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jak już wiecie, cykl pieśniowy to zbiór pieśni, przeznaczony do wykonania jako samodzielny utwór. Choć każda z pieśni może różnić się melodyką, rytmiką, harmoniką, fakturą, dynamiką, tworzą one dramaturgiczną całość, którą często spaja postać tego samego, głównego bohatera lub poruszanie podobnych wątków. Franz Schubert, najbardziej płodny romantyczny kompozytor pieśni, stworzył dwa cykle pieśniowe – Piękną młynarkę (Die schöne Müllerin) i Podróż zimową (Winterrise). 2. Cykl pieśni Piękna młynarka na głos i fortepian do poezji niemieckiego romantycznego poety Wilhelma Müllera został skomponowany przez Schuberta w 1823 r. Składa się on z 20 pieśni opisujących historię młodego mężczyzny, zakochanego w młynarce. Młodzieniec, nie zyskując wzajemności w uczuciu, wędruje przez kraj, stapiając się z krajobrazem, który staje się powiernikiem jego zawiedzionych nadziei i tęsknot. Podążając za wartkim biegiem strumienia, zyskuje w nim ukojenie, a fale śpiewają na cześć umarłego ostatnią pieśń (kołysankę): Znużony wędrowcze, tu mieszkanie twoje; tu znajdziesz wierność, będziesz spoczywać w mej głębinie aż do dnia, gdy morze wypije wodę strumieni. 3. Drugi cykl pieśni na głos i fortepian Franza Schuberta, Podróż zimowa, został skomponowany w 1827 r., również do wierszy Wilhelma Müllera. Składa się on z 24 pieśni. Jest to kolejna wędrówka znanego z poprzedniego cyklu, porzuconego przez dziewczynę chłopca, który w poszukiwaniu śmierci błądzi w posępnym, zimowym krajobrazie, stawiając czoła surowej naturze i własnym emocjom. Wiosna, utożsamiana z miłością dziewczyny, jest tu tylko złudzeniem, niemogącym się ziścić. Na krańcu swej drogi bohater spotyka starego lirnika, którego pieśni nikt nie chce słuchać (można go utożsamiać z samym kompozytorem). Wędrówka w tym cyklu, w przeciwieństwie do Pięknej młynarki, nie przynosi ukojenia w zespoleniu z naturą, ale jest szalonym biegiem udręczonego człowieka, który błądzi bez celu, przemierzając opustoszały, zmrożony zimą krajobraz, na próżno próbując uciec od przerastającej go rzeczywistości.
Franz Schubert, Wikipedia, domena publiczna

Zadania

R16lOQMbAgkqv
Ćwiczenie 1
Określ zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarszy gatunek muzyczny, utwór wokalny do tekstu pisanego prozą, wykonywany solowo lub chóralnie a cappella, 2. Najstarszy gatunek muzyczny, utwór wokalny do tekstu lirycznego, wykonywany solowo lub chóralnie, z towarzyszeniem instrumentu bądź a cappella, 3. Najmłodszy gatunek muzyczny, utwór wokalny do tekstu lirycznego, wykonywany solowo lub chóralnie, z towarzyszeniem instrumentu bądź a cappella.
RtbTmil5OVoMw
Ćwiczenie 2
Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieśń może poruszać różnorodną tematykę, np. miłosną, refleksyjno-filozoficzną, religijną, patriotyczną, polityczną. 2. W antycznej Grecji pieśni poświęcone były wyłącznie kultowi bóstw. 3. Średniowieczne pieśni związane były przede wszystkim z działalnością trubadurów, truwerów i minnesingerów. 4. Renesansowa pieśń występowała pod różnymi nazwami, np. rondo, virelai, frottola, vilanella, canzona, villancico..
R1SG7U1cZKRDH
Ćwiczenie 3
Wśród odpowiedzi, wskaż prawidłową definicję cyklu pieśniowego. Możliwe odpowiedzi: 1. Zbiór pieśni danego kompozytora, zestawionych ze sobą przypadkowo, bez związku, 2. Zbiór pieśni różnych kompozytorów, zebranych z uwagi na podobieństwo bohaterów, poruszanych wątków, 3. Zbiór pieśni danego kompozytora, tworzący dramaturgiczną całość (często spaja je postać tego samego bohatera lub podobne wątki).
RC7XqKQ8VFTgQ
Ćwiczenie 4
Każdej odmianie pieśni przyporządkuj właściwą definicję. Pieśń zwrotkowa. Możliwe odpowiedzi: 1. opiera się na dwóch pomysłach muzycznych – dla zwrotki i refrenu. 2. opiera się na jednym pomyśle muzycznym, stanowiącym opracowanie każdej ze zwrotek. 3. każda zwrotka jest muzyczną wariacją strofy poprzedniej lub pierwszej. 4. każdy fragment wiersza opracowany jest muzycznie w inny sposób. 5. trzyczęściowa, gdzie części skrajne bazują na tym samym muzycznym opracowaniu, zaś część środkowa – na kontrastującym. Pieśń zwrotkowo-refrenowa. Możliwe odpowiedzi: 1. opiera się na dwóch pomysłach muzycznych – dla zwrotki i refrenu. 2. opiera się na jednym pomyśle muzycznym, stanowiącym opracowanie każdej ze zwrotek. 3. każda zwrotka jest muzyczną wariacją strofy poprzedniej lub pierwszej., 4. każdy fragment wiersza opracowany jest muzycznie w inny sposób. 5. trzyczęściowa, gdzie części skrajne bazują na tym samym muzycznym opracowaniu, zaś część środkowa – na kontrastującym. Pieśń wariacyjna. Możliwe odpowiedzi: 1. opiera się na dwóch pomysłach muzycznych – dla zwrotki i refrenu. 2. opiera się na jednym pomyśle muzycznym, stanowiącym opracowanie każdej ze zwrotek. 3. każda zwrotka jest muzyczną wariacją strofy poprzedniej lub pierwszej. 4. każdy fragment wiersza opracowany jest muzycznie w inny sposób. 5. trzyczęściowa, gdzie części skrajne bazują na tym samym muzycznym opracowaniu, zaś część środkowa – na kontrastującym. Pieśń repryzowa. Możliwe odpowiedzi: 1. opiera się na dwóch pomysłach muzycznych – dla zwrotki i refrenu. 2. opiera się na jednym pomyśle muzycznym, stanowiącym opracowanie każdej ze zwrotek. 3. każda zwrotka jest muzyczną wariacją strofy poprzedniej lub pierwszej. 4. każdy fragment wiersza opracowany jest muzycznie w inny sposób. 5. trzyczęściowa, gdzie części skrajne bazują na tym samym muzycznym opracowaniu, zaś część środkowa – na kontrastującym. Pieśń przekomponowana. Możliwe odpowiedzi: 1. opiera się na dwóch pomysłach muzycznych – dla zwrotki i refrenu. 2. opiera się na jednym pomyśle muzycznym, stanowiącym opracowanie każdej ze zwrotek. 3. każda zwrotka jest muzyczną wariacją strofy poprzedniej lub pierwszej. 4. każdy fragment wiersza opracowany jest muzycznie w inny sposób. 5. trzyczęściowa, gdzie części skrajne bazują na tym samym muzycznym opracowaniu, zaś część środkowa – na kontrastującym.
R16V58yhgXCOD
Ćwiczenie 5
Do tytułu każdej z pieśni dopasuj jej kompozytora. Erlkönig Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Schubert, 2. Stanisław Moniuszko, 3. Fryderyk Chopin, 4. Robert Schumann Prząśniczka Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Schubert, 2. Stanisław Moniuszko, 3. Fryderyk Chopin, 4. Robert Schumann Życzenie Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Schubert, 2. Stanisław Moniuszko, 3. Fryderyk Chopin, 4. Robert Schumann Im wunderschönen Monat Mai Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Schubert, 2. Stanisław Moniuszko, 3. Fryderyk Chopin, 4. Robert Schumann.
ReHtg29N5PGYu
Ćwiczenie 6
Wskaż, o jakim kompozytorze pieśni mowa w tekście. Najpłodniejszy romantyczny kompozytor pieśni (ponad 600). Twórca m.in. cyklów Piękna młynarka, Podróż zimowa, a także pierwszej pieśni romantycznej – Małgorzata przy kołowrotku. Możliwe odpowiedzi: 1. Johannes Brahms, 2. Franz Schubert, 3. Robert Schumann
RpgfBzrQNQEmb
Ćwiczenie 7
Każde z nazwisk kompozytorów pieśni przyporządkuj do właściwej epoki. Pamiętaj, że do danej epoki możesz przydzielić więcej niż jednego kompozytora. Średniowiecze. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Schumann, 2. Maurice Ravel, 3. Karol Szymanowski, 4. Claudio Monteverdi, 5. Johannes Brahms, 6. Josquin dés Prés, 7. Hugo Wolf, 8. Bernard de Ventadorn, 9. Orlando di Lasso, 10. Watlher von den Vogelweide. Renesans. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Schumann, 2. Maurice Ravel, 3. Karol Szymanowski, 4. Claudio Monteverdi, 5. Johannes Brahms, 6. Josquin dés Prés, 7. Hugo Wolf, 8. Bernard de Ventadorn, 9. Orlando di Lasso, 10. Watlher von den Vogelweide. Barok. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Schumann, 2. Maurice Ravel, 3. Karol Szymanowski, 4. Claudio Monteverdi, 5. Johannes Brahms, 6. Josquin dés Prés, 7. Hugo Wolf, 8. Bernard de Ventadorn, 9. Orlando di Lasso, 10. Watlher von den Vogelweide. Romantyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Schumann, 2. Maurice Ravel, 3. Karol Szymanowski, 4. Claudio Monteverdi, 5. Johannes Brahms, 6. Josquin dés Prés, 7. Hugo Wolf, 8. Bernard de Ventadorn, 9. Orlando di Lasso, 10. Watlher von den Vogelweide. XX i XXI w. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Schumann, 2. Maurice Ravel, 3. Karol Szymanowski, 4. Claudio Monteverdi, 5. Johannes Brahms, 6. Josquin dés Prés, 7. Hugo Wolf, 8. Bernard de Ventadorn, 9. Orlando di Lasso, 10. Watlher von den Vogelweide.
Polecenie 1

Wysłuchaj ballady Król Olch Franza Schuberta w polskim tłumaczeniu Stefana Barańskiego. Sporządź krótką notatkę, w której wyrażasz swoją opinię na temat tego, jak wykonanie pieśni w przekładzie na inny język, wpływa na jej charakter.

R11byGtLICkMq
Utwór: pieśń Król Olch Franza Schuberta w polskim tłumaczeniu Stefana Barańskiego. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się jednocześnie wyrafinowanym i mrocznym charakterem.
R12m8STiaaUUE
Wykonaj zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie: manieryzm.

Słownik pojęć

A cappella
A cappella

śpiew bez akompaniamentu instrumentów, rodzaj muzyki przeznaczonej do wykonania wyłącznie chórowego

Cykl pieśni
Cykl pieśni

zbiór pieśni przeznaczony do wykonania jako samodzielny utwór. Choć każda z pieśni może różnić się melodyką, rytmiką, harmoniką, fakturą, dynamiką, tworzą one dramaturgiczną całość (często spaja je postać tego samego, głównego bohatera lub poruszanie podobnych wątków)

Madrygał
Madrygał

wokalny utwór wielogłosowy, gatunek muzyki świeckiej, uprawiany w okresie średniowiecza, renesansu i wczesnego baroku, gł. we Włoszech

Manieryzm
Manieryzm

styl w literaturze, malarstwie i muzyce od poł. XVI do pierwszych dekad XVII w., cechujący się dekoracyjnością, zamiłowaniem do tajemnic i niezrozumiałości. W muzyce odznaczał się ekspresją, skontrastowaniem i wykorzystaniem figur retorycznych

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, wykonywany solowo lub chóralnie, z towarzyszeniem instrumentu (najczęściej fortepianu) bądź a cappella. Z uwagi na budowę, pieśń może być zwrotkowa, zwrotkowo‑refrenowa, zwrotkowo‑wariacyjna lub przekomponowana

Przekomponowana pieśń
Przekomponowana pieśń

forma pieśni typowa dla epoki romantyzmu, polegająca na odmiennym muzycznym opracowaniu kolejnych zwrotek wiersza

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

RjACflaYpNPSs1
Utwór muzyczny: Robert Schumann, „Im wunderschönen Monat Mai”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RSRyE4pj3HVUm1
Utwór muzyczny: Stanisław Moniuszko „Prząśniczka”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
R1VHDmXtGM1cG1
Utwór muzyczny: Franz Schubert „Małgorzata przy kołowrotku”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żwawym charakterem.
RBHdhw04yxRGj1
Utwór muzyczny: Franz Schubert „Śmierć i Dziewczyna”. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
RRGWjs5Ki88vr
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz, na którym znajduje się mężczyzna na koniu. W tle widoczny jest las. Mężczyzna w objęciach trzyma dziecko. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: utwór muzyczny pt. „Król Olch” Franza Schuberta. Franz Schuber był austriackim kompozytorem oraz prekursorem romantyzmu w muzyce. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Franz Schubert, „Król Olch”, online-skills, CC BY 3.0
R11byGtLICkMq
Utwór: pieśń Król Olch Franza Schuberta w polskim tłumaczeniu Stefana Barańskiego. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się jednocześnie wyrafinowanym i mrocznym charakterem.