Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Anna Wojtysiak‑Topolska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła branżowa I stopnia - klasa I

2. Przedmiot

geografia

3. Temat zajęć

Formy ochrony przyrody

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat wynika z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły branżowej. Ujęty w rozkładzie materiału klasy I Branżowej Szkoły I stopnia.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wpływa na uatrakcyjnienie i urozmaicenie lekcji, ponad to wspiera rozwój uczniów i pracę nauczyciela. Rozwija kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się oraz poszerza i utrwala zdobyte wcześniej kompetencje cyfrowe. Zadnia aktywizują uczniów i mobilizują do bycia aktywnym uczestnikiem w trakcie lekcji.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów z motywami i formami ochrony przyrody. Kształtowanie potrzeby kontaktu z przyrodą, szacunku i ochrony przyrody w życiu codziennym człowieka.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. uczeń zna formy ochrony przyrody

  2. uczeń potrafi wymienić główne źródła zanieczyszczeń powietrza i wód

  3. wie, na czym polega antropopresja

  4. zna cechy charakterystyczne parków narodowych w Polsce

9. Metody i formy pracy

pokaz filmowy, praca indywidualna i grupowa, ćwiczenia interaktywne, grywalizacja

10. Środki dydaktyczne

Komputer z dostępem do internetu, dostęp do platformy epodręczniki.pl, telefony, podręcznik Geografia 1. Podręcznik do branżowej szkoły I stopnia Sławomir Kurek OPERON , ONE NOTE, Mentimeter, Kahoot, Youtube, Jamboard

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do internetu, tablica interaktywana lub rzutnik, telefony z dostępem do aplikacji, konto Teams

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Wprowadzenie, podanie celu lekcji
      1. Uczniowie oglądają film pod kątem pracy w grupie : 1 GRUPA zanieczyszczenie powietrza 2 GRUPA zanieczyszczenie wody 
      https://www.youtube.com/watch?v=04jyuAwDxDc
      2. Praca z podręcznikiem  OPERON S.KUREK „ Geografia dla szkoły branżowej I stopnia'  - wyszukiwanie informacji
      1 GRUPA zanieczyszczenie powietrza  str. 188
      2 GRUPA zanieczyszczenie wody   str. 191

  • Aktywność 2

    • Temat: REFLEKSJA

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Dyskusja na temat form ochrony przyrody, z którymi zetknęli się w swoim życiu uczniowie. Określanie ich rodzajów.

      JAMBOARD - tworzenie zapisów z dyskusji i na podstawie doświadczeń.
      NOTATKI JAMBOARD

  • Aktywność 3

    • Temat: ANALIZA

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Antropopresja - działania człowieka wywierające wpływ na środowisko przyrodnicze E‑PODRĘCZNIKI - Uzupełnienie ewentualnie brakujących elementów np. dziura ozonowa, kwaśne deszcze  NOTATKI JAMBOARD
      Formy ochrony przyrody w Polsce 
      Wspólne tworzenie notatki w Jamboardzie pod nadzorem merytorycznym nauczyciela. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im i wyjaśnia wątpliwości.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

INFORMACJA DLA NAUCZYCIELA dotycząca TiK  https://www.menti.com/m22jeb6q66
Realizacja celów lekcji - ćwiczenia w aktywności 4

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz można wykorzystać podczas nauki zdalnej jak również stacjonarnej.

16. Materiały pomocnicze

R1Y0CwjsuQIZu

Plik PDF o rozmiarze 449.21 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

hybrydowa