Formy ochrony przyrody
Autor/autorka
Anna Wojtysiak‑Topolska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła branżowa I stopnia - klasa I
2. Przedmiot
geografia
3. Temat zajęć
Formy ochrony przyrody
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat wynika z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły branżowej. Ujęty w rozkładzie materiału klasy I Branżowej Szkoły I stopnia.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wpływa na uatrakcyjnienie i urozmaicenie lekcji, ponad to wspiera rozwój uczniów i pracę nauczyciela. Rozwija kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się oraz poszerza i utrwala zdobyte wcześniej kompetencje cyfrowe. Zadnia aktywizują uczniów i mobilizują do bycia aktywnym uczestnikiem w trakcie lekcji.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów z motywami i formami ochrony przyrody. Kształtowanie potrzeby kontaktu z przyrodą, szacunku i ochrony przyrody w życiu codziennym człowieka.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń zna formy ochrony przyrody
uczeń potrafi wymienić główne źródła zanieczyszczeń powietrza i wód
wie, na czym polega antropopresja
zna cechy charakterystyczne parków narodowych w Polsce
9. Metody i formy pracy
pokaz filmowy, praca indywidualna i grupowa, ćwiczenia interaktywne, grywalizacja
10. Środki dydaktyczne
Komputer z dostępem do internetu, dostęp do platformy epodręczniki.pl, telefony, podręcznik Geografia 1. Podręcznik do branżowej szkoły I stopnia Sławomir Kurek OPERON , ONE NOTE, Mentimeter, Kahoot, Youtube, Jamboard
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do internetu, tablica interaktywana lub rzutnik, telefony z dostępem do aplikacji, konto Teams
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Wprowadzenie, podanie celu lekcji
1. Uczniowie oglądają film pod kątem pracy w grupie : 1 GRUPA zanieczyszczenie powietrza 2 GRUPA zanieczyszczenie wody
https://www.youtube.com/watch?v=04jyuAwDxDc
2. Praca z podręcznikiem OPERON S.KUREK „ Geografia dla szkoły branżowej I stopnia' - wyszukiwanie informacji
1 GRUPA zanieczyszczenie powietrza str. 188
2 GRUPA zanieczyszczenie wody str. 191
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Dyskusja na temat form ochrony przyrody, z którymi zetknęli się w swoim życiu uczniowie. Określanie ich rodzajów.
JAMBOARD - tworzenie zapisów z dyskusji i na podstawie doświadczeń.
NOTATKI JAMBOARD
Aktywność 3
Temat: ANALIZA
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Antropopresja - działania człowieka wywierające wpływ na środowisko przyrodnicze E‑PODRĘCZNIKI - Uzupełnienie ewentualnie brakujących elementów np. dziura ozonowa, kwaśne deszcze NOTATKI JAMBOARD
Formy ochrony przyrody w Polsce
Wspólne tworzenie notatki w Jamboardzie pod nadzorem merytorycznym nauczyciela. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im i wyjaśnia wątpliwości.
Aktywność 4
Temat: ZASTOSOWANIE
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Rozwiązujemy Kahoot : Ochrona przyrody BA
Rozwiązujemy zadnie 1.2.3 SPRAWDŹ SIĘ epodręczniki
PRACA DOMOWA : 1. Wyjaśnij, dlaczego Polska należy do krajów o największym zanieczyszczeniu powietrza w Europie ? 2. QUIZ ( ONE NOTE)
WERSJE zad.dom. TRUDNIEJSZE zad. 1 i 2 ŁATWIEJSZE zad. 2
Ciekawostka dla chętnych - Co się stanie, gdy człowiek zostanie oddzielony od przyrody?
13. Sposób ewaluacji zajęć
INFORMACJA DLA NAUCZYCIELA dotycząca TiK https://www.menti.com/m22jeb6q66
Realizacja celów lekcji - ćwiczenia w aktywności 4
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można wykorzystać podczas nauki zdalnej jak również stacjonarnej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
hybrydowa