Formy państw i ustrojów
Formy państw i ustrojów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń powinien:
wyjaśnić pojęcia: państwo unitarne, państwo federalne, konfederacja, monarchia, republika, demokracja, autorytaryzm, totalitaryzm, system prezydencki, system kanclerski, system kontynentalny,
znać współczesne systemy polityczne państw demokratycznych,
wskazać państwa monarchiczne i republikańskie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
porównywać historyczne i współczesne formy państw,
scharakteryzować system władzy i uprawnienia obywateli w reżimach totalitarnych i autorytarnych,
układać informacje według określonego kryterium,
korzystać z danych statystycznych, tekstów popularnonaukowych, informacji podawanych przez media w celu opisu form ustrojowych i systemów politycznych,
dokonywać oceny przydatności różnych źródeł wykorzystywanych do analizy omawianych zjawisk.
2. Metoda i forma pracy
Poster tematyczny, pogadanka, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Poster tematyczny, podręcznik, ksero tekstów popularnonaukowych, artykułów prasowych, tabel statystycznych i innych informacji związanych z tematem lekcji.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel odwołuje się do wiedzy uczniów na temat znanych im form państw i ustrojów oraz wyjaśnia pojęcia: państwo unitarne, państwo federalne, konfederacja, monarchia, republika, demokracja, autorytaryzm, totalitaryzm, system prezydencki, system kontynentalny, system kanclerski.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie uczestniczą w prezentacji posterów tematycznych przygotowanych przez zespoły uczniowskie, które w oparciu o zgromadzone materiały referują szczegółowe zagadnienia, wykonują notatki. Grupy otrzymują materiały ćwiczeniowe, wyszukują zagadnienia szczegółowe, grupują je zgodnie z przyjętymi kryteriami, np. państwa monarchiczne, system prezydencki, państwa federacyjne. Uczniowie, odwołując się do wiedzy uzyskanej na podstawie informacji dostarczonych z posterów tematycznych, określają podobieństwa i różnice między ustrojami politycznymi oraz formami państw.
c) Faza podsumowująca
Poszczególne grupy uczniów prezentują wyniki swoich prac i robią notatki. Uczniowie ustalają, które kraje europejskie są republikami, a które mają ustrój monarchiczny, określają podobieństwa i różnice między systemami politycznymi państw demokratycznych, wskazują na znaczenie formy organizacyjnej państwa dla realizacji zadań społecznych, np. wynikających z funkcjonowania w obrębie danego kraju znacznej grupy mniejszości etnicznej lub narodowej. Uczniowie na koniec zajęć uczniowie otrzymują test sprawdzający celem wypełnienia go jako pracy domowej (załącznik 1).
5. Bibliografia
Chmaj M., Skrzydło W., Encyklopedia politologii, t. 2, Ustroje Państwowe, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2000.
Gdulewicz E., Kręcisz W., Orłowski W., Ustroje państw współczesnych, t.1, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
Wiedza o społeczeństwie, red. M. Bankowicz, M. Grzybowski, J. Stelmach, T. Woś, T. Włudyka, PWN, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Zakreśl państwa federacyjne:
Rosja, Finlandia, Peru, Boliwia, Stany Zjednoczone, Czechy, Niemcy, Czad, Albania, Szwajcaria, Japonia, Austria, Islandia, Korea Południowa, Australia, Algieria, Kanada, Brazylia, Meksyk, Argentyna, Holandia, Ruanda, Indie, Zair, Nigeria, Francja, Mongolia, Republika Południowej Afryki, Malezja, Maroko, Tajlandia, Indonezja, Węgry, Egipt, Polska
Zakreśl monarchie:
Słowacja, Dania, Maroko, Jordania, Syria, Holandia, Malezja, Kongo, Argentyna, Tajlandia, Portugalia, Szwecja, Monako, Arabia Saudyjska, Jemen, Luksemburg, Włochy, Boliwia, Meksyk, Japonia, Chiny, Kambodża, Wietnam, Hiszpania, Libia, Watykan, Kazachstan, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Chile
Wskaż państwa wchodzące w skład Brytyjskiej Wspólnoty Narodów:
Republika Południowej Afryki, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone, Jamajka, Kuba, Indie, Australia, Kanada, Korea Południowa, Papua Nowa Gwinea, Egipt, Sudan, Belize, Wyspy Bożego Narodzenia, Wyspy Salomona, Grenada, Tanzania, Nepal, Szwajcaria, Irlandia
Podaj, jaki tytuł nosi władca:
Monako –
Japonii –
Omanu –
Kuwejtu –
Watykanu –
Szwecji –
Przyporządkuj imię władcy do kraju, w którym panuje:
A | Harald V | 1 | Hiszpania | |
B | Karol XVI Gustaw | 2 | Dania | |
C | Beatrix | 3 | Norwegia | |
D | Juan Carlos I | 4 | Holandia | |
E | Małgorzata II | 5 | Szwecja |
Podaj imię władcy:
Watykanu –
Wielkiej Brytanii –
Monako –
Japonii –
Jordanii –
Wskaż prawidłowe odpowiedzi:
Konstytucja w znaczeniu formalnym jako ustawa zasadnicza nie obowiązuje w:
Chinach
Izraelu
Argentynie
Folketing to parlament:
islandzki
szwedzki
duński
Siedzibą parlamentu RPA jest:
Pretoria
Kapsztad
Johannesburg
Rządy prezydenckie nie obowiązują w:
Meksyku
Chile
Salwadorze
Rząd brytyjski liczy:
20 osób
50 osób
100 osób
W Hiszpanii jest regionów autonomicznych:
15
17
30
Jedynym obecnie istniejącym cesarstwem jest:
Brazylia
Korea Południowa
Japonia
Do rejonów autonomicznych w Belgii nie należy:
Walonia
Brabancja
Flandria
Do państw zregionalizowanych nie należy:
Hiszpania
Niemcy
Włochy
Ostatnim władcą teokratycznym w świecie jest:
cesarz Japonii
papież
król Arabii Saudyjskiej
b) Notatki dla nauczyciela
Karta odpowiedzi
I.
Rosja, Finlandia, Peru, Boliwia, Stany Zjednoczone, Czechy, Niemcy, Czad, Albania, Szwajcaria, Japonia, Austria, Islandia, Korea Południowa***, Australia***, Algieria, Kanada, Brazylia, Meksyk, Argentyna, Holandia, Ruanda, Indie, Zair, Nigeria, Francja, Mongolia, Republika Południowej Afryki, Malezja, Maroko, Tajlandia, Indonezja, Węgry, Egipt, Polska
II.
Słowacja, Dania, Maroko, Jordania, Syria, Holandia, Malezja, Kongo, Argentyna, Tajlandia, Portugalia, Szwecja, Monako, Arabia Saudyjska, Jemen, Luksemburg, Włochy, Boliwia, Meksyk, Japonia, Chiny, Kambodża, Wietnam, Hiszpania, Libia, Watykan, Kazachstan, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Peru, Chile
III.
Republika Południowej Afryki, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone, Jamajka, Kuba, Indie, Australia, Kanada, Korea Południowa, Papua Nowa Gwinea, Egipt, Sudan, Belize, Wyspy Bożego Narodzenia, Wyspy Salomona, Grenada, Tanzania, Nepal, Szwajcaria, Irlandia
IV.
Monako – książę
Japonii – cesarz
Omanu – sułtan
Kuwejtu – emir
Watykanu – papież
Szwecji – król
V.
A3
B5
C4
D1
E2
VI.
Watykanu – Benedykt XVI
Wielkiej Brytanii – Elżbieta II
Monako – Albert II
Japonii – Akihito
Jordanii – Husajn
VII.
1) Konstytucja w znaczeniu formalnym jako ustawa zasadnicza nie obowiązuje w:
Chinach
Izraelu
Argentynie
2) Folketing to parlament:
islandzki
szwedzki
duński
3) Siedzibą parlamentu RPA jest:
Pretoria
Kapsztad
Johannesburg
4) Rządy prezydenckie nie obowiązują w:
Meksyku
Chile
Salwadorze
5) Rząd brytyjski liczy:
20 osób
50 osób
100 osób
6) W Hiszpanii jest regionów autonomicznych:
15
17
30
7) Jedynym obecnie istniejącym cesarstwem jest:
Brazylia
Korea Południowa
Japonia
8) Do rejonów autonomicznych w Belgii nie należy:
Walonia
Brabancja
Flandria
9) Do państw zregionalizowanych nie należy:
Hiszpania
Niemcy
Włochy
10) Ostatnim władcą teokratycznym w świecie jest:
cesarz Japonii
papież
król Arabii Saudyjskiej
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz może być realizowany podczas zajęć fakultatywnych dla grupy uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego.