Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Funkcje sztuki

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.12) potrafi wskazać́ funkcję dzieła i określić́, jaki wpływ ma ona na jego kształt

Temat lekcji:

Funkcje sztuki

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia funkcje sztuki,

  • zna dzieła z różnych epok,

umiejętności – uczeń:

  • przyporządkowuje dziełom określoną funkcję,

  • potrafi wyjaśnić, na czym polega zasada „Docere, movere, delectare”,

  • formułuje swoje stanowisko względem wytworów sztuki.

postawy:

  • poszanowanie dla wytworów dzieł sztuki,

  • kształtowanie umiejętności poznawczych,

  • wyrabianie poglądów estetyczno‑wychowawczych i społecznych.

Metody pracy:

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

schemat ukazujący różne funkcje dzieła sztuki.

zadanie interaktywne do przyporządkowania funkcji danym obiektom, rzeźbom i dziełom malarskim.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze starożytną maksymą „Docere, movere, delectare” (uczyć – wzruszać – sprawiać przyjemność) - informuje, że już starożytni przypisywali takie funkcje sztuce, która jako docere miała uczyć, jako movere budzić ekspresję a jako delectare być estetyczna.

  3. Uczniowie podają przykłady ze sztuki starożytnej, które odpowiadają tym trzem zasadom.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Uczniowie otrzymują karty pracy, które na bieżąco będą uzupełniać.

  2. Uczniowie wykonują zadanie 1 i 2 z karty pracy.

  3. Nauczyciel wyświetla schemat ukazujący różne funkcje dzieła sztuki. Wyjaśnia, na czym polega każda z funkcji, uczniowie wykonują zadanie 3 z karty pracy.

  4. Nauczyciel wyświetla zadanie interaktywne do przyporządkowania funkcji danym obiektom, rzeźbom i dziełom malarskim, prosi uczniów p wykonanie w tym czasie zadania 4 z karty pracy.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel sprawdza poprawność wypełnienia kart pracy. Uczniowie uzupełniają i dokonują korekty.

  2. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel ponownie wyświetla zadanie interaktywne

Karta pracy do lekcji

Funkcje sztuki

  1. Co według I. Wojnar jest istotą sztuki?

„sztuka jest źródłem poznania nie tylko w tym sensie, że zakłada istnienie innej, pozaartystycznej rzeczywistości. Sama sztuka jest swoistym rodzajem procesu poznawczego, poznawcza koncepcją rzeczywistości, z tego punktu widzenia kontakt ze sztuką stanowi już z istoty swej proces poznania, czy też udział w tym procesie”. (I. Wojnar)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…

2. Jakie ważne dwie tendencje wymienia A. Kuczyńska? Podaj przykłady dzieł sztuki, na podstawie których możesz zaobserwować przejawy takich właśnie tendencji.

„…Jednostka zarówno w procesie odbioru, jak i tworzenia dzieł sztuki, wyraża dwie podstawowe tendencje ogólne:

a) dążenie do przyswajania sobie określonych wartości poznawczych. Jest to jakby stale ponawiana próba interpretacji świata;

b) dążenie do tworzenia, pojmowane tutaj jako dążenie do eksterioryzacji siebie samego, obiektywizacji siebie samego, obiektywizacji własnych pragnień i myśli”. (A. Kuczyńska)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Podziel powyższe funkcje funkcje na dwie grupy:

  2. Uzupełnij tabelę, dopisując na podstawie schematu funkcje do podanych dzieł:

Funkcja sztuki

Dzieło sztuki

magiczna

religijna

estetyczna

ludyczna

edukacyjna

komunikacyjna

poznawcza

emocjonalna

wychowawcza

użytkowa

propagandowa

Rozwiązanie zadania 3:

Funkcja sztuki

Dzieło sztuki

magiczna

Wenus Paleolityczna

religijna

Pieta z Lubiąża

estetyczna

Dawid Michała Anioła

ludyczna

happening Pomarańczowej Alternatywy we Wrocławiu pt. „Precz z U‑pałami” z 1988r

edukacyjna

Dirce chrześcijańska –Henryk Siemiradzki

komunikacyjna

Bitwa pod Orszą

poznawcza

Człowiek witruwiański - Leonardo da Vinci

emocjonalna

abstrakcja Jacksona Pollocka

wychowawcza

In ictu oculi - Juan de Valdés Leal

użytkowa

Lampa Tiffany’ego

propagandowa

plakat Solidarności „W samo południe 4 czerwca 1989”

RTcQ97EBjatkK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 135.50 KB w języku polskim
R1XBeQyofbmSV

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 53.61 KB w języku polskim