Funkcje sztuki w starożytności
Funkcje sztuki
Zakres | IV etap edukacyjny |
Przedmiot | Historia sztuki |
Wymagania szczegółowe: | (1.12) potrafi wskazać́ funkcję dzieła i określić́, jaki wpływ ma ona na jego kształt |
Temat lekcji: | Funkcje sztuki |
Czas na realizację: | 1 godzina lekcyjna. |
Cele szczegółowe | wiadomości – uczeń:
|
umiejętności – uczeń:
| |
postawy:
| |
Metody pracy: | |
Forma pracy: | indywidualna, zbiorowa |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | schemat ukazujący różne funkcje dzieła sztuki. zadanie interaktywne do przyporządkowania funkcji danym obiektom, rzeźbom i dziełom malarskim. |
Przebieg lekcji | |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
|
faza realizacyjna: (30 min.) |
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
|
Karta pracy do lekcji
Funkcje sztuki
Co według I. Wojnar jest istotą sztuki?
„sztuka jest źródłem poznania nie tylko w tym sensie, że zakłada istnienie innej, pozaartystycznej rzeczywistości. Sama sztuka jest swoistym rodzajem procesu poznawczego, poznawcza koncepcją rzeczywistości, z tego punktu widzenia kontakt ze sztuką stanowi już z istoty swej proces poznania, czy też udział w tym procesie”. (I. Wojnar)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…
2. Jakie ważne dwie tendencje wymienia A. Kuczyńska? Podaj przykłady dzieł sztuki, na podstawie których możesz zaobserwować przejawy takich właśnie tendencji.
„…Jednostka zarówno w procesie odbioru, jak i tworzenia dzieł sztuki, wyraża dwie podstawowe tendencje ogólne:
a) dążenie do przyswajania sobie określonych wartości poznawczych. Jest to jakby stale ponawiana próba interpretacji świata;
b) dążenie do tworzenia, pojmowane tutaj jako dążenie do eksterioryzacji siebie samego, obiektywizacji siebie samego, obiektywizacji własnych pragnień i myśli”. (A. Kuczyńska)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Podziel powyższe funkcje funkcje na dwie grupy:
Uzupełnij tabelę, dopisując na podstawie schematu funkcje do podanych dzieł:
Funkcja sztuki | Dzieło sztuki |
magiczna | |
religijna | |
estetyczna | |
ludyczna | |
edukacyjna | |
komunikacyjna | |
poznawcza | |
emocjonalna | |
wychowawcza | |
użytkowa | |
propagandowa |
Rozwiązanie zadania 3:
Funkcja sztuki | Dzieło sztuki |
magiczna | Wenus Paleolityczna |
religijna | Pieta z Lubiąża |
estetyczna | Dawid Michała Anioła |
ludyczna | happening Pomarańczowej Alternatywy we Wrocławiu pt. „Precz z U‑pałami” z 1988r |
edukacyjna | Dirce chrześcijańska –Henryk Siemiradzki |
komunikacyjna | Bitwa pod Orszą |
poznawcza | Człowiek witruwiański - Leonardo da Vinci |
emocjonalna | abstrakcja Jacksona Pollocka |
wychowawcza | In ictu oculi - Juan de Valdés Leal |
użytkowa | Lampa Tiffany’ego |
propagandowa | plakat Solidarności „W samo południe 4 czerwca 1989” |