Ekosystem to układ ekologiczny złożony z dwóch podstawowych komponentów: organizmów żywych i materii nieożywionej. Występowanie wielu gatunków w ekosystemie gwarantuje prawidłowe krążenie materii oraz regulację liczebności populacji, a w konsekwencji gwarantuje ich przetrwanie oraz zachowanie naturalności ekosystemu. Populacje organizmów powiązane są ze sobą różnymi zależnościami.
R8oyk1jpsG1Yx
Fotografia przestawia jezioro w lesie. W wodzie odbijają się błękitne niebo i zielone drzewa. Przy brzegu jeziora leżą liczne skały.
Jezioro to naturalny ekosystem wodny
Źródło: pfly, Flickr, licencja: CC BY-SA 2.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
Czym jest ekosystem?
Jakie zależności pokarmowe zachodzą w ekosystemie?
Twoje cele
Zdefiniujesz, czym jest ekologia.
Opiszesz rodzaje oddziaływań między gatunkami.
Wskażesz przykłady organizmów pełniących określone funkcje w ekosystemie.
Opiszesz cechy populacji: rozrodczość, śmiertelność, liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura płciowa i struktura wiekowa.
Dokonasz obserwacji liczebności, rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej w terenie.
iNV8KNjiMM_d5e299
1. Ekologia – nauka o środowisku przyrodniczym
Wszystkie elementy ekosystemu oddziałują na siebie. Należą do nich organizmy, które są nazywane ożywionymi elementami przyrody (biocenoza), i elementy nieożywione (biotop), takie jak składniki mineralne zawarte w glebie, światło, woda, wilgotność, temperatura powietrza, obecność tlenu i dwutlenku węgla, zasolenie wody i gleby. Organizmy mają określone wymagania wobec środowiska. Dany gatunek zasiedla tylko taki teren, na którym może zaspokajać swoje potrzeby. Organizmy są powiązane wieloma zależnościami zarówno z innymi osobnikami, jak i ze składnikami przyrody nieożywionej.
RbyofHhYH0N3f
Ilustracja złożona z trzech części. Górna przedstawia krajobraz wraz z ekosystemem. Na krajobraz ten składa się jezioro będące na pierwszym planie, za nim znajduje się las, a w tle wysoka góra oraz błękitne niebo z świecącym słońcem. W jeziorze pływają ryby a obok stoi czapla oraz lis. Dolna ilustracja po lewej przedstawia tylko czynniki nieożywione wyżej znajdującego się ekosystemu, czyli biotop. Widać nieporośniętą trawą glebę, jezioro, góry, niebo i słońce. Pod obrazkiem znajduje się napis: Elementy nieożywione: światło, woda, powietrze, gleba. Ilustracja po prawej przedstawia tylko czynniki ożywione znajdującego się powyżej ekosystemu, czyli biocenozę: widoczne są drzewa, trwa, zwierzęta (ryby, czapla, lis). Pod spodem znajduje się tekst: Elementy ożywione: bakterie, protisty, grzyby, rośliny, zwierzęta.
Porównaj warunki życia w środowisku lądowym i wodnym, uwzględniając 3 wybrane czynniki oraz zapisz swoje obserwacje.
RxCvG65iTCHwT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Możesz uwzględnić takie czynniki jak dostępność tlenu, dostępność światła, stabilność warunków.
Na lądzie jest lepszy dostęp do światła i tlenu niż w wodzie, natomiast w środowisku wodnym nie występują duże wahania temperatury, które mają miejsce w środowisku lądowym.
iNV8KNjiMM_d5e340
2. Relacje między gatunkami
Organizmy zamieszkujące to samo środowisko wzajemnie na siebie oddziałują. Oddziaływania te mogą być dla nich korzystne (nieantagonistyczne) lub niekorzystne (antagonistyczne). Korzystną relację między dwoma osobnikami należącymi do różnych gatunków, w wyniku której zwiększają się szanse na przeżycie obu z nich, nazywa się mutualizmem. Mutualizm może być bezwzględnie konieczny do przeżycia organizmów (wtedy jest to symbioza) lub mieć charakter okresowy (protokooperacja). Relacja, która przynosi korzyści jednemu organizmowi, a dla drugiego jest obojętna, to komensalizm. Niekorzystne relacje między gatunkami występują, jeśli osobniki jednego z gatunków osłabiają, wywołują chorobę bądź uśmiercają osobniki drugiego gatunku. Przykładami niekorzystnych relacji są drapieżnictwo, pasożytnictwo, roślinożerność i konkurencja.
Na dowolnym przykładzie pary zwierząt – drapieżnika i jego ofiary – opisz ich przystosowania do polowania (drapieżnik) i uniknięcia schwytania (ofiara).
REWXFexru1hn5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że drapieżnik musi mieć przystosowania do tropienia ofiary i spożywania pokarmu mięsnego, a ofiara musi być w stanie się ukrywać przed drapieżnikiem i uciekać.
Lis (drapieżnik): rozwinięte kły, bardzo dobry węch, nocny tryb życia.
Zając (ofiara): kamuflujące umaszczenie, zdolność szybkiego biegu.
11
Polecenie 3
Wskaż zasoby środowiska, o które konkurują drzewa w lesie i określ skutki tej konkurencji.
R24EaafPr2iOm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się jakie są podstawowe potrzeby roślin i przypomnij sobie jak wygląda las.
Drzewa konkurują o dostęp do światła oraz dostęp do wody i soli mineralnych, przez co wykształciła się piętrowość lasu.
11
Polecenie 4
Przystosowania zwierząt do pobierania pokarmu zależą od rodzaju ich pożywienia. Niedźwiedź brunatny jest zwierzęciem wszystkożernym. Żywi się głównie jagodami i grzybami, nie gardzi padliną. Zdarza się, że poluje na drobne zwierzęta, a nawet ryby. Opisz przystosowania niedźwiedzia do jego sposobów odżywiania się.
RhJsHlOLjLhJT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że niedźwiedź musi mieć przystosowania zarówno do polowania na zwierzęta, jak i do gryzienia różnego rodzaju pokarmu.
Niedźwiedź poluje na mniejsze zwierzęta, co ułatwia mu dobry węch i ostre pazury. Może również żywić się pokarmem zwierzęcym, roślinnym i grzybami dzięki zróżnicowanemu uzębieniu.
11
Polecenie 5
RSLlNsZ3oK0sn
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że zielenice i bakterie tworzące porosty są organizmami samożywnymi, ale wymagają wilgotnego środowiska.
Bakteria lub zielenica w procesie fotosyntezy produkuje substancje odżywcze, z których korzysta również grzyb, a grzyb zapewnia im stałe, korzystne warunki do życia, chroniąc przed wysychaniem.
21
Polecenie 6
Łuskiewnik różowy jest pozbawioną chlorofilu rośliną żyjącą na korzeniach drzew liściastych i szpilkowych. Czerpie z nich pokarm oraz wodę za pomocą ssawek. Większą część roku znajduje się pod ziemią. Na wiosnę wypuszcza nadziemny pęd kwiatowy koloru różowego, pokryty mięsistymi łuskami.
Określ rodzaj relacji międzygatunkowej, jaka zachodzi między łuskiewnikiem a drzewami różnych gatunków.
Wymień przystosowania w budowie łuskiewnika do jego trybu życia.
R73cY4P6Ryo7p
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że łuskiewnik korzysta z zasobów innych roślin (drzew), uszczuplając je i nie oferując żadnych korzyści w zamian.
Pasożytnictwo – łuskiewnik jest pasożytem drzew.
Przystosowanie do pasożytniczego trybu życia stanowią ssawki umożliwiające pobieranie substancji odżywczych i wody z innych roślin.
iNV8KNjiMM_d5e380
3. Zależności w ekosystemie
Mieszkańcy ekosystemów powiązani są wzajemnymi zależnościami, z których najważniejsze są zależności pokarmowe, przedstawiane graficznie w postaci łańcuchów i sieci pokarmowych. W łańcuchach organizmy tworzą szereg: każdy z nich zajmuje odpowiedni poziom troficzny (pokarmowy). Pierwsze miejsce (ogniwo) łańcucha pokarmowego zajmują producenci materii organicznej – zwykle są to rośliny. Następne ogniwa zajmują cudzożywni konsumenci, najczęściej zwierzęta. I jedni i drudzy po śmierci stają się pokarmem destruentów (bakterii i grzybów). Rozkładają oni materię organiczną do prostych substancji nieorganicznych, będących składnikiem biotopu. Gdy substancje te zostaną pobrane przez rośliny, wracają do łańcucha pokarmowego. W ten sposób materia nieustannie krąży w ekosystemie między organizmami a ich środowiskiem.
RlCvE3ZFEmMcw1
Schemat przedstawia krążenie materii w przyrodzie. Widoczny jest okrągły schemat prowadzący kolejno od destruentów do producentów, od producentów do konsumentów i z powrotem do destruentów, następnie od producentów do konsumentów oraz od konsumentów do destruentów. Schemat ukazuje przepływającą pomiędzy grupami materię. Ilustracja po lewej stronie przedstawia grzyby, które chwytnikami sięgają do kości w ziemi. Są to destruenci. Przy chwytnikach widać strzałkę podpisaną: związki węgla, azotu, siarki, fosforu, woda. Druga strzałka prowadzi od grzybów do powietrza. Podpisana jest dwutlenek węgla. Od destruentów biegnie strzałka ze związkami mineralnymi i wodą do producentów. Producenci na ilustracji po prawej są przestawieni jako zielone trawy, krzewy i drzewa wymieniające tlen i dwutlenek węgla przez fotosyntezę. Nad nimi znajduje się ilustracja Słońca opisana jako energia słoneczna, z strzałkami biegnącymi do producentów. Od producentów jedna strzałka ze związkami organicznymi i wodą w szczątkach producentów biegnie do destruentów. Druga strzałka z związkami organicznymi producentów (cukry, białka, tłuszcze) biegnie do konsumentów. Konsumenci są przedstawieni jako zwierzęta wymieniające z otoczeniem tlen i dwutlenek węgla przez oddychanie. Od konsumentów biegnie strzałka do destruentów z związkami organicznymi i wodą w szczątkach i odchodach konsumentów.
Materia krąży w przyrodzie
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
W ekosystemie, w którym producentami są rośliny, energia słoneczna przekształcana jest przez nie w energię wiązań chemicznych związków organicznych. Jej część jest wykorzystywana przez organizmy do budowy ciała i prowadzenia procesów życiowych. Duża jej część jest rozpraszana w postaci ciepła.
R1QLeoB7RQDVG1
Schemat przedstawia obieg materii i przepływ energii pomiędzy różnymi grupami organizmów. Obieg materii zaznaczony jest niebieską strzałką, a energii czerwoną. Schemat ma kształt koła. Zaczyna się u góry od związków nieorganicznych. Znajduje się tu grafika przedstawiająca kuliste cząsteczki chemiczne. Od związków nieorganicznych, w prawo, odchodzi niebieska strzałka oznaczająca przepływ materii. Prowadzi ona do producentów. Producenci przedstawieni są na obrazku jako drzewa, krzewy i trawa. Producenci pobierają energię ze słońca. Jest to uwzględnione na schemacie jako słońce znajdujące się ponad rysunkiem roślin. Promienie słońca w postaci strzałek prowadzą do rysunku roślin. Od producentów odchodzą dwie strzałki poziome w lewo do destruentów, czyli bakterii i grzybów. Obrazek przedstawiający destruentów zawiera grzyby, które chwytnikami sięgają w głąb gleby, gdzie widać zakopane kości. Od producentów do destruentów prowadzi czerwona strzałka z energią. Energia również jest tracona. Strzałka rozwidla się i część energii jest rozpraszana do otoczenia. Druga strzałka, niebieska, wskazuje przepływ materii od producentów do destruentów. Od producentów w dół również prowadzą dwie strzałki. Biegną ode do konsumentów (roślinożerców i mięsożerców). Obrazek przedstawia wilka i jelenia. Strzałka czerwona z energią również tu się rozwidla, część energii jest tracona. Niebieska strzałka biegnie bezpośrednio od producentów do konsumentów. Od konsumentów do destruentów również biegną dwie strzałki. Czerwona się rozwidla – cześć energii rozprasza się. Niebieska prowadzi bezpośrednio do destruentów. Od destruentów w górę do związków nieorganicznych prowadzi niebieska strzałka z materią. Czerwona strzałka jest ugięta, wskazuje na rozpraszanie energii w środowisku.
Obieg materii, przepływ energii
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
Więcej informacji znajdziesz w e‑materiałach pt. Ekosystem – obieg materii i przepływ energiihttps://zpe.gov.pl/b/ekosystem–obieg-materii-i-przeplyw-energii/P1H3WxPMQEkosystem – obieg materii i przepływ energii oraz Ekosystem – współzależność środowiska i organizmówhttps://zpe.gov.pl/b/ekosystem–wspolzaleznosc-srodowiska-i-organizmow/PgV5MZGqwEkosystem – współzależność środowiska i organizmów.
11
Polecenie 7
Oceń, czy prawdziwe jest zdanie: Organizmy zajmują w ekosystemie stałe poziomy troficzne. Uzasadnij swoją opinię, podając odpowiednie przykłady. Zapisz swoją odpowiedź.
R1DsiNWnVGIZh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zastanów się, czy rośliny mogą być konsumentami oraz jaki poziom troficzny mogą zajmować zwierzęta wszystkożerne.
Producenci i destruenci zajmują stałe miejsca w łańcuchach troficznych, ale konsumenci mogą zajmować różne poziomy (być konsumentami różnego rzędu) w zależności od rozpatrywanego łańcucha pokarmowego. Na przykład niedźwiedź może być konsumentem I rzędu, gdy żywi się pokarmem roślinnym, ale może też być konsumentem wyższych rzędów, gdy zjada ryby i inne zwierzęta.
11
Polecenie 8
Przedstaw funkcję producentów w krążeniu materii i przepływie energii przez ekosystem.
R1XcaviHTdK0B
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że producenci są pierwszym ogniwem, od którego zaczyna się krążenie materii i przepływ energii w ekosystemie.
Producenci przetwarzają energię słoneczną na energię chemiczną, dzięki czemu jest ona dostępna dla pozostałych organizmów w ekosystemie. Przemieniają oni również materię nieorganiczną do związków organicznych, dzięki czemu możliwy jest jej obieg.
21
Polecenie 9
Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj zadania.
Bałtyk stanowi ekosystem ubogi gatunkowo. Dorsz pełnił w nim funkcję ostatniego drapieżnika. Jednak jego nadmierne połowy spowodowały znaczący wzrost liczebności populacji głównych ofiar dorsza: śledzi i szprotek. Są to gatunki ryb żywiące się głównie planktonem zwierzęcym, dla którego pożywienie stanowią jednokomórkowe, samożywne bakterie i protisty. W efekcie pojawiły się obszerne zakwity sinic, których szczątki opadają na dno i tworzą obszary beztlenowe.
Ustal, które z opisanych w tekście organizmów są producentami, a które konsumentami, ułóż z nich łańcuch pokarmowy.
Opisz skutki nadmiernego połowu dorsza w Bałtyku.
R11pyJNND5ug0
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zwróć uwagę, że producentami mogą być jedynie organizmy samożywne, a konsumentami są organizmy cudzożywne.
Łańcuch pokarmowy: jednokomórkowe samożywne bakterie (producenci) – plankton zwierzęcy (konsumenci I rzędu) – śledzie i szprotki (konsumenci II rzędu) – dorsz (konsument III rzędu)
Przez nadmierny połów dorsza zakwitają toksyczne sinice, których szczątki wytwarzają strefy pozbawione wystarczającej zawartości tlenu, aby mogły w nich przeżyć organizmy tlenowe.
21
Polecenie 10
W tabeli przedstawiono liczebność populacji cudzożywnych gatunków (A‑D), które tworzą łańcuch pokarmowy w pewnym ekosystemie.
Liczebność populacji
Gatunek
Liczba osobników
A
1000
B
127
C
30
D
1
Określ liczbę poziomów troficznych w tym ekosystemie.
Wskaż gatunek roślinożerny i gatunek, który w tym ekosystemie zajmuje ostatni poziom troficzny w łańcuchu pokarmowym.
R7A4MI0SQaJUJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że osobników na wyższych poziomach troficznych jest mniej niż na niższych, ponieważ gdyby było inaczej populacje ofiar by nie przetrwały.
W tym ekosystemie obecne są 4 poziomy troficzne.
Gatunkiem roślinożernym jest gatunek B, a ostatnim drapieżnikiem gatunek D.
21
Polecenie 11
Ilustracja przedstawia fragment sieci pokarmowej na skraju lasu.
RgyRdJdD0lmSD
Grafika przedstawia przykładową sieć pokarmową skraju lasu. Widoczne są cztery pionowe prostokąty. Pierwszy, podpisany jako A, to producenci. Prostokąt jest zielony i widać w nim dwa obrazki: jagód i liścia. Po prawej stronie są trzy pionowe prostokąty podpisane jako konsumenci. Pierwszy od producentów jest prostokąt jasnozielony, podpisany jako B. Widać w nim lisa rudy, zająca szaraka, ślimaka winniczka i gąsienicę bielinka. Widać też strzałki prowadzące od producentów do konsumentów. Jedna strzałka prowadzi od jagód do lisa. Od liścia wychodzą trzy strzałki, jedna do zająca, druga do ślimaka i trzecia do gąsienicy. Obok prostokąta B, znajduje się żółty prostokąt C. Tu też widać konsumentów. Znajduje się tu lis rudy, jaszczurka zielona i żaba trawna. Od prostokąta B do prostokąta C prowadzą następujące strzałki. Od zająca strzałka prowadzi do lisa. Od ślimaka jedna strzałka prowadzi do lisa, a druga do jaszczurki. Od gąsienicy jedna strzałka prowadzi do jaszczurki, a druga do żaby. Obok prostokąta C znajduje się ostatni pomarańczowy prostokąt D. Znajduje się tam tylko lis rudy. Prowadzą do niego strzałki z poprzedniego prostokąta, czyli od jaszczurki i od żaby. Pod kolorowymi prostokątami znajduje się poziomy pasek podpisany destruenci. Zarówno od producentów, jak i konsumentów prowadzą w dół strzałki do destruentów.
Sieć pokarmowa na skraju lasu
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
Podaj nazwy poziomów troficznych A‑D.
Znajdź na ilustracji jak najwięcej łańcuchów pokarmowych.
Wybierz dwa organizmy, które mogą ze sobą konkurować o pokarm.
Wybierz (z podanych niżej), a następnie wypisz wszystkie właściwe określenia dotyczące lisa: roślinożerca, drapieżnik, producent, konsument I rzędu, konsument II rzędu, konsument III rzędu, saprobiont.
Podaj nazwy poziomów troficznych A‑D.
Wypisz jak najwięcej łańcuchów pokarmowych, które znalazły się w sieci pokarmowej.
Wybierz dwa organizmy, które mogą ze sobą konkurować o pokarm.
Wybierz (z podanych niżej), a następnie wypisz wszystkie właściwe określenia dotyczące lisa: roślinożerca, drapieżnik, producent, konsument I rzędu, konsument II rzędu, konsument III rzędu, saprobiont.
RuVFzpuuFUCRI
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomnij sobie nazwy głównych poziomów troficznych i zwróć uwagę na możliwość występowania rzędowości.
Pamiętaj, żeby w łańcuchach uwzględnić wszystkie poziomy troficzne.
Zwróć uwagę, że najbardziej konkurować ze sobą o pokarm będą gatunki należące do tego samego poziomu troficznego.
Przeanalizuj łańcuchy pokarmowe z drugiego podpunktu. Zwróć uwagę, na pokarm lisa.
A – producenci, B – konsumenci I rzędu, C – konsumenci II rzędu, D – konsumenci III rzędu.
Przykładowe pary: ślimak winniczek i gąsienica bielinka, jaszczurka zielona i żaba trawna.
Lis jest drapieżnikiem i konsumentem I, II i III rzędu.
21
Polecenie 12
Wykresy przedstawiają zmiany liczebności osobników populacji A i B oraz C i D w dwóch różnych ekosystemach.
ReveatUzqgdlS
Grafika przedstawia zmiany liczebności gatunków w dwóch ekosystemach. Widoczne są dwa wykresy. Pierwszy wykres przedstawia ekosystem pierwszy. Na osi X zaznaczony jest czas w miesiącach, a na osi Y liczebność. Na wykresie widać dwie linie: czerwona ciągła linia przedstawia liczebność gatunku A, a zielona przerywana linia liczebność gatunku B. Obie linie zaczynają się w punkcie zero. Na początku liczebność gatunku B sięga wartości dwadzieścia w drugim miesiącu. W drugim miesiącu gatunek A jest nieliczny, wartość wynosi około pięciu. Następnie populacja gatunku A zaczyna gwałtownie rosnąć. W czwartym miesiącu liczebność sięga dwudziestu pięciu, w ósmym sześćdziesięciu, w dwunastym dziewięćdziesięciu, a następnie w szesnastym miesiącu normuje się na poziomie stu. Liczebność gatunku B osiąga swój szczyt w czwartym miesiącu na poziomie dwudziestu. Następnie w ósmym miesiącu liczebność zaczyna spadać. W dwunastym miesiącu liczebność wynosi dziesięć. W szesnastym miesiącu liczebność wynosi zero. Drugi wykres przedstawia ekosystem drugi. Gatunek C oznaczony jest ciągłą czerwoną linią, a gatunek D przerywaną zieloną linią. Na początku badania, w zerowym miesiącu liczebność gatunku C wynosiła około sto sześćdziesiąt, a gatunku D około stu. W drugim miesiącu liczebność gatunku D wzrosła do poziomu sto pięćdziesiąt. Liczebność gatunku C spadła w drugim miesiącu do poziomu pięćdziesięciu. W czwartym miesiącu populacja C spadła do poziomu dwudziestu, a populacja D czterdziestu. W szóstym miesiącu populacja C zaczęła wzrastać do poziomu pięćdziesięciu. Populacja D zaś spadła do poziomu dwudziestu. W siódmym miesiącu populacja C osiągnęła poziom osiemdziesięciu. Populacja D w siódmym miesiącu była na poziomie pięćdziesięciu. W ósmym miesiącu liczebność populacji C zaczęła spadać, wynosiła około sześćdziesiąt. Populacja D zaś osiągnęła poziom siedemdziesięciu. Liczebność populacji C spadała do jedenastego miesiąca, gdzie osiągnęła ponownie wartość dwadzieścia. Populacja D również zaczęła spadać. Najniższy poziom osiągnęła w trzynastym miesiącu. W trzynastym miesiącu liczebność populacji C ponownie wzrastała aż do osiągnięcia kolejnego szczytu w szesnastym miesiącu. Populacja D osiągnęła kolejny szczyt w siedemnastym miesiącu. Na wykresie widać, że spadki populacji D podlegały podobnym wahaniom, co spadki populacji C, z tym że były przesunięte w czasie o około dwa miesiące.
Zmiany liczebności gatunków w dwóch ekosystemach
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Określ rodzaj zależności, jaka zachodzi między populacjami A i B oraz C i D.
Wyjaśnij, w jaki sposób regulowana jest liczebność populacji w obu ekosystemach.
RHzWKfzTHTlcD
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zauważ, że w pierwszym ekosystemie jedna z populacji wyparła drugą, a w drugim ekosystemie liczebności populacji ściśle zależą od siebie.
Pomiędzy gatunkami A i B zachodzi konkurencja, a pomiędzy C i D drapieżnictwo.
Liczebność populacji w pierwszym ekosystemie jest regulowana przez ograniczone zasoby środowiska. Wzrost populacji gatunku A powoduje zmniejszenie dostępności tych zasobów dla gatunku B, a przez to spadek liczebności jego populacji. Natomiast w drugim przypadku liczebność drapieżników (gatunek C) determinuje liczebność ofiar (gatunek D) i odwrotnie. Wzrost liczebności drapieżników powoduje spadek liczebności ofiar, a z czasem spadek liczebności ofiar skutkuje spadkiem liczebności drapieżników. Niska liczebność drapieżników pozwala na wzrost populacji ofiar i w konsekwencji ponowny wzrost liczebności drapieżników.
21
Polecenie 13
Na ilustracji przedstawiono najważniejsze elementy ekosystemu jeziora.
RcN8OvfQsn0eF
Ilustracja przedstawia ekosystem jeziora. Widać jego brzeg porośnięty trawą. W tle widać drzewa i krzewy. Przy brzegu, na płyciźnie rośnie trzcina, a na tafli wody widać okrągłe pływające liście i białe kwiaty grzybienia białego. Przy wodzie, na niej i pod nią widać różne zwierzęta. Na brzegu stoi czapla siwa. Posiada ona długie nogi i długi, ostro zakończony dziób. Upierzenie czapli jest siwe. W powietrzu widać lecącego samca kaczki krzyżówki. Kaczor posiada żółty dziób, zielone upierzenie głowy, brązowe upierzenie szyi i jasnobeżowe upierzenie brzucha. W powietrzu, tylko że blisko tafli wody widać ważkę. Posiada ona dwie pary błoniastych owalnych skrzydeł. Skrzydła mają równą długość. Ważka ma zielony kolor i wydłużone, segmentowane ciało. Pod ważką widać siedzącą na liściu grzybienia białego żabę wodną. Żaba ma zielony kolor. Na długich kończynach tylnych widać ciemnozielone plamki. W wodzie widać również pływającego perkoza dwuczubego. Jest to brązowy ptak, posiadający na głowie sterczące pióra tworzące czub. Na wodzie widać także nartnika. Jest to owad o długich, szeroko rozstawionych odnóżach, które umożliwiają mu stanie na powierzchni wody. Pod wodą widać kolejne organizmy. W powiększeniu ukazane są organizmy planktonowe. Plankton roślinny jest zielony i posiada nieregularne kształty. Plankton zwierzęcy jest niebieskiego koloru i posiada wypustki umożliwiające poruszanie się. Pod wodą na gałązce widać ślimaka błotniarkę stawową. Posiada ona wydłużoną, ostro zakończoną muszlę. Nad nią widać pływaka żółtobrzeżka. Jest to owalny owad o mocno rozbudowanej ostatniej parze odnóży krocznych. Są one szerokie, jest to dostosowanie do pływania pod wodą. Obok widać płoć. Jest to ryba o szarym ciele i czerwonawych płetwach. Pod nią na dnie widać brązowego raka. Jego jedna para odnóży przekształcona jest w duże szczypce. Rak posiada też długie wąsy i płasko zakończony ogon. Obok niego widać okonia. To mocno wygrzbiecona ryba o jasnym ciele w ciemne prowadzące w dół od grzbietu paski. Nad okoniem widać szczupaka. To ryba o mocno wydłużonym ciele i długim pysku, w którym widać zęby.
Ilustracja ekosystemu jeziora
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
Napisz nazwę gatunku, który zajmuje najwyższy poziom troficzny, oraz gatunku, który ma najwięcej konkurentów.
Napisz nazwę populacji, na której liczebność negatywnie wpłynie wzrost populacji szczupaka.
Wyjaśnij, czy usunięcie błotniarki może spowodować całkowite wyginięcie populacji konsumentów wyższego rzędu w tym ekosystemie.
Wypisz nazwy przedstawionych na ilustracji producentów.
RpZ53I6MYibJ0
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ułóż łańcuchy troficzne z organizmów widocznych na ilustracji. Który organizm jest konsumentem najwyższego rzędu?
Zastanów się, które gatunki stanowią główny pokarm szczupaka.
Zastanów się, czy błotniarka jest jedynym pożywieniem danego konsumenta wyższego rzędu.
Zwróć uwagę na występujące na ilustracji organizmy samożywne.
Najwyższy poziom troficzny zajmuje czapla siwa, a najwięcej konkurentów ma perkoz dwuczuby.
Wzrost populacji szczupaka/okonia wpłynie szczególnie negatywnie na liczebność płoci i żab.
Usunięcie błotniarki nie powinno spowodować całkowitego wyginięcia populacji konsumentów w tym ekosystemie, ponieważ żywią się oni również innymi gatunkami.
Producenci to grzybienie białe i plankton roślinny.
4. Cechy populacji
Do cech populacji należą rozrodczość, śmiertelność, liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura płciowa i struktura wiekowa.
Rozrodczość to liczba potomstwa wydanego na świat w określonym czasie.
Śmiertelność to liczba osobników, które giną w określonym czasie.
Liczebność – liczba osobników, które tworzą populację; wpływają na nią m.in. rozrodczość i śmiertelność.
Zagęszczenie – liczba osobników przypadających na jednostkę powierzchni.
Struktura przestrzenna (rozmieszczenie) – sposób, w jaki osobniki należące do danej populacji są rozmieszczone na zajmowanym przez siebie obszarze. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje rozmieszczenia:
skupiskowe – osobniki danej populacji skupiają się w pewnych rejonach zajmowanego obszaru;
losowe – osobniki danej populacji są przypadkowo rozlokowane w przestrzeni;
równomierne – osobniki danej populacji są równomiernie rozlokowane w przestrzeni.
R17ETaImsUTbT
Ilustracja przedstawia strukturę przestrzenną skupiskową populacji, zobrazowaną w postaci kilku grup kolorowych kropek na białym tle. Kropki rozmieszczone są w skupiskach. Pomiędzy skupiskami nie występują pojedyncze samotne osobniki. Obok znajduje się zdjęcie przedstawiające stado zebr w naturalnym środowisku. Są one przykładem struktury przestrzennej skupiskowej.
Struktura przestrzenna skupiskowa. Taka struktura jest charakterystyczna dla zwierząt stadnych, m.in. zebr.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YzEapa4EUPc
Ilustracja przedstawia strukturę przestrzenną losową populacji, zobrazowaną w postaci kolorowych kropek na białym tle. Kropki rozmieszczone są pojedynczo, w losowych odległościach pomiędzy sobą. Obok znajduje się zdjęcie przedstawiające pająka na pajęczynie. Jest on przykładem struktury przestrzennej losowej.
Struktura przestrzenna losowa. Taką strukturę przyjmują np. populacje pająków.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JxWFGa4LiEB
Ilustracja przedstawia strukturę przestrzenną równomierną populacji, zobrazowaną w postaci kolorowych kropek na białym tle. Kropki rozmieszczone są zawsze w tych samych odległościach w stosunku do siebie. Gdyby połączyć kropki utworzyłyby one kwadraty. Obok znajduje się zdjęcie przedstawiające z lotu ptaka siedzące na ziemi głuptaki. Ptaki siedzą w równych odległościach od siebie. Mają białe upierzenie na ciele i żółte na głowie. Są przykładem struktury przestrzennej równomiernej.
Struktura przestrzenna równomierna. Równomierne rozmieszczenie wynika z silnej konkurencji wewnątrzgatunkowej, występuje np. u głuptaków.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Struktura płciowa – wzajemny stosunek osobników męskich i żeńskich w populacji.
Struktura wiekowa to zróżnicowanie osobników populacji pod względem wiekowym. Osobniki dzieli się na:
osobniki młode, w wieku przedrozrodczym, które są jeszcze niezdolne do rozmnażania;
osobniki dojrzałe, w wieku rozrodczym, które są zdolne do rozmnażania;
osobniki stare, w wieku porozrodczym, które utraciły zdolność do rozmnażania.
Strukturę wiekową populacji przedstawia się graficznie w postaci piramidy wieku. Kształt piramidy wieku określa stan populacji, na podstawie którego można prognozować jej dalsze losy: rozwój, stabilizację bądź wymieranie.
ROfChQAdNx5Tw
Ilustracja zawiera wykres piramidalny obrazujący strukturę populacji rozwijającej się. Na osi poziomej znajduje się liczba lub procent osobników populacji, a na osi pionowej klasa wieku. Wykres ma formę piramidy, w której podstawę tworzy najdłuższy prostokąt, a kolejne piętra również w formie prostokątów są coraz krótsze, aż do najkrótszego na szczycie. Podstawę piramidy tworzą trzy najdłuższe niebieskie prostokąty. Oznaczają one okres przedrozrodczy. Kolejne trzy prostokąty mają fioletowy kolor, oznaczają one okres rozrodczy. Najkrótsze i najwyżej położone ostatnie dwa prostokąty mają kolor różowy i oznaczają okres porozrodczy.
Populacja rozwijająca się to taka, w której najwięcej jest osobników w wieku przedrozrodczym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17F9XJA5XRjQ
Ilustracja przedstawia wykres w kształcie dzwonu, w którym najdłuższy jest prostokąt najniższy, a kolejne, wyższe prostokąty są coraz krótsze, ale jedynie o nieduże fragmenty. Wykres obrazuje strukturę wiekową populacji ustabilizowanej. Na osi poziomej znajduje się liczba lub procent osobników populacji, a na osi pionowej klasa wieku. Najdłuższe trzy linie "dzwonu", stanowiące podstawę, pokazują okres przedrozrodczy. Mają one kolor niebieski. Następne trzy piętra piramidy to okres rozrodczy. Ma on kolor fioletowy. Ostatnie dwa piętra wykresu, najkrótsze to okres porozrodczy. Ma on kolor różowy.
Struktura wiekowa populacji ustabilizowanej ma kształt dzwonu. Najwięcej jest osobników młodych i dorosłych, natomiast najmniej osobników starych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aiBEFhTWRtQ
Ilustracja zawiera wykres w kształcie urny obrazujący strukturę wiekową populacji wymierającej. Na osi poziomej znajduje się liczba lub procent osobników populacji, a na osi pionowej klasa wieku. Poziomy wykresu utworzone są z kolorowych prostokątów. Niebieskie prostokąty u podstawy, symbolizujące okres przedrozrodczy są najkrótsze. Kolejne trzy prostokąty, znajdujące się ponad niebieskimi, mają kolor fioletowy i symbolizują okres rozrodczy. Te prostokąty są najdłuższe. Jeszcze wyżej znajdują się dwa różowe prostokąty, symbolizujące okres porozrodczy. Są one krótkie, o podobnej długości co te okresu przedrozrodczego. Z wykresu wynika, iż w populacji wymierającej większość osobników jest w okresie rozrodczym, najmniej jest natomiast osobników w wieku przedrozrodczym, a osobników w wieku porozrodczym jest niewiele więcej niż w wieku przedrodczym.
Struktura wiekowa populacji wymierającej ma kształt urny. Najwięcej jest osobników starych i dorosłych, a najmniej osobników młodych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 14
RxdRCxfnDOcoG
Ilustracja przedstawia piramidę wieku Polski z roku 2023. Populacja wynosi 41026057. Jej kształt jest najszerszy pośrodku, górna część jest obszerniejsza od dolnej. Wiek 0–4. Mężczyźni: 2,5 %. Kobiety: 2,4 %. Wiek 5–9. Mężczyźni: 2,5 %. Kobiety: 2,4 %. Wiek 10–14. Mężczyźni: 2,6%. Kobiety: 2,5%. Wiek 15–19. Mężczyźni: 2,7 %. Kobiety: 2,6 %. Wiek 20–24. Mężczyźni: 2,9 %. Kobiety: 2,9 %. Wiek 25–29. Mężczyźni: 3,3 %. Kobiety: 3,3 %. Wiek 30–34. Mężczyźni: 3,8 %. Kobiety: 3,7 %. Wiek 35–39. Mężczyźni: 4,1 %. Kobiety: 4,0 %. Wiek 40–44. Mężczyźni: 4,1 %. Kobiety: 4,0 %. Wiek 45–49. Mężczyźni: 3,7 %. Kobiety: 3,7 %. Wiek 50–54. Mężczyźni: 3,0 %. Kobiety: 3,1 %. Wiek 55–59. Mężczyźni: 2,7 %. Kobiety: 2,8 %. Wiek 60–64. Mężczyźni: 2,9 %. Kobiety: 3,2 %. Wiek 65–69. Mężczyźni: 2,8 %. Kobiety: 3,4 %. Wiek 70–74. Mężczyźni: 2,2 %. Kobiety: 3,0 %.Wiek 75–79. Mężczyźni: 1,2 %. Kobiety: 1,9 %. Wiek 80–84. Mężczyźni: 0,7 %. Kobiety: 1,3 %. Wiek 85–89. Mężczyźni: 0,4 %. Kobiety: 0,9 %. Wiek 90–94. Mężczyźni: 0,1 %. Kobiety: 0,4 %. Wiek 95–99. Mężczyźni: 0,0 %. Kobiety: 0,1 %. Dla grupy wiekowej 100+ dla obu płci wartość wynosi 0 %.
Struktura płci i wieku populacji Polski, 2023
Źródło: populationpyramid.net, licencja: CC BY 3.0.
Na podstawie powyższego schematu określ stan populacji Polski. Zapisz i uzasadnij swoją odpowiedź.
R3X7x6Lcu9WC5
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przypomij sobie cechy populacji rozwijającej się, ustabilizowanej i wymierającej.
Struktura wiekowa populacji Polski w 2023 ma kształt urny, a więc jest to populacja wymierająca. Najwięcej jest osobników dorosłych (w wieku rozrodczym) i starych (w wieku porozrodczym), a najmniej osobników młodych (w wieku przedrozrodczym).
iNV8KNjiMM_d5e421
Zadania
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1a7wfONNmw6G
Wskaż poprawne dokończenie zdania.
Producentem jest organizm, który: Możliwe odpowiedzi: 1. wytwarza związki organiczne ze związków nieorganicznych pobranych ze środowiska., 2. wytwarza pokarm ze związków organicznych pobranych od innych organizmów., 3. pozyskuje od innych organizmów substancje organiczne., 4. za pomocą korzeni czerpie substancje nieorganiczne z ciał innych organizmów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RtZPvg5cipT73
Wybierz zestaw nazw elementów środowiska, który zawiera wyłącznie nazwy czynników nieożywionych. Możliwe odpowiedzi: 1. skały, woda, światło słoneczne, 2. sosny, trawa, woda, 3. opady, wiatr, plankton, 4. bakterie, gleba, dżdżownice
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RVeGENbC508BO
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Mikroorganizmy, które wytwarzają substancje organiczne z substancji nieorganicznych z wykorzystaniem energii chemicznej, pełnią w ekosystemach funkcję producentów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przepływ energii w ekosystemie kończy się na destruentach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krążenie materii w ekosystemie zachodzi pomiędzy producentami i konsumentami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Mikroorganizmy, które wytwarzają substancje organiczne z substancji nieorganicznych z wykorzystaniem energii chemicznej, pełnią w ekosystemach funkcję producentów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przepływ energii w ekosystemie kończy się na destruentach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krążenie materii w ekosystemie zachodzi pomiędzy producentami i konsumentami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RW28Z4rhv7KQj
Połącz w pary organizmy z typem oddziaływania, jaki między nimi zachodzi. dąb – borowik Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja lis – kuropatwa Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja kleszcz – borsuk Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja szczur śniady – szczur wędrowny Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja
Połącz w pary organizmy z typem oddziaływania, jaki między nimi zachodzi. dąb – borowik Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja lis – kuropatwa Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja kleszcz – borsuk Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja szczur śniady – szczur wędrowny Możliwe odpowiedzi: 1. pasożytnictwo, 2. drapieżnictwo, 3. symbioza, 4. konkurencja
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
Rp6VqdxU7ALn1
Łączenie par. . Zależności pokarmowe ilustruje się za pomocą łańcuchów pokarmowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. We wszystkich ekosystemach organizmy roślinożerne tworzą drugi poziom troficzny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stabilnym ekosystemie żyje wiele gatunków organizmów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . Zależności pokarmowe ilustruje się za pomocą łańcuchów pokarmowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. We wszystkich ekosystemach organizmy roślinożerne tworzą drugi poziom troficzny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W stabilnym ekosystemie żyje wiele gatunków organizmów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1XoIDSCJGyLv
Szpaki żywią się włochatymi gąsienicami, które są omijane przez inne ptaki, dżdżownicami, ślimakami, owadami i ich larwami oraz nasionami i owocami roślin, także tych uprawianych przez człowieka, takich jak czereśnie, wiśnie, śliwy.
Zaznacz elementy, które są prawidłowym dokończeniem zdania. Szpaki pełnią w ekosystemach funkcje: drapieżnikówsymbiontówkonsumentów I rzędu, konkurentów człowieka.
Szpaki żywią się włochatymi gąsienicami, które są omijane przez inne ptaki, dżdżownicami, ślimakami, owadami i ich larwami oraz nasionami i owocami roślin, także tych uprawianych przez człowieka, takich jak czereśnie, wiśnie, śliwy.
Zaznacz elementy, które są prawidłowym dokończeniem zdania. Szpaki pełnią w ekosystemach funkcje: drapieżnikówsymbiontówkonsumentów I rzędu, konkurentów człowieka.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7
RWRCY9doq1GrV
Ekologiem, w ścisłym znaczeniu tego słowa, jest ten, kto prowadzi badania ekosystemów: ustala zależności między populacjami oraz między populacją a środowiskiem. Badacz taki formułuje hipotezy, a następnie przygotowuje i przeprowadza doświadczenia i obserwacje.
Wskaż pytania, na które odpowiadają ekolodzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Dlaczego niektóre gatunki występują razem, a inne nie tolerują swojego towarzystwa?, 2. Od czego zależy budowa organizmów?, 3. Od czego zależy tempo fotosyntezy?, 4. Czym żywi się puchacz zwyczajny?, 5. Dlaczego niektóre gatunki mają małą liczebność, a inne są liczne?, 6. Do jakiego gatunku dinozaura należą znalezione szczątki?, 7. W jaki sposób organizmy bronią się przed drapieżnikami?, 8. Dlaczego niektóre gatunki powinny być chronione, a inne nie?
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
Ilustracja do ćwiczeń 8 i 9.
Rfkjs3HND2jCL
Grafika przedstawia schemat. Z lewej znajduje się symbol Słońca. Wychodzi od niego pomarańczowa strzałka oznaczona cyfrą 1. Prowadzi do niebieskiego prostokąta oznaczonego literą A . Od niego wychodzi żółta strzałka oznaczona cyfrą 2, skierowana w stronę niebieskiego prostokąta oznaczonego literą B, a także czerwona strzałka skierowana w górę. Od prostokąta B wychodzi żółta strzałka oznaczona cyfrą 2, skierowana w stronę niebieskiego prostokąta oznaczonego literą C, a także czerwona strzałka skierowana w górę. Od prostokąta C wychodzi czerwona strzałka skierowana w górę, a także żółta strzałka skierowana w stronę niebieskiego prostokąta D. Od niego w stronę prostokąta A skierowana jest jasnoróżowa strzałka, opisana "sole mineralne".
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 8
RyE5qFmptsRqQ
Uzupełnij tekst, zaznaczając właściwe cyfry i litery. Do ekosystemu dociera z zewnątrz 1/2. Jako pierwsi wykorzystują ją A/B/C/D, którzy przekształcają ją w 1/2. Część tej energii jest zużywana do budowy ciała i procesów życiowych przez A/B/C/D, a pozostała część jest rozpraszana w postaci ciepła w środowisku.
Uzupełnij tekst, zaznaczając właściwe cyfry i litery. Do ekosystemu dociera z zewnątrz 1/2. Jako pierwsi wykorzystują ją A/B/C/D, którzy przekształcają ją w 1/2. Część tej energii jest zużywana do budowy ciała i procesów życiowych przez A/B/C/D, a pozostała część jest rozpraszana w postaci ciepła w środowisku.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1UUUanpFNelG
Uzupełnij tekst, zaznaczając właściwe cyfry i litery. W ekosystemie materia jest wytwarzana ze związków nieorganicznych przez A/B/C/D, a przetwarzana przez A/B/C/D. Martwą materię organiczną A/B/C/D zamieniają na proste substancje nieorganiczne, z których korzystają ponownie A/B/C/D.
Uzupełnij tekst, zaznaczając właściwe cyfry i litery. W ekosystemie materia jest wytwarzana ze związków nieorganicznych przez A/B/C/D, a przetwarzana przez A/B/C/D. Martwą materię organiczną A/B/C/D zamieniają na proste substancje nieorganiczne, z których korzystają ponownie A/B/C/D.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 10
R1TOjyRc5gfC2
Wskaż łańcuch pokarmowy, w którym dochodzi do największych strat energii. Możliwe odpowiedzi: 1. plankton roślinny – płoć – szczupak, 2. kapusta – mszyca – biedronka – sikorka – krogulec, 3. sosna – kornik – dzięcioł – jastrząb, 4. orzech laskowy – wiewiórka – kuna leśna – wilk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Projekt
Obserwacja 1
Problem badawczy: Od czego zależy liczebność, rozmieszczenie i zagęszczenie wybranych gatunków roślin zielnych?
Hipoteza 1
Hipoteza 1
Liczebność, zagęszczenie i sposób rozmieszczenia osobników w populacji zależy od gatunku rośliny zielnej.
Hipoteza 2
Hipoteza 2
Liczebność, zagęszczenie i sposób rozmieszczenia osobników w populacji nie zależy od gatunku rośliny zielnej.
Co będzie potrzebne
taśma miernicza;
palik i sznurek;
atlas lub klucz do oznaczania roślin;
duży arkusz szarego papieru;
pisaki;
wybrane gatunki roślin zielnych.
Instrukcja
W parku, lesie lub na łące o znanej powierzchni wybierz 1 roślinę zielną dziko rosnącą i ustal jej nazwę gatunkową za pomocą klucza, atlasu do oznaczania roślin lub specjalnej aplikacji do rozpoznawania gatunków.
W wybranym losowo miejscu odmierz kwadrat o boku 1 m.
Policz, ile osobników wybranego przez ciebie gatunku występuje w obrębie tego kwadratu.
Cztery takie same kwadraty (1 mIndeks górny 22) wyznacz w innych losowo wybranych miejscach o podobnych warunkach siedliskowych w obrębie twojego obszaru i policz, ile osobników obserwowanego gatunku tam występuje.
Wydrukuj kartę, która jest do pobrania pod instrukcją. Zapisz dokumentację obserwacji: jej cel, nazwę gatunkową obserwowanej rośliny i wyniki w postaci tabeli.
Oblicz średnie zagęszczenie roślin (liczba osobników na powierzchni 1 mIndeks górny 22).
Oszacuj liczebność populacji badanego gatunku. W tym celu pomnóż wartość średniego zagęszczenia przez wielkość powierzchni twojego obszaru.
Opracuj wykres kolumnowy przedstawiający liczbę osobników na każdym poletku.
W karcie zanotuj, jaki jest typ rozmieszczenia wybranego gatunku na podstawie przeprowadzonej przez ciebie obserwacji.
Wyszukaj w dowolnych źródłach informacje na temat typu rozmieszczenia obserwowanego przez ciebie gatunku; w razie rozbieżności między ustalonymi przez ciebie danymi i danymi ze źródeł sformułuj hipotezę, która będzie próbą wyjaśnienia różnic.
W karcie zapisz swoje refleksje. Odpowiedz na pytania:
Dlaczego przed policzeniem roślin wyznacza się w terenie poletka (kwadraty) o powierzchni 1 mIndeks górny 22?
Dlaczego położenie poletek powinno być wyznaczone w sposób losowy?
Jak zapewnić losowy wybór miejsca kolejnych poletek?
Ile poletek należy wyznaczyć, by otrzymać wiarygodne wyniki?
R1MJ3aQs0yATu
Plik zawiera powyższy projekt badawczy w formie PDF.