Znajomość wzorów redukcyjnych pozwala nam na rozwiązywanie skomplikowanych zadań, w których wartość pewnej funkcji trygonometrycznej zmuszeni jesteśmy traktować jako parametr. Zapoznaj się z poniższą galerią zdjęć interaktywnych, w której przedstawione zostały dwa zadania, w których wykorzystasz wzory redukcyjne do obliczenia wartości zadanych wyrażeń trygonometrycznych. Następnie sprawdź, czy jesteś w stanie powtórzyć prezentowane techniki rozwiązywania zadań.
Polecenie 1
Zapoznając się z galerią zdjęć interaktywnych, spróbuj najpierw samodzielnie rozwiązywać zamieszczone tam zadania. Następnie porównaj swoje rozwiązanie z proponowanym w medium.
R1FF1r3ydBbuO
Ilustracja pierwsza. Wiedząc, że , oblicz wartość wyrażenia równa się razy odjąć .
Przyjmując , naszym zadaniem jest przedstawienie wyrażenia przy pomocy wartości liczbowych oraz stałej ., Argumenty przedstawionych w zadaniu funkcji trygonometrycznych nie należą do znanego nam zbioru wartości kątów, które możemy odczytać z tabel trygonometrycznych. Wykorzystamy więc wzory redukcyjne, by sprowadzić je do wartości, które będziemy w stanie dalej przetwarzać.
Ilustracja pierwsza. Wiedząc, że , oblicz wartość wyrażenia równa się razy odjąć .
Przyjmując , naszym zadaniem jest przedstawienie wyrażenia przy pomocy wartości liczbowych oraz stałej ., Argumenty przedstawionych w zadaniu funkcji trygonometrycznych nie należą do znanego nam zbioru wartości kątów, które możemy odczytać z tabel trygonometrycznych. Wykorzystamy więc wzory redukcyjne, by sprowadzić je do wartości, które będziemy w stanie dalej przetwarzać.
RocdfWW8MvJ9q
Ilustracja druga. Obliczamy wartości występujących w zadaniu funkcji trygonometrycznych: równa się równa się . równa się równa się równa się m. równa się równa się . Zauważmy, że jedynie dla funkcji udało nam się zapisać wartość wyrażenia przy pomocy . Nie dysponujemy bowiem parametrami opisującymi wartości i , które musimy wyliczyć wykorzystując wartość .
Ilustracja druga. Obliczamy wartości występujących w zadaniu funkcji trygonometrycznych: równa się równa się . równa się równa się równa się m. równa się równa się . Zauważmy, że jedynie dla funkcji udało nam się zapisać wartość wyrażenia przy pomocy . Nie dysponujemy bowiem parametrami opisującymi wartości i , które musimy wyliczyć wykorzystując wartość .
R537iKSpxJMnX
Ilustracja trzecia. Aby uzależnić wartość od parametru wykorzystamy jedynkę trygonometryczną., . Przenosimy na drugą stronę równania. Otrzymujemy. Podstawiamy m kwadrat za i pierwiastkujemy obustronnie równanie. Otrzymujemy. Zauważmy, że dla , więc . Pozwala nam to stwierdzić, że .
Ilustracja trzecia. Aby uzależnić wartość od parametru wykorzystamy jedynkę trygonometryczną., . Przenosimy na drugą stronę równania. Otrzymujemy. Podstawiamy m kwadrat za i pierwiastkujemy obustronnie równanie. Otrzymujemy. Zauważmy, że dla , więc . Pozwala nam to stwierdzić, że .
Rse6a4YExgTpf
Ilustracja czwarta. Przypomnijmy, że , zatem: . Ponieważ , , więc fakt, że wyrażenie to pojawia się w mianowniku jest uzasadniony., Wstawiamy obliczone wartości i sprowadzamy obydwa wyrażenia do wspólnego mianownika. Upraszczamy uzyskany ułamek, by otrzymać wynik końcowy. równa się .
Ilustracja czwarta. Przypomnijmy, że , zatem: . Ponieważ , , więc fakt, że wyrażenie to pojawia się w mianowniku jest uzasadniony., Wstawiamy obliczone wartości i sprowadzamy obydwa wyrażenia do wspólnego mianownika. Upraszczamy uzyskany ułamek, by otrzymać wynik końcowy. równa się .
R1AN4HEkrOW75
Ilustracja piąta. Przyjmując oraz , naszym zadaniem jest przedstawienie wyrażenia przy pomocy wartości liczbowych oraz stałych i .
Ilustracja piąta. Przyjmując oraz , naszym zadaniem jest przedstawienie wyrażenia przy pomocy wartości liczbowych oraz stałych i .
RN7YYUNb43oUO
Ilustracja szósta. Obliczamy wartości występujących w zadaniu funkcji trygonometrycznych: . . . Korzystając ze wzorów redukcyjnych i opisu stałych , jesteśmy w stanie wyliczyć wartości pojawiające się w pierwszym ułamku równości opisującej stałą . Przy obliczaniu wykorzystujemy tożsamość , będącą natychmiastową konsekwencją jedynki trygonometrycznej.
Ilustracja szósta. Obliczamy wartości występujących w zadaniu funkcji trygonometrycznych: . . . Korzystając ze wzorów redukcyjnych i opisu stałych , jesteśmy w stanie wyliczyć wartości pojawiające się w pierwszym ułamku równości opisującej stałą . Przy obliczaniu wykorzystujemy tożsamość , będącą natychmiastową konsekwencją jedynki trygonometrycznej.
R1bOmLRktUsNv
Ilustracja siódma. Obliczamy wartości występujących w zadaniu funkcji trygonometrycznych: . . . Obliczenie wartości wymagało wykorzystania nieparzystości tejże funkcji. Do obliczenia składnika zawierającego w mianowniku wykorzystano jedynkę trygonometryczną oraz tożsamość .
Ilustracja siódma. Obliczamy wartości występujących w zadaniu funkcji trygonometrycznych: . . . Obliczenie wartości wymagało wykorzystania nieparzystości tejże funkcji. Do obliczenia składnika zawierającego w mianowniku wykorzystano jedynkę trygonometryczną oraz tożsamość .
RFh1ZwKk2lbyA
Ilustracja ósma. Wstawiając obliczone wartości do wyrażenia z treści zadania mamy: równa się równa się . Uzyskane wyrażenie algebraiczne stanowi kwadrat sumy dwóch wyrażeń algebraicznych: oraz . Pozwala nam to przedstawić końcowy wynik w zwartej formie, wykorzystując wzór na kwadrat sumy.
Ilustracja ósma. Wstawiając obliczone wartości do wyrażenia z treści zadania mamy: równa się równa się . Uzyskane wyrażenie algebraiczne stanowi kwadrat sumy dwóch wyrażeń algebraicznych: oraz . Pozwala nam to przedstawić końcowy wynik w zwartej formie, wykorzystując wzór na kwadrat sumy.
Polecenie 2
Naśladując metody zaprezentowane w galerii zdjęć interaktywnych wykonaj poniższe ćwiczenia:
Przyjmując oszacuj wartość wyrażenia .
Wykorzystujemy ponownie jedynkę trygonometryczną i wzory redukcyjne:
Wstawiając te wartości do wyrażenia z treści zadania otrzymujemy wynik:
.
Odpowiedź:
.
Polecenie 3
Przyjmując i , wskaż które wyrażenia są równoważne poniższemu:
a) ;
b) ;
c) ;
d) .
Stosując analogiczne metody do omawianych w galerii zdjęć interaktywnych mamy:
;
;
;
;
;
.
Wstawiając te wartości do wyrażenia z treści zadania otrzymujemy: