Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z galerią zdjęć interaktywnych i scharakteryzuj trzy wybrane konwencje, określając cele, jakim służy zastosowanie ich w tekście.
Zapoznaj się z opisami obrazów z galerii i scharakteryzuj trzy wybrane konwencje, określając cele, jakim służy zastosowanie ich w tekście.
Obraz interaktywny przedstawia kobietę w sile wieku siedzącą na krześle. Postać ukazuje lewy profil. Kobieta ma owalną twarz. Jej czoło jest gładkie, brwi ciemne, a oczy zamknięte. Kobieta ma niewielki nos, zarumienione policzki i małe usta. Ma ciemne włosy zaplecione z tyłu głowy. Opiera ją o prawe ramię i śpi. Jest ubrana w ciemną sukienkę z kwiatowym wzorem. Jej ramiona są okryte pasiastą chustą. Na kolanach kobiety leży przęślica z nawiniętą nań wełną. Jest ona opleciona wąską tasiemką. Po prawej stronie kobiety stoi kołowrotek. W głębi stoi stolik z wazonem pełnym kwiatów. Tło ilustracji jest ciemne i jednolite. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Konwencja literacka {audio} Terminem tym określa się utrwalone kulturowo normy, które świadczą o charakterze poszczególnych składników utworu, a także sposób ich zorganizowania w większe całości. Ich istnienie jest podstawą ciągłości procesu historycznoliterackiego. Stanowi elementarny warunek twórczości oraz gwarantuje porozumienie między autorem a odbiorcą. Daną konwencję można rozpoznać jedynie w kontekście konkretnej tradycji literackiej., 2. Konwencja realistyczna (mimetyczna): {audio} → odtworzenie wierne rzeczywistości,
→ zasada prawdopodobieństwa zdarzeń,
→ ukazanie stosunków społecznych,
→ narracja obiektywna,
→ narrator wszechwiedzący
→ opisy zachowań, natury,
→ indywidualizacja języka,
→ przykład: Bolesław Prus Lalka.
Obraz interaktywny przedstawia kobietę w sile wieku siedzącą na krześle. Postać ukazuje lewy profil. Kobieta ma owalną twarz. Jej czoło jest gładkie, brwi ciemne, a oczy zamknięte. Kobieta ma niewielki nos, zarumienione policzki i małe usta. Ma ciemne włosy zaplecione z tyłu głowy. Opiera ją o prawe ramię i śpi. Jest ubrana w ciemną sukienkę z kwiatowym wzorem. Jej ramiona są okryte pasiastą chustą. Na kolanach kobiety leży przęślica z nawiniętą nań wełną. Jest ona opleciona wąską tasiemką. Po prawej stronie kobiety stoi kołowrotek. W głębi stoi stolik z wazonem pełnym kwiatów. Tło ilustracji jest ciemne i jednolite. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Konwencja literacka {audio} Terminem tym określa się utrwalone kulturowo normy, które świadczą o charakterze poszczególnych składników utworu, a także sposób ich zorganizowania w większe całości. Ich istnienie jest podstawą ciągłości procesu historycznoliterackiego. Stanowi elementarny warunek twórczości oraz gwarantuje porozumienie między autorem a odbiorcą. Daną konwencję można rozpoznać jedynie w kontekście konkretnej tradycji literackiej., 2. Konwencja realistyczna (mimetyczna): {audio} → odtworzenie wierne rzeczywistości,→ zasada prawdopodobieństwa zdarzeń,
→ ukazanie stosunków społecznych,
→ narracja obiektywna,
→ narrator wszechwiedzący
→ opisy zachowań, natury,
→ indywidualizacja języka,
→ przykład: Bolesław Prus Lalka.
→ zasada prawdopodobieństwa zdarzeń,
→ ukazanie stosunków społecznych,
→ narracja obiektywna,
→ narrator wszechwiedzący
→ opisy zachowań, natury,
→ indywidualizacja języka,
→ przykład: Bolesław Prus Lalka.
Gustave Courbet, Śpiąca prządka, 1853
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Obraz interaktywny przedstawia zatłoczone targowisko. Na pierwszym planie ukazana jest młoda kobieta. Postać jest odwrócona do nas plecami. Dźwiga duży, wiklinowy kosz pełen kur, opierając go o biodro. W lewej ręce trzyma martwego ptaka. Obok niej siedzi staruszka. Kobieta trzyma na kolanach pudełko wypełnione zielonymi jabłkami. Po prawej stronie siedzi młoda kobieta. Na kolanach trzyma kosz z kalafiorami. Wokół niej leżą puste kosze. Za nią stoi kolejna młoda postać. Jest to młoda kobieta. Opiera lewą rękę o biodro. Obok niej stoi worek ziemniaków. Po prawej stronie leżą trzy, okazałe dynie, pęczki buraków i główki kapusty. Po lewej stronie obrazu ukazana jest siedząca kobieta. Postać nalewa zupę do głębokiego talerza. W głębi chodzą lub stoją inni handlarze. W tle ukazane są miejskie zabudowania. Rosną tu drzewa porośnięte żółtymi liśćmi. Niebo w tle jest szare. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja naturalistyczna: {audio} → pogłębiony psychologicznie realizm,
→ człowiek jako istota biologiczna,
→ instynkty i zachowania człowieka,
→ agresja, brutalność, niestabilność emocjonalna,
→ bohater z marginesu społecznego,
→ brzydota, tandeta,
→ studium przypadku – obiektywizm,
→ kolokwializacja języka, potocyzmy, wulgaryzmy,
→ przykład: Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara, np. scena zbrodni.
Obraz interaktywny przedstawia zatłoczone targowisko. Na pierwszym planie ukazana jest młoda kobieta. Postać jest odwrócona do nas plecami. Dźwiga duży, wiklinowy kosz pełen kur, opierając go o biodro. W lewej ręce trzyma martwego ptaka. Obok niej siedzi staruszka. Kobieta trzyma na kolanach pudełko wypełnione zielonymi jabłkami. Po prawej stronie siedzi młoda kobieta. Na kolanach trzyma kosz z kalafiorami. Wokół niej leżą puste kosze. Za nią stoi kolejna młoda postać. Jest to młoda kobieta. Opiera lewą rękę o biodro. Obok niej stoi worek ziemniaków. Po prawej stronie leżą trzy, okazałe dynie, pęczki buraków i główki kapusty. Po lewej stronie obrazu ukazana jest siedząca kobieta. Postać nalewa zupę do głębokiego talerza. W głębi chodzą lub stoją inni handlarze. W tle ukazane są miejskie zabudowania. Rosną tu drzewa porośnięte żółtymi liśćmi. Niebo w tle jest szare. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja naturalistyczna: {audio} → pogłębiony psychologicznie realizm,→ człowiek jako istota biologiczna,
→ instynkty i zachowania człowieka,
→ agresja, brutalność, niestabilność emocjonalna,
→ bohater z marginesu społecznego,
→ brzydota, tandeta,
→ studium przypadku – obiektywizm,
→ kolokwializacja języka, potocyzmy, wulgaryzmy,
→ przykład: Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara, np. scena zbrodni.
→ człowiek jako istota biologiczna,
→ instynkty i zachowania człowieka,
→ agresja, brutalność, niestabilność emocjonalna,
→ bohater z marginesu społecznego,
→ brzydota, tandeta,
→ studium przypadku – obiektywizm,
→ kolokwializacja języka, potocyzmy, wulgaryzmy,
→ przykład: Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara, np. scena zbrodni.
Léon Lhermitte, Les Halles, 1895
Źródło: Bastenbas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Obraz interaktywny przedstawia wnętrze pomieszczenia. Pośrodku pomieszczenia unosi się młoda. szczupła, wysoka kobieta. Postać ukazuje lewy profil owalnej twarzy. Kobieta ma półdługie, ciemne włosy z podkręconymi końcówkami i krótką grzywką. Jej oczy są duże, wyraziste. Ma niewielki nos i usta złożone do pocałunku. W lewej dłoni trzyma bukiet kwiatów. Jest ubrana w czarną suknię z białym kołnierzykiem. Na stopach ma pantofelki. Nad jej głową unosi się młody mężczyzna. Postać ukazuje prawy profil. Mężczyzna ma ciemne brwi, zamknięte oczy i wąskie usta. Jego włosy są ciemne, krótkie i kręcone. Mężczyzna zbliża usta do ust kobiety. Jest ubrany w zieloną marynarkę i czarne spodnie oraz w trzewiki. Po prawej stronie pomieszczenia stoi łóżko przykryte narzutą z kwiatowym nadrukiem. Nad łóżkiem, na ścianie wisi wzorzysty dywan. Nad dywanem umieszczono zegar. Pośrodku ściany znajduje się niewielkie okno. Po lewej stronie, przy ścianie stoi drewniany stół przykryty obrusem. Na blacie leżą chleb, nóż, pusta szklanka i niewielka damska portmonetka. Nad stołem znajduje się okno. Przez szybę można zauważamy pustą ulicę, ogrodzenie i fragment okazałego budynku. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja fantastyczna: {audio} → niezwykłość,
→ nierealistyczność,
→ tajemnica,
→ magia,
→ zjawiska nadprzyrodzone,
→ przykład: legenda, mit,
→ przykład: powieść fantasy lub fantastyka naukowa (Stanisław Lem, Solaris).
Obraz interaktywny przedstawia wnętrze pomieszczenia. Pośrodku pomieszczenia unosi się młoda. szczupła, wysoka kobieta. Postać ukazuje lewy profil owalnej twarzy. Kobieta ma półdługie, ciemne włosy z podkręconymi końcówkami i krótką grzywką. Jej oczy są duże, wyraziste. Ma niewielki nos i usta złożone do pocałunku. W lewej dłoni trzyma bukiet kwiatów. Jest ubrana w czarną suknię z białym kołnierzykiem. Na stopach ma pantofelki. Nad jej głową unosi się młody mężczyzna. Postać ukazuje prawy profil. Mężczyzna ma ciemne brwi, zamknięte oczy i wąskie usta. Jego włosy są ciemne, krótkie i kręcone. Mężczyzna zbliża usta do ust kobiety. Jest ubrany w zieloną marynarkę i czarne spodnie oraz w trzewiki. Po prawej stronie pomieszczenia stoi łóżko przykryte narzutą z kwiatowym nadrukiem. Nad łóżkiem, na ścianie wisi wzorzysty dywan. Nad dywanem umieszczono zegar. Pośrodku ściany znajduje się niewielkie okno. Po lewej stronie, przy ścianie stoi drewniany stół przykryty obrusem. Na blacie leżą chleb, nóż, pusta szklanka i niewielka damska portmonetka. Nad stołem znajduje się okno. Przez szybę można zauważamy pustą ulicę, ogrodzenie i fragment okazałego budynku. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja fantastyczna: {audio} → niezwykłość, → nierealistyczność,
→ tajemnica,
→ magia,
→ zjawiska nadprzyrodzone,
→ przykład: legenda, mit,
→ przykład: powieść fantasy lub fantastyka naukowa (Stanisław Lem, Solaris).
→ nierealistyczność,
→ tajemnica,
→ magia,
→ zjawiska nadprzyrodzone,
→ przykład: legenda, mit,
→ przykład: powieść fantasy lub fantastyka naukowa (Stanisław Lem, Solaris).
Marc Chagall, Urodziny, 1915
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Obraz interaktywny przedstawia górzysty pejzaż. Pośrodku, w dolinie znajduje się niewielkie miasteczko. Nad miasteczkiem unosi się jeździec ujeżdżający czerwonego konia. Zwierzę pędzi przed siebie. Unosi głowę, kładzie uszy do tyłu i otwiera pysk. Jeździec jest młodym mężczyzną o okrągłej twarzy. Postać ukazuje lewy półprofil. Mężczyzna ma krótkie włosy, głęboko osadzone oczy, prosty nos, wystające kości policzkowe i wąskie usta. Głowę obraca do tyłu. Mężczyzna jest ubrany w niebieską koszulę i białe spodnie. Ma bose stopy. W tle znajduje się jasne, błękitne niebo. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja oniryczna: {audio} → motyw snu,
→ nieostra rzeczywistość, zniekształcenie,
→ niezwykłość,
→ łamanie praw logiki,
→ psychoanaliza,
→ zacieranie granic realnych i wizyjnych,
→ profetyzm, nawiedzenie,
→ przekaz, przestroga, wskazówka,
→ przykład: Bruno Schulz Ulica Krokodyli, Sklepy cynamonowe.
Obraz interaktywny przedstawia górzysty pejzaż. Pośrodku, w dolinie znajduje się niewielkie miasteczko. Nad miasteczkiem unosi się jeździec ujeżdżający czerwonego konia. Zwierzę pędzi przed siebie. Unosi głowę, kładzie uszy do tyłu i otwiera pysk. Jeździec jest młodym mężczyzną o okrągłej twarzy. Postać ukazuje lewy półprofil. Mężczyzna ma krótkie włosy, głęboko osadzone oczy, prosty nos, wystające kości policzkowe i wąskie usta. Głowę obraca do tyłu. Mężczyzna jest ubrany w niebieską koszulę i białe spodnie. Ma bose stopy. W tle znajduje się jasne, błękitne niebo. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja oniryczna: {audio} → motyw snu, → nieostra rzeczywistość, zniekształcenie,
→ niezwykłość,
→ łamanie praw logiki,
→ psychoanaliza,
→ zacieranie granic realnych i wizyjnych,
→ profetyzm, nawiedzenie,
→ przekaz, przestroga, wskazówka,
→ przykład: Bruno Schulz Ulica Krokodyli, Sklepy cynamonowe.
→ nieostra rzeczywistość, zniekształcenie,
→ niezwykłość,
→ łamanie praw logiki,
→ psychoanaliza,
→ zacieranie granic realnych i wizyjnych,
→ profetyzm, nawiedzenie,
→ przekaz, przestroga, wskazówka,
→ przykład: Bruno Schulz Ulica Krokodyli, Sklepy cynamonowe.
Kuzma Petrov‑Vodkin, Fantazja, 1925
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia surrealistyczny, wiejski pejzaż. Na pierwszym planie, pośrodku rośnie młode, ulistnione drzewo. W głębi, po prawej zaprezentowany jest lewy profil mężczyzny. Postać ma pociągłą twarz. Czoło mężczyzny jest zasłonięte przez kaszkiet. Ma on duże oczy, prosty, spiczasty nos oraz lekko otwarte usta. Patrzy przed siebie. Jego lewa dłoń obejmuje pień drzewa. Po lewej stronie ukazany jest prawy profil konia. Zwierzę ma duże oczy i lekko otwarty pysk. Pośrodku głowy konia ukazana jest miniaturka przedstawiająca młodą kobietę, która doi krowę. Na trzecim planie, nieco wyżej, po prawej stoją dwie postaci. Jest to kobieta i mężczyzna. Kobieta jest odwrócona do góry nogami. mężczyzna niesie kosę. W tle ukazane są zabudowania niewielkiego miasteczka. Opis punktu znajdującego się na obrazie: 1. Konwencja surrealistyczna: {audio} → odcięcie się od realizmu,
→ intuicja,
→ przeżycia wewnętrzne,
→ pogranicze sfery jawy i snu,
→ wizje i marzenia, halucynacje i wyobrażenia dziecięce,
→ absurd, brak logiki,
→ groteska, ironia,
→ język odrzucający zasady logiki, prowokujący mnogością swobodnych skojarzeń,
→ przykład: Jacek Dukaj, Katedra.
Ilustracja interaktywna przedstawia surrealistyczny, wiejski pejzaż. Na pierwszym planie, pośrodku rośnie młode, ulistnione drzewo. W głębi, po prawej zaprezentowany jest lewy profil mężczyzny. Postać ma pociągłą twarz. Czoło mężczyzny jest zasłonięte przez kaszkiet. Ma on duże oczy, prosty, spiczasty nos oraz lekko otwarte usta. Patrzy przed siebie. Jego lewa dłoń obejmuje pień drzewa. Po lewej stronie ukazany jest prawy profil konia. Zwierzę ma duże oczy i lekko otwarty pysk. Pośrodku głowy konia ukazana jest miniaturka przedstawiająca młodą kobietę, która doi krowę. Na trzecim planie, nieco wyżej, po prawej stoją dwie postaci. Jest to kobieta i mężczyzna. Kobieta jest odwrócona do góry nogami. mężczyzna niesie kosę. W tle ukazane są zabudowania niewielkiego miasteczka. Opis punktu znajdującego się na obrazie: 1. Konwencja surrealistyczna: {audio} → odcięcie się od realizmu, → intuicja,
→ przeżycia wewnętrzne,
→ pogranicze sfery jawy i snu,
→ wizje i marzenia, halucynacje i wyobrażenia dziecięce,
→ absurd, brak logiki,
→ groteska, ironia,
→ język odrzucający zasady logiki, prowokujący mnogością swobodnych skojarzeń,
→ przykład: Jacek Dukaj, Katedra.
→ intuicja,
→ przeżycia wewnętrzne,
→ pogranicze sfery jawy i snu,
→ wizje i marzenia, halucynacje i wyobrażenia dziecięce,
→ absurd, brak logiki,
→ groteska, ironia,
→ język odrzucający zasady logiki, prowokujący mnogością swobodnych skojarzeń,
→ przykład: Jacek Dukaj, Katedra.
Marc Chagall, Ja i wieś, 1911
Źródło: Andrew Milligan sumo, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
Rysunek interaktywny przedstawia dziedziniec okazałego budynku. Na pierwszym planie, po prawej stronie ukazana jest ściana budynku. Zamontowano na niej metalowy pręt zakończony pętlą. O pętlę opiera się szklany pojemnik. Na pręcie powieszono trzech dojrzałych mężczyzn ubranych w sutanny. Ich głowy opadają. Na szyjach wiszą krzyże. Na pętli siedzi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje lewy profil. Na głowie ma czapkę. Brwi mężczyzny są krzaczaste, oczy głęboko osadzone, nos haczykowaty, a podbródek spiczasty. Postać gra na skrzypcach. Mężczyzna jest ubrany w białą koszulę i kamizelkę. Ma nagie pośladki i nogi. Prawa stopę opiera o głowę jednego z powieszonych mężczyzn. W głębi na dziedzińcu tłum gapiów otacza gilotynę. Umundurowany mężczyzna kręci korbą. W ramie gilotyny unieruchomiona jest postać. Nad gilotyną powiewa czerwono-biało-niebieska flaga. W tle ukazana jest kopuła płonącego budynku. Wokół niej kłębi się gęsty dym. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja groteskowa (wł. grottesca ‘dziwaczny’, ‘dziwaczność’): {audio} → osobliwość, zaskoczenie, wynaturzenie,
→ deformacja obrazu rzeczywistości,
→ zestawienie stylu wysokiego i niskiego,
→ odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa,
→ komizm, absurd,
→ przemieszanie patosu ze stylem niskim,
→ przykład: Witold Gombrowicz Ferdydurke,
→ przykład: St. I. Witkiewicz Szewcy.
Rysunek interaktywny przedstawia dziedziniec okazałego budynku. Na pierwszym planie, po prawej stronie ukazana jest ściana budynku. Zamontowano na niej metalowy pręt zakończony pętlą. O pętlę opiera się szklany pojemnik. Na pręcie powieszono trzech dojrzałych mężczyzn ubranych w sutanny. Ich głowy opadają. Na szyjach wiszą krzyże. Na pętli siedzi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje lewy profil. Na głowie ma czapkę. Brwi mężczyzny są krzaczaste, oczy głęboko osadzone, nos haczykowaty, a podbródek spiczasty. Postać gra na skrzypcach. Mężczyzna jest ubrany w białą koszulę i kamizelkę. Ma nagie pośladki i nogi. Prawa stopę opiera o głowę jednego z powieszonych mężczyzn. W głębi na dziedzińcu tłum gapiów otacza gilotynę. Umundurowany mężczyzna kręci korbą. W ramie gilotyny unieruchomiona jest postać. Nad gilotyną powiewa czerwono-biało-niebieska flaga. W tle ukazana jest kopuła płonącego budynku. Wokół niej kłębi się gęsty dym. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Konwencja groteskowa (wł. grottesca ‘dziwaczny’, ‘dziwaczność’): {audio} → osobliwość, zaskoczenie, wynaturzenie,→ deformacja obrazu rzeczywistości,
→ zestawienie stylu wysokiego i niskiego,
→ odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa,
→ komizm, absurd,
→ przemieszanie patosu ze stylem niskim,
→ przykład: Witold Gombrowicz Ferdydurke,
→ przykład: St. I. Witkiewicz Szewcy.
→ deformacja obrazu rzeczywistości,
→ zestawienie stylu wysokiego i niskiego,
→ odrzucenie przyjętych zasad prawdopodobieństwa,
→ komizm, absurd,
→ przemieszanie patosu ze stylem niskim,
→ przykład: Witold Gombrowicz Ferdydurke,
→ przykład: St. I. Witkiewicz Szewcy.
James Gillray, Angielska karykatura Zenit francuskiej chwały – szczyt wolności, 1793
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Obraz interaktywny przedstawia brzeg rzeki. Po prawej stronie, na trawie siedzi dwoje dzieci. Jest to kilkunastomiesięczne niemowlę i nastoletni chłopiec. Malec jest półnagi, częściowo otulony cienką tkaniną, Pochyla się nad nim chłopiec. Ma ciemne, półdługie włosy. Jest ubrany w koszulę i spodnie. Jest bosy. Po lewej stronie ilustracji, na wodzie unosi się drewniana łódź. Stoi w niej szczupły mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje lewy profil podłużnej twarzy. Pochyla głowę, którą okrywa czapka. Mężczyzna ma ciemne brwi, przymknięte oczy, prosty nos i ciemny zarost na twarzy. Jest ubrany w koszulkę bez rękawów i ciemne spodnie. Na siedzisku łodzi leży lina. Zza burty wystaje wiosło. Z dziobu łodzi wystaje długa. drewniana belka. Zwisa z niej konstrukcja złożona ze skrzyżowanych, wygiętych gałązek. Jest zanurzona w wodę. W tafli wody odbija się łódź. Rzeka jest spokojna. W tle jasne, prawie bezchmurne niebo. Opis punktu znajdującego się na obrazie: 1. Konwencja symboliczna (gr. sýmbolon ‘znak umowny’): {audio} →obszary niedostępne racjonalnemu poznaniu,
→ zainteresowanie stanami podświadomości, snu, halucynacji,
→ pozahistoryczne ujmowanie dziejów,
→ nawiązywanie do motywów mitycznych,
→ ekspresjonizm,
→ poezja, proza poetycka,
→ język metafory,
→ aluzyjność, wieloznaczność, prozodia (walory brzmieniowe),
→ analogie między światem materialnym i rzeczywistością transcendentalną,
→ personifikacja (uosobienie pojęć duszy, śmierci, nirwany),
→ przykład: Stanisław Wyspiański, Wesele (np. Chochoł i inne osoby dramatu).
Obraz interaktywny przedstawia brzeg rzeki. Po prawej stronie, na trawie siedzi dwoje dzieci. Jest to kilkunastomiesięczne niemowlę i nastoletni chłopiec. Malec jest półnagi, częściowo otulony cienką tkaniną, Pochyla się nad nim chłopiec. Ma ciemne, półdługie włosy. Jest ubrany w koszulę i spodnie. Jest bosy. Po lewej stronie ilustracji, na wodzie unosi się drewniana łódź. Stoi w niej szczupły mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje lewy profil podłużnej twarzy. Pochyla głowę, którą okrywa czapka. Mężczyzna ma ciemne brwi, przymknięte oczy, prosty nos i ciemny zarost na twarzy. Jest ubrany w koszulkę bez rękawów i ciemne spodnie. Na siedzisku łodzi leży lina. Zza burty wystaje wiosło. Z dziobu łodzi wystaje długa. drewniana belka. Zwisa z niej konstrukcja złożona ze skrzyżowanych, wygiętych gałązek. Jest zanurzona w wodę. W tafli wody odbija się łódź. Rzeka jest spokojna. W tle jasne, prawie bezchmurne niebo. Opis punktu znajdującego się na obrazie: 1. Konwencja symboliczna (gr. sýmbolon ‘znak umowny’): {audio} →obszary niedostępne racjonalnemu poznaniu,→ zainteresowanie stanami podświadomości, snu, halucynacji,
→ pozahistoryczne ujmowanie dziejów,
→ nawiązywanie do motywów mitycznych,
→ ekspresjonizm,
→ poezja, proza poetycka,
→ język metafory,
→ aluzyjność, wieloznaczność, prozodia (walory brzmieniowe),
→ analogie między światem materialnym i rzeczywistością transcendentalną,
→ personifikacja (uosobienie pojęć duszy, śmierci, nirwany),
→ przykład: Stanisław Wyspiański, Wesele (np. Chochoł i inne osoby dramatu).
→ zainteresowanie stanami podświadomości, snu, halucynacji,
→ pozahistoryczne ujmowanie dziejów,
→ nawiązywanie do motywów mitycznych,
→ ekspresjonizm,
→ poezja, proza poetycka,
→ język metafory,
→ aluzyjność, wieloznaczność, prozodia (walory brzmieniowe),
→ analogie między światem materialnym i rzeczywistością transcendentalną,
→ personifikacja (uosobienie pojęć duszy, śmierci, nirwany),
→ przykład: Stanisław Wyspiański, Wesele (np. Chochoł i inne osoby dramatu).
Puvis de Chavannes, Biedny rybak, 1881
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Polecenie 2
Uzupełnij mapę myśli o literackie przykłady podanych konwencji.
Mapa myśli. Lista elementów:
Mapa myśli. Lista elementów: - Nazwa kategorii: Konwencje literackie
- Nazwa kategorii: realistyczna
- Nazwa kategorii: naturalistyczna
- Nazwa kategorii: fantastyczna
- Nazwa kategorii: oniryczna
- Nazwa kategorii: surrealistyczna
- Nazwa kategorii: groteskowa
- Nazwa kategorii: symboliczna Koniec elementów należących do kategorii Konwencje literackie
- Elementy należące do kategorii Konwencje literackie
- Nazwa kategorii: Konwencje literackie
- Nazwa kategorii: realistyczna
- Nazwa kategorii: naturalistyczna
- Nazwa kategorii: fantastyczna
- Nazwa kategorii: oniryczna
- Nazwa kategorii: surrealistyczna
- Nazwa kategorii: groteskowa
- Nazwa kategorii: symboliczna Koniec elementów należących do kategorii Konwencje literackie
- Elementy należące do kategorii Konwencje literackie