Caspar David Friedrich (1774‑1840) to niemiecki malarz, uznawany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa romantycznego. Urodził się w Greinfswaldzie, studiował w Kopenhadze oraz Dreźnie. Wcześnie osierocony przez matkę, wychowywany w wierze chrześcijańskiej, w swojej twórczości wykorzystywał duchowe inspiracje.
Jego malarstwo stanowi dowód uwielbienia natury oraz Boga. Ważnym motywem twórczości Friedricha była także samotność, którą uważał za niezbędną do zrozumienia natury. Istotnym źródłem jego inspiracji były podróże, jakie odbywał na Rugię (1801, 1802) oraz w Karkonosze (1818). Choć oglądane pejzaże przyczyniły się do stworzenia wybitnych dzieł, Friedrich nie starał się wiernie odtwarzać tego, co widział.
Charakterystyczną cechą jego malarstwa, obok statyczności, jest samoistność krajobrazu, który nie jest jedynie tłem, jak u malarzy w poprzednich epokach, lecz staje się głównym bohaterem. Poza tą odmiennością Friedrich rygorystycznie przestrzegał zasad kompozycji, a także dopracowywał swoje dzieła od strony technicznej. Pomimo wstrzemięźliwej palety, kolorystyka przemawia z wielką siłą. Pozorny spokój bijący z obrazów po chwili budzi w widzu narastający niepokój.
Polecenie 1
Przyjrzyj się reprodukcjom obrazów Caspara Davida Friedricha. Zwróć uwagę na przestrzenie na nich przedstawione. Jakie dają one możliwości interpretacyjne?
Zapoznaj się z opisami reprodukcji obrazów Caspara Davida Friedricha. Zwróć uwagę na opisane w nich przestrzenie. Jakie dają one możliwości interpretacyjne?
R1fJayIyFb9YZ
RPiIKc92HzxPh
R5Ki6UcmbOix6
RfATYZsIUzHi5
RBJF9qanJaEAK
RzWKYkx1IPvLF
RXZlOLmNlJljh
R1H6PeO5uJTmo
Rz5uKaDt9DkYr
R1FNqur9m8Gu8
RDN4dTUlMS8i1
Polecenie 2
Jakie emocje wyrażają, według ciebie, pejzaże Friedricha? Zredaguj wypowiedź na ten temat.
Poszukaj w biografii Friedricha wątków polskich. Odpowiedz na pytanie, jakie dzieła twórcy zostały zainspirowane karkonoskimi widokami.
RPncS76QC4dTJ
1
Ćwiczenie 1
Zapisz, które elementy obrazu Wędrowiec nad morzem mgieł mają, twoim zdaniem, wymowę symboliczną.
Odpowiedz na pytanie, które elementy obrazu Wędrowiec nad morzem mgieł mają, twoim zdaniem, wymowę symboliczną?
RTP0H0hSe0VMo
Zwróć uwagę na kompozycję i kolorystykę obrazu. Wyjaśnij, w jaki sposób kolorystyka podkreśla przenośne znaczenia dzieła.
W centrum stoi samotny wędrowiec, co może symbolizować indywidualizm, zapowiadać nowy typ bohatera romantycznego – samotnika, indywidualistę, kogoś wybitnego. Fakt, że znajduje się ponad szczytami, podkreśla ten kierunek interpretacyjny. Postać jest bowiem wywyższona, znajduje się ponad światem.
Kolorystyka obrazu jest monochromatyczna, dominują odcienie bieli i niebieskiego, choć pierwszy plan jest ciemniejszy; skały, na których stoi wędrowiec, są ciemne i mocno zaznaczają się na obrazie. Pejzaż otwiera się jednak, jest przejrzysty.
1
Ćwiczenie 2
W podobny sposób jak w ćwiczeniu 1 przeanalizuj obraz Zimowy krajobraz z kościołem. Zapisz, za pomocą jakich środków romantyczny malarz przekazuje w nim swoją refleksję o świecie i człowieku.
Przeanalizuj opis obrazu Zimowy krajobraz z kościołem. Opisz, za pomocą jakich środków romantyczny malarz przekazuje w nim swoją refleksję o świecie i człowieku.
R9TyUDa09k79D
Zwróć uwagę na oba plany obrazu, a także na to, co zostało ukazane pomiędzy drzewami.
Na obrazie spotykają się dwie przestrzenie: natury i cywilizacji. Pierwsza, symbolizowana przez połać śniegu, kilka drzew i skały, odwołuje się do tego, co pierwotne i dzikie. W tle, owiany mgłą, stoi kościół, który – jako dzieło ludzkich rąk, budowla – symbolizuje drugą kategorię przestrzeni, cywilizację, człowieka, ludzkość.
Oba plany łączy jednak symbolika religijna, sfera sacrum, kościół jest bowiem miejscem kultu, pomiędzy drzewami zaś stoi krzyż. Może to świadczyć o tym, że malarz postrzega wiarę, religię jako to, co jest w stanie łączyć, spajać świat, a jednocześnie stanowi fundament istnienia owego świata i społeczeństwa.