Obejrzyj galerię barokowych obrazów, a następnie scharakteryzuj sposób wyrażania emocji typowy dla malarstwa epoki.
Zapoznaj się z opisem galerii barokowych obrazów, a następnie scharakteryzuj sposób wyrażania emocji typowy dla malarstwa epoki.
R1PcwhhsC8rd5
1
R1d454ZvvuOpd
RmTsXqjkmXY0m
RtpRWNW5rK7Ki
11
Ćwiczenie 1
Porównaj rzeźbę Dawida dłuta Giovanniego Berniniego z przedstawieniem tej postaci przez Michała Anioła. Wskaż, z jakich epok pochodzi każda z rzeźb. Następnie opisz różnice między tymi dziełami. Zwróć uwagę na zmiany w sposobie ukazania sylwetki oraz emocji postaci.
Zapoznaj się opisem rzeźb Dawida dłuta Giovanniego Berniniego oraz przedstawieniem tej postaci przez Michała Anioła. Podaj różnice między tymi dziełami. Zwróć uwagę na zmiany w sposobie ukazania sylwetki oraz emocji postaci.
RyFbgfJxifNBc
R1WCw4BJZgJF11
Zwróć uwagę na układ postaci Dawida w obu realizacjach. Który z nich jest statyczny, a który dynamiczny? W czym objawia się statyka bądź dynamika rzeźby?
Sprawdź, czy udało ci się wskazać na statyczną pozę Dawida Michała Anioła oraz dynamikę postaci Dawida Berniniego. Statyka dzieła Michała Anioła objawia się w klasycznym kontrapoście, zachowaniu harmonii i proporcji. Dynamika rzeźby Berniniego jest widoczna w esowatym układzie ciała (tzw. figura serpentinata), rozwianiu szat. Wyraźnie różnią się także twarze obu postaci: oblicze Dawida wyrzeźbionego przez Berniniego wyraża gniew, twarz Dawida w dziele Michała Anioła jest spokojna.
11
Ćwiczenie 2
Zestaw Ostatnią wieczerzę Leonarda da Vinci z Ucztą w Emaus Caravaggia. Na podstawie porównania sformułuj wnioski na temat typowych dla baroku środków artystycznych wyrażających emocje.
R1OqprAfa2tZY
Opisz, czym estetyka baroku różni się od estetyki renesansu.
R17bd5WGafEKv
Oba dzieła podejmują temat wieczerzy z udziałem Chrystusa. Zwróć uwagę na różnice w kompozycji obrazów. Zastanów się, jaką rolę odgrywa w nich światło oraz w jaki sposób przedstawiono postaci (twarze, gesty, ułożenie ciała). Co zostało wyeksponowane dzięki oświetleniu? Jaką funkcję pełni cień?
Sprawdź, czy udało ci się wskazać na cechy stylu barokowego widoczne w dziele Caravaggia, m.in. dynamizm, operowanie światłocieniem, dzięki któremu artysta eksponuje emocje postaci.
1
Ćwiczenie 3
Omów obraz Rembrandta Adoracja pasterzy. Na podstawie zdobytej podczas lekcji wiedzy wskaż środki artystyczne służące wyrażaniu emocji.
RMRx8fySYhS0h
Podaj, jakie cechy typowe dla malarstwa barokowego pojawiają się w malarstwie Rembrandta.
RAiLMzImdjH0F
Zwróć uwagę na układ kompozycyjny dzieła Rembrandta. Wyjaśnij, gdzie znajduje się źródło światła. Zinterpretuj takie rozwiązanie artystyczne. Opisz gesty postaci przedstawionych na obrazie.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź wskazuje m.in. na zastosowanie tenebryzmu, operowanie światłocieniem w celu wydobycia znaczeń i uwypuklenia emocji postaci.