Galeria zdjęć interaktywnych
Obejrzyj galerię barokowych obrazów, a następnie scharakteryzuj sposób wyrażania emocji typowy dla malarstwa epoki.
Zapoznaj się z opisem galerii barokowych obrazów, a następnie scharakteryzuj sposób wyrażania emocji typowy dla malarstwa epoki.
św. Pawła Apostoła, ok. 1675 – 1680. Dzieło ukazuje kulminacyjną scenę opisanego w Biblii wydarzenia – moment, w którym Szaweł (późniejszy św. Paweł), porażony wizją Chrystusa, spada z konia. Scena jest bardzo dynamiczna, a postacie cechuje wyrazista ekspresja twarzy. 3. Bartolomé Esteban Murillo, Nawrócenie świętego Pawła Apostoła, ok. 1675 – 1680. Płaszczyzna obrazu została podzielona na dwie strefy wzdłuż przekątnej. Utrzymana w ciemniejszych i intensywniejszych barwach, wpisana w trójkąt scena przedstawiająca upadek Szawła kontrastuje z jasną i świetlistą lewą górną częścią obrazu, w której została oddana postać Chrystusa zwyciężającego śmierć. Dzięki takiemu zabiegowi kompozycyjnemu hiszpański malarz podkreślił emocjonalny wymiar wydarzenia oraz jego sens symboliczny i mistyczny.
św. Pawła Apostoła, ok. 1675 – 1680. Dzieło ukazuje kulminacyjną scenę opisanego w Biblii wydarzenia – moment, w którym Szaweł (późniejszy św. Paweł), porażony wizją Chrystusa, spada z konia. Scena jest bardzo dynamiczna, a postacie cechuje wyrazista ekspresja twarzy. 3. Bartolomé Esteban Murillo, Nawrócenie świętego Pawła Apostoła, ok. 1675 – 1680. Płaszczyzna obrazu została podzielona na dwie strefy wzdłuż przekątnej. Utrzymana w ciemniejszych i intensywniejszych barwach, wpisana w trójkąt scena przedstawiająca upadek Szawła kontrastuje z jasną i świetlistą lewą górną częścią obrazu, w której została oddana postać Chrystusa zwyciężającego śmierć. Dzięki takiemu zabiegowi kompozycyjnemu hiszpański malarz podkreślił emocjonalny wymiar wydarzenia oraz jego sens symboliczny i mistyczny.
Porównaj rzeźbę Dawida dłuta Giovanniego Berniniego z przedstawieniem tej postaci przez Michała Anioła. Wskaż, z jakich epok pochodzi każda z rzeźb. Następnie opisz różnice między tymi dziełami. Zwróć uwagę na zmiany w sposobie ukazania sylwetki oraz emocji postaci.
Zapoznaj się opisem rzeźb Dawida dłuta Giovanniego Berniniego oraz przedstawieniem tej postaci przez Michała Anioła. Podaj różnice między tymi dziełami. Zwróć uwagę na zmiany w sposobie ukazania sylwetki oraz emocji postaci.

Zwróć uwagę na układ postaci Dawida w obu realizacjach. Który z nich jest statyczny, a który dynamiczny? W czym objawia się statyka bądź dynamika rzeźby?
Sprawdź, czy udało ci się wskazać na statyczną pozę Dawida Michała Anioła oraz dynamikę postaci Dawida Berniniego. Statyka dzieła Michała Anioła objawia się w klasycznym kontrapoście, zachowaniu harmonii i proporcji. Dynamika rzeźby Berniniego jest widoczna w esowatym układzie ciała (tzw. figura serpentinata), rozwianiu szat. Wyraźnie różnią się także twarze obu postaci: oblicze Dawida wyrzeźbionego przez Berniniego wyraża gniew, twarz Dawida w dziele Michała Anioła jest spokojna.
Zestaw Ostatnią wieczerzę Leonarda da Vinci z Ucztą w Emaus Caravaggia. Na podstawie porównania sformułuj wnioski na temat typowych dla baroku środków artystycznych wyrażających emocje.

2. Caravaggio, Wieczerza w Emaus, 1601
Opisz, czym estetyka baroku różni się od estetyki renesansu.
Oba dzieła podejmują temat wieczerzy z udziałem Chrystusa. Zwróć uwagę na różnice w kompozycji obrazów. Zastanów się, jaką rolę odgrywa w nich światło oraz w jaki sposób przedstawiono postaci (twarze, gesty, ułożenie ciała). Co zostało wyeksponowane dzięki oświetleniu? Jaką funkcję pełni cień?
Sprawdź, czy udało ci się wskazać na cechy stylu barokowego widoczne w dziele Caravaggia, m.in. dynamizm, operowanie światłocieniem, dzięki któremu artysta eksponuje emocje postaci.
Omów obraz Rembrandta Adoracja pasterzy. Na podstawie zdobytej podczas lekcji wiedzy wskaż środki artystyczne służące wyrażaniu emocji.

Podaj, jakie cechy typowe dla malarstwa barokowego pojawiają się w malarstwie Rembrandta.
Zwróć uwagę na układ kompozycyjny dzieła Rembrandta. Wyjaśnij, gdzie znajduje się źródło światła. Zinterpretuj takie rozwiązanie artystyczne. Opisz gesty postaci przedstawionych na obrazie.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź wskazuje m.in. na zastosowanie tenebryzmu, operowanie światłocieniem w celu wydobycia znaczeń i uwypuklenia emocji postaci.