Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami ilustracji wydarzeń biblijnych. Jaki widzisz związek między dziełami a tematem lekcji Biblijne opowieści o początku. Obraz Boga i człowieka ? Zapisz wnioski.
Zapoznaj się z opisami ilustracji wydarzeń biblijnych. Jaki widzisz związek między dziełami a tematem lekcji Biblijne opowieści o początku. Obraz Boga i człowieka ? Zapisz wnioski.
Przyjrzyj się ilustracjom wydarzeń biblijnych. Jaki widzisz związek między dziełami a tematem lekcji Biblijne opowieści o początku. Obraz Boga i człowieka? Zapisz wnioski.
Polecenie 2
Podaj przynajmniej trzy przykłady dzieł plastycznych ukazujących stworzenie świata, które nie pojawiły się w prezentacji.
Podaj przynajmniej trzy przykłady dzieł plastycznych ukazujących stworzenie świata, które nie pojawiły się w prezentacji.
Wybierz jeden z podanych przykładów dzieł plastycznych ukazujących stworzenie świata i opisz go w 100–120 słowach.
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę biblijną. To mozaika w stylu bizantyjskim zdobi katedrę w Monzeale na Sycylii. Przedstawia kompozycję, na której Bóg siedzi naprzeciw nagiego Adama. Oczy Stwórcy i człowieka łączy linia. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Stworzenie Adama, XII w. Mozaika w stylu bizantyjskim zdobi katedrę w Monreale na Sycylii. To XII-wieczne dzieło przedstawia kompozycję, na której Bóg i Adam wyciągają dłonie w swoim kierunku. Stwórcę i człowieka łączy linia, prawdopodobnie symbolizująca akt mówienia, poprzez który ma dojść do powołania do życia istoty zupełnie odmiennej od zwierząt.
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę biblijną. To mozaika w stylu bizantyjskim zdobi katedrę w Monzeale na Sycylii. Przedstawia kompozycję, na której Bóg siedzi naprzeciw nagiego Adama. Oczy Stwórcy i człowieka łączy linia. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Stworzenie Adama, XII w. Mozaika w stylu bizantyjskim zdobi katedrę w Monreale na Sycylii. To XII-wieczne dzieło przedstawia kompozycję, na której Bóg i Adam wyciągają dłonie w swoim kierunku. Stwórcę i człowieka łączy linia, prawdopodobnie symbolizująca akt mówienia, poprzez który ma dojść do powołania do życia istoty zupełnie odmiennej od zwierząt.Stworzenie Adama, mozaika bizantyjska, XII w., autor nieznany
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rycina przestawiająca scenę biblijną. Bóg tworzy Ewę z żebra Adama. Mężczyzna leży, ma zamknięte oczy. Za nim stoi kobieta. Opis punktu znajdującego się na ilustracji. 1. Bóg tworzy kobietę Miniatura znajdująca się w średniowiecznym manuskrypcie przechowywanym w głównej bibliotece Uniwersytetu Oksfordzkiego przedstawia stworzenie Ewy z żebra Adama (widać je w ręku Boga). Dosłowne potraktowanie opisu spowodowało, że do XVI w. funkcjonowało przekonanie, jakoby mężczyzna miał nieparzystą liczbę żeber, ponieważ jedno wyjął Bóg.
Rycina przestawiająca scenę biblijną. Bóg tworzy Ewę z żebra Adama. Mężczyzna leży, ma zamknięte oczy. Za nim stoi kobieta. Opis punktu znajdującego się na ilustracji. 1. Bóg tworzy kobietę Miniatura znajdująca się w średniowiecznym manuskrypcie przechowywanym w głównej bibliotece Uniwersytetu Oksfordzkiego przedstawia stworzenie Ewy z żebra Adama (widać je w ręku Boga). Dosłowne potraktowanie opisu spowodowało, że do XVI w. funkcjonowało przekonanie, jakoby mężczyzna miał nieparzystą liczbę żeber, ponieważ jedno wyjął Bóg.Bóg tworzy kobietę, miniatura, autor nieznany
Źródło: Wellcome Images, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0.
Zdjęcie przedstawia płaskorzeźbę ze sceną biblijną. W raju pełnym drzew znajduje się Bóg. jest ubrany w długą szatę. Nachyla się nad leżącym na trawie, nagim mężczyzną. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Andrea Pisano, Stworzenie Adama, XIV w. Wybitny XIV-wieczny włoski artysta Andrea Pisano zaprojektował marmurową płaskorzeźbę, która zdobiła jedną z dzwonnic katedry we Florencji. Przedstawia scenę, gdy Bóg ożywia Adama – Biblia mówi, że „tchnął w jego nozdrza tchnienie życia”. Owo „tchnienie życia” zostało oddane jako drzewo – w Księdze Rodzaju wspomina się o drzewie życia.
Zdjęcie przedstawia płaskorzeźbę ze sceną biblijną. W raju pełnym drzew znajduje się Bóg. jest ubrany w długą szatę. Nachyla się nad leżącym na trawie, nagim mężczyzną. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Andrea Pisano, Stworzenie Adama, XIV w. Wybitny XIV-wieczny włoski artysta Andrea Pisano zaprojektował marmurową płaskorzeźbę, która zdobiła jedną z dzwonnic katedry we Florencji. Przedstawia scenę, gdy Bóg ożywia Adama – Biblia mówi, że „tchnął w jego nozdrza tchnienie życia”. Owo „tchnienie życia” zostało oddane jako drzewo – w Księdze Rodzaju wspomina się o drzewie życia.Andrea Pisano, Stworzenie Adama, rzeźba w marmurze, XIV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rysunek przedstawia scenę biblijną. W raju, wśród drzew i zwierząt znajduje się Bóg. jest ubrany w długą szatę, wokół jego głowy znajduje się aureola. Bóg wyciąga lewą rękę do siedzącego przed nim Adama. Prawą dłonią Bóg błogosławi mężczyznę. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Michael Wolgemut, Stworzenie Adama, 1493 Niemiecki artysta żyjący na przełomie XV/XVI wieku, Michael Wolgemut, przedstawił stworzenie Adama na drzeworycie. Pierwszy człowiek jest otoczony m.in. dzikimi zwierzętami. Można dostrzec, że między zwierzętami panuje harmonia – drapieżniki (tu: niedźwiedź) nie atakują innych (tu: np. jelenia). Oznacza to, że przed popełnieniem przez ludzi pierwszego grzechu, w raju zło nie istniało również wśród zwierząt.
Rysunek przedstawia scenę biblijną. W raju, wśród drzew i zwierząt znajduje się Bóg. jest ubrany w długą szatę, wokół jego głowy znajduje się aureola. Bóg wyciąga lewą rękę do siedzącego przed nim Adama. Prawą dłonią Bóg błogosławi mężczyznę. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Michael Wolgemut, Stworzenie Adama, 1493 Niemiecki artysta żyjący na przełomie XV/XVI wieku, Michael Wolgemut, przedstawił stworzenie Adama na drzeworycie. Pierwszy człowiek jest otoczony m.in. dzikimi zwierzętami. Można dostrzec, że między zwierzętami panuje harmonia – drapieżniki (tu: niedźwiedź) nie atakują innych (tu: np. jelenia). Oznacza to, że przed popełnieniem przez ludzi pierwszego grzechu, w raju zło nie istniało również wśród zwierząt.Michael Wolgemut, Stworzenie Adama, Kroniki norymberskie, 1493
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rycina przedstawia scenę biblijną. Na skalistym wzgórzu stoi Bóg. To starzec z gęstą, długą brodą, ubrany w powłóczystą szatę. Bóg wyciąga prawą dłoń do leżącego naprzeciw niego, młodego, nagiego mężczyzny. Mężczyzna także wyciąga prawą dłoń do Boga. Ich palce wskazujące stykają się. Opis punktu znajdującego się na ilustracji. 1. Polidoro da Caravaggio, Stworzenie Adama, który leży po lewej stronie i dotyka ręki Boga, 1570–1615 Stworzenie człowieka wyobraził sobie inaczej niż Wolgemut włoski malarz Polidoro da Caravaggio, żyjący w pierwszej połowie XVI stulecia, autor ryciny zatytułowanej Stworzenie Adama, który leży po lewej stronie i dotyka ręki Boga. Jego Adam pojawia się w niemal pustej przestrzeni, tak jakby Bóg jeszcze nie stworzył zwierząt. Scena, w której Bóg dotyka swą dłonią ręki Adama, przypomina tę, którą nieco wcześniej namalował Michał Anioł Buonarotti w Kaplicy Sykstyńskiej.
Rycina przedstawia scenę biblijną. Na skalistym wzgórzu stoi Bóg. To starzec z gęstą, długą brodą, ubrany w powłóczystą szatę. Bóg wyciąga prawą dłoń do leżącego naprzeciw niego, młodego, nagiego mężczyzny. Mężczyzna także wyciąga prawą dłoń do Boga. Ich palce wskazujące stykają się. Opis punktu znajdującego się na ilustracji. 1. Polidoro da Caravaggio, Stworzenie Adama, który leży po lewej stronie i dotyka ręki Boga, 1570–1615 Stworzenie człowieka wyobraził sobie inaczej niż Wolgemut włoski malarz Polidoro da Caravaggio, żyjący w pierwszej połowie XVI stulecia, autor ryciny zatytułowanej Stworzenie Adama, który leży po lewej stronie i dotyka ręki Boga. Jego Adam pojawia się w niemal pustej przestrzeni, tak jakby Bóg jeszcze nie stworzył zwierząt. Scena, w której Bóg dotyka swą dłonią ręki Adama, przypomina tę, którą nieco wcześniej namalował Michał Anioł Buonarotti w Kaplicy Sykstyńskiej.Polidoro da Caravaggio, Stworzenie Adama, który leży po lewej stronie i dotyka ręki Boga, odbitka wyk. między 1570 a 1615 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Obraz przedstawia kilka scen z tworzenia przez Boga świata. Najpierw Bóg tworzy Adama, następnie z jego żebra stworzona zostaje Ewa. W kolejnej scenie Bóg poucza Adama i Ewę. W kolejnej scenie Ewa zrywa jabłko z jabłoni. Bóg przepędza ludzi z raju. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Malnazar, Stworzenie świata, ok. 1637–1638 Manuksrypt z Armenii został przepięknie ozdobiony przez miejscowego XVII-wiecznego artystę Malnazara. Karta przedstawia kolejne etapy stworzenia świata oraz dzieje pierwszych ludzi – Adama i Ewy. W okręgach po prawej stronie karty zobaczyć można rozdzielenie: wód dolnych i górnych oraz ziemi i wody, stworzenie Słońca, Księżyca i gwiazd oraz ptaków i ryb, wreszcie – zwierząt lądowych. Okrąg znajdujący się w górnej partii ma odzwierciedlać to, co wydarzyło się pierwszego dnia. W Księdze Rodzaju mówi się, że w tym dniu Bóg oddzielił światło od ciemności. Artysta natomiast ukazał (niewspominane w opisie biblijnym) zastępy anielskie oraz żywioły: ziemię, wodę, powietrze i ogień. W ten sposób dał wyraz przekonaniu, że anioły powstały jako pierwsze. Ponieważ ich pojawienie się jest równoczesne ze stworzeniem jasności, jedną z głównych cech aniołów ma być świetlistość.
Obraz przedstawia kilka scen z tworzenia przez Boga świata. Najpierw Bóg tworzy Adama, następnie z jego żebra stworzona zostaje Ewa. W kolejnej scenie Bóg poucza Adama i Ewę. W kolejnej scenie Ewa zrywa jabłko z jabłoni. Bóg przepędza ludzi z raju. Opis punktu znajdującego się na ilustracji: 1. Malnazar, Stworzenie świata, ok. 1637–1638 Manuksrypt z Armenii został przepięknie ozdobiony przez miejscowego XVII-wiecznego artystę Malnazara. Karta przedstawia kolejne etapy stworzenia świata oraz dzieje pierwszych ludzi – Adama i Ewy. W okręgach po prawej stronie karty zobaczyć można rozdzielenie: wód dolnych i górnych oraz ziemi i wody, stworzenie Słońca, Księżyca i gwiazd oraz ptaków i ryb, wreszcie – zwierząt lądowych. Okrąg znajdujący się w górnej partii ma odzwierciedlać to, co wydarzyło się pierwszego dnia. W Księdze Rodzaju mówi się, że w tym dniu Bóg oddzielił światło od ciemności. Artysta natomiast ukazał (niewspominane w opisie biblijnym) zastępy anielskie oraz żywioły: ziemię, wodę, powietrze i ogień. W ten sposób dał wyraz przekonaniu, że anioły powstały jako pierwsze. Ponieważ ich pojawienie się jest równoczesne ze stworzeniem jasności, jedną z głównych cech aniołów ma być świetlistość.Malnazar, Stworzenie świata, ok. 1637–1638
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.