Galeria fresków Giotto di Bondone . Galeria ukazuje cztery freski, na których Maryja jest główną bohaterką, do każdego fresku dołączony jest opis oraz fragment tekstu i plik audio. Opis poszczególnych fresków: 1. Narodziny Maryi. Na ilustracji jest dom. Widać rodzinę z małym dzieckiem. Dziecko ma nad głową aureolę. Na dole obrazu dziecko trzyma siedząca kobieta, obok niej jest druga kobieta. Powyżej nich scena, w której jedna z kobiet przekazuje noworodka innej kobiecie. Po lewej stronie fresku dwie niewiasty – jedna stoi w drzwiach domu, druga stojąca przed drzwiami coś jej podaje. Narodziny Maryi. Św. Joachim i św. Anna oczekują przepowiedzianych przez anioła narodzin swojego dziecka. Długo bezdzietni, obiecują oddać swoje dziecko na służbę Bogu. Anna rodzi Maryję w swoim domu. Na fresku Giotta widzimy noworodka dwa razy: u dołu w scenie owijania w pieluszki po pierwszej kąpieli oraz u góry w momencie oddania noworodka matce. Narodziny I wypełniły się jej miesiące, około sześciu. W siódmym zaś miesiącu porodziła Anna i rzekła do położnej: „Co porodziłam?" I rzekła położna: „Dziewczynkę". I rzekła Anna: „W tym dniu dusza moja została wywyższona". I ułożyła ją [dziewczynkę]. Gdy zaś wypełniły się dni, została oczyszczona Anna ze swej nieczystości i poczęła piersią karmić dziecko, i nazwała je imieniem Maryja. 2. Na ilustracji znajduje się wiele osób. Scena kluczowa: dziewczynka ze złożonymi do modlitwy dłońmi i z aureolą wokół głowy stoi na schodach, które prowadzą do stojącego na podwyższeniu mężczyzny z brodą i z aureolą. Mężczyzna wyciąga prawą rękę w kierunku dziewczynki. Za dziewczynką stoi kobieta, która podprowadza córkę do mężczyzny.
Ofiarowanie w świątyni. Kiedy Maryja ma trzy lata, rodzice oddają ją na służbę Bogu w świątyni. W przedstawionej przez Giotta przejmującej scenie św. Anna zachęca córkę, by ta podeszła do arcykapłana. Uważa się, że mężczyzna w aureoli po lewej stronie to św. Józef, przyszły oblubieniec Maryi. Maryja w świątyni Upływały dzieweczce miesiące. Gdy dziecię osiągnęło wiek dwu lat, rzekł Joachim: „Zaprowadzimy ją do świątyni Pana dla wypełnienia przyrzeczenia, które złożyliśmy, by snadź Pan wszechwładny nie zesłał [na nas kary] i nasza ofiara nie została odrzucona". I rzekła Anna: „Poczekajmy, aż będzie miała trzy lata, by nie szukała ojca i matki". I rzekł Joachim: „Poczekajmy". W końcu dziecię osiągnęło wiek trzech lat, i rzekł Joachim: „Zawołajmy córki Hebrajczyków, które są bez zmazy, i niech każda z nich weźmie kaganek; niech kaganki będą zapalone, by nie zwróciła się wstecz, i serce jej nie zostało uwięzione daleko od świątyni Pańskiej". I uczyniły tak, aż doszły do świątyni Pańskiej. I przyjął je kapłan, i ucałowawszy pobłogosławił ją i rzekł: „Pan Bóg wywyższy twe imię pośród wszystkich narodów. Na tobie w dniach ostatecznych ukaże Pan zbawienie synom Izraela". I posadził ją na trzecim stopniu ołtarza, i Pan zesłał na nią łaskę, i zatańczyła na swych nóżkach, i ukochał ją cały dom Izraela. I rodzice jej odeszli podziwiając, chwaląc i sławiąc Pana Boga wszechwładnego za to, że nie zwróciła się przeciw nim. A Maryja przebywała w świątyni Pańskiej i żyła jak gołąbka, i otrzymywała pokarm z rąk anioła.
3. Konkurenci przynoszą gałązki. Ilustracja przedstawia mężczyzn podchodzących do starszego mężczyzny z brodą, który stoi przed ołtarzem. Trzymają w dłoniach gałązki, które przekazują starszemu mężczyźnie. Kiedy Maryja ma 12 lat, opuszcza świątynię, by wyjść za mąż. Zachariasz, kapłan i mąż Elżbiety, krewnej Maryi, udaje się do świątyni, żeby się pomodlić. Słyszy głos mówiący, aby każdy mężczyzna, który mógł zostać wybrankiem Maryi, przyniósł do świątyni gałązkę. Ten, którego gałązka zakwitnie, zostanie mężem dziewczyny. Św. Józef początkowo nie chciał przynieść swojej gałązki, myśląc, iż jest za stary, by ubiegać się o rękę Maryi. Oblubieńcy Gdy zaś osiągnęła dwanaście lat, kapłani zwołali naradę i mówili: „Oto Maryja osiągnęła dwanaście lat w świątyni Pańskiej. Cóż mamy uczynić, by nie splamiła przybytku Pana, Boga naszego?" i rzekli doń [do arcykapłana]: „Ty masz pieczę nad ołtarzem Pańskim. Wejdź i módl się w jej sprawie, a uczynimy to, co ci Pan Bóg objawi". I wszedł kapłan do Świętego Świętych odziany w strój z dwunastu dzwonkami, i modlił się w jej sprawie. I oto anioł Pański stanął mówiąc: „Zachariaszu, Zachariaszu, wyjdź i zwołaj wdowców pośród ludu, i niech każdy z nich przyniesie różdżkę, i stanie się Maryja żoną tego, któremu Bóg okaże znak". Wyszli więc posłańcy na cały kraj judzki, i zabrzmiała trąbka Pańska, i oto zbiegli się wszyscy.{tu znajduje się audio},
4. Czuwanie. Na ilustracji znajdują się klęczący ludzie przed ołtarzem. Na ołtarzu leżą gałązki. Św. Józef niechętnie przynosi swoją gałązkę i układa na ołtarzu razem z innymi. Krótko po tym na jego gałązce pojawiają się kwiaty. Wybór Józefa na opiekuna Maryi. Także sam Józef, rzuciwszy topór, wyszedł im naprzeciw. I zgromadziwszy się razem udali się do kapłana trzymając w ręku różdżki. A kapłan wziąwszy od nich różdżki wszedł do świątyni i modlił się. Skończywszy zaś modlitwę wziął różdżki i wyszedł, i podał im, ale nie było na nich żadnego znaku. Ostatnią różdżkę wziął Józef. I oto gołąbka wyleciała z różdżki i usiadła na głowie Józefa. I rzekł kapłan: „Józefie, Józefie, na ciebie wypadło, byś wziął dziewicę Pańską, by jej strzec dla Niego”.
Galeria fresków Giotto di Bondone . Galeria ukazuje cztery freski, na których Maryja jest główną bohaterką, do każdego fresku dołączony jest opis oraz fragment tekstu i plik audio. Opis poszczególnych fresków: 1. Narodziny Maryi. Na ilustracji jest dom. Widać rodzinę z małym dzieckiem. Dziecko ma nad głową aureolę. Na dole obrazu dziecko trzyma siedząca kobieta, obok niej jest druga kobieta. Powyżej nich scena, w której jedna z kobiet przekazuje noworodka innej kobiecie. Po lewej stronie fresku dwie niewiasty – jedna stoi w drzwiach domu, druga stojąca przed drzwiami coś jej podaje. Narodziny Maryi. Św. Joachim i św. Anna oczekują przepowiedzianych przez anioła narodzin swojego dziecka. Długo bezdzietni, obiecują oddać swoje dziecko na służbę Bogu. Anna rodzi Maryję w swoim domu. Na fresku Giotta widzimy noworodka dwa razy: u dołu w scenie owijania w pieluszki po pierwszej kąpieli oraz u góry w momencie oddania noworodka matce. Narodziny I wypełniły się jej miesiące, około sześciu. W siódmym zaś miesiącu porodziła Anna i rzekła do położnej: „Co porodziłam?" I rzekła położna: „Dziewczynkę". I rzekła Anna: „W tym dniu dusza moja została wywyższona". I ułożyła ją [dziewczynkę]. Gdy zaś wypełniły się dni, została oczyszczona Anna ze swej nieczystości i poczęła piersią karmić dziecko, i nazwała je imieniem Maryja. 2. Na ilustracji znajduje się wiele osób. Scena kluczowa: dziewczynka ze złożonymi do modlitwy dłońmi i z aureolą wokół głowy stoi na schodach, które prowadzą do stojącego na podwyższeniu mężczyzny z brodą i z aureolą. Mężczyzna wyciąga prawą rękę w kierunku dziewczynki. Za dziewczynką stoi kobieta, która podprowadza córkę do mężczyzny.
Ofiarowanie w świątyni. Kiedy Maryja ma trzy lata, rodzice oddają ją na służbę Bogu w świątyni. W przedstawionej przez Giotta przejmującej scenie św. Anna zachęca córkę, by ta podeszła do arcykapłana. Uważa się, że mężczyzna w aureoli po lewej stronie to św. Józef, przyszły oblubieniec Maryi. Maryja w świątyni Upływały dzieweczce miesiące. Gdy dziecię osiągnęło wiek dwu lat, rzekł Joachim: „Zaprowadzimy ją do świątyni Pana dla wypełnienia przyrzeczenia, które złożyliśmy, by snadź Pan wszechwładny nie zesłał [na nas kary] i nasza ofiara nie została odrzucona". I rzekła Anna: „Poczekajmy, aż będzie miała trzy lata, by nie szukała ojca i matki". I rzekł Joachim: „Poczekajmy". W końcu dziecię osiągnęło wiek trzech lat, i rzekł Joachim: „Zawołajmy córki Hebrajczyków, które są bez zmazy, i niech każda z nich weźmie kaganek; niech kaganki będą zapalone, by nie zwróciła się wstecz, i serce jej nie zostało uwięzione daleko od świątyni Pańskiej". I uczyniły tak, aż doszły do świątyni Pańskiej. I przyjął je kapłan, i ucałowawszy pobłogosławił ją i rzekł: „Pan Bóg wywyższy twe imię pośród wszystkich narodów. Na tobie w dniach ostatecznych ukaże Pan zbawienie synom Izraela". I posadził ją na trzecim stopniu ołtarza, i Pan zesłał na nią łaskę, i zatańczyła na swych nóżkach, i ukochał ją cały dom Izraela. I rodzice jej odeszli podziwiając, chwaląc i sławiąc Pana Boga wszechwładnego za to, że nie zwróciła się przeciw nim. A Maryja przebywała w świątyni Pańskiej i żyła jak gołąbka, i otrzymywała pokarm z rąk anioła.
3. Konkurenci przynoszą gałązki. Ilustracja przedstawia mężczyzn podchodzących do starszego mężczyzny z brodą, który stoi przed ołtarzem. Trzymają w dłoniach gałązki, które przekazują starszemu mężczyźnie. Kiedy Maryja ma 12 lat, opuszcza świątynię, by wyjść za mąż. Zachariasz, kapłan i mąż Elżbiety, krewnej Maryi, udaje się do świątyni, żeby się pomodlić. Słyszy głos mówiący, aby każdy mężczyzna, który mógł zostać wybrankiem Maryi, przyniósł do świątyni gałązkę. Ten, którego gałązka zakwitnie, zostanie mężem dziewczyny. Św. Józef początkowo nie chciał przynieść swojej gałązki, myśląc, iż jest za stary, by ubiegać się o rękę Maryi. Oblubieńcy Gdy zaś osiągnęła dwanaście lat, kapłani zwołali naradę i mówili: „Oto Maryja osiągnęła dwanaście lat w świątyni Pańskiej. Cóż mamy uczynić, by nie splamiła przybytku Pana, Boga naszego?" i rzekli doń [do arcykapłana]: „Ty masz pieczę nad ołtarzem Pańskim. Wejdź i módl się w jej sprawie, a uczynimy to, co ci Pan Bóg objawi". I wszedł kapłan do Świętego Świętych odziany w strój z dwunastu dzwonkami, i modlił się w jej sprawie. I oto anioł Pański stanął mówiąc: „Zachariaszu, Zachariaszu, wyjdź i zwołaj wdowców pośród ludu, i niech każdy z nich przyniesie różdżkę, i stanie się Maryja żoną tego, któremu Bóg okaże znak". Wyszli więc posłańcy na cały kraj judzki, i zabrzmiała trąbka Pańska, i oto zbiegli się wszyscy.{tu znajduje się audio},
4. Czuwanie. Na ilustracji znajdują się klęczący ludzie przed ołtarzem. Na ołtarzu leżą gałązki. Św. Józef niechętnie przynosi swoją gałązkę i układa na ołtarzu razem z innymi. Krótko po tym na jego gałązce pojawiają się kwiaty. Wybór Józefa na opiekuna Maryi. Także sam Józef, rzuciwszy topór, wyszedł im naprzeciw. I zgromadziwszy się razem udali się do kapłana trzymając w ręku różdżki. A kapłan wziąwszy od nich różdżki wszedł do świątyni i modlił się. Skończywszy zaś modlitwę wziął różdżki i wyszedł, i podał im, ale nie było na nich żadnego znaku. Ostatnią różdżkę wziął Józef. I oto gołąbka wyleciała z różdżki i usiadła na głowie Józefa. I rzekł kapłan: „Józefie, Józefie, na ciebie wypadło, byś wziął dziewicę Pańską, by jej strzec dla Niego”.
Giotto di Bondone , freski w Kaplicy Scrovegnich w Padwie, domena publiczna