Galeria zdjęć interaktywnych
Zapoznaj się z galerią zdjęć interaktywnych i stwórz mapę myśli, w której scharakteryzujesz różne koncepcje hermeneutyki.
- Nazwa kategorii: hermeneutyka
- Nazwa kategorii: Hans-Georg Gadamer
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Hans-Georg Gadamer
- Nazwa kategorii: Wilhelm Dilthey
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Wilhelm Dilthey
- Nazwa kategorii: Martin Heidegger
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Martin Heidegger
- Nazwa kategorii: Paul Ricoeur
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Paul Ricoeur
- Elementy należące do kategorii hermeneutyka
- Elementy należące do kategorii Hans-Georg Gadamer
- Elementy należące do kategorii Wilhelm Dilthey
- Elementy należące do kategorii Martin Heidegger
- Elementy należące do kategorii Paul Ricoeur
Wyjaśnij pojęcia.
Zapoznaj się z tekstem. Zastanów się, jaki stosunek do zagadnień hermeneutycznych prezentuje autorka cytatu. Czy, twoim zdaniem, Susan Sontag stoi po stronie hermeneutyki, czy jest przeciwna postrzeganiu rzeczywistości, jakie proponowali jej przedstawiciele?
Przeciw interpretacjiW naszych czasach interpretacja jest czymś jeszcze bardziej złożonym. Za gorliwością, z jaką się dziś przystępuje do interpretacyjnego przedsięwzięcia, często stoi nie nabożny stosunek do problematycznego tekstu (który może maskować agresję), ale nieskrywana brutalność i pogarda wobec tego, co jawnie widoczne. Dawniej interpretację prowadzono w sposób stanowczy, lecz pełen szacunku. W jej wyniku, opierając się na dosłownym znaczeniu, wznoszono nowe. Współcześnie interpretacja jest jak niszczące wykopaliska. Drąży „pod” tekstem, by odnaleźć prawdziwy pod‑tekst. Najgłośniejsze i najbardziej wpływowe współczesne doktryny – freudyzm i marksizm – budują systemy hermeneutyczne będące agresywnymi i świętokradczymi teoriami interpretacji. Wszystkie obserwowalne zjawiska ujmuje się w nawias jako, by przywołać słowa Freuda, treść jawną. Sonduje się ją i odsuwa na bok, by odnaleźć pod spodem treść utajoną. Impuls do rozpoczęcia interpretacji stanowią dla Marksa wydarzenia społeczne, takie jak rewolucje i wojny, a dla Freuda – zdarzenia z życia jednostki (na przykład neurozy czy pomyłki językowe) oraz teksty (takie jak sen lub dzieło sztuki). Według tych myślicieli, rzeczy te tylko wydają się czytelne, ale w rzeczywistości bez interpretacji nie mają żadnego sensu. Zrozumieć znaczy zinterpretować. A zinterpretować znaczy ponownie przedstawić dane zjawisko, znaleźć jego ekwiwalent.
Interpretacja nie jest zatem (jak przyjmuje większość ludzi) wartością absolutną, działaniem umysłu usytuowanego w jakimś bezczasowym przestworze możliwości. Ona sama musi podlegać ocenie w ramach historycznego rozumienia ludzkiej świadomości. W niektórych kontekstach kulturowych interpretacja jest działaniem wyzwalającym, sposobem na zrewidowanie, przewartościowanie martwej przeszłości i ucieczkę od niej. W innych jest reakcyjna, bezczelna, tchórzliwa i dławiąca.
Źródło: Susan Sontag, Przeciw interpretacji, [w:] Susan Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, tłum. D. Żukowski, Kraków 2018, s. 16–17.




