Galeria zdjęć interaktywnych
Przyjrzyj się obrazom Giuseppe Arcimbolda Ogrodnik i Kucharz i odpowiedz na pytanie: czy można określić je mianem martwej natury? Twoja odpowiedź może opierać się na przewrotnym koncepcie.
Zapoznaj się z opisami obrazów Giuseppe Arcimbolda Ogrodnik i Kucharz i odpowiedz na pytanie: czy można określić je mianem martwej natury? Twoja odpowiedź może opierać się na przewrotnym koncepcie.
Źródło: domena publiczna
Koncepty były wykorzystywane nie tylko w literaturze, ale również w malarstwie i architekturze. Twórcą chętnie posługującym się typową dla konceptyzmu poetyką zaskoczenia i niespodzianki był Giuseppe Arcimboldo, włoski malarz okresu manieryzmu.
Tworzone przez niego kompozycje są bardzo charakterystyczne: składają się z wielu elementów i zależnie od przyjętego punktu widzenia można je różnie odczytywać.
Obrazy artysty należą do nurtu sztuki dworskiej, służącej budzeniu estetycznej przyjemności, ale jednocześnie ukazują skomplikowaną naturę świata – w wizjach artysty nawet najprostsza rzecz składa się z wielu elementów, które widziane razem wywołują złudzenie czegoś zupełnie innego, nowego. Arcimboldo chętnie wykorzystuje symbol i alegorię., 2. Konceptyzm w sztuce Obrazy Ogrodnik i Kucharz opierają się na niezwykłym pomyśle związanym z oryginalnym sposobem ujęcia tematu. Widać tu koncept formalny, wykorzystujący wieloznaczność ukazanych elementów. Dzieła mają zaciekawiać osobliwością podwójnego obrazu (double image). Zależnie od ustawienia pracy można zobaczyć zbiór przedmiotów związanych z wykonywanym zawodem (misę z warzywami oraz półmiski z potrawami) lub ‒ po jej odwróceniu do góry nogami ‒ sylwetki kucharza i ogrodnika. Arcimboldo stosuje żart, zabawę z widzem. Jego obrazy to pokaz wirtuozerii i kunsztu malarskiego. Jednocześnie artysta podkreśla, że świat jest bardziej złożony, niż nam się wydaje. Według barokowych myślicieli i artystów nasza wiedza o nim to tylko iluzja. Człowiek poznaje świat zmysłami, a te są zawodne i złudne.
Źródło: domena publiczna
Koncepty były wykorzystywane nie tylko w literaturze, ale również w malarstwie i architekturze. Twórcą chętnie posługującym się typową dla konceptyzmu poetyką zaskoczenia i niespodzianki był Giuseppe Arcimboldo, włoski malarz okresu manieryzmu.
Tworzone przez niego kompozycje są bardzo charakterystyczne: składają się z wielu elementów i zależnie od przyjętego punktu widzenia można je różnie odczytywać.
Obrazy artysty należą do nurtu sztuki dworskiej, służącej budzeniu estetycznej przyjemności, ale jednocześnie ukazują skomplikowaną naturę świata – w wizjach artysty nawet najprostsza rzecz składa się z wielu elementów, które widziane razem wywołują złudzenie czegoś zupełnie innego, nowego. Arcimboldo chętnie wykorzystuje symbol i alegorię., 2. Konceptyzm w sztuce Obrazy Ogrodnik i Kucharz opierają się na niezwykłym pomyśle związanym z oryginalnym sposobem ujęcia tematu. Widać tu koncept formalny, wykorzystujący wieloznaczność ukazanych elementów. Dzieła mają zaciekawiać osobliwością podwójnego obrazu (double image). Zależnie od ustawienia pracy można zobaczyć zbiór przedmiotów związanych z wykonywanym zawodem (misę z warzywami oraz półmiski z potrawami) lub ‒ po jej odwróceniu do góry nogami ‒ sylwetki kucharza i ogrodnika. Arcimboldo stosuje żart, zabawę z widzem. Jego obrazy to pokaz wirtuozerii i kunsztu malarskiego. Jednocześnie artysta podkreśla, że świat jest bardziej złożony, niż nam się wydaje. Według barokowych myślicieli i artystów nasza wiedza o nim to tylko iluzja. Człowiek poznaje świat zmysłami, a te są zawodne i złudne.
Rośliny nie są dobrane przypadkowo ‒ tworzą metaforyczne sensy obrazu. Część z nich opiera się na odwołaniu do typowych w sztuce skojarzeń, stąd usta to soczyste czereśnie, a włosy to m.in. kłosy. Bogactwo roślinności i płodów pól oraz ogrodów może jednocześnie symbolizować bogactwo i przepych dworu Rudolfa II.
Są tu rośliny i owoce ze wszystkich czterech pór roku, których opiekunem był Wertumnus: wiosenne kwiaty, letnie owoce, takie jak czereśnie, symbolizujące jesień zboża oraz dynia, rzepy i cebule oznaczające zimę. Ukazanie wszystkich pór roku może sugerować harmonię, pokój i pomyślność za panowania Rudolfa II – dobrego, opiekuńczego władcy.
Malarz, ukazując cesarza w nietypowy sposób, przypomina, że człowiek, podobnie jak rośliny czy zwierzęta, podlega prawom natury i stanowi jej integralną część.
Koncept staje się dla Arcimbolda narzędziem żartu, zabawy, ale także drogą do wyrażenia sensów symbolicznych i alegorycznych.
Rośliny nie są dobrane przypadkowo ‒ tworzą metaforyczne sensy obrazu. Część z nich opiera się na odwołaniu do typowych w sztuce skojarzeń, stąd usta to soczyste czereśnie, a włosy to m.in. kłosy. Bogactwo roślinności i płodów pól oraz ogrodów może jednocześnie symbolizować bogactwo i przepych dworu Rudolfa II.
Są tu rośliny i owoce ze wszystkich czterech pór roku, których opiekunem był Wertumnus: wiosenne kwiaty, letnie owoce, takie jak czereśnie, symbolizujące jesień zboża oraz dynia, rzepy i cebule oznaczające zimę. Ukazanie wszystkich pór roku może sugerować harmonię, pokój i pomyślność za panowania Rudolfa II – dobrego, opiekuńczego władcy.
Malarz, ukazując cesarza w nietypowy sposób, przypomina, że człowiek, podobnie jak rośliny czy zwierzęta, podlega prawom natury i stanowi jej integralną część.
Koncept staje się dla Arcimbolda narzędziem żartu, zabawy, ale także drogą do wyrażenia sensów symbolicznych i alegorycznych.
Źródło: domena publiczna
Koncepty stosowane w malarstwie opierają się często na wykorzystaniu metafory. Możemy wskazać trzy rodzaje przeniesienia znaczeń:
1) przeniesienie ożywionego na ożywione; do tej grupy należą portrety ludzi utworzone ze zwierząt, kwiatów lub owoców (np. Portret cesarza Rudolfa II jako Wertumnusa Arcimbolda);
2) przeniesienie martwego na ożywione; do tej grupy należą m.in. obrazy ukazujące sylwetki ludzi utworzonych z przedmiotów (np. Bibliotekarz Arcimbolda);
3) przeniesienie ożywionego na martwe – do tej grupy należą tzw. antropomorficzne krajobrazy, czyli pejzaże, które wyglądają jak twarze lub całe sylwetki ludzkie (np. Joos de Momper Młodszy, Alegoria zimy).
Źródło: domena publiczna
Koncepty stosowane w malarstwie opierają się często na wykorzystaniu metafory. Możemy wskazać trzy rodzaje przeniesienia znaczeń:
1) przeniesienie ożywionego na ożywione; do tej grupy należą portrety ludzi utworzone ze zwierząt, kwiatów lub owoców (np. Portret cesarza Rudolfa II jako Wertumnusa Arcimbolda);
2) przeniesienie martwego na ożywione; do tej grupy należą m.in. obrazy ukazujące sylwetki ludzi utworzonych z przedmiotów (np. Bibliotekarz Arcimbolda);
3) przeniesienie ożywionego na martwe – do tej grupy należą tzw. antropomorficzne krajobrazy, czyli pejzaże, które wyglądają jak twarze lub całe sylwetki ludzkie (np. Joos de Momper Młodszy, Alegoria zimy).
Aby podkreślić ich przemijalność i marność, artyści zestawiają je z przedmiotami pozwalającymi unaocznić destrukcyjne działanie czasu (np. czaszki, zegary, psujące się jedzenie) oraz delikatnymi, kruchymi istotami i ulotnymi zjawiskami (np. muszle, motyle bańki mydlane).
Koncept staje się tu narzędziem refleksji. Przedstawienie omawianych elementów ma charakter moralizatorski i służy obrazowemu ukazaniu refleksji zaczerpniętej z biblijnej Księgi Koheleta: vanitas vanitatum, et omnia vanitas – łac. „marność nad marnościami i wszystko marność”., 2. Motyw vanitas Obraz Cornelisa Norbertusa Gijsbrechtsa podejmuje popularny w baroku temat przemijania. Poza przedstawieniem typowym dla martwych natur typu vanitas malarz wprowadza do obrazu elementy tzw. malarstwa iluzjonistycznego (franc. trompe l'oeil). Iluzjonizm to dążenie do stworzenia złudzenia rzeczywistości. Zagięte płótno obrazu ma wywołać złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe. Jest to forma konceptyzmu formalnego, który ma na celu zaskoczenie widza, wywołanie głębokich wrażeń.
Aby podkreślić ich przemijalność i marność, artyści zestawiają je z przedmiotami pozwalającymi unaocznić destrukcyjne działanie czasu (np. czaszki, zegary, psujące się jedzenie) oraz delikatnymi, kruchymi istotami i ulotnymi zjawiskami (np. muszle, motyle bańki mydlane).
Koncept staje się tu narzędziem refleksji. Przedstawienie omawianych elementów ma charakter moralizatorski i służy obrazowemu ukazaniu refleksji zaczerpniętej z biblijnej Księgi Koheleta: vanitas vanitatum, et omnia vanitas – łac. „marność nad marnościami i wszystko marność”., 2. Motyw vanitas Obraz Cornelisa Norbertusa Gijsbrechtsa podejmuje popularny w baroku temat przemijania. Poza przedstawieniem typowym dla martwych natur typu vanitas malarz wprowadza do obrazu elementy tzw. malarstwa iluzjonistycznego (franc. trompe l'oeil). Iluzjonizm to dążenie do stworzenia złudzenia rzeczywistości. Zagięte płótno obrazu ma wywołać złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe. Jest to forma konceptyzmu formalnego, który ma na celu zaskoczenie widza, wywołanie głębokich wrażeń.
Obejrzyj obrazy Arcimbolda z cyklu Żywioły. Omów, w jaki sposób artysta ukazał wodę, powietrze, ziemię i ogień. Wykorzystując informacje podane w galerii, wskaż w tych pracach elementy konceptu.
Zapoznaj się z opisami obrazów Arcimbolda z cyklu Żywioły. Omów, w jaki sposób artysta ukazał wodę, powietrze, ziemię i ogień. Wykorzystując informacje podane w galerii, wskaż w tych pracach elementy konceptu.