Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Podaj trzy synonimy słowa koncept.

R1A6l9t7ubCEj
(Uzupełnij).
R1VRz2S4Euq8Q1
Ćwiczenie 2
Wskaż wszystkie poprawne ustalenia na temat barokowego konceptu. Możliwe odpowiedzi: 1. Koncept jest zawsze związany z artystyczną zabawą i żartem., 2. Twórcy barokowi chętnie posługiwali się konceptem, gdyż pozwalał on ukazać dziwną, niepojętą naturę świata., 3. Koncept mógł być realizowany zarówno na płaszczyźnie treści, jak i formy., 4. Koncepty poetyckie były najczęściej zwieńczone niespodziewaną puentą.
RF742LU6hgxNG11
Ćwiczenie 3
Do podanych fragmentów wierszy Jana Andrzeja Morsztyna dopasuj właściwy rodzaj konceptu. Koncept oparty na warstwie brzmieniowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczną która białogłowa.


Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 148., 2. Karmię frasunkiem miłość i myśleniem,
Myśl zaś pamięcią i pożądliwością,
Żądzę nadzieją karmię i gładkością.
Nadzieję bajką i próżnym błądzeniem.

Napawam serce pychą z omamieniem.
Pychę zmyślonym weselem z śmiałością.
Śmiałość szaleństwem pasę z wyniosłością.
Szaleństwo gniewem i złym zajątrzeniem.


Jan Andrzej Morsztyn, Cuda miłości, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 79–80., 3. Cnota cię rządzi nie pragniesz pieniędzy;
Złota dosyć masz nie boisz się nędzy;
Czystości służysz nie swojej chciwości;
W skrytości mieszkasz nie przywabiasz gości;
Szyciem zarabiasz nie wygrawasz w karty;
Piciem się brzydzisz nie bawisz się żarty;
Matki się boisz nie chybiasz kościoła;
Gładki to anioł nie zła dziewka zgoła;
Szumnie ważysz mnie nie srebro w kieszeni;
U mnie wprzód rozum niż miłość się zmieni.


Jan Andrzej Morsztyn, Raki, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988., 4. Słusznie mówimy, że panny boginie,
Bo ginie każdy, kto się im nawinie;
Kto tedy wpadniesz w ręce tych to bogiń,
Trudno inaczej: albo gnij, albo giń.


Jan Andrzej Morsztyn, Boginie, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 120. Koncept oparty na zaskakującej poincie. Możliwe odpowiedzi: 1. Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczną która białogłowa.


Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 148., 2. Karmię frasunkiem miłość i myśleniem,
Myśl zaś pamięcią i pożądliwością,
Żądzę nadzieją karmię i gładkością.
Nadzieję bajką i próżnym błądzeniem.

Napawam serce pychą z omamieniem.
Pychę zmyślonym weselem z śmiałością.
Śmiałość szaleństwem pasę z wyniosłością.
Szaleństwo gniewem i złym zajątrzeniem.


Jan Andrzej Morsztyn, Cuda miłości, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 79–80., 3. Cnota cię rządzi nie pragniesz pieniędzy;
Złota dosyć masz nie boisz się nędzy;
Czystości służysz nie swojej chciwości;
W skrytości mieszkasz nie przywabiasz gości;
Szyciem zarabiasz nie wygrawasz w karty;
Piciem się brzydzisz nie bawisz się żarty;
Matki się boisz nie chybiasz kościoła;
Gładki to anioł nie zła dziewka zgoła;
Szumnie ważysz mnie nie srebro w kieszeni;
U mnie wprzód rozum niż miłość się zmieni.


Jan Andrzej Morsztyn, Raki, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988., 4. Słusznie mówimy, że panny boginie,
Bo ginie każdy, kto się im nawinie;
Kto tedy wpadniesz w ręce tych to bogiń,
Trudno inaczej: albo gnij, albo giń.


Jan Andrzej Morsztyn, Boginie, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 120. Koncept oparty na rozbudowanym wyliczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczną która białogłowa.


Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 148., 2. Karmię frasunkiem miłość i myśleniem,
Myśl zaś pamięcią i pożądliwością,
Żądzę nadzieją karmię i gładkością.
Nadzieję bajką i próżnym błądzeniem.

Napawam serce pychą z omamieniem.
Pychę zmyślonym weselem z śmiałością.
Śmiałość szaleństwem pasę z wyniosłością.
Szaleństwo gniewem i złym zajątrzeniem.


Jan Andrzej Morsztyn, Cuda miłości, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 79–80., 3. Cnota cię rządzi nie pragniesz pieniędzy;
Złota dosyć masz nie boisz się nędzy;
Czystości służysz nie swojej chciwości;
W skrytości mieszkasz nie przywabiasz gości;
Szyciem zarabiasz nie wygrawasz w karty;
Piciem się brzydzisz nie bawisz się żarty;
Matki się boisz nie chybiasz kościoła;
Gładki to anioł nie zła dziewka zgoła;
Szumnie ważysz mnie nie srebro w kieszeni;
U mnie wprzód rozum niż miłość się zmieni.


Jan Andrzej Morsztyn, Raki, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988., 4. Słusznie mówimy, że panny boginie,
Bo ginie każdy, kto się im nawinie;
Kto tedy wpadniesz w ręce tych to bogiń,
Trudno inaczej: albo gnij, albo giń.


Jan Andrzej Morsztyn, Boginie, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 120. Koncept oparty na podwójnym znaczeniu wersów, uzależnionym od kierunku ich odczytywania. Możliwe odpowiedzi: 1. Prędzej prawdę poeta powie i sen płonny,
Prędzej i aniołowi płacz nie będzie plonny,
Prędzej słońce na nocleg skryje się w jaskini,
W więzieniu będzie pokój, ludzie na pustyni,
Prędzej nam zginie rozum i ustaną słowa,
Niźli będzie stateczną która białogłowa.


Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 148., 2. Karmię frasunkiem miłość i myśleniem,
Myśl zaś pamięcią i pożądliwością,
Żądzę nadzieją karmię i gładkością.
Nadzieję bajką i próżnym błądzeniem.

Napawam serce pychą z omamieniem.
Pychę zmyślonym weselem z śmiałością.
Śmiałość szaleństwem pasę z wyniosłością.
Szaleństwo gniewem i złym zajątrzeniem.


Jan Andrzej Morsztyn, Cuda miłości, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 79–80., 3. Cnota cię rządzi nie pragniesz pieniędzy;
Złota dosyć masz nie boisz się nędzy;
Czystości służysz nie swojej chciwości;
W skrytości mieszkasz nie przywabiasz gości;
Szyciem zarabiasz nie wygrawasz w karty;
Piciem się brzydzisz nie bawisz się żarty;
Matki się boisz nie chybiasz kościoła;
Gładki to anioł nie zła dziewka zgoła;
Szumnie ważysz mnie nie srebro w kieszeni;
U mnie wprzód rozum niż miłość się zmieni.


Jan Andrzej Morsztyn, Raki, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988., 4. Słusznie mówimy, że panny boginie,
Bo ginie każdy, kto się im nawinie;
Kto tedy wpadniesz w ręce tych to bogiń,
Trudno inaczej: albo gnij, albo giń.


Jan Andrzej Morsztyn, Boginie, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 120.
1
Ćwiczenie 4

Obejrzyj obraz Panny dworskie barokowego malarza Diego Velázqueza, a następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.

Zapoznaj się z opisem obrazu Panny dworskie barokowego malarza Diego Velázqueza, a następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.

R1PWmxcuxLMXH
Panny dworskie
Źródło: Diego Velázquez, Panny dworskie, 1656, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1UeZPHTTH8Kp
Łączenie par. . Koncept obrazu opiera się na wykorzystaniu iluzji i złudzenia optycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Koncept obrazu opiera się na metaforze ‒ przeniesieniu znaczeń.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Koncept obrazu opiera się na niezwykłej kompozycji i odwróceniu ról. Zazwyczaj osoby portretowane są ukazywane z perspektywy malarza. Tutaj malarz sam znalazł się na obrazie i patrzy na przypatrujących się scenie monarchów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Koncept staje się dla Velázqueza drogą do wyrażenia sensów symbolicznych i alegorycznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jak rozumiesz koncept zawarty w utworze Jana Andrzeja Morsztyna Do panny.

Do panny

Twarde z wielkim żelazo topione kłopotem,
Twardy dyament żadnym nie użyty młotem,
Twardy dąb wiekiem starym skamieniały,
Twarde skały na morskie nie dbające wały:
Twardszaś ty, panno, której łzy me nie złamały,
Nad żelazo, dyament, twardy dąb i skały.

cw5 Źródło: Do panny, [w:] Jan Andrzej Morsztyn, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988.
RhqAmUx7u2bPM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z utworu Jana Andrzeja Morsztyna Do panny zastosowane środki artystyczne: wyliczenie, instrumentację głoskową, paralelizm. Określ, w jaki sposób poeta wykorzystał je do budowy konceptu wiersza.

RKuKLVfrihffZ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisami obrazów z galerii, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty.
Zapoznaj się z opisami obrazów z galerii, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z utworem Niestatek Jana Andrzeja Morsztyna. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty.
Jan Andrzej Morsztyn Niestatek

Oczy są ogień, czoło jest zwierciadłem,
Włos złotem, perłą ząb, płeć mlekiem zsiadłem,
Usta koralem, purpurą jagodyjagodyjagody –
Póki mi, panno, dotrzymujesz zgody.
Jak się zwadzimywadzić sięzwadzimy – jagody są trądem,
Usta czeluścią, płećpłećpłeć blejwasemblejwasblejwasem bladem,
Ząb szkapią kością, włosy pajęczyną,
Czoło maglowniąmaglowniamaglownią, a oczy perzynąperzynaperzyną.

cw7 Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Niestatek, [w:] Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 107.
R1Jo8ud0E6xHy
(Uzupełnij).
wadzić się
jagody
płeć
perzyna
blejwas
maglownia
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób twórcy epoki chcieli budzić u odbiorców zachwyt i zdumienie, wykorzystując koncept. Odpowiedz w kilku zdaniach, a swoją notatkę poprzyj przykładami z barokowych tekstów kultury przywołanych w e‑materiale.

R40CSsbzla5Bf
(Uzupełnij).