Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RBMwE1Jh0ULvA1

Gatunki instrumentalne baroku - inne formy

Ważne daty

1722 – Johann Sebastian Bach, Preludium C‑dur BWV 846

ok. 1712 – Johann Sebastian Bach, Fantazja G‑dur BWV 572

XVII w. – powstanie fugi

ok. 1704 – Johann Sebastian Bach, Toccata d‑moll BWV 565

1

Scenariusz dla nauczyciela

R1Z4m5HsxYxHe1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

5. Barok. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę barokową w kontekście estetyki epoki, uwzględniając:

c) szczyt rozwoju polifonii związany z twórczością Jana Sebastiana Bacha,

d) powstanie systemu dur‑moll i basso continuo,

2) omawia cechy wybranych form muzycznych (fuga, preludium, toccata, suita i partita, tańce: menuet, gawot; koncert, concerto grosso, sonata barokowa, uwertura, opera, oratorium, pasja, kantata);

4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Antonio Vivaldi, Arcangelo Corelli, klawesyniści francuscy: Jean Philippe Rameau, François Couperin);

6) zna pojęcia: system dur‑moll, polifonia imitacyjna, bas cyfrowany (basso continuo), kontrapunkt, forma ewolucyjna, orkiestra barokowa, improwizacja, forma wariacyjna, ostinato, system równomiernie temperowany, bel canto.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in.;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;

6. potrafi odnaleźć konotacje między dziełami dawnymi a obecnymi we współczesnej kulturze popularnej, np.:

d) J. S. Bach, Preludium C‑dur (DWK) – Ch. Gounod, Ave Maria.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;

4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.

Nauczysz się

przedstawiać cechy drobnych form instrumentalnych;

charakteryzować rodzaje polifonicznej muzyki instrumentalnej;

przyporządkowywać dzieła do ich autorów;

rozróżniać dzieła na podstawie nagrań dźwiękowych;

używać właściwą terminologię muzyczną.

Ewolucja drobnych form instrumentalnych

Ważną rolę w powstaniu fugi odegrał ricercar, zwany inaczej tiento lub capriccio. Na przełomie XVI i XVII wieku istniały jego dwa rodzaje: imitacyjnyImitacjaimitacyjny, wywodzący się z motetuMotetmotetu przeimitowanego, od którego zapożyczył przeprowadzenia różnych tematów, oraz nieimitacyjny, który strukturalnie przypominał preludium przeznaczone na lutnię. Z czasem ilość tematów zmniejszyła się, a jeden z nich zyskał wiodące znaczenie. Ricercar tworzony był na instrumenty solowe (najczęściej organy i lutnię) oraz zespoły instrumentalne.

RK64Mo5B7d2Ro
Ilustracja interaktywna przedstawia Girolamo Frescobaldi, „Recercari et canzoni”, 1615.I lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Girolamo Frescobaldi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Girolamo Frescobaldi, „Recercari et canzoni”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Girolamo Frescobaldi, „Recercari et canzoni”, 1615, online-skills, CC BY 3.0

Canzona początkowo była instrumentalną transkrypcjąTranskrypcjatranskrypcją francusko‑niderlandzkich pieśni świeckich (chansonChansonchanson) na lutnię i instrumenty klawiszowe. Z czasem stała się formą imitacyjną, podzieloną na kontrastujące ze sobą pod względem tempaTempotempa, metrumMetrummetrumrytmuRytmrytmu odcinki w których wyrazisty temat przeprowadzany był z wykorzystaniem techniki kontrapunktuKontrapunktkontrapunktu. Wywarła wpływ na kształtowanie się fugi, a w późnym baroku przeistoczyła się w formę cykliczną, sonatęSonatasonatę.

RsBfkeb2qEOPi
Ilustracja interaktywna przedstawia Johann Sebastian Bach, „Canzona d-moll BWV 588”, 1705. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Johann Sebastian Bach, „Canzona d-moll BWV 588”, 1705. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Fotografia przedstawia wnętrze kościoła. Ściany są białe, bogato ozdobione rzeźbami. W centralnej części znajdują się organy ze złotymi zdobieniami.
Johann Sebastian Bach, „Canzona d-moll BWV 588”, 1705, online-skills, CC BY 3.0

W XVII wieku z ricercaru imitacyjnego o jednym temacie, wykształciła się fuga – forma polifonicznaPolifoniapolifoniczna, w której temat przeprowadzany był kolejno w różnych głosach, często przy użyciu kontrapunktu. Całość uzupełniały łącznikiŁącznikłącznikiepizodyEpizodepizody. Fuga mogła być samodzielnym utworem, częścią połączoną z inną formą (np. toccatą, preludium) lub wchodzić w skład większej kompozycji (np. sonaty).

R1MMmW6VhWHJP
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Johann Sebastian Bach „Fuga mała g‑moll BWV 578”, ok. 1707. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Johann Sebastian Bach, „Fuga mała g‑moll BWV 578”, ok. 1707. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Johann Sebastian Bach, „Fuga mała g-moll BWV 578”, ok. 1707, online-skills, CC BY 3.0

Formy wariacyjne w muzyce instrumentalnej

Jerzy Habela wariacjami określa utwór składający się z wyrazistego tematu oraz z kilku (do kilkudziesięciu) odcinków (tj. wariacji), w których cały temat lub tylko jego motywy ulegają różnym przemianom. Terminem tym określano samodzielne utwory oraz elementy ostinatoweOstinatoostinatowe występujące w barokowych kompozycjach. Reprezentacyjnymi formami wariacyjnymi baroku były: passacaglia, chaconne i folia.

Passacaglia początkowo była nazwą hiszpańskiej pieśni z towarzyszeniem gitary. W XVII wieku przeistoczyła się w taniec o trójdzielnym metrum i umiarkowanym tempie, opierającym się na schemacie ostinatowym, zapożyczonym od refrenuRefrenrefrenu. Często występowała jako część suitySuitasuity lub kantatyKantatakantaty, szczyt jej rozwoju nastąpił w muzyce organowej i klawesynowej. Według Bukofzera próby rozgraniczenia zakresu pojęcia chaconne i passacaglia są historycznie nieuzasadnione. Twórcy barokowi często używali tych nazw zamiennie. Kompozycje późnobarokowe wykazują pewne różnice rytmiczne – passacaglia przypomina pod tym względem sarabandęSarabandasarabandę, a chaconne pozostaje przy równomiernej rytmice.

RzLy5OFDU7oLV
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu George Fridrich Haendel, „Passacaglia g‑moll”, ok. 1720. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór George Fridrich Haendel, „Passacaglia g‑moll”, ok. 1720. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
George Fridrich Haendel, „Passacaglia g-moll”, ok. 1720, online-skills, CC BY 3.0

Folia początkowo była portugalskim tańcem, jednak w baroku przyjęła formę wariacyjnej muzyki instrumentalnej, w której pojawiły się: ośmiodźwiękowa formuła basowa oraz stopniowe zwiększenie stopnia trudności wykonawczej w kolejnych wariacjach. Była powszechnie uprawiana na całym półwyspie Iberyjskim.

R1U2HZWXMQGQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia Antonio Vivaldi, „Sonata d-moll, Op. 1, No. 12, RV. 63”, „La Follia”, 1705. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Antonio Vivaldi, „Sonata d-moll, Op. 1, No. 12, RV. 63”, „La Follia”, 1705. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Fotografia przedstawia meżczyznę w czerwonym płaszczu i białej koszuli. Na głowie ma perukę z długimi białymi włosami. W ręce trzyma skrzypce.
Antonio Vivaldi, „Sonata d-moll, Op. 1, No. 12, RV. 63”, „La Follia”, 1705, online-skills, CC BY 3.0

Powyższe formy wariacyjne polegały na tworzeniu kontrapunktów do tematu powtarzanego w basie (tzw. basso ostinato), czasem przenoszonego do innych głosów. Dłuższe formy zawierały modyfikacje rytmiczne i melodyczneMelodykamelodyczne. Zyskały popularność we Włoszech, następnie we Francji i Niemczech.

Formy figuracyjne w muzyce instrumentalnej

Preludium to jedna z najstarszych form instrumentalnych, znane było już w średniowieczu jako improwizowanyImprowizacjaimprowizowany wstęp (przygrywka) do utworów o charakterze wokalnym. W późniejszym okresie w dalszym ciągu preludium pełniło rolę wstępu do innych form (w baroku najczęściej do fugi oraz suity), jednak przybrały rozbudowaną formę.

R2q3UXCB0iXnR
Ilustracja interaktywna przedstawia Johann Sebastian Bach, „Preludium C-dur BWV 553”, XVIII wiek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Johann Sebastian Bach, „Preludium C-dur BWV 553”, XVIII wiek. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Czarno- biała fotografia przedstawia mężczyznę grającego na pianinie. Ubrany jest w odświętny strój. Na głowie ma perukę.
Johann Sebastian Bach, „Preludium C-dur BWV 553”, XVIII wiek, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 1

Wysłuchaj materiału dźwiękowego i wskaż zależności, jakie zachodzą między utworami.

R1Pae7JEmBiEt
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach, Preludium C-dur BWV 846. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
RbdZ7dLfMkVol
Utwór muzyczny: Charles Gounod, Ave Maria. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R3iW0gNRjzr1h
Wykonaj zdanie zgodnie z poleceniem.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie kantata.

Toccata jest formą muzyczną przeznaczoną na instrumenty klawiszowe. Z włoskiego termin toccare oznacza uderzać, co odnosi się do uderzania w klawisz instrumentu. Toccata to improwizacyjna forma stanowiąca, podobnie jak preludium, wstęp do suity bądź fugi. Cechą niektórych toccat jest ich rozpoczęcie akordamiAkordakordami zwartymi, a następnie przejście do figuracjiFiguracjafiguracji.

R1VyJ6FNSYfm1
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach, Toccata d-moll BWV 565. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem.

Fantazja jest utworem instrumentalnym, oryginalnym pomysłem kompozytora, mającym charakter wirtuozerski. Oparta jest na wielu kontrastujących ze sobą tematach, często będących improwizacjami.

R1Qa6wn2vGeDN
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach, Fantazja G-dur BWV 572. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem.
R1NczBtnldrR9
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst o brakujące słowa. Ważną rolę w powstaniu fugi odegrał Tu uzupełnij, zwany inaczej tiento lub capriccio. Na przełomie XVI i XVII wieku istniały jego dwa rodzaje: imitacyjny, wywodzący się z motetu przeimitowanego, od którego zapożyczył przeprowadzenia różnych tematów oraz Tu uzupełnij, który strukturalnie przypominał preludium przeznaczone na lutnię. Tu uzupełnij początkowo była nazwą hiszpańskiej pieśni z towarzyszeniem gitary. W XVII wieku przeistoczyła się w taniec o trójdzielnym metrum i umiarkowanym tempie, opierającym się na schemacie Tu uzupełnij, zapożyczonym od refrenu.
R1H36Df9lZ2P0
Utwór muzyczny 1. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
RTtUm0pmfUUxK
Utwór muzyczny 2. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RNo0OWXRAm3EL
Utwór muzyczny 3. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Rai0gQJmyJvsb
Ćwiczenie 2
Który z utworów należy do Antonio Vivaldiego? Możliwe odpowiedzi: 1. La Folia z Sonaty d-moll. 2. Recercari et canzani. 3. Fantazja G-dur BWV 572.
Inna wersja zadania

Wyjaśnij pojęcie refren.

R1RS96BpEOH4F
Ćwiczenie 3
Określ, które zdanie jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Passacaglia jest tańcem pochodzenia francuskiego i miała znaczący wpływ na rozwój muzyki wariacyjnej., 2. Toccata jest formą muzyczną przeznaczoną na instrumenty perkusyjne, z włoskiego termin toccare oznacza uderzać., 3. Fuga może być częścią większej formy, np. sonaty.
RSeK3f3z8WKsm
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania. 1. Nazwisko kompozytora uważanego za największego w okresie baroku. 2. Taniec pochodzenia portugalskiego, z czasem przyjął formę wariacyjną. 3. Posiada dwa rodzaje: imitacyjny i nieimitacyjny. 4. Wielokrotne powtarzanie w toku utworu struktury melodycznej (także harmonicznej lub rytmicznej), najczęściej w głosie najniższym. 5. Technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych.
R1BYCrZw6ZdCD
Ćwiczenie 5
Dobierz do formy muzyki instrumentalnej charakterystyczną dla niej technikę. Figuracja: Możliwe odpowiedzi: 1. Ricercar, 2. Passacaglia, 3. Toccata. Imitacja: Możliwe odpowiedzi: 1. Ricercar, 2. Passacaglia, 3. Toccata. Ostinato: Możliwe odpowiedzi: 1. Ricercar, 2. Passacaglia, 3. Toccata.
RzOax9pwwF5Ak
Ćwiczenie 6
Z podanych terminów wybierz te, które zalicza się do małych form instrumentalnych. Możliwe odpowiedzi: 1. Fuga, 2. Sonata, 3. Oratorium, 4. Ricercar, 5. Toccata, 6. Msza, 7. Opera
RXP5RSrh1GVGX
Ćwiczenie 7
Do terminów dobierz właściwe definicje. Kontrapunkt. Możliwe odpowiedzi: 1. Opracowanie utworu muzycznego na inny niż w oryginale zespół wykonawczy (orkiestracja) lub inny instrument, 2. Technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych. 3. Dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych., 4. Jeden z elementów formy muzycznej, który pełni funkcję przejścia pomiędzy kolejnymi odcinkami utworu muzycznego. Łącznik: Możliwe odpowiedzi: 1. Opracowanie utworu muzycznego na inny niż w oryginale zespół wykonawczy (orkiestracja) lub inny instrument. 2. Technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych. 3. Dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych. 4. Jeden z elementów formy muzycznej, który pełni funkcję przejścia pomiędzy kolejnymi odcinkami utworu muzycznego. Figuracja. Możliwe odpowiedzi: 1. Opracowanie utworu muzycznego na inny niż w oryginale zespół wykonawczy (orkiestracja) lub inny instrument. 2. Technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych. 3. Dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych. 4. Jeden z elementów formy muzycznej, który pełni funkcję przejścia pomiędzy kolejnymi odcinkami utworu muzycznego. Transkrypcja. Możliwe odpowiedzi: 1. Opracowanie utworu muzycznego na inny niż w oryginale zespół wykonawczy (orkiestracja) lub inny instrument. 2. Technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych. 3. Dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych. 4. Jeden z elementów formy muzycznej, który pełni funkcję przejścia pomiędzy kolejnymi odcinkami utworu muzycznego.
Polecenie 2

Na podstawie dowolnie wybranych przykładów drobnych form i ich muzycznych realizacji, uzasadnij, jakie miały znaczenie dla głównych form i gatunków instrumentalnych.

RzFwtCEaRclji
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

Akord
Akord

współbrzmienie co najmniej 3 różnych co do wysokości dźwięków, których stosunki są regulowane zasadami akustyki, psychologii, estetyki, a zwłaszcza harmoniki.

Chanson
Chanson

termin stosowany na określenie różnych typów francuskich pieśni; u trubadurów i truwerów (XII–XIII w.) — jednogłosowa, oparta na formie ballady, ronda, virelai.

Epizod
Epizod

w fudze i rondzie cząstka formy oparta na własnym materiale tematycznym, która nie wykazuje na ogół związku motywicznego z tematem lub refrenem.

Figuracja
Figuracja

kształtowanie linii melodycznej, wykorzystujące dźwięki gamy diatonicznej lub chromatycznej, a także dźwięki tzw. akordów rozłożonych (czyli akordów rozłożonych na składniki), prowadzonych zazwyczaj w drobnych i równych wartościach rytmicznych.

Imitacja
Imitacja

środek techniki polifonicznej, polegający na powtórzeniu całości lub fragmentu melodii jednego głosu przez głos drugi, podczas gdy głos pierwszy kontynuuje swoją linię melodyczną.

Improwizacja
Improwizacja

działalność artystyczna, podczas której akt twórczy zbiega się z jednoczesnym wykonaniem powstającego utworu.

Kantata
Kantata

wieloczęściowy, niesceniczny utwór wokalny, złożony z arii, recytatywów, duetów, ansambli, chórów i ritornelów instrumentalnych.

Kontrapunkt
Kontrapunkt

technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych według określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych.

Łącznik
Łącznik

jeden z elementów formy muzycznej, który pełni funkcję przejścia pomiędzy kolejnymi odcinkami utworu muzycznego.

Melodyka
Melodyka

jeden z głównych elementów dzieła muzycznego; następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych według określonych zasad tonalnych, rytmiczno‑metrycznych i formalnych.

Metrum
Metrum

zasada porządkowania przebiegu dźwięków w utworze pod względem ich wartości rytmicznej (tzn. relatywnego czasu trwania) i rozkładu akcentów w obrębie taktu.

Motet
Motet

jedna z najstarszych form wielogłosowej muzyki wokalnej, uprawiana od XIII do XIX wieku, do czasu baroku wyłącznie a cappella.

Ostinato
Ostinato

wielokrotne powtarzanie w toku utworu struktury melodycznej (także harmonicznej lub rytmicznej), najczęściej w głosie najniższym (tzw. basso ostinato).

Polifonia
Polifonia

rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych.

Refren
Refren

w utworach wokalnych i wokalno‑instrumentalnych, zwłaszcza w pieśni, stała melodia powtarzana po każdej zwrotce.

Rytm
Rytm

jeden z podstawowych elementów dzieła muz., regulujący jego przebieg w czasie.

Sarabanda
Sarabanda

taniec hiszpański, prawdopodobnie pochodzenia perskiego, w wolnym tempie, metrum trójdzielnym, z charakterystycznym akcentem na drugiej części taktu.

Sonata
Sonata

cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części, zestawionych w odpowiedniej kolejności na zasadzie kontrastu agogicznego (kontrastu tempa), kontrastu wyrazowego i wspólnoty lub pokrewieństwa tonacji.

Suita
Suita

cykliczna forma instrumentalna, tzn. zbudowana z kilku lub kilkunastu części, głównie o charakterze tanecznym, utrzymanych na ogół w tej samej lub pokrewnej tonacji.

Tempo
Tempo

szybkość wykonania utworu muzycznego, zaplanowana przez kompozytora lub realizowana podczas wykonania, uznawana za jeden z elementów utworu.

Transkrypcja
Transkrypcja

opracowanie utworu muzycznego na inny niż w oryginale zespół wykonawczy (orkiestracja) lub inny instrument.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

m9ce483f3f686eee2_0000000000299

Biblioteka muzyczna

RK64Mo5B7d2Ro1
Ilustracja interaktywna przedstawia Girolamo Frescobaldi, „Recercari et canzoni”, 1615.I lustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Girolamo Frescobaldi. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Girolamo Frescobaldi, „Recercari et canzoni”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Girolamo Frescobaldi, „Recercari et canzoni”, 1615, online-skills, CC BY 3.0
RsBfkeb2qEOPi
Ilustracja interaktywna przedstawia Johann Sebastian Bach, „Canzona d-moll BWV 588”, 1705. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Johann Sebastian Bach, „Canzona d-moll BWV 588”, 1705. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Fotografia przedstawia wnętrze kościoła. Ściany są białe, bogato ozdobione rzeźbami. W centralnej części znajdują się organy ze złotymi zdobieniami.
Johann Sebastian Bach, „Canzona d-moll BWV 588”, 1705, online-skills, CC BY 3.0
R1MMmW6VhWHJP1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu Johann Sebastian Bach „Fuga mała g‑moll BWV 578”, ok. 1707. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Johann Sebastian Bach, „Fuga mała g‑moll BWV 578”, ok. 1707. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Johann Sebastian Bach, „Fuga mała g-moll BWV 578”, ok. 1707, online-skills, CC BY 3.0
RzLy5OFDU7oLV1
Ilustracja interaktywna przedstawia zapis nutowy utworu George Fridrich Haendel, „Passacaglia g‑moll”, ok. 1720. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór George Fridrich Haendel, „Passacaglia g‑moll”, ok. 1720. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
George Fridrich Haendel, „Passacaglia g-moll”, ok. 1720, online-skills, CC BY 3.0
R1U2HZWXMQGQ1
Ilustracja interaktywna przedstawia Antonio Vivaldi, „Sonata d-moll, Op. 1, No. 12, RV. 63”, „La Follia”, 1705. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Antonio Vivaldi, „Sonata d-moll, Op. 1, No. 12, RV. 63”, „La Follia”, 1705. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Fotografia przedstawia meżczyznę w czerwonym płaszczu i białej koszuli. Na głowie ma perukę z długimi białymi włosami. W ręce trzyma skrzypce.
Antonio Vivaldi, „Sonata d-moll, Op. 1, No. 12, RV. 63”, „La Follia”, 1705, online-skills, CC BY 3.0
R2q3UXCB0iXnR
Ilustracja interaktywna przedstawia Johann Sebastian Bach, „Preludium C-dur BWV 553”, XVIII wiek. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Johann Sebastian Bach, „Preludium C-dur BWV 553”, XVIII wiek. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem. Czarno- biała fotografia przedstawia mężczyznę grającego na pianinie. Ubrany jest w odświętny strój. Na głowie ma perukę.
Johann Sebastian Bach, „Preludium C-dur BWV 553”, XVIII wiek, online-skills, CC BY 3.0
R1Pae7JEmBiEt
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach, Preludium C-dur BWV 846. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.
RbdZ7dLfMkVol
Utwór muzyczny: Charles Gounod, Ave Maria. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1VyJ6FNSYfm1
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach, Toccata d-moll BWV 565. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem.
R1Qa6wn2vGeDN
Utwór muzyczny: Johann Sebastian Bach, Fantazja G-dur BWV 572. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się majestatycznym, wirtuozerskim charakterem.

Bibliografia

M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, PWN 1970

D. Gwizdalanka, Historia muzyki 2, PWM 2006

J. Habela, Słowniczek muzyczny, PWN 1983

D. Szlagowska, Muzyka Baroku, Akademia Muz. w Gdańsku, 1998

J. Chomiński, K. Witkowska‑Chomińska, Historia muzyki, cz. 1, PWM 1989