Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

IV etap edukacyjny, język polski, zakres podstawowy

Temat: Gdy myślęOjczyzna… – próba refleksji historiozoficznej

Treści kształcenia:

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Świadomość językowa. Uczeń:

1) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: Polska, Europa, świat – współczesność i przeszłość; kultura, cywilizacja, polityka).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Używa słownictwa z określonego kręgu tematycznego,

  • Redaguje tekst publicystyczny,

  • Wyraża opinię w formie pisemnej i ustnej,

  • Rozwija sprawność współdziałania w grupie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Prezentuje kreatywne nastawienie do aktualnych tematów politycznych, społecznych i kulturalnych,

  • Rozpoznaje problematykę utworu,

  • Porównuje własne zdanie z opinią interlokutorów.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • „Słownik mitów i tradycji kultury” Władysława KopalińskiegoIndeks górny 1,

  • Dowolny słownik symboli,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/projektor multimedialny/ tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Co znaczy ojczyzna”.

Metody nauczania:

  • Problemowe: rozmowa kierowana, dyskusja „burza mózgów”,

  • Praktyczne: ćwiczenia redakcyjne, praca z tekstem,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów, przeprowadza czynności organizacyjne. Następnie prosi ich, aby wynotowali na karteczkach skojarzenia z hasłem „ojczyzna”, a sam zapisuje na tablicy, w centralnym miejscu, słowo kluczowe. Po krótkiej „burzy mózgów” uczniowie przyklejają zapisane skojarzenia w taki sposób, aby te ich zdaniem istotniejsze były usytuowane bliżej środka, a mniej ważne na skrajach tablicy. Korzystając z notatek, uczniowie indywidualnie kończą zdanie: „Ojczyzna to dla mnie…”.

Etap realizacji

Nauczyciel uruchamia projekcję zasobu multimedialnego. Prosi uczniów, by zanotowali przewodnią myśl wypowiedzi literaturoznawcy i odnieśli ją do kontekstu wspomnianego przez dr Glensk wiersza.

Po emisji materiału młodzież odczytuje notatki, które stanowią wstęp do analizy wybranych przez nauczyciela i uczniów fragmentów tekstu odwołujących się do np. poczucia zakorzenienia w tradycji, języku, historii, kulturze Polski; uświadomienia sobie własnego trwania w przeszłości i przyszłości; ojczyzny jawiącej się jako utracona Arkadia, kraina szczęścia; wolności, która jest darem od Stwórcy; motywu „drzewa wiadomości dobrego i złego”; koncepcji Horacego o zaszczytnym umieraniu za ojczyznę; poezji romantyków: Norwida („Ojczyzna jest to wielki – zbiorowy – Obowiązek”), Słowackiego, Mickiewicza i Krasińskiego. W trakcie dyskusji wybrani uczniowie odszukują w „Słowniku mitów i tradycji kultury” i słowniku symboli hasła: „tradycja”, „ojczyzna”, „Arkadia”, „kraina szczęśliwości”, „naród”, „drzewo wiadomości dobrego i złego”. Odczytują treść w poszukiwaniu nowych znaczeń.

Następnie w 3‑osobowych zespołach piszą tekst publicystyczny na aktualny temat społeczny, polityczny lub kulturalny. Po wykonaniu zadania prezentują artykuły.

Etap końcowy

Nauczyciel dziękuje za zaangażowanie; inicjuje krótką rozmowę podsumowującą napisane i odczytane teksty, po czym zadaje pracę domową, do wyboru:

  1. Wyobraź sobie, że jesteś poetą. Zapisz w 6–8 wersach uniwersalny utwór o wybranej przez ciebie wartości.

  2. Wyobraź sobie, że jesteś poetą. Jakie przesłanie chciałbyś pozostawić swoim współczesnym? Zapisz je w kilku zdaniach.


  1. Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985.

R1Au0jC4fVhrk

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.61 KB w języku polskim
ROwUEgSdl8orP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3