Geografia jako nauka
Geografia to dla ciebie nowy przedmiot szkolny. Jednak podczas pierwszych zajęć przekonasz się, że niektóre zagadnienia są ci już znane. Jak to możliwe? Pojawiły się wcześniej na lekcjach przyrody. Od teraz zaczynasz właściwą naukę geografii. Przygotuj się na fascynującą przygodę.
Określisz zakres zagadnień, którymi zajmuje się geografia jako nauka.
Wymienisz działy geografii.
Wymienisz sfery ziemskie podlegające badaniom geograficznym.
Wymienisz źródła wiedzy geograficznej.
1. Czym zajmuje się geografia?
GeografiaGeografia to nauka zajmująca się zróżnicowaniem powłoki ziemskiejpowłoki ziemskiej, wzajemnych relacji pomiędzy jej składnikami oraz działalnością człowieka w ich obrębie. Nazwa tej dyscypliny naukowej pochodzi z połączenia greckich słów geos – co znaczy 'ziemia' i grapho, czyli 'pisać, opisywać'. Geografowie na początku zajmowali się zbieraniem podstawowych informacji na temat naszej planety, np. dotyczących rozkładu lądów i mórz, gór, rzek itp. Natomiast obecnie badają powłokę ziemską zarówno pod względem przyrodniczym, jak i społeczno‑gospodarczym oraz przestrzenne związki, jakie występują pomiędzy powłoką ziemską a działalnością człowieka.
Współczesna geografia została podzielona przez geografów na dwa działy w zależności od szczegółowego pola badań:
geografię fizycznąfizyczną badającą naturalne procesy i składniki powłoki ziemskiej;
geografię ekonomicznąekonomiczną (czyli społeczno‑gospodarcząspołeczno‑gospodarczą), która bada wpływ działalności gospodarczej człowieka na Ziemię oraz wpływ czynników naturalnych na działalność ludzi.
Niektórzy badacze wyróżniają jeszcze kolejne dwa działy:
geografię regionalnąregionalną, która łączy elementy geografii fizycznej i ekonomicznej, kładąc nacisk na całościowe przedstawienie regionu geograficznego;
kartografię, czyli naukę o mapach.

2. Sfery Ziemi
Wyróżniamy pięć sfer Ziemi, które wzajemnie na siebie wpływają i przenikają się.
LitosferaLitosfera (od greckiego słowa lithos oznaczającego 'kamień') – skalna warstwa oddzielająca gorące wnętrze Ziemi od jej powierzchni.
HydrosferaHydrosfera (od greckiego słowa hydro oznaczającego 'wodę, wodny') – obejmuje wody w morzach, oceanach, jeziorach i rzekach, w lodowcach i lądolodach, a także wody w powietrzu, glebie i skałach.
AtmosferaAtmosfera (od greckiego słowa atmos, czyli 'para wodna, opar') – gazowa powłoka otaczająca litosferę i hydrosferę.
BiosferaBiosfera (od greckiego słowa bios – 'życie') – sfera obejmująca istoty żywe na naszej planecie.
PedosferaPedosfera (od greckiego słowa pedon oznaczającego 'grunt, glebę') – wyróżniana przez wielu geografów, ściśle powiązana z biosferą warstwa glebowa składająca się zarówno z okruchów skał, wody, gazów atmosferycznych, jak i z organizmów oraz ich szczątków.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P214ZyHbp
Od greckiego słowa anthropos oznaczającego 'człowieka' utworzono pojęcie antroposferaantroposfera, rozumiane jako ta część biosfery, w której żyje, funkcjonuje i gospodaruje człowiek. Dzięki rozwojowi nauki człowiek poszerza granice antroposfery o obszary, gdzie nie potrafią żyć inne organizmy. Przykładem może być Międzynarodowa Stacja Kosmiczna wraz z sześcioosobową załogą, krążąca wokół Ziemi na wysokości ok. 400 km.

Najdalej w przestrzeń kosmiczną sięga niewidzialna dla nas sfera oddziaływania pola magnetycznego Ziemi nazywana magnetosferąmagnetosferą. Magnetosfera chroni naszą planetę przed szkodliwym działaniem naładowanych, wysokoenergetycznych cząstek wiatru słonecznego, który wytwarzany jest przez naszą najbliższą gwiazdę i wysyłany w każdym kierunku.

Słońce jest gwiazdą. Najbardziej zewnętrzną częścią atmosfery słonecznej jest korona słonecznakorona słoneczna. Poprzez koronę Słońce emituje w postaci wiatru słonecznegowiatru słonecznego naładowane cząstki o dużej energii, które są niebezpieczne dla życia. Ziemia wytworzyła wokół siebie otoczkę magnetyczną, czyli tzw. magnetosferęmagnetosferę, chroniącą przed tym szkodliwym działaniem.
3. Skąd współcześnie czerpiemy wiedzę geograficzną?
Wiedzę o naszej planecie ludzie zdobywają, gromadzą i przetwarzają od tysięcy lat. Źródła wiedzy geograficznej możemy podzielić na bezpośrednie i pośrednie.
Źródła bezpośrednie to:
obserwacje (np. zmian rodzaju roślinności wraz ze wzrostem wysokości w górach);
pomiary (np. elementów pogody – temperatury i wilgotności powietrza, opadów, ciśnienia atmosferycznego);
fotografie (np. dokonywane podczas obserwacji, dokumentujące jakieś zjawisko, fotografia lotnicza, zdjęcia satelitarne);
kartowaniekartowanie – nanoszenie na mapę nowych treści zdobytych w trakcie obserwacji i pomiarów terenowych.
Źródła pośrednie to:
zasoby Internetu – największe i najłatwiej dostępne źródło wiedzy; trzeba jednak umiejętnie, krytycznie i ostrożnie dobierać strony www, gdyż często można natknąć się na informacje niepełne, nieaktualne, a nawet całkowicie błędne i niebezpieczne;
mapy – bardzo istotne źródło wiedzy, które będziesz poznawać i analizować i z którego będziesz korzystać na wielu lekcjach geografii;
materiały drukowane – przekazujące informacje za pomocą słów, ilustracji i liczb; do najważniejszych należą: podręczniki, słowniki, encyklopedie, książki podróżnicze, przewodniki turystyczne i aktualizowane co roku roczniki statystyczne albo inne zbiory danych statystycznych;
pliki cyfrowe – obecnie wydawnictwa, urzędy i inne instytucje często publikują swoje treści na nośnikach elektronicznych; nasz e‑podręcznik jest właśnie taką formą przekazu;
filmy i zdjęcia – cenne źródła wiedzy, mogące na przykład pokazać zjawiska geograficzne zachodzące w odległych od nas regionach kuli ziemskiej.
Korzystając z Internetu, encyklopedii oraz map zamieszczonych w atlasie geograficznym, znajdź kilka informacji. Zmierz, ile czasu zajmuje wyszukanie konkretnych wiadomości w każdym z tych źródeł.
Znajdź w trzech źródłach nazwę stolicy Tanzanii.
W ten sam sposób odszukaj nazwę i wysokość najwyższego szczytu Kenii.
Wyszukaj nazwy wszystkich państw graniczących z Etiopią.
Porównaj uzyskane odpowiedzi i czas poświęcony na ich zdobycie. Wyciągając wnioski, pamiętaj, że każde źródło wiedzy ma swoją wartość.
Informacje geograficzne często są nieprecyzyjne. Nie jest to jednak spowodowane niedbałością badaczy. Nie ma możliwości wykonania tak starannych pomiarów, aby dokładnie określić liczbę Polaków, wielkość powierzchni lądolodów na kuli ziemskiej albo światowych zbiorów jabłek. Innym przykładem może być podawanie różnych wysokości dla jednego obiektu, np. w wyniku zderzania się płyt litosferycznychpłyt litosferycznych Mount Everest [wym. mont ewerest]”rośnie” od 4 mm do 6 mm rocznie.

Od lat toczy się spór, jaką naprawdę wysokość ma Mount Everest. Od 2010 roku, po uzgodnieniach Chińczyków z Nepalczykami, podaje się w atlasach wysokość 8848 m n.p.m. z czapą lodową i 8844 m n.p.m. bez tej czapy. Himalaje to pasmo górskie, które powstało w wyniku zderzenia się płyty indyjskiej z kontynentem Azji. W zasadzie to zderzanie trwa nadal, w wyniku czego Himalaje stale zmieniają swoją wysokość. Na przykład podczas ostatniego trzęsienia ziemi, jakie miało miejsce w Nepalu (25.04.2015), wysokość Mount Everestu zmniejszyła się o 2,5 cm.
Podsumowanie
Geografia to nauka opisująca Ziemię – jej środowisko przyrodnicze, a także wpływ działalności człowieka na naszą planetę.
Geografia bada powłokę ziemską, na którą składają się: litosfera, hydrosfera, atmosfera, biosfera i pedosfera.
Wiedzę geograficzną można zdobyć z różnych źródeł – bezpośrednich i pośrednich. Źródła bezpośrednie to m.in. obserwacje i pomiary terenowe. Źródła pośrednie to m.in. podręczniki, słowniki, encyklopedie, książki podróżnicze, przewodniki turystyczne, roczniki statystyczne i Internet. Korzystając z nich, nie można zapomnieć o porównywaniu informacji i uzyskanych wyników, a także o ich krytycznej ocenie.
Zastanów się i odpowiedz na pytania.
Czym zajmuje się geografia?
Jak człowiek powiększa antroposferę?
Dlaczego trudno byłoby zastąpić mapy opisem słownym?
Na czym polega przenikanie się powłok ziemskich? Jak biosfera wykorzystuje – w jakikolwiek znany ci sposób – atmosferę, hydrosferę i litosferę? Jakie znasz związki atmosfery i hydrosfery?
Słownik
obejmuje część biosfery, w której żyje, funkcjonuje i gospodaruje człowiek; dzięki rozwojowi nauki i techniki człowiek poszerza granice antroposfery o obszary, gdzie nie potrafią żyć inne organizmy; nazwa pochodzi od greckiego słowa anthropos, czyli 'człowiek'
gazowa powłoka Ziemi otaczająca litosferę i hydrosferę; nazwa pochodzi od greckiego słowa atmos, co znaczy 'para wodna, opar'
sfera świata wykazująca oznaki życia, powstała na styku wszystkich sfer ziemskich; nazwa pochodzi od greckiego słowa bios – 'życie'
nauka, która zajmuje się opisem powłoki ziemskiej; nazwa powstała z połączenia greckich słów geos – co znaczy 'ziemia' – i grapho – 'pisać, opisywać'; ze względu na ogromną różnorodność badań geograficznych oraz analizowanie wielu sfer ziemskich (atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera, magnetosfera) w nowoczesnym ujęciu powinno się raczej używać terminu nauki geograficznenauki geograficzne; analizują one nie tylko poszczególne sfery, ale także powiązania pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a działalnością człowieka
część geografiigeografii, która bada wpływ działalności gospodarczej człowieka na Ziemię
część geografiigeografii, która bada naturalne procesy i składniki powłoki ziemskiej
część geografiigeografii, która łączy elementy geografii fizycznej i ekonomicznej, kładąc nacisk na całościowe przedstawienie wybranego regionu geograficznego
patrz geografia ekonomicznageografia ekonomiczna
wody na Ziemi zawarte w morzach, oceanach, jeziorach, rzekach, lodowcach i lądolodach oraz wody występujące w powietrzu, glebie i skałach; nazwa hydrosfera pochodzi od greckiego słowa hydro oznaczającego wodę
nanoszenie na mapę (najczęściej topograficzną) nowych treści zdobytych na podstawie obserwacji i pomiarów terenowych
najbardziej zewnętrzna część atmosfery słonecznej; Słońce poprzez koronę słoneczną emituje wysokoenergetyczne cząstki w postaci wiatru słonecznegowiatru słonecznego
zewnętrzna, skalna powłoka Ziemi, tworząca sztywną, ale niejednolitą (podzieloną na płyty litosferycznepłyty litosferyczne) warstwę; litosfera obejmuje skorupę ziemską oraz górną część płaszcza; jej miąższość (grubość) wynosi od kilku do ponad 100 km; nazwa litosfera pochodzi od greckiego słowa lithos, czyli kamień
obszar przestrzeni kosmicznej wokół Ziemi będący strefą oddziaływania jej pola magnetycznego; magnetosfera jest zamknięta dosłonecznie (od strony Słońca), a odsłonecznie jest otwarta, tworząc długi warkocz magnetosferycznywarkocz magnetosferyczny
patrz geografiageografia
warstwa glebowa składająca się zarówno z okruchów skał, wody, gazów atmosferycznych, jak i z organizmów oraz ich szczątków; nazwa pochodzi od greckiego słowa pedon oznaczającego grunt, glebę
część powierzchni Ziemi wraz z przylegającymi warstwami o różnych stanach skupienia, ograniczona taką głębokością i wysokością, do jakiej może sięgnąć działalność człowieka; dzielimy ją na pięć koncentrycznych, częściowo przenikających się sfer (atmosfera, hydrosfera, litosfera, biosfera i pedosfera) zwanych geosferami
naładowane cząstki o wysokiej energii emitowane przez Słońce; wiatr słoneczny jest niebezpieczny dla znanych nam form życia; Ziemia wytwarza otoczkę magnetyczną wokół siebie, czyli tzw. magnetosferęmagnetosferę, która chroni nas przed szkodliwym oddziaływaniem cząstek wiatru słonecznego
Ćwiczenia
Uzupełnij puste miejsca.
Skalna powłoka na powierzchni Ziemi to ................... Powłoka ............ Ziemi nazywana jest hydrosferą. Powłoka ............ otaczająca litosferę i hydrosferę nazywana jest atmosferą. Na styku wszystkich sfer Ziemi powstała ................ , sfera świata wykazująca oznaki życia.
Wybierz element środowiska przyrodniczego, który na pewno należy do litosfery.
- góra
- jezioro
- sosna
- chmura
Uzupełnij puste miejsca, wybierając brakujące elementy z listy.
Zoogeografia, Geografia polityczna, Astronomia, Geografia fizyczna, Geolokalizacja, Kartografia, Fizyka, Planowanie przestrzenne, Geografia ekonomiczna, Fizyka geograficzna, Paleogeografia, Geografia społeczno-gospodarcza, Geografia regionalna, Geografia handlu, Geografia usług, Nawigacja
................................................................ bada naturalne procesy i składniki powłoki ziemskiej. ................................................................ bada wpływ działalności gospodarczej człowieka na Ziemię. ................................................................ łączy elementy geografii fizycznej i ekonomicznej, kładąc nacisk na kompleksowe przedstawienie wybranego regionu geograficznego. ................................................................ to nauka o mapach.
Wybierz z listy dwa istniejące działy geografii.
- geografia fizyczna
- geografia chemiczna
- geografia muzyczna
- geografia ekonomiczna
- geografia kynologiczna
- geografia ekologiczna
- geografia regionalna
- kartografia
Hydrosfera ma bezpośredni związek z dwiema, spośród wymienionych poniżej, powłokami ziemskimi. Wybierz te sfery.
- atmosfera
- biosfera
- sfera niebieska
- magnetosfera
Które z wymienionych poniżej źródeł zawiera najbogatszą wiedzę geograficzną?
- fotografia
- nagranie muzyczne
- mapa
- szkic dokumentacyjny
- dziennik ustaw
Wybierz źródła wiedzy geograficznej, z których warto skorzystać przed wakacyjną podróżą. Tylko dwie odpowiedzi są poprawne.
- folder reklamowy biura podróży
- Internet
- film fabularny
- przewodnik turystyczny
Wymienione źródła wiedzy geograficznej przyporządkuj do odpowiednich kategorii.
przewodniki turystyczne, podręczniki, Internet, mapy, obserwacje, encyklopedie, fotografie wykonywane w terenie, pomiary, kartowanie, roczniki statystyczne
| bezpośrednie źródła wiedzy geograficznej | |
|---|---|
| pośrednie źródła wiedzy geograficznej |