Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLqu8PM3Pt2Yr1

Giuseppe Verdi – kompozytor operowy XIX wieku

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1813 – rok urodzenia Giuseppe Verdiego w wiosce Le Roncole, północne Włochy

1836 – ślub Verdiego z Margheritą Barezzi

1839 – premiera pierwszej opery Verdiego pt. Oberto, w teatrze La Scala w Mediolanie

1851 – premiera opery Rigoletto

1853 – premiera Trubadura oraz Traviaty

1859 – ślub Verdiego z Giuseppiną Strepponi

1871 – premiera opery Aida

1901 – śmierć Verdiego

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1G94jmZc7dxi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 80.28 KB w języku polskim

1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:
7) charakteryzuje twórczość: b) wybranych kompozytorów europejskich (G. Verdi).
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń:
1) stosuje posiadaną wiedzę do analizy słuchowej, wzrokowej lub słuchowo‑wzrokowej utworów muzycznych.

Nauczysz się

wymieniać najważniejsze utwory Giuseppe Verdiego;

wymieniać gatunki muzyczne stosowane gatunki muzyczne stosował;

wymieniać charakterystyczne cechy utworów kompozytora;

charakteryzować operową tematykę Verdiego.

Młodość Giuseppe Verdiego

RTaLWZhSLi7Wo1
Portret Giuseppe'a Verdiego autorstwa francuskiego fotografa Ferdinanda Mulniera, wikimedia.org, domena publiczna

Małgorzata Kowalska w swoim dziele ABC Historii Muzyki nazwała Giuseppe Verdiego największą indywidualnością w historii włoskiej opery romantycznej. Bez wątpienia należy stwierdzić, iż Verdi był jednym z najważniejszych kompozytorów XIX wieku. W samych Włoszech znajduje się kilkadziesiąt gmachów operowych, które wybrały go na swojego patrona.

R2p0NOfQe1EiF1
Dom rodzinny Giuseppe Verdiego we Włoszech, dawniej wieś Le Roncole, obecnie Busseto (zdjęcie z 2010 roku), wikipedia.org, CC BY 3.0

Giuseppe Fortunino Francesco Verdi urodził się w 1813 roku w małej wiosce Le Roncole na północy Włoch. Pomimo iż jako dziecko pobierał sporadyczne lekcje muzyki w późniejszym czasie przedstawiał siebie jako samouka, głównie z powodu trudnych warunków, w jakich żyła jego rodzina. Początkowo pobierał lekcje gry u miejscowego organisty, a jego rodzice widząc jego pasję i zainteresowanie muzyką kupili mu popularny wówczas instrument muzyczny szpinetSzpinetszpinet. W wieku ośmiu lat związał się z lokalnym kościołem w Busseto śpiewając w chórze, a także pobierając dalsze lekcje muzyki. Po śmierci kościelnego organisty przejął jego posadę. Rodzice Verdiego dbali o jak najlepszą edukację syna, zapisując go do szkoły w Buscetto. Podczas kolejnych lat Verdi uczył się kompozycji i gry na instrumentach klawiszowych, co skutkowało w późniejszym okresie zaprezentowaniem swoich utworów publicznie. Przyjacielem rodziny a zarazem miłośnikiem muzyki był Antonio Barezzi, który objął Verdiego mecenatem. Początkowo Verdi pracował również w charakterze nauczyciela, dzięki czemu był w stanie się utrzymać. W wieku 18 lat próbował dostać się na studia do konserwatorium w Mediolanie, jednak jego kandydatura została odrzucona, co młody Verdi mocno przeżył. Dzięki wsparciu finansowym Barezziego mógł nawiązywać kontakty z innymi muzykami i pobierać prywatne lekcje u Vincenzo Lavigna, który pracował w La ScaliLa ScalaLa Scali.

R19UPpwGMk9Jt1
Portret Antonio Barezzi, mecenasa kompozytora i ojca jego pierwszej żony (obraz z 1877 roku), wikipedia.org, domena publiczna

W następnych latach Verdi dzielił swój czas między Mediolanem, w którym kontynuował naukę oraz Busseto, gdzie pracował. W 1836 roku poślubił Margharitę Barezzi, córkę swojego mecenasa, co było możliwe, gdyż otrzymał kontrakt na prowadzenie szkoły na kolejne trzy lata. Związek ten jednak skończył się tragicznie. Jego żona i dwójka dzieci zmarli z powodu choroby.

R1RiQNwZundZL1
Margherita Barezzi, pierwsza żona Verdiego; portret autorstwa Augusto Mussiniego z 1910 roku, wikipedia.org, domena publiczna

Pierwsze opery kompozytora

R12Aps51zktVg1
Portret Verdiego z okresu powstawania „Oberto” autorstwa Molentiniego, 1839-1840 rok, wikipedia.org, domena publiczna

Prace nad pierwszymi operami kompozytor podjął już w połowie lat trzydziestych XIX wieku. Udało mu się przekonać impresaria La Scali, by wystawili jego dzieło. W efekcie Oberto, opera tworzona przez cztery lata, miała swoją premierę w 1839 roku. Verdi odniósł pewny sukces otrzymując kontrakt na kompozycję kolejnych oper. Przez następny rok pisał operę komiczną Un giorno di regno, co jednak zbiegło się ze śmiercią jego dzieci i żony. Premiera była kompletnie nieudana, stąd operę od razu zdjęto z afisza. Co ciekawe, treść utworu odnosi się do historii Polski - opowiada o królu Stanisławie Leszczyńskim.

R1M5Qc2DIICYa1
Król Polski Stanisław Leszczyński, jeden z bohaterów opery „Un giorno di regno”. Obraz z ok. 1731 roku, autor Antoine Pesne, wikimedia.org, domena publiczna

Przeciwności losu doprowadziły Verdiego do załamania nerwowego. Apatia i przygnębienie spowodowały, iż postanowił porzucić zarówno muzykę i komponowanie, jak i kontakty społeczne; chciał przeżywać rozpacz i cierpienie po utracie najbliższych w samotności. Do zmiany decyzji przekonał go jednak Bartolomeo Merelli, impresario La Scali, który przekazał Verdiemu librettoLibrettolibretto, które wyjątkowo przypadło mu do gustu. Jego twórcą był Temistocle Solera, który napisał też Oberto.

R1FauhrPLW22v1
Temistocle Solera, włoski librecista współpracujący z Verdim. Fotografia z 1860 roku, wikipedia.org, domena publiczna

W rezultacie w 1842 roku miała miejsce premiera opery Nabucco, która zakończyła się ogromnym sukcesem i przyniosła olbrzymi rozgłos i sławę Verdiemu. Akcja dzieła miała miejsce w Judei, podbijanej przez tytułowego bohatera, co dało początek „niewoli babilońskiejNiewola babilońskaniewoli babilońskiej” Żydów. Publiczność upatrywała w tym alegorii losu Włochów, którzy nie mieli własnego, jednego państwa. Najważniejszą pieśnią opery stała się Va, pensiero, wykonywana przez chór, która stała się nieoficjalnym hymnem Włoch.

Sukces Verdiego

RBa0pPUnmwepm
Utwór muzyczny: Libiamo ne' lieti calici z pierwszego aktu Traviaty. Autor: Giuseppe Verdi. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.

Rosnąca popularność Nabucco pozwoliła Verdiemu na tworzenie kolejnych oper. Do 1851 roku napisał ich kilkanaście i stał się znany nie tylko z uwagi na walory artystyczne - jego utworom przypisywano wątki patriotyczne i wolnościowe, przez co część z nich była niechętnie przyjmowana przez austriackie władze. Początek lat pięćdziesiątych XIX wieku był bardzo kreatywny dla kompozytora - to właśnie wtedy miały miejsce premiery jego trzech kolejnych, słynnych oper.

Premiera opery Rigoletto miała miejsce w 1851 roku. Jej libretto oparte było na dramacie Król się bawi autorstwa Victora Hugo. Tytułowy bohater był błaznem na dworze księcia Mantui. Początkowo utwór miał nazywać się Klątwa. Miało to stanowić odniesienie do przekleństwa, które na błazna oraz księcia nałożył dworzanin. Książę uwiódł jego córkę za namową Rigoletta; klątwa spełnia się, kiedy córka błazna, Gilda, zakochuje się w księciu i oddaje za niego życie.

R2KNjM9q9XIaO
Ilustracja interaktywna przedstawia: Plakat ze światowej premiery opery „Rigoletto” z 1851 roku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór La Donna e mobile z III aktu opery Rigoletto, autorstwa Giuseppe Verdiego
Wykonawca: Enrico Caruso. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
Plakat ze światowej premiery opery „Rigoletto” z 1851 roku, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giuseppe Verdi, „La Donna e mobile” z trzeciego aktu „Rigoletta”, wikipedia.org, domena publiczna

Trubadur (tytuł oryginalny to Il Trovatore) miał premierę w styczniu 1853 roku. Opera stała się znana z uwagi na walory muzyczne oraz specyficzne libretto. Historia zawarta w dziele stała się mocno zawiła z uwagi na fakt, iż pierwszy librecista zmarł podczas pisania; jego pracę dokończył inny pisarz. W efekcie w fabule pojawiają się takie wydarzenia, jak palenie dzieci na stosie.

R10wnlUIdN2Va
Ilustracja interaktywna przedstawia Szkic kostiumu postaci tytułowej z opery „Trubadur”. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór Giuseppe Verdi, „Stride la vampa” z trzeciego aktu „Trubadura”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się podniosłym charakterem. Ilustracja przedstawia mężczyznę ubranego w strój z epoki. Wysokie buty, zbroja z niebieskimi elementami jest zasłonięta częściowo czerwonym płaszczem. Po lewej stronie trzyma miecz. Na głowie ma czapkę z piórem.
Szkic kostiumu postaci tytułowej z opery „Trubadur”, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giuseppe Verdi, „Stride la vampa” z trzeciego aktu „Trubadura”, wikipedia.org, domena publiczna, (c) Adam Cuerden

Trzecią istotną operą Verdiego, która powstała w latach pięćdziesiątych XIX wieku, jest Traviata. Libretto oparte na powieści Aleksandra Dumasa - Damie kameliowej zawierało bardzo kontrowersyjną tematykę - główną bohaterką była szlachetna kurtyzana o złotym sercu, która była w stanie poświęcić wszystko dla miłości. Z tego względu premiera wywołała skandal. Opera na stałe wpisała się w kanon operowy dopiero po korekcie, która dotyczyła m.in. zmiany umiejscowienia akcji, tytułu oraz wymiany solistów.

R2PK9xcJIQ3aO
Ilustracja przedstawia: Kostium Violetty z opery „Traviata”. Na fotografi młoda piękna kobieta w bogato zdobionej długiej jasnej sukni. Na szyi zawieszony ma wisior a jej głowę przyozdabia korona. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Utwór: Ah! fors' e lui" z finału I aktu opery Traviata, autorstwa Giuseppe Verdiego. Wykonawca: Lucrezia Bori. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się podniosłym charakterem.
Kostium Violetty z opery „Traviata”, johnpascoe.com, CC BY 3.0 (ilustracja); Giuseppe Verdi, Finał pierwszego aktu „Traviaty” - „Ah! fors' e lui”, nagrany w 1910 roku, wikipedia.org, domena publiczna, (c) Adam Cuerden

W latach pięćdziesiątych XIX wieku artysta powoli wykształcał własny styl. Początkowo jego opery pozostawały pod silnym wpływem tzw. włoskiej opery heroicznej (reprezentowanej przez Dionizettiego i Belliniego) oraz wielkiej opery francuskiej. Jego późniejsze muzyczne wybory kształtowały późniejszy styl gatunku. Ważną zmianą było wypieranie arii przez recytatywyRecytatywrecytatywy z wykorzystaniem akompaniamentu orkiestrowego. Na znaczeniu zyskała też sama orkiestra, która podkreślała charakterystykę oraz nastrój poszczególnych scen.

Dojrzałość artystyczna

R1O8CMTGtHgrc1
Giuseppina Strepponi, druga żona Verdiego; autor Karoly Gyurkovich, portret z lat 60. XIX wieku, wikimedia.org, domena publiczna

W kolejnych latach Verdi dalej z powodzeniem komponował, jednak porzucił szaleńcze tempo pracy. Nowe opery nie pojawiały się tak często jak wcześniej. Kompozytor pamiętał też o swoich dotychczasowych utworach, wystawiając część z nich ponownie w innych państwach. Przykładowo w 1856 roku w Brukseli miała miejsce premiera Le trouvère, czyli Trubadura w wersji francuskojęzycznej. Makbet, który powstał w 1847 roku, wrócił na scenę kilkanaście lat później z pewnymi zmianami w ariach. Powodem spowolnienia pracy artystycznej Verdiego było prawdopodobnie jego zaangażowanie w politykę oraz drugie małżeństwo. Kompozytor zasiadał w parlamencie, a w późniejszym etapie życia nawet w senacie. Przy premierze swojej pierwszej opery poznał obiecującą śpiewaczkę, Giuseppine Strepponi. Występowała ona w jego kolejnych dziełach scenicznych i była związana z Merellim, impresariem La Scali. W połowie lat czterdziestych XIX wieku Strepponi zaczęła mieć poważne problemy zdrowotne z głosem, które zmusiły ją do porzucenia zawodu śpiewaczki. W tym czasie związała się z Verdim, z którym pozostawała w nieformalnych związku przez ponad dekadę. Para pobrała się w 1859 roku i pozostała ze sobą aż do śmierci Giuseppine.

Kolejne opery Verdiego coraz bardziej odchodziły od ścisłego podziału na arie, ensemble oraz chóry; coraz ważniejszą wartością dla kompozytora była płynność akcji scenicznej. Jego najważniejszym utworem operowym z tego okresu jest Aida. Początkowo miała ona uświetnić otwarcie Kanału Sueskiego w 1869 roku, jednak z powodu opóźnień premiera miała miejsce dwa lata później. Opera miała olśniewać słuchaczy przepychem scenicznym i monumentalizmem, co było możliwe dzięki ogromnym środkom finansowym przeznaczonym na jego wykonanie. Aida była zamówiona przez wicekróla Egiptu (kedywa), a jej premiera odbyła się w Kairze – co prawdopodobnie było powodem, dla którego akcja została umieszczona w starożytnym Egipcie.

ReV4kY9LMVnfa
Ilustracja interaktywna przedstawia Adriena Marie, Verdi dyrygujący orkiestrą podczas premiery „Aidy” w Paryżu w 1880 roku. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. utwór Marsz z finału drugiego aktu „Aidy”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się podniosłym charakterem.
Adriena Marie, Verdi dyrygujący orkiestrą podczas premiery „Aidy” w Paryżu w 1880 roku, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giuseppe Verdi, Marsz z finału drugiego aktu „Aidy”, wikipedia.org, domena publiczna

Schyłek życia kompozytora

Ostatni okres twórczości Verdiego odznaczał się wpływem ze strony dramatu muzycznego. Chociaż kompozytor nigdy nie spotkał się z Ryszardem Wagnerem, to z wypowiedzi obu artystów wynikało, iż darzyli się nawzajem ogromnym szacunkiem. Indywidualizm był widoczny w dziełach Verdiego - chociaż można odnaleźć w nich echa postulatów Wagnera, to jednak kompozytor zachował własny styl. Po Aidzie stworzył tylko dwie zupełnie nowe opery - Otella (premiera w 1887) oraz Falstaffa (premiera w 1893). Pierwsze wystawienie ostatniego z dzieł kompozytora zgromadziło publiczność z wysokich sfer, pomimo biletów w cenie kilkadziesiąt razy przekraczającej „zwykłą” premierę.

R1aX13Yem8Spu
Ilustracja interaktywna przedstawia Giuseppe Verdi i librecista „Otella” Arrigo Bolto w 1892 roku, zdjęcie autorstwa Achille Ferrario. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Utwór: Niun mi tema opery Otella, autorstwa Giuseppe Verdiego. Wykonawca: Francesco Tamagno. 2. Tamagno był pierwszym śpiewakiem, który wcielił się w postać tytułową. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się podniosłym charakterem. Fotografia jest czarno-biała. Przestawia dwóch mężczyzn stojących obok siebie. Jeden z nich podpiera się laską. Mężczyźni ubrani są w garnitury.
Giuseppe Verdi i librecista „Otella” Arrigo Bolto w 1892 roku, zdjęcie autorstwa Achille Ferrario, wikipedia.org, domena publiczna (ilustracja); Giuseppe Verdi, „Niun mi tema” z „Otella” w wykonaniu Francesco Tamagno z 1903 roku, wikipedia.org, domena publiczna, (c) Adam Cuerden

Verdi zmarł w 1901 roku w Mediolanie. Zgodnie z jego życzeniem pochowano go podczas prywatnej ceremonii bez świadków ani muzyki. Miesiąc później odbyło się uroczyste przeniesienie ciała kompozytora do krypty Casa di Riposo. Na tą okazję zebrano chór liczący ponad osiemset osób, który wykonał Va, pensiero z opery Nabucco. Szacuje się, iż w uroczystości wzięło udział ponad trzysta tysięcy mieszkańców Włoch.

R1XPCGBC2sfoi1
Grób Verdiego w Mediolanie, wikipedia.org, domena publiczna

Zadania

R1JW3rz7p4TMx
Ćwiczenie 1
Jaki tytuł nosi pierwsza opera Verdiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Traviata, 2. Oberto, 3. Nabucco
R1GtmuQkkLceT
Ćwiczenie 2
Które z wymienionych oper Verdiego miały premierę w 1853 roku? Możliwe odpowiedzi: 1. Traviata, 2. Trubadur, 3. Rigoletto
R1Kh5wLfg2qHR
Utwór 1. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
R1B0uSOw9rsoi
Utwór 2. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RxOsQM1GHNwbB
Utwór 3. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Rn1nMAo7B8uOG
Ćwiczenie 3
Aida, Traviata i Rigoletto, czyje to utwory?
R1WM6TjXyymPK1
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij pojęcie La Scala.
RtLsVVOyFpt7m
Ćwiczenie 5
W jakim mieście odbyła się premiera Aidy? Możliwe odpowiedzi: 1. w Paryżu, 2. w Rzymie, 3. w Kairze
R17Y0bJiqGnrT
Ćwiczenie 6
Do których oper Verdiego libretto stworzył Temistocle Solera? Możliwe odpowiedzi: 1. Falstaff, 2. Oberto, 3. Nabucco
Rzy2TzkNNqy0W
Ćwiczenie 7
Z której opery pochodzi pieśń Va, pensiero, która stała się nieoficjalnym hymnem Włoch? Możliwe odpowiedzi: 1. z Rigoletta, 2. z Nabucco, 3. z Otella

Słownik pojęć

La Scala
La Scala

teatr operowy w Mediolanie, wzniesiony 1776–78 wg projektu G. Piermariniego, na miejscu kościoła Santa Maria della Scala, otwarty w 1778 (m.in. wystawiano w nim operę L’Europa riconosciuta A. Salieriego); 1946 odbud. (po zniszczeniach wojennych 1943), dysponuje 3600 miejscami; 1955 poszerzony o scenę kamer., zw. La Piccola Scala (600 miejsc); uważany za czołowy ośr. sztuki operowej w XIX i XX w., zwłaszcza w okresie szczytowego rozwoju opery wł. (premiery dzieł G. Rossiniego, V. Belliniego, G. Donizettiego, G. Verdiego, G. Pucciniego); był miejscem działalności wybitnych dyrygentów (dyrekcję artyst. sprawowali m.in.: A. Toscanini, V. de Sabata, C. Abbado, R. Muti), śpiewaczek i śpiewaków.

Libretto
Libretto

oryginalny lub oparty na dziele lit. tekst słowny opery, operetki lub oratorium, wiążący się ściśle z muzyką; sławnymi twórcami l. byli: w okresie dramatu renes. — O. Rinuccini, tragedii fr. XVIII w. — Ph. Quinault, komedii wł. — C. Goldoni, dramatu klasycyzującego — A. Zeno, P. Metastasio (reforma opery wł.), R. de Calzabigi (reforma opery fr.), dramatu XIX w. (gł. o charakterze hist.) — E. Scribe; w Polsce: W. Bogusławski (l. z muzyką M. Kamieńskiego, J. Elsnera, J. Stefaniego), W. Wolski i J. Chęciński (z muzyką S. Moniuszki), współcześnie: J. Kulmowa, W. Młynarski i in.; niekiedy l. tworzą sami kompozytorzy, np. R. Wagner.

Niewola babilońska
Niewola babilońska

okres deportacji części narodu żydowskiego do Babilonii (przełom 586 i 587–538 p.n.e.); jej początek wyznaczało zdobycie Jerozolimy przez wojska babilońskie; do Babilonii została deportowana elita narodu — arystokracja, urzędnicy, rzemieślnicy; ogólną liczbę deportowanych ocenia się na 20 tys.; zostali oni zgrupowani w obozach w Tel‑Abib w pobliżu rzeki Kebar oraz Tel‑Melach, Tel‑Charasza, Kerub, Addan oraz Immer, przypuszczalnie w centrum Babilonii, koło Babilonu i Nippur; Żydzi w Babilonii zachowali swą odrębność narodową i zaczęli tworzyć podstawy nowych instytucji judaizmu (synagoga); 29 X 539 p.n.e. król perski Cyrus wkroczył do Babilonu, a 538 p.n.e. wydał edykt zezwalający na powrót Żydów do ojczystego kraju i nakazujący odbudowę Świątyni Jerozolimskiej na koszt skarbu królewskiego.

Recytatyw
Recytatyw

śpiew o charakterze deklamacyjnym, służący do prezentacji akcji scenicznej w operze; stosowany też w oratorium, kantacie; rozdziela arie, ansamble; odznacza się sylabicznym traktowaniem tekstu, czyli brakiem melizmatów, nieregularną strukturą rytmiczną, krótkimi formułami melodycznymi; pojawił się ok. 1600 wraz z rozwojem monodii akompaniowanej i opery; w 2. poł. XVII w. nastąpiło zróżnicowanie na recitativo secco — recytatyw z towarzyszeniem tylko basso continuo na klawesynie, oraz recitativo accompagnato — recytatyw o bardziej rozwiniętej strukturze melodycznej i wykonywany z towarzyszeniem orkiestry; rodzajem recytatywu jest tzw. Sprachmelodie (melodia mówiona) wprowadzona przez A. Schönberga (Pierrot lunaire 1912).

Szpinet
Szpinet

klawiszowy instrument strunowy z grupy chordofonów szarpanych (chordofony); odmiana klawesynu; nieduże, płaskie pudło rezonansowe z jedną klawiaturą i pojedynczym naciągiem strun; w XV–XVII w. sz. był popularny jako instrument domowy.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

mae1305f2eb5f0729_0000000000263

Biblioteka muzyczna