Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Agnieszka Krakowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

„Główkujesz i poprawnie zapisujesz”

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybrany przeze mnie temat ma na celu utrwalenie zdobytej przez uczniów wiedzy w sposób niestandardowy, ciekawy, a tym samym zachęcić ich do korzystania z TiK nie tylko podczas zajęć lekcyjnych, ale także w domu. Zajęcia mają pokazać różne sposoby utrwalania pisowni. Temat jest zgodny z podstawą programową.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowane narzędzia TIK wpływają na większe zainteresowanie tematem, uczniowie są bardziej zmotywowani do działania i chętnie podejmują wyzwania. Technologie informacyjno‑komunikacyjne (TIK) dobrze sprawdzają się w lekcjach powtórzeniowych, mających na celu uporządkowanie wiedzy i umiejętności w sposób atrakcyjny co wpływa na poprawę osiągnięć uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie - utrwalenie zasad pisowni wyrazów z rz i ż.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń/Uczennica rozwiązuje zagadki ortograficzne.

  2. Uczeń/Uczennica uważnie ogląda film i korzysta z przekazywanych informacji.

  3. Uczeń/Uczennica porządkuje swoją wiedzę na temat poprawności ortograficznej pisowni wyrazów z rz i ż.

  4. Uczeń/Uczennica potrafi zastosować poznane reguły ortograficzne w praktycznym działaniu.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

  • kształcenie wyprzedzające: uczeń w domu wyszukuje wierszyki lub zagadki ortograficzne,

  • prezentacja filmowa,

  • oparte na słowie: dyskusja, sesja pytań i odpowiedzi,

  • oparte na działalności praktycznej uczniów: ćwiczenia interaktywne.

  • indywidualna, 

  • grupowa,

  • zespołowa.

10. Środki dydaktyczne

11. Wymagania w zakresie technologii

  • komputery lub tablety z dostępem do Internetu (6‑12),

  • rzutnik lub tablica interaktywna,

  • dostęp do platformy Microsoft Office 365, zainstalowana aplikacja Teams

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Zagadki ortograficzne - wprowadzenie do tematu.

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      1.  Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek i słuchanie wierszyków przygotowanych przez uczniów w ramach zadania   domowego. Uczniowie mogli skorzystać z zasobów internetu bądź ułożyć własne rymowanki, zagadki związane z wyrazami z żrz.

      2.  Czytanie tekstu wiersza z brakującą literą rz (zał.1) - zabawa z tekstem.

  • Aktywność 2

    • Temat: Zastanów się!

    • Czas trwania: 10 min.

    • Opis aktywności:

      1.  Rozmowa z dziećmi na temat zadania domowego inspirowana pytaniami prowadzącymi do refleksji:

      •  Co czuliście podczas wymyślania zagadek związanych z wyrazami z żrz?

      •  Jakich wyrazów pisownię udało wam się zapamiętać?

      •  Co jest dla was łatwe w poznawaniu i zapamiętywaniu zasad pisowni? a co trudne?

      •  Czy wierszyki ortograficzne pomagają w zapamiętywaniu zasad pisowni? 

      •  Dlaczego stosowanie zasad pisowni jest tak ważne?

  • Aktywność 3

    • Temat: Utrwalenie poprawnej pisowni - ćwiczenia.

    • Czas trwania: 20 min.

    • Opis aktywności:

      1.  Ogladanie filmu, w którym zebrane są wszystkie zasady dotyczące pisowni wyrazów z rz i ż”:https://www.youtube.com/watch?v=p2hYsLnUqG

      2.  Zestaw pytań zwiazanych z obejrzanym filmem:

      •  Kiedy  rz  jest wymienne? - podaj przykłady.

      •  Wymień spółgłoski po których piszemy rz.

      •  Jakie wyrazy z ż zapamiętałeś/aś?

      •  Ż jest wymienne na ... .

      3. Zabawa „ż czy  rz”. 
      Nauczyciel wypowiada wyrazy z ż lub rz natomiast uczniowie podnoszą odpowiednie lizaki- albo z ż albo z rz, w zależności od tego, jak poprawnie               należy zapisać ten wyraz, np: żaba- lizak z ż.

      4. Zestaw ćwiczeń interaktywnych:

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

  1. Pod koniec zajęć uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz można wykorzystać do pracy stacjonarnej jak i zdalnej. Materiały można prezentować uczniom poprzez udostępnianie ekranu własnego komputera w aplikacji np. Teams lub podczas lekcji stacjonarnej wykorzystując rzutnik, tablicę interaktywną. Linki można udostępniać w czacie. Liczba komputerów uzależniona jest od możliwości szkoły oraz liczby uczniów w danej klasie (można stosować 1:1 lub 1:2 praca w parach). 
Zawarte w scenariuszu ćwiczenia należy dostosować do możliwości swojego zespołu klasowego.

16. Materiały pomocnicze

R1TGPA2VIjsER

Plik DOC o rozmiarze 12.00 KB w języku polskim

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna