"Główkujesz i poprawnie zapisujesz"
Autor/autorka
Agnieszka Krakowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
„Główkujesz i poprawnie zapisujesz”
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybrany przeze mnie temat ma na celu utrwalenie zdobytej przez uczniów wiedzy w sposób niestandardowy, ciekawy, a tym samym zachęcić ich do korzystania z TiK nie tylko podczas zajęć lekcyjnych, ale także w domu. Zajęcia mają pokazać różne sposoby utrwalania pisowni. Temat jest zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane narzędzia TIK wpływają na większe zainteresowanie tematem, uczniowie są bardziej zmotywowani do działania i chętnie podejmują wyzwania. Technologie informacyjno‑komunikacyjne (TIK) dobrze sprawdzają się w lekcjach powtórzeniowych, mających na celu uporządkowanie wiedzy i umiejętności w sposób atrakcyjny co wpływa na poprawę osiągnięć uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie - utrwalenie zasad pisowni wyrazów z rz i ż.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń/Uczennica rozwiązuje zagadki ortograficzne.
Uczeń/Uczennica uważnie ogląda film i korzysta z przekazywanych informacji.
Uczeń/Uczennica porządkuje swoją wiedzę na temat poprawności ortograficznej pisowni wyrazów z rz i ż.
Uczeń/Uczennica potrafi zastosować poznane reguły ortograficzne w praktycznym działaniu.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
kształcenie wyprzedzające: uczeń w domu wyszukuje wierszyki lub zagadki ortograficzne,
prezentacja filmowa,
oparte na słowie: dyskusja, sesja pytań i odpowiedzi,
oparte na działalności praktycznej uczniów: ćwiczenia interaktywne.
indywidualna,
grupowa,
zespołowa.
10. Środki dydaktyczne
Ortograficzne wierszyki - zał.1
Film edukacyjny „Zasady ortograficzne z rz i ż”: https://www.youtube.com/watch?v=p2hYsLnUqGM
Wordwall (prawda/fałsz):https://wordwall.net/pl/resource/7261666/ortografia/rz-czy-%c5%bc
LeaningApps (krzyżówka): https://learningapps.org/7828107
Puzzle ortograficzne: https://pisupisu.pl/klasa2/rz-i-z-wybierz-puzzle,
Dyktando „Na polanie”: https://dyktanda.online/app/dyktando/3080
Ankieta ewaluacyjna: https://www.menti.com/rqbtrhykxr
11. Wymagania w zakresie technologii
komputery lub tablety z dostępem do Internetu (6‑12),
rzutnik lub tablica interaktywna,
dostęp do platformy Microsoft Office 365, zainstalowana aplikacja Teams
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zagadki ortograficzne - wprowadzenie do tematu.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek i słuchanie wierszyków przygotowanych przez uczniów w ramach zadania domowego. Uczniowie mogli skorzystać z zasobów internetu bądź ułożyć własne rymowanki, zagadki związane z wyrazami z ż i rz.
Czytanie tekstu wiersza z brakującą literą rz (zał.1) - zabawa z tekstem.
Aktywność 2
Temat: Zastanów się!
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Rozmowa z dziećmi na temat zadania domowego inspirowana pytaniami prowadzącymi do refleksji:
Co czuliście podczas wymyślania zagadek związanych z wyrazami z ż i rz?
Jakich wyrazów pisownię udało wam się zapamiętać?
Co jest dla was łatwe w poznawaniu i zapamiętywaniu zasad pisowni? a co trudne?
Czy wierszyki ortograficzne pomagają w zapamiętywaniu zasad pisowni?
Dlaczego stosowanie zasad pisowni jest tak ważne?
Aktywność 3
Temat: Utrwalenie poprawnej pisowni - ćwiczenia.
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
Ogladanie filmu, w którym zebrane są wszystkie zasady dotyczące pisowni wyrazów z rz i ż”:https://www.youtube.com/watch?v=p2hYsLnUqG
Zestaw pytań zwiazanych z obejrzanym filmem:
Kiedy rz jest wymienne? - podaj przykłady.
Wymień spółgłoski po których piszemy rz.
Jakie wyrazy z ż zapamiętałeś/aś?
Ż jest wymienne na ... .
3. Zabawa „ż czy rz”.
Nauczyciel wypowiada wyrazy z ż lub rz natomiast uczniowie podnoszą odpowiednie lizaki- albo z ż albo z rz, w zależności od tego, jak poprawnie należy zapisać ten wyraz, np: żaba- lizak z ż.
4. Zestaw ćwiczeń interaktywnych:ortograficzne puzzle, https://pisupisu.pl/klasa2/rz-i-z-wybierz-puzzle,
porządkowanie wyrazów: prawda/fałsz, https://wordwall.net/pl/resource/7261666/ortografia/rz-czy-%c5%bc
Aktywność 4
Temat: Mistrz ortografii - dyktando
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
1. Zastosowanie posiadanej wiedzy w praktyce.
Dyktando „Na polanie”: https://dyktanda.online/app/dyktando/3080
2. Zadanie domowe: LeaningApps (krzyżówka): https://learningapps.org/7828107
13. Sposób ewaluacji zajęć
Pod koniec zajęć uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz można wykorzystać do pracy stacjonarnej jak i zdalnej. Materiały można prezentować uczniom poprzez udostępnianie ekranu własnego komputera w aplikacji np. Teams lub podczas lekcji stacjonarnej wykorzystując rzutnik, tablicę interaktywną. Linki można udostępniać w czacie. Liczba komputerów uzależniona jest od możliwości szkoły oraz liczby uczniów w danej klasie (można stosować 1:1 lub 1:2 praca w parach).
Zawarte w scenariuszu ćwiczenia należy dostosować do możliwości swojego zespołu klasowego.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna