Gorące słońce Afryki
Autor/autorka
Anna Chłopek
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Gorące słońce Afryki
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest realizowany zgodnie z podstawą programową i z rozkładem materiału dla edukacji wczesnoszkolnej. Daje możliwość przeprowadzenia lekcji zarówno w szkole jak i w formie edukacji online.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie narzędzi TIK umożliwia pełniejszą realizację tego tematu. Zwiększa znacznie zaangażowanie uczniów w czasie lekcji, uatrakcyjnia je, pozwala na lepszy rozwój procesów poznawczych dzieci, poprzez pobudzenie wielu zmysłów. Jest to odejście od tradycyjnej formy nauczania. Zajęcia takie lepiej zobrazują uczniom omawiane treści. Dodatkowo korzystanie z TIK sprzyja rozwijaniu kompetencji informatycznych. Nauczyciel ma możliwość na bieżąco sprawdzać poziom wykonanego zadania.
7. Cel ogólny zajęć
Rozbudzanie aktywności poznawczej uczniów, rozwijanie zainteresowań czytelniczych, przyrodniczych oraz literackich.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń/uczennica rozumie treść przeczytanej lektury,
Uczeń/uczennica opowiada przygody Kazika w odpowiedniej kolejności chronologicznej,
Uczeń/uczennica potrafi wskazać na mapie Afrykę,
Uczeń/uczennica wskazuje i nazywa zwierzęta żyjące w Afryce.
Uczeń/uczennica wie, czym zajmuje się pracownik biura podróży.
9. Metody i formy pracy
Metody:
- metody aktywizujące wykorzystujące narzędzia TIK,
- metody warsztatowe w oparciu o cykl Kolba,
- metoda słowna, oglądowa, burza mózgów.
Formy:
- indywidualna, grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Platforma Microsoft Teams,
- komputer podłączony do internetu,
- tablica interaktywna,
- Padlet,
- materiały filmowe z You Tube,
- lektura „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego,
- Multibook „Nowi Tropiciele” cz.5 WSiP
- e‑podręczniki,
- Wordwall,
- Jamboard,
- AnswerGarden,
- Mapa Karier,
- Formularz Google
11. Wymagania w zakresie technologii
Urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu, umożliwiające uczestnictwo w lekcji, tablica multimedialna.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Znamy lekturę „Afryka Kazika” Łukasza Wierzbickiego
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Przywitanie uczniów.
Czynności organizacyjne - przypomnienie zasad pracy związanych z użytkowaniem urządzeń elektronicznych (ustawienie mikrofonu, podnoszenie ręki).
Podanie tematu i celu zajęć - wskazanie w kolejności hronologicznej przygód Kazika, rozpoznanie na mapie świata Afryki, poznanie zwierząt żyjących w Afryce, zapoznanie z pracą pracownika biura podróży. Na początek uczniowie wykonują zadanie na rozgrzewkę. Nauczyciel przesyła uczniom link, za pomocą którego otwiera się ćwiczenie Afryka Kazika Ciemne okulary - Teleturniej (wordwall.net) https://wordwall.net/pl/resource/2831917/polski/afryka-kazika-ciemne-okulary. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat przeczytanej lektury.
Aktywność 2
Temat: Co wiem o Afryce?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Na forum nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat wykonanego zadania:
- Czy zadania były trudne/proste do wykonania?
- Uczniowie wpisują swoje refleksje w Jamboard https://jamboard.google.com/d/1vPOPci8VL1MrcrV9KNtPT_QKDg8h--vZTeF1Q4D6wSs/edit?usp=sharing
- Jakie wnioski się nasuwają po wykonanym ćwiczeniu?
Aktywność 3
Temat: Poznaję kontynent Afrykę.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Praca z Podręcznikiem „Nowi Tropiciele cz. 4, wyd. WSIP, s. 48 - 49.
Zapoznanie się z materiałem zamieszczonym w Podręczniku - udostępnienie ekranu uczniom; każdy uczeń ma też swój Podręcznik.
Nauczyciel wykorzystując Padlet link https://padlet.com/annachlopek/dmc7wgpaz7rweqa przybliża uczniom postać Kazimierza Nowaka, a także autora książki Łukasza Wierzbickiego https://lukaszwierzbicki.pl/.
Dla uporządkowania wiedzy, nauczyciel wyświetla film o Afryce na You Tube https://www.youtube.com/watch?v=a1JKl4kMYGA.
Uczniowie uważnie oglądają kolejny film https://www.youtube.com/watch?v=-ivmMcK5zaE. Starają się zapamiętać wszystkie zwierzęta, które zauważyły. Następnie wykonują wspólną notatkę na AnswerGarden https://answergarden.ch/1975748. Rozmowa na temat filmów. Prezentacja ciekawostek o zwierzętach żyjących w Afryce https://zpe.gov.pl/a/przyroda-pustyni/DCQkiXFje
Uczniowie wypełniają test sporządzony w Wordwall https://wordwall.net/pl/resource/1088845/zwierz%c4%99ta-afryka%c5%84skie.
Podsumowanie wiadomości na temat kontynentów https://wordwall.net/pl/resource/16212135/rewalidacja/mapa-%c5%9bwiata.
Aktywność 4
Temat: Gdy podróżowanie jest pasją zawodową...
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel poleca uczniom wejść na link i uzyskanie informacji z zakresu doradztwa zawodowego i pracy pracownika biura podróży link https://mapakarier.org/paths/occupation/269/pracownica-biura-podrozy/male. Uczniowie dowiadują się, czym pracownik biura podróży zajmuje się i odpowiadają na pytanie nauczyciela „Co robi się w biurze podróży?” Uczniowie tworzą wypowiedzi ustne dotyczące przeprowadzonych zajęć korzystając z
https://wordwall.net/pl/resource/1113789/afryka-kazika
Podsumowanie zajęć.
Podziękowanie uczniom za aktywną pracę.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta ewaluacyjna przygotowana w Formularzu Google.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeq8yQ-q5__Byh-FrQbgK3NMTPWl7kTC0GJcvKduGQKfm_mgA/viewform?usp=sf_link
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Uczniowie mogą zapoznać się z treścią lektury poprzez wysłuchanie nagrania na You Tube https://www.youtube.com/watch?v=b-natYvpqDc
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna