Gra edukacyjna
Zagraj i sprawdź swoją wiedzę na temat Antygony. Na odpowiedź na wszystkie pytania masz 5 minut. Jeżeli zdarzyło ci się popełnić błąd, po zakończonym teście sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe, i spróbuj jeszcze raz.
Zagraj i sprawdź swoją wiedzę na temat Antygony. Jeżeli zdarzyło ci się popełnić błąd, po zakończonym teście sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe, i spróbuj jeszcze raz.
Zagraj i sprawdź swoją wiedzę na temat "Antygony", biorąc udział w grze.
Zagraj i sprawdź swoją wiedzę na temat "Antygony", biorąc udział w grze.
Grecy używając słowa „tyran”, mieli na myśli:
- osobę sprawującą jednoosobową władzę w państwie albo kogoś, kto rządzi, stosując terror.
- wyłącznie osobę sprawującą jednoosobową władzę w państwie.
- wyłącznie kogoś, kto rządzi, stosując terror.
- kogoś, kto zdobył władzę niezgodnie z prawem.
Jedną z metod zastosowanych przez Sofoklesa w Antygonie, by umożliwić widzom ocenę postępowania bohaterów, jest:
- zastosowanie kontrastu.
- użycie alegorii.
- podział utworu na epejsodiony.
- wprowadzenie chóru jako uczestnika wydarzeń.
Czy Kreon uważa, że władca powinien kierować się głosem swoich poddanych?
- Nie – mówi np.: „Więc lud mi wskaże, co ja mam zarządzać?”.
- Nie – mówi np.: „Lecz wprzódy wisząc będziecie zeznawać”.
- Tak – mówi np.: „Tak więc wypada strzec prawa i władzy”.
- Kreon w ogóle nie zajmuje się tą kwestią.
Jak Tebańczycy oceniają fakt, że Antygona dokonała pochówku brata mimo zakazu Kreona?
- Obdarzają Antygonę za to szacunkiem.
- Zgadzają się z Kreonem i okazują jej swoją dezaprobatę.
- Nie zajmują w ogóle stanowiska w tej sprawie.
- Z tekstu nie wynika, jak Tebańczycy ocenili uczynek Antygony.
Kreon nie wie, jak jego rządy oceniają Tebańczycy.
- Nieprawda – przejawia tę świadomość w rozmowie z Przewodnikiem Chóru.
- Nieprawda – przejawia tę świadomość w rozmowie z Hajmonem.
- Prawda – wyraźnie potwierdza tę niewiedzę.
- W utworze w ogóle nie pojawia się ten motyw.
Kontrast między Antygoną a Ismeną wynika z:
- ich odmiennych charakterów.
- różnicy wieku.
- odmiennego zapatrywania się na prymat praw boskich nad ludzkimi.
- odmiennego statusu społecznego.
Według Jacqueline de Romilly chór:
- nie rozumie postępowania Antygony.
- popiera postępowanie Antygony.
- nie ocenia postępowania Antygony.
- dopiero w momencie śmierci Antygony uznaje rację Antygony.
Tragizm to:
- konflikt równorzędnych wartości moralnych.
- spór między bohaterami należącymi do tej samej rodziny.
- brak możliwości uniknięcia śmierci.
- brak wiedzy o tym, jakie są wyroki boskie.
Tragizm to kategoria estetyczna, która występuje w:
- tragedii antycznej.
- każdym dramacie antycznym.
- komedii.
- wyłącznie w Antygonie Sofoklesa.
Kreon zwracając się do chóru:
- oskarża jego przedstawiciela o głupotę.
- zarzuca mu udział w symbolicznym pochówku Polinejkesa.
- odnosi się do niego cały czas z szacunkiem.
- podkreśla jego prawo do komentowania wydarzeń.
Protagonista to:
- osoba będąca zwolennikiem jakiejś idei, walczącą o coś.
- przeciwnik polityczny.
- synonim antagonisty.
- osoba sprawująca jednoosobową władzę w państwie.
Jak Tyrezjasz ocenia rozkaz Kreona, by nie pochować Polinejkesa?
- Jest mu przeciwny – świadczą o tym słowa: „Cóż bo za chwała nad trupem się znęcać?”.
- Jest mu przeciwny – świadczy o tym fakt, że wraz z Antygoną pochował Polinejkesa.
- Jest mu przeciwny, dlatego namawia Antygonę do buntu.
- Zgadza się z nim: według Tyrezjasza zdrajcy nie należy się pochówek.
Według Jacqueline de Romilly Ismena jest:
- lękliwa.
- rozsądna i przebiegła.
- osobą, która uważa, że Polinejkesowi – jako zdrajcy – nie należy się pochówek.
- przekupiona przez władcę Teb.
Według Jacqueline de Romilly Antygona jest:
- oddana Polinejkesowi i odważna.
- szalona i nierozważna.
- osobą, która nie wie, jakie będą konsekwencje jej działania.
- buntowniczką dążącą do obalenia Kreona.
Ustrój polityczny w Atenach i Tebach:
- był odmienny – w Atenach istniała demokracja, w Tebach zaś rządzili królowie.
- był odmienny – w Atenach rządzili królowie, w Tebach panowała demokracja.
- był taki sam – w obu państwach rządzili królowie.
- był taki sam – w obu państwach panowała demokracja.
Ułóż pytanie testowe dla kolegi lub koleżanki związane z tematem e‑materiału.
Question: ...
- ...
- ...
- ...
- ...