TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych – technik mechanik okrętowy 315105
bg‑blue
Gra „Ratunek”
GRA WCIELANIE SIĘ W ROLE
1
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do gry
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do gry
Gra wcielanie się w role pozwala wcielić się w jedną z ról: motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK lub członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia statku. Do każdej z ról przypisanych jest kilka scenariuszy, które losują się po każdym wyborze roli.
Plansza tytułowa gry wygląda następująco. Aby włączyć grę, należy kliknąć przycisk „start”.
RpeyhmgK0JBOf
Grafika przedstawia ekran startowy gry wcielanie się w role. Znajduje się na niej następujący tekst: Gra Ratunek. Przed Tobą gra, w której musisz wcielić się w rolę człowieka znajdującego się na statku podczas katastrofy morskiej. Podejmij działania, które będą najodpowiedniejsze w danej sytuacji, poprzez wybranie jednej z podanych odpowiedzi. Musisz zminimalizować zagrożenie, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo swoje i innych. Na udzielenie odpowiedzi masz trzydzieści sekund. W przypadku wybrania błędnej odpowiedzi, jej konsekwencje będą widoczne na ekranie, a gra się zakończy. Poniżej widać przycisk start, uruchamiający grę. W tle widać pofalowane morze.
Ekran startowy gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyświetli się ekran z wyborem scenariusza. Jeden z nich pozwala wcielić się w rolę motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK, a drugi w rolę członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia.
RlLLGAsgoB26w
Grafika przedstawia ekran wyboru scenariusza w grze wcielanie się w role. U góry ekranu widnieje polecenie „wybierz scenariusz”. Poniżej widać dwa prostokąty z obrazkami statków. Na statku po lewej widoczne są płomienie, a statek po prawej tonie. Scenariusz wybiera się poprzez kliknięcie na jeden z dwóch prostokątów.
Ekran wyboru scenariusza w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po naciśnięciu na jeden z dwóch obrazków odzwierciedlających scenariusze do wyboru wyświetli się opis roli, którą trzeba będzie przyjąć, oraz przycisk „dalej”, który zatwierdza wybór i umożliwia rozpoczęcie gry.
R1C7NL0GqWYux
Grafika przedstawia ekran z wyborem pierwszego scenariusza gry wcielanie się w role. Widoczne są dwa prostokąty odzwierciedlające scenariusze do wyboru. Lewy prostokąt wypełniony jest tekstem: Motorzysta w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK. Prawy prostokąt przedstawia tonący statek. Pod prostokątami widoczny jest przycisk „dalej”.
Ekran z wyborem pierwszego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PmxsBe3Hnlj
Grafika przedstawia ekran z wyborem drugiego scenariusza gry wcielanie się w role. Widoczne są dwa prostokąty odzwierciedlające scenariusze do wyboru. Prawy prostokąt wypełniony jest tekstem: Członek załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia. Lewy prostokąt przedstawia statek w płomieniach. Pod prostokątami widoczny jest przycisk „dalej”.
Ekran z wyborem drugiego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Opisy sytuacji pojawiać się będą w okienkach. Po kliknięciu przycisku „dalej” będą wyświetlać się animacje przedstawiające dane sytuacje.
R1cFM5eZZK8x8
Grafika przedstawia okno z przykładowym opisem sytuacji z gry edukacyjnej. Okno wyświetla się na środku ekranu. W jego dolnej części znajduje się przycisk „dalej”.
Okno z przykładowym opisem sytuacji z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czasem na ekranie trzeba będzie kliknąć na odpowiedni element. Zaznaczone to będzie w odpowiedni sposób, np. strzałką.
RqlhirhQ2Bsrt
Grafika przedstawia interaktywny ekran z animacją z gry wcielanie się w role. Na ekranie widać pracownika maszynowni siedzącego przed ekranem w CMK. Z boku ekranu widoczna jest kolumna z różnymi światłami. Obok niej znajduje się wskazująca na nią strzałka o tekście „kliknij”.
Interaktywny ekran z animacją z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zadaniem gracza jest wybranie prawidłowych czynności, które należy wykonać w danej sytuacji. Odpowiada się poprzez kliknięcie na prostokąt. Po najechaniu kursorem myszki na dany prostokąt wyświetli się jego opis (tak jak miało to miejsce w przypadku wyboru scenariusza). W niektórych zadaniach więcej niż jedna odpowiedź jest poprawna. W górnym prawym rogu widnieje czas.
Po kliknięciu każdej odpowiedzi wyświetli się animacja ukazująca tę odpowiedź.
RccylAiX3e6yw
Grafika przedstawia przykładową planszę z pytaniem i odpowiedziami do wyboru z gry wcielanie się w role. W górnym lewym rogu widać ikonę postaci. Na środku u góry ekranu znajduje się pytanie: jak postąpisz. W górnym prawym rogu ekranu widać czasomierz. Pod pytaniem znajdują się cztery prostokąty z odpowiedziami do wyboru. Odpowiedzi przedstawione są w sposób graficzny. Po najechaniu na którąś z nich myszą wyświetli się jej opis.
Przykładowa plansza z pytaniem i odpowiedziami do wyboru z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Błędna odpowiedź kończy grę. Wyświetli się wtedy ekran informujący o tym oraz pozwalający na zagranie w grę od początku.
RI92XMUSmU48U
Grafika przedstawia przykładową planszę informującą o końcu gry w grze wcielanie się w role. W tle widać płynący po morzu płonący statek. Na ekranie widnieje tekst: koniec gry. Poniżej widać przycisk „wróć”, umożlwiający przejście do ekranu startowego.
Przykładowa plansza informująca o końcu gry w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gdy postąpi się w sposób adekwatny do sytuacji, wyświetli się ekran z gratulacjami.
RVwVaKP9BSmDz
Grafika przedstawia przykładową planszę z gratulacjami w grze wcielanie się w role. W tle widać płynący po morzu statek. Tekst na planszy brzmi: Gratulacje. Podjęte przez ciebie działania były odpowiednie do sytuacji i zgodne z wymogami bezpieczeństwa obowiązującymi na statku. Poniżej znajduje się przycisk „jeszcze raz”, umożliwiający zagranie w grę od początku.
Przykładowa plansza z gratulacjami w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Alternatywa testowa do gry edukacyjnej pod tytułem „Ratunek”. Pytania ułożone są w kolejności, w jakiej pojawiają się w grze. Dotyczą one dwóch różnych sytuacji zagrożenia zdrowia i życia: pożaru i tonięcia statku.
Pożar na statku
Znajdujesz się w Centrali Manewrowo‑Kontrolnej statku. Jesteś motorzystą w czasie wachty maszynowej. Nagle na ekranie z kamery monitoringu widzisz pożar, a czujka przeciwpożarowa wykryła dym. Rozlega się alarm. Słychać sygnał dwóch krótkich dźwięków i jednego długiego. Na konsoli alarmowej świecą się dwie ikony: czerwony pożar z płomieniem oraz lampa z zębatką.
Płonie pulpit lokalny silnika głównego. Zaplanuj działania mające na celu zminimalizowanie zagrożenia.
Sytuacja pierwsza
R1VPE83HOTAIS1
Ćwiczenie 1
Płonie pulpit lokalny silnika głównego. Zaplanuj działania mające na celu zminimalizowanie zagrożenia. Gdzie się skierujesz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Do maszynowni., 2. Do kotłowni., 3. Do maszyny sterowej., 4. Na mostek.
RJwWgbkrMwyhA1
Ćwiczenie 2
Jak postąpisz dalej? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ugaszę pożar gaśnicą proszkową., 2. Ugaszę pożar wiadrem z piaskiem., 3. Ugaszę pożar, wykorzystując prądnicę wodną., 4. Nie będę reagować.
RxxdiuiKnb2Cp1
Ćwiczenie 3
Gdy pożar zostanie ugaszony, jak postąpisz dalej? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Informuję mostek o zażegnaniu zagrożenia., 2. Kontynuuję pracę bez informowania mostku o zażegnaniu zagrożenia.
Sytuacja druga
R1YppKIORIcDp1
Ćwiczenie 4
Pożar zaczyna się na głowicy silnika od nieszczelnego wysokociśnieniowego przewodu paliwowego. Jakie czynności wykonasz w celu zniwelowania zagrożenia? Wskaż wszystkie właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uruchamiam system mgły wodnej (mist system)., 2. Wyłączam wszystkie wentylatory (fan system)., 3. Sprawdzam na kamerach, czy żadna osoba nie pozostała w siłowni., 4. Biorę gaśnicę i biegnę gasić pożar.
R2KtteiC3QeM01
Ćwiczenie 5
Niestety pożar nie gaśnie. Jakie czynności podejmiesz w takiej sytuacji? Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uruchamiam system CO2 w celu ugaszenia pożaru., 2. Uciekam ze statku., 3. Ubieram strój przeciwpożarowy i wykorzystuję prądnicę wodną do ugaszenia pożaru., 4. Nie reagujesz i czekasz, aż pożar sam zgaśnie.
RxxdiuiKnb2Cp1
Ćwiczenie 6
Gdy pożar zostanie ugaszony, jak postąpisz dalej? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Informuję mostek o zażegnaniu zagrożenia., 2. Kontynuuję pracę bez informowania mostku o zażegnaniu zagrożenia.
Tonięcie statku
Znajdujesz się na pokładzie statku. Jesteś członkiem załogi. Nagle słyszysz alarm ogólny. Składa się on z siedmiu krótkich dźwięków i jednego długiego. Po tym sygnale rozbrzmiewa sygnał „opuszczenia statku”, czyli jeden długi, ciągły dźwięk. Jest on sygnalizowany dzwonkami i syreną statkową. Oprócz tego z rozgłośni statkowej da się słyszeć polecenie „opuścić statek – abandon the ship.”
Sytuacja pierwsza
RiuE3sQ7AhFdO1
Ćwiczenie 7
W CMK słychać alarm, na kolumnie alarmowej świeci zielona lampka z szalupą. Statek zaczyna się przechylać. Od razu robi się ciemno. Po chwili uruchamiają się światła awaryjne. Wyłączają się silniki. Słychać alarm i widać światła alarmu. Co robisz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Udaję się do miejsc, które są oznaczone zielonym znakami., 2. Biegnę po swoje rzeczy i dopiero potem kieruję się zielonymi znakami., 3. Zostaję w CMK, aby kontrolować sytuację., 4. Uzupełniam książkę maszynową.
RGGzCGgE9qReO1
Ćwiczenie 8
Wychodzisz na pokład zewnętrzny. Gdzie następnie się skierujesz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Do szalupy ratunkowej zamkniętej znajdującej się na rufie., 2. Wskakuję do wody, żeby jak najszybciej opuścić statek., 3. Wracam pod pokład, żeby skontrolować sytuację.
Sytuacja druga
RIbNIPyhkKQpa1
Ćwiczenie 9
Jesteś w kajucie i słyszysz alarm oraz polecenie udania się do szalup. Kierujesz się tam. Na miejscu widzisz kamizelkę ratunkową. Co robisz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ubieram kamizelkę ratunkową., 2. Wskakuję do wody bez środka ratunkowego.
Widzisz szalupę płynącą na wodzie. Statek jest przechylony. Decydujesz się wskoczyć do wody. Z założoną kamizelką próbujesz dopłynąć do szalupy. W kamizelce świeci się lampka. Dopływasz do szalupy i podejmują cię na pokład.
Co oznacza alarm z nagrania? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
Co oznacza alarm z nagrania? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
R1XTW7rONbdsr1
Co na statku oznacza nieprzerwany długi sygnał? Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
R13l5CEejXtt71
Co oznacza alarm z nagrania? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
Co oznacza alarm z nagrania? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
R1eY0c9yKhyi51
Co na statku oznaczają trzy długie sygnały? Wskaż prawidłową odpowiedź Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
R1Kgfu09Bh2Vb1
Co oznacza alarm z nagrania? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
Co oznacza alarm z nagrania? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.
Rcx9Ohju9rDzt1
Co na statku oznacza siedem krótkich sygnałów i jeden długi? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pożar na pokładzie., 2. Człowiek za burtą., 3. Alarm generalny., 4. Ewakuacja z pokładu.