E-materiały do kształcenia zawodowego

Ratownictwo morskie

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych
z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Gra „Ratunek”

GRA WCIELANIE SIĘ W ROLE

1
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do gry

Gra wcielanie się w role pozwala wcielić się w jedną z ról: motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK lub członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia statku. Do każdej z ról przypisanych jest kilka scenariuszy, które losują się po każdym wyborze roli.

Plansza tytułowa gry wygląda następująco. Aby włączyć grę, należy kliknąć przycisk „start”.

RpeyhmgK0JBOf
Ekran startowy gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyświetli się ekran z wyborem scenariusza. Jeden z nich pozwala wcielić się w rolę motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK, a drugi w rolę członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia.

RlLLGAsgoB26w
Ekran wyboru scenariusza w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu na jeden z dwóch obrazków odzwierciedlających scenariusze do wyboru wyświetli się opis roli, którą trzeba będzie przyjąć, oraz przycisk „dalej”, który zatwierdza wybór i umożliwia rozpoczęcie gry.

R1C7NL0GqWYux
Ekran z wyborem pierwszego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PmxsBe3Hnlj
Ekran z wyborem drugiego scenariusza gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisy sytuacji pojawiać się będą w okienkach. Po kliknięciu przycisku „dalej” będą wyświetlać się animacje przedstawiające dane sytuacje.

R1cFM5eZZK8x8
Okno z przykładowym opisem sytuacji z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czasem na ekranie trzeba będzie kliknąć na odpowiedni element. Zaznaczone to będzie w odpowiedni sposób, np. strzałką.

RqlhirhQ2Bsrt
Interaktywny ekran z animacją z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zadaniem gracza jest wybranie prawidłowych czynności, które należy wykonać w danej sytuacji. Odpowiada się poprzez kliknięcie na prostokąt. Po najechaniu kursorem myszki na dany prostokąt wyświetli się jego opis (tak jak miało to miejsce w przypadku wyboru scenariusza). W niektórych zadaniach więcej niż jedna odpowiedź jest poprawna. W górnym prawym rogu widnieje czas.

Po kliknięciu każdej odpowiedzi wyświetli się animacja ukazująca tę odpowiedź.

RccylAiX3e6yw
Przykładowa plansza z pytaniem i odpowiedziami do wyboru z gry wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Błędna odpowiedź kończy grę. Wyświetli się wtedy ekran informujący o tym oraz pozwalający na zagranie w grę od początku.

RI92XMUSmU48U
Przykładowa plansza informująca o końcu gry w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy postąpi się w sposób adekwatny do sytuacji, wyświetli się ekran z gratulacjami.

RVwVaKP9BSmDz
Przykładowa plansza z gratulacjami w grze wcielanie się w role
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1UqMSiUPw6Il
Gra pod tytułem „Ratunek”.
Gra pt. „Ratunek”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Alternatywa testowa do gry edukacyjnej pod tytułem „Ratunek”. Pytania ułożone są w kolejności, w jakiej pojawiają się w grze. Dotyczą one dwóch różnych sytuacji zagrożenia zdrowia i życia: pożaru i tonięcia statku.

Pożar na statku

Znajdujesz się w Centrali Manewrowo‑Kontrolnej statku. Jesteś motorzystą w czasie wachty maszynowej. Nagle na ekranie z kamery monitoringu widzisz pożar, a czujka przeciwpożarowa wykryła dym. Rozlega się alarm. Słychać sygnał dwóch krótkich dźwięków i jednego długiego. Na konsoli alarmowej świecą się dwie ikony: czerwony pożar z płomieniem oraz lampa z zębatką.

Płonie pulpit lokalny silnika głównego. Zaplanuj działania mające na celu zminimalizowanie zagrożenia.

Sytuacja pierwsza
R1VPE83HOTAIS1
Ćwiczenie 1
Płonie pulpit lokalny silnika głównego. Zaplanuj działania mające na celu zminimalizowanie zagrożenia. Gdzie się skierujesz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Do maszynowni., 2. Do kotłowni., 3. Do maszyny sterowej., 4. Na mostek.
RJwWgbkrMwyhA1
Ćwiczenie 2
Jak postąpisz dalej? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ugaszę pożar gaśnicą proszkową., 2. Ugaszę pożar wiadrem z piaskiem., 3. Ugaszę pożar, wykorzystując prądnicę wodną., 4. Nie będę reagować.
RxxdiuiKnb2Cp1
Ćwiczenie 3
Gdy pożar zostanie ugaszony, jak postąpisz dalej? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Informuję mostek o zażegnaniu zagrożenia., 2. Kontynuuję pracę bez informowania mostku o zażegnaniu zagrożenia.
Sytuacja druga
R1YppKIORIcDp1
Ćwiczenie 4
Pożar zaczyna się na głowicy silnika od nieszczelnego wysokociśnieniowego przewodu paliwowego. Jakie czynności wykonasz w celu zniwelowania zagrożenia? Wskaż wszystkie właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uruchamiam system mgły wodnej (mist system)., 2. Wyłączam wszystkie wentylatory (fan system)., 3. Sprawdzam na kamerach, czy żadna osoba nie pozostała w siłowni., 4. Biorę gaśnicę i biegnę gasić pożar.
R2KtteiC3QeM01
Ćwiczenie 5
Niestety pożar nie gaśnie. Jakie czynności podejmiesz w takiej sytuacji? Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uruchamiam system CO2 w celu ugaszenia pożaru., 2. Uciekam ze statku., 3. Ubieram strój przeciwpożarowy i wykorzystuję prądnicę wodną do ugaszenia pożaru., 4. Nie reagujesz i czekasz, aż pożar sam zgaśnie.
RxxdiuiKnb2Cp1
Ćwiczenie 6
Gdy pożar zostanie ugaszony, jak postąpisz dalej? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Informuję mostek o zażegnaniu zagrożenia., 2. Kontynuuję pracę bez informowania mostku o zażegnaniu zagrożenia.
Tonięcie statku

Znajdujesz się na pokładzie statku. Jesteś członkiem załogi. Nagle słyszysz alarm ogólny. Składa się on z siedmiu krótkich dźwięków i jednego długiego. Po tym sygnale rozbrzmiewa sygnał „opuszczenia statku”, czyli jeden długi, ciągły dźwięk. Jest on sygnalizowany dzwonkami i syreną statkową. Oprócz tego z rozgłośni statkowej da się słyszeć polecenie „opuścić statek – abandon the ship.”

Sytuacja pierwsza
RiuE3sQ7AhFdO1
Ćwiczenie 7
W CMK słychać alarm, na kolumnie alarmowej świeci zielona lampka z szalupą. Statek zaczyna się przechylać. Od razu robi się ciemno. Po chwili uruchamiają się światła awaryjne. Wyłączają się silniki. Słychać alarm i widać światła alarmu. Co robisz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Udaję się do miejsc, które są oznaczone zielonym znakami., 2. Biegnę po swoje rzeczy i dopiero potem kieruję się zielonymi znakami., 3. Zostaję w CMK, aby kontrolować sytuację., 4. Uzupełniam książkę maszynową.
RGGzCGgE9qReO1
Ćwiczenie 8
Wychodzisz na pokład zewnętrzny. Gdzie następnie się skierujesz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Do szalupy ratunkowej zamkniętej znajdującej się na rufie., 2. Wskakuję do wody, żeby jak najszybciej opuścić statek., 3. Wracam pod pokład, żeby skontrolować sytuację.
Sytuacja druga
RIbNIPyhkKQpa1
Ćwiczenie 9
Jesteś w kajucie i słyszysz alarm oraz polecenie udania się do szalup. Kierujesz się tam. Na miejscu widzisz kamizelkę ratunkową. Co robisz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Ubieram kamizelkę ratunkową., 2. Wskakuję do wody bez środka ratunkowego.

Widzisz szalupę płynącą na wodzie. Statek jest przechylony. Decydujesz się wskoczyć do wody. Z założoną kamizelką próbujesz dopłynąć do szalupy. W kamizelce świeci się lampka. Dopływasz do szalupy i podejmują cię na pokład.

Powiązane ćwiczenia