Grafika interaktywna (schemat)
Efekt Tyndalla w naszym otoczeniu
Kliknij na wybrany obrazek i przeczytaj opis okoliczności, w których można zobaczyć efekt Tyndalla w naszym otoczeniu.
Zastanów się, patrząc na grafikę 1, co zmieniłoby się, gdyby okno po prawej stronie było istotnie mniejszych rozmiarów.
Opis alternatywny do grafiki interaktywnej
Na ilustracji są 4 zdjęcia.
1. Zdjęcie przedstawia wnętrze pokoju. Przez okno wpada jasna smuga światła. Gdy klikniemy na zdjęcie, ukazuje się napis: „Rozproszenie Tyndalla może zachodzić na cząsteczkach kurzu zawieszonych w powietrzu. Możemy zaobserwować je zatem na przykład w czasie sprzątania zakurzonego pomieszczenia.”
2. Na zdjęciu na ciemnym tle widać tylko światła samochodu i rozszerzające się jasne smugi świetlne biegnące od lamp samochodowych. Gdy klikniemy na zdjęcie, ukazuje się napis: „Efekt Tyndalla zachodzący na cząsteczkach pary wodnej widoczny jest w czasie jazdy we mgle”.
3. Zdjęcie przedstawia korony drzew sfotografowane od dołu. Z jednego punktu, gdzie za drzewami znajduje się słońce, rozchodzą się w dół i na boki jasne, rozszerzające się smugi świetlne. Gdy klikniemy na zdjęcie, ukazuje się napis: „W trakcie spaceru w lesie możemy również zauważyć rozproszenie Tyndalla dzięki rozproszeniu na pyłach roślin znajdujących się w powietrzu.”
4. Zdjęcie również przedstawia korony drzew sfotografowane od dołu. smugi świetlne biegnące od słońca są tu szersze i wyraźniejsze niż na zdjęciu trzecim. Gdy klikniemy na zdjęcie, ukazuje się napis: „Leśne mgły i opary wzmagają efekt Tyndalla dzięki rozproszeniu na cząsteczkach wody zawieszonych w powietrzu.”
Załóżmy, że samochód na grafice nr 2 jedzie nie we mgle, lecz:
a) w suchą mroźną noc, przy opadzie dużych płatków śniegu;
b) w mokrą, jesienną noc, przy opadzie deszczu drobnej mżawki.
Rozstrzygnij, w którym przypadku zjawisko Tyndalla byłoby bardziej podobne do tego, co widzisz na ilustracji. Wpisz swoje rozstrzygnięcie i porównaj z wyjaśnieniem wzorcowym.
Na grafikach 3 i nr 4 pokazano powstanie zjawiska Tyndalla w zbliżonych okolicznościach. Porównaj grafiki oraz opisy tych okoliczności. Postaw hipotezę co do przyczyny widocznych różnic.
Zapisz ją w przygotowanym polu i porównaj z wyjaśnieniem wzorcowym.