Jak rozumiesz różnice między młodopolską a międzywojenną recepcją filozofii Schopenhauera?
RpqZgK5ii5d7l
Zwróć uwagę na to, że w czasach Młodej Polski filozofia Shopenhauera dobrze korelowała z poczuciem nadchodzącego końca XIX w., wizjami końca świata, zbliżającej się Apokalipsy. W międzywojniu poglądy filozofa ugruntowały się na polu wydarzeń I wojny światowej, nastrojów powojennych.
Polecenie 2
Czy tekst Czesława Miłosza świadczy o ponadczasowości myśli Schopenhauera? Zbierz argumenty za tą tezą i przeciw niej.
R1QaQvkT4jMLa
Przykładowe argumenty za: myśl Shopenhauera znajduje wspólne rysy w chrześcijaństwie i buddyzmie, przywołuje wizję ludzi mieszkających na padole łez, odwołuje się do uniwersalnej Woli. Przykładowe argumenty przeciw: myśl Shopenhauera to filozofia czasów pesymizmu, zatem nie jest ponadczasowa, odwołuje się do wizji końca świata, po którym nic na ludzi nie czeka.
R1TmA0FmoINhG
Ćwiczenie 1
R1TpWGMpt0y8z
Ćwiczenie 2
Dopasuj pojęcia do definicji. kontemplacja sztuki Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego przedstawienie Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego wola Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego woluntaryzm Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego
Dopasuj pojęcia do definicji. kontemplacja sztuki Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego przedstawienie Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego wola Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego woluntaryzm Możliwe odpowiedzi: 1. podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, 2. doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, 3. sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu, 4. wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego
Dopasuj pojęcia do definicji.
wszelkie zjawiska, które są odbierane poprzez umysł podmiotu poznającego, doktryna filozoficzna, które wyprowadza wszystkie zjawiska z woli, podstawowa kategoria filozofii Schopenhauera, sposób przezwyciężenia rozczarowania i cierpień, które wynikają z niemożności zaspokojenia popędu
kontemplacja sztuki
przedstawienie
wola
woluntaryzm
Praca domowa
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Schopenhauera: „Ponieważ współczucie w stosunku do zwierząt jest tak nierozerwalnie związane z dobrocią charakteru, można zaufać poglądowi, że jeśli ktoś jest okrutny wobec zwierząt, to nie może to być dobry człowiek”.