Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj poniższą grafikę. Wskaż podobieństwa i różnice między tempem wzrostu wartości obu zaprezentowanych wskaźników.

Przeanalizuj opis poniższej grafiki. Wskaż podobieństwa i różnice między tempem wzrostu wartości obu zaprezentowanych wskaźników.

R18PeNgo1gcWW
(Uzupełnij).
1

Liczba abonentów telefonii komórkowej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, a także odsetek ludności korzystającej z internetu na świecie w ostatnich latach nieustannie wzrastają, zarówno w krajach wysoko, średnio, jak i słabo rozwiniętych gospodarczo. Jednakże występują zdecydowane dysproporcje między wartościami w zależności od poziomu rozwoju gospodarczego (w krajach wysoko rozwiniętych występuje najwięcej abonentów, a w krajach słabo rozwiniętych jest ich najmniej).

Największą liczbę (w przeliczeniu na 1000 osób) stanowią obecnie na świecie: abonenci telefonii komórkowej (ponad 1000 abonentów), użytkownicy mobilnych łączy internetu szerokopasmowego (niemal 600) oraz użytkownicy internetu (niemal 500). Liczba abonentów telefonii komórkowej, użytkowników łączy internetu szerokopasmowego oraz użytkowników internetu podlega równomiernemu wzrostowi z uwagi na tańszą technologię.

R1DUF8NZvNfU51
Światowy rozwój usług telekomunikacyjnych (w przeliczeniu na 1000 mieszkańców)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., źródło danych: itu.int, licencja: CC BY-SA 3.0.

Telekomunikacja odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce, między innymi z uwagi na:

  1. skrócenie czasu w zakresie kontaktów między osobami prywatnymi, podmiotami gospodarczymi oraz instytucjami różnego typu,

  2. tworzenie, przetwarzanie i przesyłanie danych w sieciach komputerowych w sposób niezwykle szybki i efektywny, niezależnie od objętości,

  3. sprzedaż towarów i usług przez internet (e‑commerce),

  4. nauczanie przy wykorzystaniu sieci komputerowych (e‑learning),

  5. rozwijanie tzw. telepracy, która polega na wypełnianiu obowiązków służbowych poza siedzibą przedsiębiorstwa za pośrednictwem internetu czy telefonu; często korzystają z niej m.in. osoby niepełnosprawne i kobiety wychowujące dzieci,

  6. zdalne załatwianie spraw urzędowych (dzięki elektronicznemu podpisowi),

  7. geoarbitraż, którego założeniem jest zarabianie pieniędzy w kraju o wysokim standardzie życia i wydawanie ich w państwie, gdzie jest on niższy – różnice cen i kursów walut pozwalają w ten sposób osiągnąć korzyści finansowe; dodatkowymi zaletami są elastyczne godziny pracy oraz odbywanie podróży służbowych dających możliwość zwiedzenia świata,

  8. przyspieszanie procesów globalizacyjnych oraz integracyjnych.

Wiele dokumentów możemy wypełnić i wysłać do odpowiednich instytucji, nie wychodząc z domu. Ponadto możemy zrobić zakupy, zamówić jedzenie do domu czy skorzystać z oferty bibliotek. Dodatkowo bardzo wygodnym rozwiązaniem stają się e‑recepty.

Do negatywnych aspektów telekomunikacji można zaliczyć:

  1. anonimowość i cyberprzestępczość,

  2. dostęp do informacji celowo wprowadzających odbiorcę w błąd,

  3. nadmierne korzystanie z internetu, które może prowadzić do uzależnień,

  4. rezygnację z tradycyjnych form komunikacji międzyludzkiej,

  5. uczucie osamotnienia i depresję,

  6. choroby kręgosłupa wywołane długim czasem spędzanym przed komputerem.