Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W skład łączności wchodzą: prasa, poczta i firmy kurierskie, a także telekomunikacjatelekomunikacjatelekomunikacja. Ostatnia z nich rozwija się obecnie najszybciej. Obejmuje ona: nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną. Pierwszą formą telekomunikacji jest telegrafia, która właściwie zanika z powodu rozpowszechnienia SMS‑ów, MMS‑ów i telekomunikacji przez internet. Kolejną z nich jest radiofonia, mająca coraz mniejsze znaczenie od czasów upowszechnienia się telewizji. Wspomniana telewizja to także forma telekomunikacji. W strukturze rynku telewizyjnego dominującą rolę odgrywa Ameryka Północna i Europa, jednak liczba odbiorców sukcesywnie spada. Wzrost liczby telewidzów obserwuje się jedynie w Ameryce Łacińskiej i Azji, co związane jest z bogaceniem się tych społeczeństw, poszukiwaniem rozrywki, taniej i łatwo dostępnej informacji oraz relacjonowaniem informacji na bieżąco. Wbrew wszelkim domysłom mieszkańcy tych kontynentów preferują programy popularno‑naukowe i informacyjne. W ostatnich latach rozwija się ona coraz bardziej, o czym świadczy m.in cyfrowa jakość dźwięku, a także obraz w wysokiej rozdzielczości (HD) oraz 3D. Najnowsze odbiorniki telewizyjne reagują na głos i gesty ich posiadaczy.

Do telekomunikacji należy zaliczyć telefonię, zarówno stacjonarną, komórkową, jak i satelitarną. Pierwsza z nich odgrywała ważną rolę w XIX i XX wieku. Jest ona dobrze rozwinięta w krajach Europy Zachodniej, gdzie gęsta sieć linii telefonicznych została wybudowana jeszcze przed erą telefonii komórkowej. Natomiast na obszarach o niewielkim zaludnieniu i w państwach o niskim poziomie rozwoju gospodarczego jest ona słabo rozwinięta, przede wszystkim z powodu wysokich kosztów budowy nowej infrastruktury.

Spadek dynamiki wzrostu liczby abonentówabonentabonentów telefonii stacjonarnej (na rzecz telefonii komórkowej) został zapoczątkowany w połowie lat 90. XX w., natomiast od 2006 r. widoczne jest powolne zmniejszanie się liczby abonentów na świecie. Powodem tego jest fakt, iż ceny świadczone w zakresie telefonii komórkowej są coraz bardziej przystępne (równe lub niższe niż koszty związane z telefonią stacjonarną).

Natomiast telefonia komórkowa rozwija się dynamicznie od lat 90. XX w. Liczba jej abonentów sukcesywnie rośnie. W krajach wysoko rozwiniętych rynek jest mocno przesycony (ok. 120–160 abonentów na 1000 mieszkańców), natomiast w krajach słabo rozwiniętych istnieją duże dysproporcje (np. w Surinamie – 144 telefony na 1000 mieszkańców, a w Ugandzie – 55). Afryka jest (po Azji) najszybciej rozwijającym się rynkiem telefonii komórkowej, czego przyczyną jest ogromny rynek zbytu, niskie ceny czy prestiż życiowy.

RxZ1bOM4hgvuB1
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Miasto: 2007
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 122,32; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 2. zestaw danych:
    • Miasto: 2008
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 139,29; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 3. zestaw danych:
    • Miasto: 2009
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 172,38; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 4. zestaw danych:
    • Miasto: 2010
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 296,65; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 5. zestaw danych:
    • Miasto: 2011
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 472; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 6. zestaw danych:
    • Miasto: 2012
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 680,11; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 7. zestaw danych:
    • Miasto: 2013
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 969,72; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 8. zestaw danych:
    • Miasto: 2014
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1244,74; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 9. zestaw danych:
    • Miasto: 2015
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1423,9; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 10. zestaw danych:
    • Miasto: 2016
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1495,96; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 11. zestaw danych:
    • Miasto: 2017
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1536,54; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 12. zestaw danych:
    • Miasto: 2018
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1556,27; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 13. zestaw danych:
    • Miasto: 2019
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1524,84; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 14. zestaw danych:
    • Miasto: 2020
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1571,22; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
  • 15. zestaw danych:
    • Miasto: 2021
    • Liczba sprzedanych smartfonów: 1589,2; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
Liczba sprzedanych smartfonów na świecie w latach 2007–2021
Źródło: statista.com.

Dostępna od kilku lat telefonia satelitarna zapewnia łączność głosową i przesyłanie danych w obu kierunkach z wykorzystaniem sztucznych satelitów telekomunikacyjnych. Bezpośrednią łączność pomiędzy telefonem a satelitą uzyskuje się drogą fal radiowych, dzięki czemu można nawiązywać połączenia również na obszarach znajdujących się poza zasięgiem komercyjnych sieci komórkowych. Poważną barierę w jej rozwoju stanowią jednak wysokie koszty połączeń.

Ostatnim rodzajem jest telekomunikacja komputerowa. Największą i najpopularniejszą siecią komputerową jest internet. Dostęp do niego umożliwia m.in. szybkie wyszukiwanie informacji, korzystanie z poczty elektronicznej, dokonywanie operacji finansowych, rezerwację biletów czy też zakup towarów lub oglądanie filmów. Można się z nim połączyć również za pomocą telefonu komórkowego. Liczba użytkowników internetu stale wzrasta (z ok. 30 mln w połowie lat 80. do ok. 4,17 mld w 2017 r.). Największy odsetek ludności korzystającej z internetu notuje się w krajach skandynawskich, Beneluksu, w Korei Południowej, Japonii, Nowej Zelandii, Islandii i Wielkiej Brytanii; natomiast najniższy odsetek występuje w państwach afrykańskich, Afganistanie, Turkmenistanie, Mongolii oraz Mjanmie.

RxkmeJFlZJPZa1
Udział ludności korzystającej z internetu w ogóle społeczeństwa
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Telefonia internetowa (VoIP), np. Skype, wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Umożliwia ona przesyłanie dźwięku i obrazu za pomocą łączy internetowych. Do jej najważniejszych zalet należą zerowe dodatkowe koszty za połączenie (wystarczy mieć dostęp do internetu). Natomiast wadami tej formy są: zawodność usług oraz konieczność posiadania dodatkowego sprzętu, oprogramowania i łącza internetowego.

Ri22XOh2DTXHn1
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Miasto: 1995
    • Użytkownicy internetu: 0,7; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 2. zestaw danych:
    • Miasto: 1996
    • Użytkownicy internetu: 1,3; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 3. zestaw danych:
    • Miasto: 1997
    • Użytkownicy internetu: 2,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 4. zestaw danych:
    • Miasto: 1998
    • Użytkownicy internetu: 3,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 5. zestaw danych:
    • Miasto: 1999
    • Użytkownicy internetu: 4,6; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 6. zestaw danych:
    • Miasto: 2000
    • Użytkownicy internetu: 6,5; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 7. zestaw danych:
    • Miasto: 2001
    • Użytkownicy internetu: 8,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 8. zestaw danych:
    • Miasto: 2002
    • Użytkownicy internetu: 10,7; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 9. zestaw danych:
    • Miasto: 2003
    • Użytkownicy internetu: 12,3; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 10. zestaw danych:
    • Miasto: 2004
    • Użytkownicy internetu: 14,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 11. zestaw danych:
    • Miasto: 2005
    • Użytkownicy internetu: 16,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 12. zestaw danych:
    • Miasto: 2006
    • Użytkownicy internetu: 18,4; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 13. zestaw danych:
    • Miasto: 2007
    • Użytkownicy internetu: 20,6; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 14. zestaw danych:
    • Miasto: 2008
    • Użytkownicy internetu: 23,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 15. zestaw danych:
    • Miasto: 2009
    • Użytkownicy internetu: 25,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 16. zestaw danych:
    • Miasto: 2010
    • Użytkownicy internetu: 29,3; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 17. zestaw danych:
    • Miasto: 2011
    • Użytkownicy internetu: 31,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 18. zestaw danych:
    • Miasto: 2012
    • Użytkownicy internetu: 34,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 19. zestaw danych:
    • Miasto: 2013
    • Użytkownicy internetu: 37,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 20. zestaw danych:
    • Miasto: 2014
    • Użytkownicy internetu: 39,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 21. zestaw danych:
    • Miasto: 2015
    • Użytkownicy internetu: 41,5; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 22. zestaw danych:
    • Miasto: 2016
    • Użytkownicy internetu: 44,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 23. zestaw danych:
    • Miasto: 2017
    • Użytkownicy internetu: 49,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 24. zestaw danych:
    • Miasto: 2018
    • Użytkownicy internetu: 51,4; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
  • 25. zestaw danych:
    • Miasto: 2019
    • Użytkownicy internetu: 53,6; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
Liczba użytkowników internetu na 100 mieszkańców na świecie w latach 1995–2019
Źródło: Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny.

Zalety i wady korzystania z internetu

R1JR84SwAkomE
R1TbXp2JHVFZY
Wykorzystanie internetu w pracy zdalnej (telepracy)
Źródło: dostępny w internecie: pxhere.com, domena publiczna.

Słownik

abonent
abonent

osoba mająca prawo do korzystania z usługi, urządzenia lub otrzymywania czegoś na podstawie uiszczania stałej, regularnej opłaty, czyli abonamentu

e‑commerce
e‑commerce

handel elektroniczny

e‑learning
e‑learning

nauczanie lub szkolenia przy użyciu technologii informatycznej

geoarbitraż
geoarbitraż

forma mobilnego stylu życia polegająca na zarabianiu pieniędzy w kraju o wysokich zarobkach i ich wydawaniu w kraju, który charakteryzuje się niskimi cenami; różnice cen i kursów walut powodują zwiększenie efektywności wykorzystania pieniędzy

poczta
poczta

instytucja zajmująca się obrotem przesyłek oraz usługami telekomunikacyjnymi i pieniężno‑bankowymi

prasa
prasa

dzienniki, czasopisma i „środki masowego przekazywania” o charakterze informacyjnym, które wyróżniają się stałym tytułem i kolejnym numerem

szerokopasmowy dostęp do internetu
szerokopasmowy dostęp do internetu

usługa polegająca na łączeniu z internetem za pomocą szybkiego łącza lub medium o dużej przepustowości; wykorzystuje ona szerokie pasmo częstotliwości wytwarzane przez modem

telekomunikacja
telekomunikacja

dział łączności obejmujący nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną

telepraca (praca zdalna)
telepraca (praca zdalna)

praca poza jednostką organizacyjną pracodawcy przy pomocy środków komunikacji elektronicznej

telekomunikacja komputerowa
telekomunikacja komputerowa

łączność z wykorzystaniem komputera oraz internetu