Przeczytaj
W skład łączności wchodzą: prasa, poczta i firmy kurierskie, a także telekomunikacjatelekomunikacja. Ostatnia z nich rozwija się obecnie najszybciej. Obejmuje ona: nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną. Pierwszą formą telekomunikacji jest telegrafia, która właściwie zanika z powodu rozpowszechnienia SMS‑ów, MMS‑ów i telekomunikacji przez internet. Kolejną z nich jest radiofonia, mająca coraz mniejsze znaczenie od czasów upowszechnienia się telewizji. Wspomniana telewizja to także forma telekomunikacji. W strukturze rynku telewizyjnego dominującą rolę odgrywa Ameryka Północna i Europa, jednak liczba odbiorców sukcesywnie spada. Wzrost liczby telewidzów obserwuje się jedynie w Ameryce Łacińskiej i Azji, co związane jest z bogaceniem się tych społeczeństw, poszukiwaniem rozrywki, taniej i łatwo dostępnej informacji oraz relacjonowaniem informacji na bieżąco. Wbrew wszelkim domysłom mieszkańcy tych kontynentów preferują programy popularno‑naukowe i informacyjne. W ostatnich latach rozwija się ona coraz bardziej, o czym świadczy m.in cyfrowa jakość dźwięku, a także obraz w wysokiej rozdzielczości (HD) oraz 3D. Najnowsze odbiorniki telewizyjne reagują na głos i gesty ich posiadaczy.
Do telekomunikacji należy zaliczyć telefonię, zarówno stacjonarną, komórkową, jak i satelitarną. Pierwsza z nich odgrywała ważną rolę w XIX i XX wieku. Jest ona dobrze rozwinięta w krajach Europy Zachodniej, gdzie gęsta sieć linii telefonicznych została wybudowana jeszcze przed erą telefonii komórkowej. Natomiast na obszarach o niewielkim zaludnieniu i w państwach o niskim poziomie rozwoju gospodarczego jest ona słabo rozwinięta, przede wszystkim z powodu wysokich kosztów budowy nowej infrastruktury.
Spadek dynamiki wzrostu liczby abonentówabonentów telefonii stacjonarnej (na rzecz telefonii komórkowej) został zapoczątkowany w połowie lat 90. XX w., natomiast od 2006 r. widoczne jest powolne zmniejszanie się liczby abonentów na świecie. Powodem tego jest fakt, iż ceny świadczone w zakresie telefonii komórkowej są coraz bardziej przystępne (równe lub niższe niż koszty związane z telefonią stacjonarną).
Natomiast telefonia komórkowa rozwija się dynamicznie od lat 90. XX w. Liczba jej abonentów sukcesywnie rośnie. W krajach wysoko rozwiniętych rynek jest mocno przesycony (ok. 120–160 abonentów na 1000 mieszkańców), natomiast w krajach słabo rozwiniętych istnieją duże dysproporcje (np. w Surinamie – 144 telefony na 1000 mieszkańców, a w Ugandzie – 55). Afryka jest (po Azji) najszybciej rozwijającym się rynkiem telefonii komórkowej, czego przyczyną jest ogromny rynek zbytu, niskie ceny czy prestiż życiowy.
- 1. zestaw danych:
- Miasto: 2007
- Liczba sprzedanych smartfonów: 122,32; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 2. zestaw danych:
- Miasto: 2008
- Liczba sprzedanych smartfonów: 139,29; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 3. zestaw danych:
- Miasto: 2009
- Liczba sprzedanych smartfonów: 172,38; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 4. zestaw danych:
- Miasto: 2010
- Liczba sprzedanych smartfonów: 296,65; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 5. zestaw danych:
- Miasto: 2011
- Liczba sprzedanych smartfonów: 472; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 6. zestaw danych:
- Miasto: 2012
- Liczba sprzedanych smartfonów: 680,11; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 7. zestaw danych:
- Miasto: 2013
- Liczba sprzedanych smartfonów: 969,72; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 8. zestaw danych:
- Miasto: 2014
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1244,74; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 9. zestaw danych:
- Miasto: 2015
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1423,9; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 10. zestaw danych:
- Miasto: 2016
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1495,96; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 11. zestaw danych:
- Miasto: 2017
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1536,54; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 12. zestaw danych:
- Miasto: 2018
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1556,27; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 13. zestaw danych:
- Miasto: 2019
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1524,84; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 14. zestaw danych:
- Miasto: 2020
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1571,22; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
- 15. zestaw danych:
- Miasto: 2021
- Liczba sprzedanych smartfonów: 1589,2; Podpis osi wartości: (w mln sztuk)
Dostępna od kilku lat telefonia satelitarna zapewnia łączność głosową i przesyłanie danych w obu kierunkach z wykorzystaniem sztucznych satelitów telekomunikacyjnych. Bezpośrednią łączność pomiędzy telefonem a satelitą uzyskuje się drogą fal radiowych, dzięki czemu można nawiązywać połączenia również na obszarach znajdujących się poza zasięgiem komercyjnych sieci komórkowych. Poważną barierę w jej rozwoju stanowią jednak wysokie koszty połączeń.
Ostatnim rodzajem jest telekomunikacja komputerowa. Największą i najpopularniejszą siecią komputerową jest internet. Dostęp do niego umożliwia m.in. szybkie wyszukiwanie informacji, korzystanie z poczty elektronicznej, dokonywanie operacji finansowych, rezerwację biletów czy też zakup towarów lub oglądanie filmów. Można się z nim połączyć również za pomocą telefonu komórkowego. Liczba użytkowników internetu stale wzrasta (z ok. 30 mln w połowie lat 80. do ok. 4,17 mld w 2017 r.). Największy odsetek ludności korzystającej z internetu notuje się w krajach skandynawskich, Beneluksu, w Korei Południowej, Japonii, Nowej Zelandii, Islandii i Wielkiej Brytanii; natomiast najniższy odsetek występuje w państwach afrykańskich, Afganistanie, Turkmenistanie, Mongolii oraz Mjanmie.

Telefonia internetowa (VoIP), np. Skype, wydaje się być idealnym rozwiązaniem. Umożliwia ona przesyłanie dźwięku i obrazu za pomocą łączy internetowych. Do jej najważniejszych zalet należą zerowe dodatkowe koszty za połączenie (wystarczy mieć dostęp do internetu). Natomiast wadami tej formy są: zawodność usług oraz konieczność posiadania dodatkowego sprzętu, oprogramowania i łącza internetowego.
- 1. zestaw danych:
- Miasto: 1995
- Użytkownicy internetu: 0,7; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 2. zestaw danych:
- Miasto: 1996
- Użytkownicy internetu: 1,3; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 3. zestaw danych:
- Miasto: 1997
- Użytkownicy internetu: 2,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 4. zestaw danych:
- Miasto: 1998
- Użytkownicy internetu: 3,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 5. zestaw danych:
- Miasto: 1999
- Użytkownicy internetu: 4,6; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 6. zestaw danych:
- Miasto: 2000
- Użytkownicy internetu: 6,5; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 7. zestaw danych:
- Miasto: 2001
- Użytkownicy internetu: 8,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 8. zestaw danych:
- Miasto: 2002
- Użytkownicy internetu: 10,7; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 9. zestaw danych:
- Miasto: 2003
- Użytkownicy internetu: 12,3; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 10. zestaw danych:
- Miasto: 2004
- Użytkownicy internetu: 14,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 11. zestaw danych:
- Miasto: 2005
- Użytkownicy internetu: 16,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 12. zestaw danych:
- Miasto: 2006
- Użytkownicy internetu: 18,4; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 13. zestaw danych:
- Miasto: 2007
- Użytkownicy internetu: 20,6; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 14. zestaw danych:
- Miasto: 2008
- Użytkownicy internetu: 23,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 15. zestaw danych:
- Miasto: 2009
- Użytkownicy internetu: 25,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 16. zestaw danych:
- Miasto: 2010
- Użytkownicy internetu: 29,3; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 17. zestaw danych:
- Miasto: 2011
- Użytkownicy internetu: 31,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 18. zestaw danych:
- Miasto: 2012
- Użytkownicy internetu: 34,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 19. zestaw danych:
- Miasto: 2013
- Użytkownicy internetu: 37,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 20. zestaw danych:
- Miasto: 2014
- Użytkownicy internetu: 39,1; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 21. zestaw danych:
- Miasto: 2015
- Użytkownicy internetu: 41,5; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 22. zestaw danych:
- Miasto: 2016
- Użytkownicy internetu: 44,8; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 23. zestaw danych:
- Miasto: 2017
- Użytkownicy internetu: 49,0; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 24. zestaw danych:
- Miasto: 2018
- Użytkownicy internetu: 51,4; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
- 25. zestaw danych:
- Miasto: 2019
- Użytkownicy internetu: 53,6; Podpis osi wartości: (na 100 mieszkańców)
Zalety i wady korzystania z internetu


Słownik
osoba mająca prawo do korzystania z usługi, urządzenia lub otrzymywania czegoś na podstawie uiszczania stałej, regularnej opłaty, czyli abonamentu
handel elektroniczny
nauczanie lub szkolenia przy użyciu technologii informatycznej
forma mobilnego stylu życia polegająca na zarabianiu pieniędzy w kraju o wysokich zarobkach i ich wydawaniu w kraju, który charakteryzuje się niskimi cenami; różnice cen i kursów walut powodują zwiększenie efektywności wykorzystania pieniędzy
instytucja zajmująca się obrotem przesyłek oraz usługami telekomunikacyjnymi i pieniężno‑bankowymi
dzienniki, czasopisma i „środki masowego przekazywania” o charakterze informacyjnym, które wyróżniają się stałym tytułem i kolejnym numerem
usługa polegająca na łączeniu z internetem za pomocą szybkiego łącza lub medium o dużej przepustowości; wykorzystuje ona szerokie pasmo częstotliwości wytwarzane przez modem
dział łączności obejmujący nadawanie, odbiór oraz transmisję informacji za pomocą przewodów, fal radiowych bądź optycznych, a także innych środków wykorzystujących energię elektromagnetyczną
praca poza jednostką organizacyjną pracodawcy przy pomocy środków komunikacji elektronicznej
łączność z wykorzystaniem komputera oraz internetu