Grafika interaktywna
Doświadczenie
Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, w którym z soli uwodnionej otrzymasz sól bezwodną. Na podstawie problemu badawczego, postaw hipotezę. Opisz przewidywane obserwacje, a następnie napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej. Wykonaj odpowiednie obliczenia przedstawiające procentową zawartość wody w soli uwodnionej. Z podanych obserwacji wyciągnij wniosek, a następnie porównaj swoją odpowiedź z podaną w zadaniu.
- probówka;
- łapa drewniana;
- palnik gazowy;
- łyżka do odczynników;
- statyw na probówki;
- szalka Petriego z badaną próbką chlorku kobaltu(II)-woda(1/6).
Problem badawczy:
Czy z soli uwodnionej można otrzymać sól bezwodną?
Obliczenia:
Jaki kolor kojarzy Ci się ze związkami miedzi? Dlaczego te same sole miedzi(II) mają inne barwy? Czy sole bezwodne i ich hydraty różnią się właściwościami? Przeanalizuj grafikę, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.
Dlaczego te same sole miedzi(II) mają inne barwy? Czy sole bezwodne i ich hydraty różnią się właściwościami? Przeanalizuj opis grafiki, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.
Wybierz prawidlowe odpowiedzi. Które nazwy określają CaSO4·2H2O
- siarczan(VI) wapnia-woda(1/2)
- dihydrat siarczanu(VI) wapnia
- dwuwodny siarczan(VI) wapnia
- gips krystaliczny
Czym różni się sól bezwodna od soli uwodnionej?
Połącz nazwy systematyczne soli z odpowiadającymi im wzorami sumarycznymi.
<span aria-label="C o C l indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, razy, sześć H indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, O" role="math"><math> <msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">C</mi> <mi mathvariant="normal">o</mi> <mi mathvariant="normal">C</mi> <mi mathvariant="normal">l</mi> </mrow> <mrow> <mn>2</mn> </mrow> </msub> <mo>⋅</mo> <mn>6</mn> <msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">H</mi> </mrow> <mrow> <mn>2</mn> </mrow> </msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">O</mi> </mrow> </math></span>, <span aria-label="C r C l indeks dolny, trzy, koniec indeksu dolnego" role="math"><math> <msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">C</mi> <mi mathvariant="normal">r</mi> <mi mathvariant="normal">C</mi> <mi mathvariant="normal">l</mi> </mrow> <mrow> <mn>3</mn> </mrow> </msub> </math></span>, <span aria-label="C a S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego" role="math"><math> <msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">C</mi> <mi mathvariant="normal">a</mi> <mi mathvariant="normal">S</mi> <mi mathvariant="normal">O</mi> </mrow> <mrow> <mn>4</mn> </mrow> </msub> </math></span>, <span aria-label="C u S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego, razy, pięć H indeks dolny, dwa, koniec indeksu dolnego, O" role="math"><math> <msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">C</mi> <mi mathvariant="normal">u</mi> <mi mathvariant="normal">S</mi> <mi mathvariant="normal">O</mi> </mrow> <mrow> <mn>4</mn> </mrow> </msub> <mo>⋅</mo> <mn>5</mn> <msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">H</mi> </mrow> <mrow> <mn>2</mn> </mrow> </msub> <mrow> <mi mathvariant="normal">O</mi> </mrow> </math></span>
| Siarczan(VI) miedzi(II)-woda(1/5) | |
| Chlorek kobaltu(II)-woda(1/6) | |
| Siarczan(VI) wapnia | |
| Chlorek chromu(III) |