Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑azure

Doświadczenie

full
Polecenie 1

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, w którym z soli uwodnionej otrzymasz sól bezwodną. Na podstawie problemu badawczego, postaw hipotezę. Opisz przewidywane obserwacje, a następnie napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej. Wykonaj odpowiednie obliczenia przedstawiające procentową zawartość wody w soli uwodnionej. Z podanych obserwacji wyciągnij wniosek, a następnie porównaj swoją odpowiedź z podaną w zadaniu.

RBBZZBBbTii4P
Sprzęt i odczynniki laboratoryjne:szczypce;potas;papier;nożyk; szalka Petriego. Problem badawczy: Czy potas reaguje z wodą?. Hipoteza: (Uzupełnij). Instrukcja wykonania doświadczenia: 1. Do szalki Petriego nalewamy odrobinę wody. 2. Za pomocą szczypcy wyciągamy malutki kawałek metalicznego potasu ze słoika z naftą. 4. Umieszczamy potas na kawałku papieru. 5. Odcinamy mały kawałek potasu. 6. Osuszamy kawałek potasu za pomocą papieru. 7. Wrzucamy kawałek potasu za pomocą szczypcy do szalki Petriego.
R153863ZzST3M
Obserwacje: (Uzupełnij). Równania reakcji chemicznych:. Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu. Wnioski: (Uzupełnij).
R1G6iexpKJ3dZ
(Uzupełnij).
RaT2N5vCp6vxa
(Uzupełnij).
R1FPqdD6Ci9dh
(Uzupełnij).
R1OCrOVuB0bIH
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Jaki kolor kojarzy Ci się ze związkami miedzi? Dlaczego te same sole miedzi(II) mają inne barwy? Czy sole bezwodne i ich hydraty różnią się właściwościami? Przeanalizuj grafikę, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.

Dlaczego te same sole miedzi(II) mają inne barwy? Czy sole bezwodne i ich hydraty różnią się właściwościami? Przeanalizuj opis grafiki, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.

Rl6MPUXqHsmaP
Zdjęcie przedstawiające dłoń trzymającą szkiełko zegarkowe. Na szkiełku znajdują się biały i niebieski proszek. Biały proszek to siarczan(VI) miedzi(II) bezwodny, podczas gdy niebieski proszek to postać uwodniona tego związku. 1. Związek bezwodny Jest związkiem, który nie zawiera wody w swojej strukturze. Po usunięciu wody z hydratu, substancja staje się bezwodna. Cząsteczki wody są usuwane przez odsysanie lub ogrzewanie związku do wysokiej temperatury., 2. Siarczan(VI) miedzi(II), CuSO4 M=159,61 g/mol; kolor: biało-szary; d=3,60 g/cm³; w temp. pokojowej jest silnie higroskopijny; nierozpuszczalny w etanolu; temp. rozkładu 560°C. Stosowany jest m.in. do wykrywania wody w alkoholu (bezwodna forma w kontakcie z wodą tworzy niebieski roztwór)., 3. Hydrat Związek uwodniony to taki, który w swojej strukturze zawiera wodę. Hydraty powstają naturalnie, gdy związki jonowe są wystawione na działanie powietrza i tworzą wiązania z cząsteczkami wody. W szczególności powstaje wiązanie między kationem cząsteczki a cząsteczką wody. Pozostała woda jest znana jako woda hydratacyjna lub krystalizacyjna. Większość hydratów jest stabilna w temperaturze pokojowej., 4. Siarczan(VI) miedzi(II)-woda(1/5) CuSO4·5H2O M=249.685 g/mol; kolor: niebieski; d=2,886 g/cm³; rozpuszcza się w metanolu i słabo w etanolu; temp. rozkładu 110°C. Stosowany jest m.in. do niszczenia korzeni w rurach kanalizacyjnych.
Grafika interaktywna „Sole miedzi”
Źródło: Słownik chemiczny dostępny pod adresem http://www.edupedia.pl/, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1J3XmgBTCb3I
Wybierz prawidlowe odpowiedzi. Które nazwy określają Ce a eS O 4 mnożone przez 2 Ha 2 O. Możliwe odpowiedzi: 1. siarczan sześć wapnia-woda(1/2), 2. dihydrat siarczanu sześć wapnia, 3. dwuwodny siarczan sześć wapnia, 4. gips krystaliczny
Ćwiczenie 2

Czym różni się sól bezwodna od soli uwodnionej?

R1buTtt3zp5Si
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Ćwiczenie 3
R11Y0NvjxvDGO31
Scharakteryzuj i wymień substancje higroskopijne.
Źródło: dostępny w internecie: Źródło: www.pl.wikipedia.org, licencja: domena publiczna; Źródło: www.pl.wikipedia.org, licencja: domena publiczna; Źródło: www.commons.wikimedia.org, Stephanb, licencja CC BY-SA 3.0; Źródło: www.pl.wikipedia.org, licencja: domena publiczna.
Ćwiczenie 3
RMy7uJZSWvNpY
Połącz nazwy systematyczne soli z ich sumarycznymi odpowiednikami. Siarczan(VI) miedzi(II)-woda(1/5) Możliwe odpowiedzi: 1. C r C l 3 , 2. C a S O 4 , 3. C u S O 4 5 H 2 O , 4. C o C l 2 6 H 2 O Chlorek kobaltu(II)-woda(1/6) Możliwe odpowiedzi: 1. C r C l 3 , 2. C a S O 4 , 3. C u S O 4 5 H 2 O , 4. C o C l 2 6 H 2 O Siarczan(VI) wapnia Możliwe odpowiedzi: 1. C r C l 3 , 2. C a S O 4 , 3. C u S O 4 5 H 2 O , 4. C o C l 2 6 H 2 O Chlorek chromu(III) Możliwe odpowiedzi: 1. C r C l 3 , 2. C a S O 4 , 3. C u S O 4 5 H 2 O , 4. C o C l 2 6 H 2 O