Grafika interaktywna
Zapoznaj się z poniższymi informacjami, a następnie oceń wpływ Unii Europejskiej na rozwój transportu w Polsce.
Zapoznaj się z informacjami w opisie grafiki, a następnie oceń wpływ Unii Europejskiej na rozwój transportu w Polsce.
Korzystając z dodatkowych źródeł informacji geograficznej, znajdź dane dotyczące wielkości wsparcia Unii Europejskiej w zakresie inwestycji transportowych w Polsce. Stwórz wykresy lub mapy obrazujące zróżnicowanie tego zjawiska. Przedstaw krótko swoje wnioski.
Korzystając z dodatkowych źródeł informacji geograficznej, znajdź dane dotyczące wielkości wsparcia Unii Europejskiej w zakresie inwestycji transportowych w Polsce.
Korzystając z dodatkowych źródeł informacji geograficznej (np. ze strony: mapadotacji.gov.pl), znajdź dane dotyczące finansowania inwestycji transportowych w twoim regionie lub powiecie.
NAZWA PROJEKTU
Prace na linii kolejowej C‑E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo
BENEFICJENT
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
WARTOŚĆ CAŁKOWITA PROJEKTU
5 187 882 976 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
3 041 315 767 zł
Inwestycja jest realizowana na linii C‑E 65. Linia kolejowa nr 131 należy do sieci bazowej TEN‑T oraz stanowi część VI Europejskiego korytarza transportowego C‑E 65, łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Prace projektowe zaplanowane są do połowy 2023 r. i obejmują wymianę nawierzchni torowej i wzmocnienie podtorza oraz modernizację i budowę obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowane zostaną istniejące przejazdy w poziomie szyn. Założono także zabudowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (budowa 4 LCS). Zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości, dzięki czemu pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a pociągi pasażerskie - do 140 km/h. Poprawiona zostanie przepustowość linii kolejowej, stworzony zostanie funkcjonalny korytarz towarowy – trzon przewozów towarowych w kraju. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego, podróżnych, przewożonych towarów oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowych. Stacje i przystanki osobowe zostaną przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Budowa autostrady A1, odcinek Pyrzowice – Maciejów – Sośnica
BENEFICJENT
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
WARTOŚĆ PROJEKTU
5 859 779 905 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
4 652 614 238 zł
Dzięki budowie odcinka autostrady A1 Pyrzowice – Maciejów – Sośnica mieszkańcy zachodnich i północnych części Górnego Śląska mogą szybko i wygodnie podróżować w kierunku centralnej Polski. Inwestycja ma też ponadregionalne znaczenie gospodarcze, autostrada wykorzystywana jest bowiem w ruchu międzynarodowym w czterech kierunkach. Wybudowany odcinek autostrady A1 o łącznej długości 44,38 km ma mineralno‑asfaltową nawierzchnię i trzy pasy ruchu. W ramach inwestycji powstały węzły drogowe, w tym największy węzeł autostradowy w Polsce i jeden z największych w Europie – w Gliwicach Sośnicy. Węzeł ma trzy poziomy i sześć wlotów. Łączy autostradę A1 z autostradą A4, drogą krajową nr 44 i Drogową Trasą Średnicową.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin, odc. węzeł Lubelska – Garwolin
BENEFICJENT
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
WARTOŚĆ PROJEKTU
1 245 288 089 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
618 460 584 zł
Droga ekspresowa S17 na odcinku węzeł Lubelska – Garwolin stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w sieci bazowej TEN‑T. Odcinek jest fragmentem międzynarodowej drogi E72 o przebiegu Warszawa – Lublin – Hrebenne – Lwów. Dzięki inwestycji powstaną: odcinek drogi o długości blisko 37 km, 6 węzłów drogowych, mosty, wiadukty, kładki dla pieszych, przepusty. Wybudowane lub przebudowane zostaną m.in. odcinki dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych). Trasa pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód oraz trasa od końca obwodnicy Garwolina do Ryk to pierwsze odcinki S17 oddane do użytku kierowcom. Dzięki temu kierowcy będą mieli do dyspozycji 140 km drogi ekspresowej od Garwolina do Piasków koło Lublina. Inwestycja ma zapewnić wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach, poprawić dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN‑T. Dzięki skomunikowaniu planowanej trasy z istniejącą siecią drogową poprawi się jakość powiązań komunikacyjnych, usprawniony zostanie przepływ osób, towarów, kapitału i usług. Ma to wpływ na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
II linia metra w Warszawie – prace przygotowawcze, projekt i budowa odcinka centralnego wraz z zakupem taboru
BENEFICJENT
Miasto Stołeczne Warszawa
WARTOŚĆ PROJEKTU
5 976 094 461 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
3 601 284 336 zł
Zmiany przestrzenne i demograficzne wymuszają rozwój transportu w Warszawie. Mieszkańcy chcą szybko i bez utrudnień podróżować do odległych dzielnic. Ci w starszym wieku, a także niepełnosprawni czy rodziny z małymi dziećmi liczą, że transport będzie dostosowany do ich potrzeb. Te oczekiwania spełnia budowa II linii metra. W ramach inwestycji zaprojektowano i wybudowano odcinek centralny II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński. Oprócz torów o długości blisko 6,7 km powstało siedem stacji i łącznik tunelowy. Przebudowano Stację Techniczno‑Postojową Kabaty. Dodatkowo zakupiono 35 nowych, sześciowagonowych pociągów Inspiro, które obsługują nie tylko II, ale też I linię metra. Projekt objął także prace przygotowawcze dla całej II linii, tj. projekty i analizy, dokumentację fotograficzną, hydrologiczną i geologiczno‑inżynierską, ustalenie stref wpływu budowy metra na pobliskie budynki, prognozę oddziaływań inwestycji na budynki i ludzi, inwentaryzację zieleni oraz uregulowanie stanu prawnego nieruchomości.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru
BENEFICJENT
Gmina Miasta Gdyni
WARTOŚĆ PROJEKTU
169 198 800 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
103 170 000 zł
Dla zapewnienia wysokich, europejskich standardów taboru autobusowego i trolejbusowego w Gdyni zakupiono w 2019 r. 85 sztuk pojazdów komunikacji miejskiej, w tym: 30 trolejbusów (16 przegubowych i 14 standardowych), 55 autobusów (32 przegubowych i 23 standardowych) oraz 21 baterii akumulatorowych dla doposażenia trolejbusów. Nowoczesny tabor istotnie wpływa na sprawniejsze poruszanie się pojazdów oraz zmniejszenie częstotliwości awarii. W efekcie zdecydowanie zwiększył się poziom bezpieczeństwa transportu i punktualność komunikacji miejskiej. Znaczący wzrost komfortu podróży jest dodatkową zachętą dla mieszkańców Gdyni i gmin ościennych do wykorzystania transportu publicznego w codziennych podróżach.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Modernizacja floty taboru tramwajowego we Wrocławiu pod względem polepszenia efektywności energetycznej oraz zapewnienia dostępności dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się – Etap IA
BENEFICJENT
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu
WARTOŚĆ PROJEKTU
250 578 675 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
159 000 000 zł
Realizowany projekt zakładał, że do końca 2019 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu kupi 56 nowoczesnych wieloczłonowych tramwajów oraz m.in. specjalistyczny sprzęt do diagnostyki i napraw. 4 tramwaje miały być przystosowane do szkolenia kandydatów na motorniczych. 31 października do MPK trafiły ostatnie zamówione tramwaje. Dzięki inwestycji zwiększył się komfort podróżowania komunikacją tramwajową we Wrocławiu. Przestarzały tabor zastąpiły pojazdy z klimatyzowanym przedziałem pasażerskim, wyposażone w nowoczesny dynamiczny system informacji pasażerskiej. Nowy tabor jest też bardziej dostępy dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się. Tramwaje są mniej energochłonne, a tym samym - bardziej ekologiczne.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym – Etap II
BENEFICJENT
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
WARTOŚĆ PROJEKTU
231 562 135 zł
Projekt jest elementem przedsięwzięć inwestycyjnych dotyczących polskiej przestrzeni powietrznej. Założono w nim m.in. budowę wieży kontroli lotów w Porcie Lotniczym Katowice – Pyrzowice oraz 22 ośrodki radiokomunikacyjne. Wieże kontroli lotów na lotniskach TEN‑T zostaną wyposażone w 10 nowych zestawów nadawczo‑odbiorczych działających poniżej FL195 (8,33 kHz). Do końca 2022 r. dostarczone i uruchomione zostaną także 2 precyzyjne systemy lądowania, system radiolokacyjny oraz 5 nowych radarów. Zaplanowano ponadto: budowę 4 wież radarowych, zestawu pasywnych naziemnych stacji odbiornikowych sygnałów nadzoru ze statku powietrznego na zapytania SSR i SSR Mode S oraz komunikatów z transpondera Mode‑S. Zainstalowane zostaną również 3 zestawy urządzeń radiolatarni ogólnokierunkowej kolokowanej z radioodległościomierzem. Urządzenia te zapewniają bezpieczeństwo ruchu lotniczego, usprawniają lot i nawigację w portach lotniczych.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni
BENEFICJENT
Urząd Morski w Gdyni
WARTOŚĆ PROJEKTU
80 978 066 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
68 793 875 zł
Modernizacja taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni obejmuje zakup: specjalistycznej jednostki hydrograficznej wraz z wyposażeniem (nowym systemem gromadzenia i obróbki danych hydrograficznych); jednostki dla obsługi Kapitanatu Portu Gdynia; jednostki do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego oraz dwóch szybkich jednostek kontrolno‑inspekcyjnych. Nowe statki zastąpią jednostki wyeksploatowane i przestarzałe. Celem projektu jest zwiększenie efektywności realizacji zadań Urzędu Morskiego w Gdyni, związanych z utrzymaniem infrastruktury dostępu do portów od strony morza (w tym należących do sieci TEN‑T), utrzymania porządku prawnego i ochrony środowiska. Poprawi się jakość wyposażenia portów morskich wschodniego wybrzeża Polski. Tym samym wzrośnie ich konkurencyjność.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
NAZWA PROJEKTU
Budowa intermodalnego terminalu kontenerowego wraz z obiektami towarzyszącymi w mieście Kutno
BENEFICJENT
PCC Intermodal S.A.
WARTOŚĆ PROJEKTU
120 267 693 zł
KWOTA DOFINANSOWANIA Z UE
36 697 499 zł
Budowa nowoczesnego terminala kontenerowego w Kutnie zwiększyła wykorzystanie – alternatywnego do transportu drogowego – sposobu przewozu towarów. Transport koleją ma mniej negatywne oddziaływanie na środowisko. Dzięki powstaniu terminala i towarzyszących mu obiektów zapewniono kompleksową obsługę ładunków przewożonych w kontenerach na dużych odległościach. W ramach inwestycji powstały m.in.: terminal przeładunkowy wraz z bocznicą kolejową oraz obiekty związane z jego obsługą. Przebudowano instalacje wraz z niezbędną infrastrukturą. Zakupiono system radiołączności usprawniający prace w obiekcie oraz system IT do zarządzania operacjami terminalowymi, a także urządzenia do przeładunku kontenerów, w tym dwie nowoczesne suwnice kolejowe typu RMG.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Indeks górny Źródła:Źródła:
Indeks górny Fundusze Europejskie dla nowoczesnego transportu, [dostęp online:] www.cupt.gov.pl/images/publikacje/CUPT_publikacja_zaakcpetowana.pdf. Indeks górny koniecFundusze Europejskie dla nowoczesnego transportu, [dostęp online:] www.cupt.gov.pl/images/publikacje/CUPT_publikacja_zaakcpetowana.pdf.
Indeks górny Wprowadzenie do eksploatacji trolejbusów przegubowych, [dostęp online:] zkmgdynia.pl/wiadomosc/wprowadzenie‑do‑eksploatacji‑trolejbusow‑przegubowych. Indeks górny koniecWprowadzenie do eksploatacji trolejbusów przegubowych, [dostęp online:] zkmgdynia.pl/wiadomosc/wprowadzenie‑do‑eksploatacji‑trolejbusow‑przegubowych.
Indeks górny Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni, [dostęp online:] umgdy.gov.pl/?p=12568. Indeks górny koniecWymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni, [dostęp online:] umgdy.gov.pl/?p=12568.