Grafika interaktywna
Przeanalizuj podany niżej schemat przemian ołowiu i jego związków nieorganicznych, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.
Przeanalizuj opis schematu przemian ołowiu i jego związków nieorganicznych, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.
Ołów + fluor → fluorek ołowiu(II), 2. . W narysowanej probówce jest żółta zawartość.
Ołów + jod → jodek ołowiu(II), 3. . W narysowanej probówce jest jasna zawartość. 1.
Ołów + chlor → chlorek ołowiu(II)
2.
Ołów + kwas chlorowodorowy → chlorek ołowiu(II) + wodór, 4. . W narysowanej probówce jest jasna zawartość.
Ołów + kwas siarkowy(VI) → wodorosiarczan(VI) ołowiu(II) + tlenek siarki(IV) + woda, 5. . W narysowanej probówce jest jasna zawartość.
Ołów + woda + tlen → wodorotlenek ołowiu(II), 6. . W narysowanej probówce jest jasnobrązowa zawartość.
Ołów + tlen → tlenek ołowiu(IV), 7. . W narysowanej probówce jest jasna zawartość.
Ołów + kwas azotowy(V) → azotan(V) ołowiu(II) + wodór, 8. PbS. W narysowanej probówce jest ciemnobrązowa zawartość.
Ołów + siarka → siarczek ołowiu(II).
Czy wiesz, jakiego związku używano dawniej jako białego pigmentu? Co to jest biel wenecka i dlaczego po latach białe fragmenty obrazów zaczynały czernieć? W jaki sposób odzyskiwano dawną barwę? Zastanów się nad zachodzącymi tam reakcjami. Przeanalizuj grafikę interaktywną, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Czy wiesz, jakiego związku używano dawniej jako białego pigmentu? Co to jest biel wenecka i dlaczego po latach białe fragmenty obrazów zaczynały czernieć? W jaki sposób odzyskiwano dawną barwę? Zastanów się nad zachodzącymi tam reakcjami. Przeanalizuj opis grafiki interaktywnej, a następnie wykonaj ćwiczenia.
2 PbCO3·Pb(OH)2, 2. Po latach obserwowano czernienie owych białych fragmentów na obrazach z powodu niewielkiej ilości siarkowodoru obecnego w powietrzu. Przemiana białej soli ołowiu(II) w czarny siarczek ołowiu(II) następowała w reakcji z siarkowodorem:
, 3. W celu konserwacji obrazów, przemywano poczerniałe miejsca roztworem nadtlenku wodoru:
, 4. Biel wenecka była również stosowana w kosmetyce oraz jako substancja lecznicza. W antycznych czasach jasna skóra była przejawem statusu społecznego, w związku z tym białego pigmentu ołowiu stosowano do rozjaśniania skóry. Co więcej, używano go także w celu pielęgnacji skóry do usuwania zmian i wysypek ropnych oraz przywrócenia koloru bliznom.
Tetratlenek triołowiu należy do grupy tlenków mieszanych. Zapisz wzór tego związku w postaci tlenkowej i podaj jego nazwę.
W podwyższonej temperaturze przeprowadzono reakcję stężonego kwasu siarkowego(VI) z ołowiem. Na podstawie równania reakcji, oblicz stechiometryczną liczbę cząsteczek kwasu, które reagują z ołowiem.