Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wszystkie fluorowce reagują z wodorem cząsteczkowym, jednak czasami wymagane są odpowiednie warunki. Przeanalizuj symulację, która przedstawia zachowanie fluorowców w reakcji z wodorem, wybierając odpowiedni fluorowiec. W momencie, gdy reakcja nie zajdzie samoistnie, spróbuj ją zainicjować poprzez naświetlanie lub podwyższenie temperatury.

Wszystkie fluorowce reagują z wodorem cząsteczkowym, jednak czasami wymagane są odpowiednie warunki. Przeanalizuj opis symulacji, która przedstawia zachowanie fluorowców w reakcji z wodorem, wybierając odpowiedni fluorowiec.

bg‑azure

Doświadczenie

R1LQi4z0E9fKN1
Polecenie 2

Aktywność chemiczna fluorowców maleje wraz ze wzrostem liczby atomowej fluorowca. Im mniejszy jest promień atomowy (i większa elektroujemność) fluorowca, tym silniej elektrony są przyciągane przez jądro i tym łatwiej tworzy się anion XIndeks górny -. W reakcjach chemicznych fluorowiec bardziej aktywny wypiera z roztworu soli fluorowiec mniej aktywny.

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne pozwalające na zbadanie względnej aktywności chemicznej fluorowców. Na podstawie problemu badawczego postaw hipotezę. Opisz przewidywane obserwacje, a następnie napisz równania reakcji zachodzących w probówkach, kolejno porównaj je z tymi znajdującymi się w odpowiedziach. Na podstawie wyników doświadczeń uporządkuj badane fluorowce wg wzrastającej aktywności.

RNEKC17TpdiKr
Problem badawczy.
Jak prezentuje się szereg wzrastającej aktywności fluorowców?

Hipoteza: {duzepole-Treść wewnątrz} Sprzęt i odczynniki laboratoryjne: chlor Ce el 2, roztwór bromku potasu Ka Be er; roztwór jodku potasu Ka i, chloroform, probówki. Instrukcja wykonania doświadczenia: uzupełnij Obserwacje: uzupełnij Wnioski: uzupełnij
R1ed1JyPtt7O6
Elementy do uszeregowania: 1. Po rozdzieleniu warstwy chloroformowej, określamy jej zabarwienie., 2. W probówce nr 1 umieszczamy bromek potasu, a w probówce nr 2 i 3 jodek potasu., 3. Do probówki nr 3 dodajemy wody bromowej., 4. Do trzech oznakowanych probówek wlewamy po kilka cm3 10% roztworów., 5. Do wszystkich probówek dodajemy po 2 cm3 chloroformu., 6. Wstrząsamy zawartość wszystkich probówek przez minutę, a następnie umieszczamy je w statywie., 7. Do probówek nr 1 i 2 dodajemy wody chlorowej.
R1ioyjcZpxzOi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvFAiqqaAuDFA
Obserwacje (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
RuF0I3QvOJX6X
(Uzupełnij).
R1W3K34Goh98O
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RPGmePVL3uHpg
Obserwacje w probówce nr 2 (Uzupełnij). Równanie reakcji chemicznej do probówki nr 2 (Uzupełnij).
RHkkiINvGS00H
(Uzupełnij).
RcP4TGJCnM1i5
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwsEBF7cTVFFy
Obserwacje w probówce nr 3 (Uzupełnij). Równanie reakcji chemicznej do probówki nr 3 (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
RhmMGou8sVY61
(Uzupełnij).

Uwaga!

Fluor jest najbardziej reaktywnym (reaguje z wodą) z fluorowców, jednakże ze względu na wysoką toksyczność fluoru i jego związków, doświadczenie z jego użyciem zostało pominięte.

Pamiętaj!

RRjkILm5M7n4u
Ćwiczenie 1
Który z fluorowców reaguje samoistnie z cząsteczką wodoru? Możliwe odpowiedzi: 1. Fluor, 2. Chlor, 3. Brom, 4. Jod
Ćwiczenie 2

Jakie produkty powstają w reakcji bromu i chloru z jodkiem potasu i o czym to świadczy? Odpowiedź uzasadnij, zapisując odpowiednia równania reakcji chemicznych.

R12301sj0oLPi
(Uzupełnij).
R1edEMV1JERCR
(Uzupełnij).