Schemat przedstawia wpływ głównych religii na gospodarkę i społeczeństwo. Wyróżniono chrześcijaństwo, islam, judaizm, hinduizm, buddyzm. W każdym z nich jest podział na gospodarkę i społeczeństwo. Opisano: Chrześcijaństwo gospodarka 1.
- Kult pracy, gospodarny tryb życia, poszanowanie własności prywatnej oraz dbałość o dobra doczesne (a mniejsze znaczenie modlitwy) jako podstawa rozwoju gospodarczego (protestantyzm) – człowiek najlepiej służy Bogu, wykonując dobrze swe obowiązki codzienne,
- dopuszczona jest lichwa (udzielanie pożyczek na procent), a kredyt w bankowości i handlu sprzyja rozwojowi gospodarki w protestantyzmie (w pozostałych wyznaniach był zabroniony).
, Chrześcijaństwo społeczeństwo: 2.
- Obowiązek celibatu dla duchownych katolickich,
- różnice religijne, np. między katolikami i protestantami w Irlandii Północnej, jako dodatkowy czynnik wzmagający konflikty.
, Islam gospodarka: 3.
- Zakaz spożywania wieprzowiny barierą chowu trzody chlewnej,
- niewielkie znaczenie branży alkoholowej – zakaz spożywania alkoholu,
- zakaz oferowania usług związanych z hazardem,
- zakaz pożyczania na procent,
- osłabienie gospodarki na tle konfliktów religijnych.
, Islam społeczeństwo: 4.
- Obowiązek odbycia pielgrzymki do Mekki co najmniej raz w życiu,
- obowiązek przestrzegania postu – ramadanu w dziewiątym miesiącu roku (od świtu do nocy zakaz picia, jedzenia i palenia),
- obowiązek jałmużny,
- obowiązek poszukiwania przez całe życie – dążenie do zdobywania wiedzy,
- obowiązywanie w niektórych krajach (np. Iranie, Arabii Saudyjskiej, Libii czy Sudanie) prawa opartego na Koranie (szariatu), zezwalającego np. na kary cielesne,
- funkcjonowanie poligamii,
- rola płci jest zdeterminowana przez wiarę,
- nakaz zakrywania tułowia i ud,
- osoby starsze cieszą się dużym szacunkiem.
, Hinduizm gospodarka: 5.
- Zakaz zabijania krów i spożywania wołowiny przyczyną dużego pogłowia bydła, którego znaczenie gospodarcze jest niewielkie
- wiara w reinkarnację, czego efektem jest zakaz zabijania istot żywych, nawet szkodników,
- system kastowy hamuje migrację ze wsi do miast,
- brak możliwości przejścia z jednej kasty do drugiej sprzyja rolniczemu charakterowi państwa.
, Hinduizm społeczeństwo: 6.
- Nieformalny system kastowy jako przyczyna dyskryminacji społecznych,
- wykształcenie znaczy niewiele – liczy się pochodzenie,
- główny cel małżeństwa to posiadanie potomstwa,
- obowiązek licznych pielgrzymek, rytuałów i postów,
- wegetarianizm (spożywanie mięsa to grzech),
- aktywność społeczna, poczucie obowiązku i rezygnacja z uprawnień,
- konkurencja zastąpiona kultem pracy (czas pojęciem płynnym, jakość relacji międzyludzkich, decyzje podejmowane na najwyższym szczeblu, podwładni czekają na decyzję góry, a nie wykazują własnej inicjatywy) i odpowiedzialnością wobec społeczeństwa.
, Judaizm gospodarka: 7.
- Zakaz spożywania wieprzowiny barierą chowu trzody chlewnej,
- duże znaczenie produkcji roślinnej (ze względu na zakaz spożywania różnych mięs),
- sumienność i pracowitość, sprzyjające rozwojowi gospodarki.
, Judaizm społeczeństwo: 8.
- Obowiązek zawarcia małżeństwa i posiadania dzieci,
- obowiązek przestrzegania szabatu, podczas którego nie wolno np. wykonywać codziennych prac, podróżować, a nawet palić światła,
- tradycja obrzezania chłopców w ósmym dniu życia,
- zakaz spożywania żywności niekoszernej, np. mięsa wielbłądów, wieprzowiny, ptaków, owoców z drzew młodszych niż trzyletnie), nie wolno też łączyć pokarmów mięsnych z mlecznymi, nakaz spożywania potraw mącznych i owoców,
- zasady religii określają relacje międzyludzkie, np. osoby odmiennej płci nie mogą przebywać w jednym pomieszczeniu, jeśli nie są małżeństwem; mężczyznom nie wolno interesować się kobietami, zwracać na nie uwagi.
, Buddyzm gospodarka: 9.
- Zachęta do niewielkiej konsumpcji dóbr, co nie sprzyja rozwojowi gospodarczemu,
- ograniczenie zużycia zasobów naturalnych,
- powstrzymanie się od zarobkowania, które szkodzi innym istotom (np. handel bronią, zwierzętami).
, Buddyzm społeczeństwo: 10.
- Zachęcanie do zakładania wieloletnich rodzin,
- wymóg łagodnych obyczajów i poszanowania prawa,
- dążenie do samodoskonalenia m.in. poprzez naukę i pracę.