Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Jak można zabezpieczyć metal przed korozją? Czym charakteryzuje się ochrona katodowa, a czym anodowa? Jakie są rodzaje powłok ochronnych? Zapoznaj się z grafiką interaktywną, w której przedstawiono główne metody ochrony metali przed korozją elektrochemiczną. Zastanów się, jaki wpływ na zastosowanie metalu w ochronie przed korozją ma jego aktywność chemiczna. Następnie rozwiąż ćwiczenia zamieszczone pod grafiką.

Jak można zabezpieczyć metal przed korozją? Czym charakteryzuje się ochrona katodowa, a czym anodowa? Jakie są rodzaje powłok ochronnych? Zapoznaj się z opisem grafiki interaktywnej, w której przedstawiono główne metody ochrony metali przed korozją elektrochemiczną. Zastanów się, jaki wpływ na zastosowanie metalu w ochronie przed korozją ma jego aktywność chemiczna. Następnie rozwiąż ćwiczenia zamieszczone pod grafiką.

R152rQtvsQjQo
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ochrona metali przed korozją
Źródło: Surowska B., Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin 2002; K. Moskwa, B. Mazurkiewicz, U. Lelek-Borkowska, M. Bisztyga, Z. Szklarz, Korozja, Wyd. AGH, Kraków 2005; Z. Szklarska- Śmiałowska : Inhibitory korozji metali, WNT Warszawa 1971;, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

1

Skąd wzięła się ochrona katodowa? Jaka jest historia jej odkrycia? Zapoznaj się z osią czasu przedstawiającą dzieje ochrony katodowej, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.

Skąd wzięła się ochrona katodowa? Jaka jest historia jej odkrycia? Zapoznaj się z opisem osi czasu przedstawiającą dzieje ochrony katodowej, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.

R1HPXVHtCbHWa1
1824 I zastosowanie ochrony katodowej Pierwsze zastosowanie ochrony katodowej można datować na 1824 r., kiedy to Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną, odniósł sukces w ochronie miedzianych powłok przed korozją spowodowaną wodą morską za pomocą żelaznych anod., 1825 Badania na pokładzie okrętu W 1825 roku Davyowi udało się odejść od testów laboratoryjnych i kontynuować swoje badania na pokładzie okrętu wojennego. Davy odkrył, że małe „ochraniacze” z żeliwa ciągliwego zachowały miedź przez żelazo, stopniowo rozpuszczając się w procesie galwanicznym.
Historia ochrony katodowej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Hanasz, M., Trochę historii ochrony katodowej, XII Krajowa Konferencja Pomiary Korozyjne w Ochronie Elektrochemicznej, Jurata, Polska 2012., licencja: CC BY-SA 3.0.
RmyRsrWNLKLUC1
Ćwiczenie 1
W ochronie katodowej protektorem nazywamy: Możliwe odpowiedzi: 1. Metal o niższym potencjale elektrochemicznym niż materiał chroniony, który rozpuszczając się chroni przedmiot (materiał) przed korozją., 2. Metal szlachetny., 3. Metal o wyższym potencjale elektrochemicznym niż materiał chroniony., 4. Materiał, który się nie roztwarza., 5. Metal, który nie ulega korozji.
R1avLLK4SJjd42
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W ochronie anodowej chroniony obiekt stanowi anodę., 2. Metal można ochronić poprzez dodatek metalu szlachetnego do stopu., 3. Elektrolityczna ochrona anodowa polega na stałym dopływie prądu stałego przez metal stanowiący katodę pomocniczą., 4. Metal zanurzony w wodzie tworzy ogniwo.
R1M6ye8HGBHfM
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj daty do odpowiadających im wydarzeniom. 1824 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1825 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1834 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1898 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1907 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1928 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1953 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu. 1977 Możliwe odpowiedzi: 1. Von Kuhn wysuwa wnioski, że nie tylko prądy błądzące pochodzenia tramwajowego są przyczyną korozji, ale także uczestniczą w tym prądy pochodzenia galwanicznego., 2. I zastosowanie elektrody Zn/ZnSO4., 3. Odkrycie zależności między utratą masy przez korozję a prądem elektrycznym przez Michael`a Faraday`a., 4. I Polska Instrukcja o ochronie katodowej., 5. Norma PN-77/E5030 pt.: „Ochrona przed korozją. Ochrona katodowa”, 6. Obserwacja elektrolitycznego charakteru korozji rurociągów., 7. I zastosowanie ochrony katodowej przez Sir Humphry Davy, w ramach projektu finansowanego przez brytyjską marynarkę wojenną., 8. Odejście od testów laboratoryjnych po przez rozpoczęcie przz Davy`ego badań na pokładzie okrętu.