Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Doktryna

R1UBhtk1TEjOL1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie pomnika Marcina Lutra stojącego przed luterańską katedrą w Dreźnie. Marcin Luter ukazany jest jako dojrzały mężczyzna ubrany w obszerny płaszcz. W dłoniach trzyma zamkniętą książkę. Opis: 1. Protestantyzm w ciągu historii swojego rozwoju uległ rozdrobnieniu i zróżnicowaniu zarówno pod względem doktryny, jak i instytucji. Próba porozumienia w Marburgu (1529) nie powiodła się: Zwingli nie zgodził się na luterańską interpretację eucharystii, zawartą w punkcie 15 artykułów marburskich; podpisano 14, ale nawet późniejsze kompromisowe rozwiązanie Kalwina nie zadowoliło nikogo. Kościoły luterańskie i reformowane zostały podzielone. Nie ma i nie było jednego ośrodka decyzyjnego, który arbitralnie rozstrzygałby spory w kwestiach wiary. Protestantyzm przejął przekonanie M. Lutra, że nie wiadomo, jakie są prawdziwe granice Kościoła, gdyż nie może być on identyfikowany z żadnym kościołem instytucjonalnym. Proces kształtowania wyznania wiary „luterańskiej” zakończył się w roku 1580 wydaniem Księgi zgody (Liber Concordiane), stanowiącej oficjalny wykaz doktryny. 2. Jej skład stanowią pisma: trzy symbole wiary – apostolskie, nicejsko‑konstantynopolitańskie, atanazjańskie; Katechizm mały i duży M. Lutra (1529), Konfesja augsburska i jej Apologia Filipa Melanchtona (1530), Artykuły szmalkaldzkie M. Lutra (1537), Traktat o władzy i prymacie papieża F. Melanchtona (1537), Formuła zgody (1577). Prócz Lutra ważnymi postaciami protestantyzmu są: F. Melanchton, J. Bugenhangen. Kościół ewangelicko-reformowany kształtował swoją tożsamość religijną znacznie dłużej, integrowały go konfesje różnych krajów (ok. 60), z których najważniejsze to: Katechizm genewski Jana Kalwina (1542), Konfesja szkocka, Johna Koxa (1560), Konfesja gallikańska (1559), prezbiteriańska Konfesja westministerska (1646). Twórcami innych ważnych konfesji byli: Henryk Bullinger, Guy de Bres, Zachariasz Ursyn i Kacper Olewian. 3. Obraz przedstawia szesnastowieczną scenę rodzajową. Na pagórku, między drzewami na mównicy stoi mężczyzna w stroju duchownego. Wokół niego zgromadzeni są ludzie w strojach typowych dla chłopstwa. Słuchają duchownego z uwagą. Jeanne Lombard, Kazanie na pustyni, 1934. Jako doktryna religijna, protestantyzm głosi następujące prawdy wiary: sola fides — usprawiedliwienie człowieka dzięki jego wierze, która nie ma charakteru wyłącznie formalnego, lecz jest aktem głębokiego zawierzenia i zaufania, sola gratia — usprawiedliwienie człowieka przed Bogiem to dar łaski bożej, sola scriptura — aby otrzymać sola fides (dar wiary) i sola gratia (dar łaski), oprzeć się trzeba nie na autorytecie i tradycji Kościoła katolickiego, ale na Piśmie Świętym, jako podstawie prawd wiary. Protestantyzm głosi wyłączność Chrystusa w dziele odkupienia człowieka i w akcie pośrednictwa między nim a Bogiem. Jest doktryną chrystocentryczną. 4. Obraz przedstawia chłopską izbę. Jest w niej zgromadzona ósemka ludzi: ksiądz udzielający chrztu niemowlakowi, rodzice dziecka, rodzice chrzestni, starsza kobieta i starszy mężczyzna oraz mężczyzna pilnujący drzwi. Ksiądz trzyma dłonie nad niemowlakiem. Lombard, Tajny chrzest, 1925. John M. Todd twierdzi, że "dla Rzymu Kościół oznaczał świat cywilizowany. Wszyscy jego mieszkańcy zostali ochrzczeni i należało przypuszczać, że mają wiarę. To przepuszczenie o wierze było tak zakorzenione, że w praktyce niemal o nim zapomniano". Sakramenty i odpusty stały się niemal magicznymi rytuałami, automatycznie zapewniającymi odkupienie win, stąd nacisk protestantyzmu na osobiste przeżycie i zrozumienie słów Pisma Świętego, nie "dobre uczynki" — posty, pielgrzymki, płatne msze. W tezie 7 Luter przyjął, że nie sakrament pokuty, a wiara usprawiedliwia człowieka. Podkreślano grzeszny charakter natury człowieka (teza św. Augustyna), który powinien skupiać się nie na uniknięciu (wykupieniu się od) kary, ale prawdziwym żalu za grzechy, uświadomieniu sobie swojej nicości, nie uciekając do lęku i cierpienia. 5. Obraz przedstawia ucztujących prze stole apostołów, Marcina Lutra i Jezusa Chrystusa. Mężczyźni siedzą przy okrągłym stole, rozmawiają. Jeden z nich klęczy przed Jezusem. Cranach the Elder, Ostatnia Wieczerza (z Lutrem wśród Apostołów), 1530. Luter podważył autorytet papieża, uważając że jego władza nie pochodzi do Boga, nie może darować kar czyśćcowych, a jedynie kanoniczne. Należy znieść celibat, urząd kapłański wynika z powszechnego sakramentu chrztu, dlatego proboszczowie powinni być wybierani przez zgromadzenie wiernych. Luter nie odrzucał całkowicie teologii dogmatycznej, miał szacunek do sakramentów, co zmienili jego następcy. Kładł nacisk na religijne obowiązki władzy świeckiej, przyznając jej pełną suwerenność, gdyż utrzymanie porządku w państwie jest niezbędne do realizacji ideałów ewangelicznych "niewidzialnego kościoła", który podlegać ma jego kontroli. 6. Obraz przedstawia wnętrze dużego kościoła. W kościele znajdują się ludzie przysłuchujący się kazanki księdza stojącego na ambonie. Emanuel de Witte, Wnętrze Oude Kerk w Delft, od nawy południowej do skrzyżowania, w kierunku północno-wschodnim, podczas głoszenia kazania, 1669. Kalwin wyraźniej łączy politykę z religią. Kościół ma ustrój synodalny, na czele synodu (władza wykonawcza) stoi konsystorz, któremu przewodzi osoba świecka. Ma to obrazować równowagę między władzą duchową a świecką. J. Baszkiewicz utrzymuje, że "pojęcie obywatela zostaje utożsamiane z pojęciem wiernego". Lecz można, a nawet trzeba stawiać opór złej władzy. Ze względu na totalne zdegradowanie natury ludzkiej grzechem pierworodnym i predystynację (wybranie, przeznaczenie z góry przez Boga do zbawienia lub potępienia, bez jakiejkolwiek możliwości naszego wpływu na tę decyzję), przeciwstawia się monarchii — nie ma jednostki absolutnie doskonałej i godnej posiadania takiej władzy (zarówno w kościele — papież, jak i w państwie — król). Państwo, najlepiej republika oligarchiczna, ma utrzymywać ład, lecz Kościół jest bardziej samodzielny niż u Lutra. Nasze życie jest dziełem Boga, stąd obrona własności prywatnej, którą jeśli posiadamy, to tylko dzięki jego miłosierdziu. 7. Obraz przedstawia króla Henryka VIII siedzącego na tronie. Po prawej stronie obrazu, w pobliżu tronu królewskiego znajduje się para: kobieta i mężczyzna, a tuż za nimi żołnierz w zbroi. Po lewej stronie obrazu, w pobliżu tronu klęczy nastoletni chłopiec. Trzyma za lewą rękę króla. W jego pobliżu stoją trzy kobiety: dwie są wykwintnie ubrane, trzecia stoi wpółobnażona, trzymając w rękach bukiet z kwiatów i owoców. Lucas de Heere, Rodzina Henryka VIII: Alegoria sukcesji Tudorów. Kościół anglikański przyjmuje Konfesję anglikańską w 1563 r. Powszechnie uważa się, że stanowi on pomost między katolicyzmem a protestantyzmem, jednak z katolicyzmu pozostało w nim niewiele — organizacja kościelna i obrzędy, doktryna zaś zbliżona jest do kalwinizmu (koncepcja predystynacji). Głowa państwa jest jednocześnie głową Kościoła.
Pomnik Marcina Lutra w Dreźnie
Źródło: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.
Polecenie 1

Zinterpretuj ilustracje pojawiające się w powyższej grafice interaktywnej. Wskaż na ich powiązania z protestantyzmem. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rk6e6QGPAvtoy
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij znaczenie terminów: sola gratia, sola scriptura, sola fides.

RBg4PuLaXra3T
sola gratia (Uzupełnij). sola scriptura (Uzupełnij). sola fides (Uzupełnij).
Polecenie 3

Stwórz mapę myśli najważniejszych informacji dotyczących protestantyzmu.

R1TZ1IwoYW9if
(Uzupełnij).
R1E0V2WYQBUpj1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Protestantyzm
    • Elementy należące do kategorii Protestantyzm
    • Nazwa kategorii: Poglądy
    • Nazwa kategorii: Przykłady z historii
      • Elementy należące do kategorii Przykłady z historii
      • Nazwa kategorii: Postaci
      • Nazwa kategorii: Wydarzenia
      • Koniec elementów należących do kategorii Przykłady z historii
    • Nazwa kategorii: Oponenci
    • Nazwa kategorii: Idee przeciwstawne
    • Koniec elementów należących do kategorii Protestantyzm
Polecenie 4
Zapoznaj się z poniższym fragmentem słów Papieża Franciszka podczas obchodów 500‑lecia reformacji w Szwecji. Co mogło wpłynąć na zmianę poglądów Kościoła katolickiego w stosunku do luteranów? Skorzystaj również z samodzielnie wyszukanych źródeł.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem słów Papieża Franciszka podczas obchodów 500‑lecia reformacji w Szwecji. Co mogło wpłynąć na zmianę poglądów Kościoła katolickiego w stosunku do luteranów? Skorzystaj również z samodzielnie wyszukanych źródeł.
1
Gerard O’Connell Pope Francis to Christian world: We are one (tłum. J. Mikuczewski SJ)

Jedność to podróż, którą musimy podjąć razem. Zawiera ona takie elementy jak „duchowy ekumenizm”, to znaczy wspólna modlitwa, praca, działalność charytatywna, wspólne nauczanie. Jest również „ekumenizm krwi” w momencie, gdy mordowani są chrześcijanie bez względu na denominację, wołając: „Jesteśmy jedno!”. My już znaleźliśmy zjednoczenie w przelanej krwi. To świadectwo bardzo nam pomaga. Musimy zatem odważnie i razem podjąć tę podróż.[...]

Na co czekamy? Na teologów, by wszystko uzgodnili? Jeśli tak, to ten dzień spotkania nigdy nie nadejdzie. Zapewniam was. Jestem sceptykiem. Praca teologów jest ważna. Pamiętać jednak trzeba to, co Athenagoras powiedział do Pawła VI: „Umieśćmy wszystkich teologów na jednej wyspie, by tam dyskutowali swoje sprawy, a my zacznijmy działać”.

cyt Źródło: Gerard O’Connell, Pope Francis to Christian world: We are one (tłum. J. Mikuczewski SJ), „America” 16.02.2016 r., dostępny w internecie: https://www.americamagazine.org/issue/we-are-one?utm_source=deon&utm_medium=link_artykul [dostęp 18.05.2020 r.].
R1NC882PmUoZn
(Uzupełnij).