Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑cyan

Przykłady komensalizmu

R131YObLXIAFQ1
Ilustracja interaktywna składa się z czterech zdjęć. Na pierwszym zdjęciu znajduje się hiena, która zjada padlinę. Obok niej są kości. Hiena ma jasne futro z ciemniejszymi cętkami. Na drugim zdjęciu znajduje się duży, szary rekin tuż przy dnie morza. Przy jego ciele znajdują się o wiele mniejsze i jaśniejsze podnawki. Jedna z nich jest przyczepiona do rekina. Trzecie zdjęcie przedstawia żuka, który toczy kulkę z odchodów. Żuk posiada czarny pancerz. Na czwartym zdjęciu znajduje się drzewo, po którym pnie się bluszcz z zielonymi liśćmi. Opis elementów ilustracji interaktywnej. 1. Krokuta i lew. Krokuty (hieny) to duże drapieżniki polujące na antylopy i zebry, rzadziej na młode słonie i żyrafy. Odżywiają się również pozostałościami po ofiarach upolowanych przez inne drapieżniki. Resztki pokarmu pozostawione m.in. przez lwy są zjadane przez krokuty, które potrafią rozkruszyć najtwardsze elementy szkieletu, takie jak kości i stawy. W tej zależności krokuta jest komensalem – odnosi korzyści w postaci pokarmu, którego zdobycie nie wymagało zużycia energii związanej z aktywnym polowaniem. 2. Podnawka i rekin. Podnawki to nieduże ryby drapieżne polujące na kraby, kałamarnice i drobne ryby w strefie przybrzeżnej wód morskich. Ryby te na grzbietowej stronie ciała mają przyssawkę, za pomocą której przyczepiają się do rekinów, rzadziej delfinów i żółwi. W ten sposób wykorzystują te zwierzęta jako środek transportu, dzięki czemu mogą pokonywać duże odległości. Dodatkowo podnawki odżywiają się resztkami ofiar upolowanych m.in. przez rekiny. W tej zależności podnawka jest komensalem – osiąga zysk w postaci transportu i pokarmu. Obie korzyści nie wymagają nakładów energii związanej z aktywnym poruszaniem się i polowaniem. 3. Żuk gnojowy i ssaki kopytne. Żuki gnojowe to owady odżywiające się odchodami roślinożernych ssaków kopytnych, takich jak jelenie, sarny, łosie, bydło i owce. Chrząszcze te w okresie rozrodczym toczą kulki z odchodów zwierząt, szczątków roślinnych, piasku i gleby, które wykorzystują jako źródło pokarmu dla larw i młodych owadów przebywających w podziemnym gnieździe. Dodatkowo zgromadzona materia organiczna stanowi materiał budulcowy i termoizolacyjny. W tej zależności żuk gnojowy jest komensalem – odnosi korzyści w postaci pokarmu i materiału budulcowego. 4. Bluszcz pospolity i drzewiaste formy roślin. Bluszcz pospolity to autotroficzna roślina porastająca drzewiaste formy roślin, takich jak lipy, dęby, klony, wiązy. Pnącze to wykształca korzenie czepne, które wrastają w zagłębienia kory i umożliwiają przyczepienie się do rośliny drzewiastej. Dzięki temu pędy bluszczu mają dostęp do większej ilości światła, co przyspiesza wzrost rośliny i stymuluje kwitnienie. W tej zależności bluszcz pospolity jest komensalem – odnosi korzyści w postaci podpory i lepszej dostępności światła.
Zazwyczaj komensalizm dotyczy zależności pokarmowych. Rzadziej związany jest z siedliskiem życia, ochroną lub rozmnażaniem.
Źródło: Duncan Wright, Hladac, PanWoyteczek, Margo Tanenbaum, Wikimedia Commons, Pixabay, licencja: CC BY-SA 4.0.
Polecenie 1
RRRQCmHLiEvic
Przeanalizuj grafikę interaktywną, a następnie udowodnij, że w komensalizmie interakcję pomiędzy dwoma organizmami można opisać za pomocą znaków „+” i „0”. (Uzupełnij).
RrZw5FUHhFWAU
Przeanalizuj treść grafiki interaktywnej, a następnie udowodnij, że w komensalizmie interakcję pomiędzy dwoma organizmami można opisać za pomocą znaków plus oraz zero. (Uzupełnij).
Polecenie 2
RIFO2uINFGd8z
Wykaż, że komensalizm nie jest ścisłą zależnością protekcjonistyczną pomiędzy dwoma organizmami. W odpowiedzi odnieś się do informacji przedstawionych na grafice interaktywnej. (Uzupełnij).
R1JCt2gziw7rd
Udowodnij, że komensalizm nie jest ścisłą zależnością protekcjonistyczną pomiędzy dwoma organizmami. W odpowiedzi odnieś się do informacji zawartych w treści grafiki interaktywnej. (Uzupełnij).