Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj podane informacje, a następnie dokonaj klasyfikacji gleb w twoim otoczeniu.

RZd6mloubAnP6
(Uzupełnij).
R52uK9ixBp8MX1
Grafika interaktywna przedstawia schemat podzielony na sześć kafelków opisane jako: klasa pierwsza, druga, trzecia, czwarta, piąta i szósta. 1. Czarnoziemy, brunatne na lessach, niektóre mady i czarne ziemie - duża zasobność w składniki pokarmowe i próchnicę - bardzo dobre warunki wodno-powietrzne - uprawy pszenicy, buraka cukrowego, rzepaku, warzyw, 2. Czarnoziemy, brunatne na lessach, niektóre mady i czarne ziemie, głębokie rędziny - mniejsza zasobność w składniki pokarmowe niż w klasie I - gorsze położenie terenowe, słabsze warunki wodno-powietrzne - uprawy pszenicy, buraka cukrowego, rzepaku, warzyw, drzew owocowych, 3. Brunatne i płowe, zdegradowane czarnoziemy, mady piaszczyste, niektóre rędziny, czarne ziemie, gleby torfowe niewymagające melioracji lub zmeliorowane - właściwości gorsze od klasy II – nadmiernie przesuszone lub uwilgotnione - wymagają nawożenia i niekiedy melioracji - wykazują objawy degradacji - uprawy np. jęczmienia, żyta, owsa, ziemniaków, gorzej udaje się np. pszenica, 4. brunatne, płowe, niektóre bielicowe (na piaskach gliniastych), średnie czarne ziemie i rędziny, zmeliorowane gleby torfowe gleby potencjalnie żyzne ale o gorszym położeniu terenowym (np. na stokach) - mało przewiewne, gorsze właściwości wodno-powietrzne niż w klasie III - bardzo podatne na wahania poziomu wód gruntowych - wymagają melioracji i zabiegów agrotechnicznych - uprawy np. ziemniaków, żyta, owsa, roślin pastewnych, niektórych gatunków drzew owocowych, 5. najsłabsze brunatne, rdzawe, płowe i bielicowe na żwirach, płytkie mady i rędziny - gleby kamieniste lub piaszczyste - niska zawartość próchnicy i składników pokarmowych - zbyt przesuszone lub uwilgotnione, mogą mieć poziom oglejenia - uprawy np. ziemniaków, owsa, koniczyny, lucerny, 6. rdzawe, bielicowe, najpłytsze rędziny inicjalne, podmokłe mady ciężkie - słabo rozwinięty profil glebowy - bardzo mała zawartość próchnicy i składników odżywczych - silnie uwilgotnione lub bardzo przesuszone - zazwyczaj występują pastwiska, uprawy roślin pastewnych, czasem owsa
Klasy bonitacyjne
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
1
Polecenie 2

Przeanalizuj właściwości poniższych rodzajów gleb, następnie dokonaj ich klasyfikacji bonitacyjnej.

RZd6mloubAnP6
(Uzupełnij).
RlCuZ2dMdDk9U1
Grafika interaktywna przedstawia schemat podzielony na dwanaście kafelków opisany jako jeden gleby tundrowe, dwa gleby bielicowe, trzy gleby brunatne i płowe, cztery gleby czarnoziemy, pięć gleby kasztanowe i cynamonowe, sześć gleby półpustyń i pustyń, siedem czerwonoziemy i żółtoziemy, osiem czerwone i żółtoczerwone gleby laterytowe, dziewięć mady i czarne ziemie, dziesięć rędziny, jedenaście gleby bagienne, dwanaście gleby górskie 1. - ze względu na małą żyzność i urodzajność oraz niedogodne do uprawy roślin warunki klimatyczne, są wykorzystywane jako pastwiska dla reniferów, 2. - kwaśne, ubogie w składniki pokarmowe, wymagają intensywnego nawożenia - uprawa ziemniaków, żyta, owsa, 3. - ze względu na wysoką urodzajność są cenione w rolnictwie, szczególnie dla upraw zbóż i roślin okopowych, 4. - ze względu na dużą zasobność w próchnicę, bardzo dobrą strukturę i korzystne warunki termiczne, są najżyźniejszymi i najbardziej urodzajnymi glebami - można na nich uprawiać bardzo wymagające rośliny, np. pszenicę i buraki cukrowe, 5. - są urodzajne, lecz wymagają nawadniania, okresowo przesuszone - można uprawiać np. kukurydzę, pszenicę czy drzewa owocowe, 6. - ograniczona przydatność rolnicza, 7. - trudne do uprawy, w uprawie wymagają intensywnego nawożenia - mogą być wykorzystywane w hodowli zwierząt, uprawy np. cytrusy, kakaowiec, 8. - są mało urodzajne i trudne do uprawy ze względu na zagrożenie erozją - znajdują się na nich plantacje np. bananowca lub cennych gatunków drzew (kauczukowiec), 9. - to bardzo urodzajne gleby nadające się do różnego typu upraw, czasami wymagają melioracji - przy właściwych warunkach wodnych: pszenica, burak cukrowy, rzepak, 10. - są urodzajne, lecz do uprawy nadają się tylko w przypadku odpowiednio dużej miąższości (tzw. rędziny głębokie), 11. - po osuszeniu wykorzystywane są jako naturalne pastwiska, 12. - ze względu na słabo wykształcony profil glebowy niewielka przydatność rolnicza - stanowią przede wszystkim podstawę hodowli np. owiec
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.