Grafika interaktywna
Wybierz dowolny węzeł lub terminal transportowy w Polsce i oceń jego znaczenie w gospodarce kraju. Skorzystaj z map tematycznych w atlasie geograficznym i innych źródeł informacji.

Zmiany sieci transportowej w Polsce i ich przyczyny
Transport kolejowy
znaczna część sieci transportowej powstała jeszcze w okresie zaborów (najbardziej rozbudowana była na terenie zaboru pruskiego, a najsłabiej – na terenie zaboru rosyjskiego)
po I wojnie światowej zaczęto niwelować różnice w zróżnicowaniu sieci transportowej w różnych regionach oraz rozbudowano tę sieć
po II wojnie światowej następowała kontynuacja rozwoju sieci kolejowej (w związku z rozwojem przemysłu)
od lat 80. XX w. długość linii kolejowych systematycznie się zmniejszała, spowodowane było to ich likwidacją
w ostatnich latach odnotowano niewielki wzrost długości linii kolejowych (dzięki przywracaniu dawnych połączeń, modernizacji sieci oraz rozwojowi kolei szybkich prędkości).
- 1. zestaw danych:
- rok: 1950
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 22.5
- 2. zestaw danych:
- rok: 1960
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 23.2
- 3. zestaw danych:
- rok: 1970
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 23.3
- 4. zestaw danych:
- rok: 1980
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 24.4
- 5. zestaw danych:
- rok: 1990
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 24.0
- 6. zestaw danych:
- rok: 2000
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 22.5
- 7. zestaw danych:
- rok: 2010
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 20.2
- 8. zestaw danych:
- rok: 2015
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 19.2
- 9. zestaw danych:
- rok: 2019
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 19.4
- 1. zestaw danych:
- rok: 1950
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 22.5
- 2. zestaw danych:
- rok: 1960
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 23.2
- 3. zestaw danych:
- rok: 1970
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 23.3
- 4. zestaw danych:
- rok: 1980
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 24.4
- 5. zestaw danych:
- rok: 1990
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 24.0
- 6. zestaw danych:
- rok: 2000
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 22.5
- 7. zestaw danych:
- rok: 2010
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 20.2
- 8. zestaw danych:
- rok: 2015
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 19.2
- 9. zestaw danych:
- rok: 2019
- Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 19.4
Transport samochodowy
najważniejsze szlaki drogowe powstały już w średniowieczu, a w kolejnych latach następował jedynie wzrost gęstości tej sieci
rola transportu samochodowego (długość sieci, liczba przewozów) nieustannie wzrasta, co wiąże się z rozwojem społeczno‑gospodarczym oraz wspomnianą wcześniej likwidacją połączeń kolejowych
w ostatnich latach nastąpił znaczny rozwój dróg ekspresowych i autostrad
stan dróg ulega ciągłej poprawie, choć wciąż nie jest zadowalający
rola transportu samochodowego wzrasta w zakresie przewozu towarów, gdyż jest bardziej elastyczny i przy sprawnej organizacji może być konkurencją np. dla transportu kolejowego i wodnego śródlądowego.
- 1. zestaw danych:
- rok: 1950
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 113.0
- 2. zestaw danych:
- rok: 1960
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 124.0
- 3. zestaw danych:
- rok: 1970
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 154.0
- 4. zestaw danych:
- rok: 1980
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 180.0
- 5. zestaw danych:
- rok: 1990
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 218.4
- 6. zestaw danych:
- rok: 2000
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 249.8
- 7. zestaw danych:
- rok: 2010
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 273.8
- 8. zestaw danych:
- rok: 2015
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 290.9
- 9. zestaw danych:
- rok: 2019
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 307.1
- 1. zestaw danych:
- rok: 1950
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 113.0
- 2. zestaw danych:
- rok: 1960
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 124.0
- 3. zestaw danych:
- rok: 1970
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 154.0
- 4. zestaw danych:
- rok: 1980
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 180.0
- 5. zestaw danych:
- rok: 1990
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 218.4
- 6. zestaw danych:
- rok: 2000
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 249.8
- 7. zestaw danych:
- rok: 2010
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 273.8
- 8. zestaw danych:
- rok: 2015
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 290.9
- 9. zestaw danych:
- rok: 2019
- Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 307.1
Transport wodny – śródlądowy
zmniejsza się jego znaczenie z uwagi na duże koszty inwestycji i sezonowość; powoduje to zmniejszenie się długości żeglownych dróg wodnych i masy transportowanych towarów.
- 1. zestaw danych:
- rok: 1980
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 4040
- 2. zestaw danych:
- rok: 1990
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3997
- 3. zestaw danych:
- rok: 2000
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3813
- 4. zestaw danych:
- rok: 2010
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3659
- 5. zestaw danych:
- rok: 2019
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3722
- 1. zestaw danych:
- rok: 1980
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 4040
- 2. zestaw danych:
- rok: 1990
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3997
- 3. zestaw danych:
- rok: 2000
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3813
- 4. zestaw danych:
- rok: 2010
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3659
- 5. zestaw danych:
- rok: 2019
- Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3722
Przyczyny zmian sieci transportowej w Polsce
swobodna możliwość korzystania z transportu samochodowego – np. rozbudowa infrastruktury drogowej
rozwój motoryzacji – wciąż rosnąca dostępność do drogowych środków transportu
zwiększenie się liczby małych i średnich przedsiębiorstw wpływających na rozwój transportu samochodowego – wzrost liczby firm transportowych
zamknięcie wielu dużych, państwowych zakładów przemysłowych, co wpłynęło na zmniejszenie roli transportu kolejowego – głównie zamknięcie nierentownych fabryk wykorzystujących pociągi do przewozów bardzo ciężkich ładunków lub wymiana rodzaju transportu na bardziej opłacalny i elastyczny, tzn. drogowy
zmiana partnerów handlowych – nawiązanie nowych relacji handlowych z firmami położonymi w oddali np. od wodnych dróg śródlądowych lub oddalonych o tysiące kilometrów, gdzie chętniej wykorzystuje się inny środek transportu, np. powietrzny
rozwój turystyki – np. rozbudowa sieci lotnisk
konkurencyjne ceny transportu lotniczego – spadek cen biletów lotniczych z powodu rosnącej konkurencji
fundusze UE w zakresie modernizacji sieci transportowej – fundusze umożliwiły rozwój infrastruktury drogowej chętniej wykorzystywanej przez ludzi dzięki możliwości dotarcia w wybrane miejsca, a nie określone przez drogę wodną.
Zróżnicowanie sieci transportu w Polsce
Gęstość sieci kolejowej na obszarze Polski jest zróżnicowana przestrzennie. Przyczyn tych dysproporcji należy upatrywać w historii. Zarys dzisiejszej sieci kolejowej kształtował się w drugiej połowie XIX w., kiedy terytorium Polski znajdowało się pod zaborami. Skutki tego są nadal widoczne: zachodnia część Polski ma wyraźnie gęstszą sieć kolejową niż pozostałe części kraju (województwo śląskie – 15,8 km/100 km², województwo lubuskie i podlaskie 3,8 km/100 km², wg danych BDL GUS).


Największa gęstość sieci dróg kołowych występuje na południu Polski, a najmniejsza w północno‑zachodniej i północno‑wschodniej Polsce.





Główne węzły i terminale transportowe w Polsce oraz ich znaczenie
Węzeł transportowy to miejsce (np. miejscowość), w którym zbiegają się co najmniej trzy drogi transportowe, np. kołowe lub kolejowe. Natomiast terminal transportowy to miejsce rozładunku, załadunku i przeładunku towarów lub osób między kolejnymi środkami transportu. W Polsce w 2019 r. było aktywnych 38 terminali, w tym 6 morskich (obsługujące przesyłki morze‑kolej, morze‑droga) oraz 32 lądowe (obsługujące przesyłki kolej‑droga). Obecność węzłów i terminali sprzyja lokalizowaniu obiektów przemysłowych, magazynowych, logistycznych czy centrów handlowo‑rozrywkowych.



Więcej na temat transportu w Polsce znajdziesz w materiałach: „Uwarunkowania rozwoju i struktura transportu w Polsce”, „Transport kolejowy w Polsce i jego zmiany”, „Czy potrzebne są w Polsce autostrady?”, „Transport lotniczy, morski i śródlądowy w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju”, „Wsiąść nie tylko do pociągu, czyli sieć transportu w Polsce”.