Polecenie 1

Wybierz dowolny węzeł lub terminal transportowy w Polsce i oceń jego znaczenie w gospodarce kraju. Skorzystaj z map tematycznych w atlasie geograficznym i innych źródeł informacji.

R1I9SWoK5Xrtk
(Uzupełnij).

Zmiany sieci transportowej w Polsce i ich przyczyny

1

Transport kolejowy

  • znaczna część sieci transportowej powstała jeszcze w okresie zaborów (najbardziej rozbudowana była na terenie zaboru pruskiego, a najsłabiej – na terenie zaboru rosyjskiego)

  • po I wojnie światowej zaczęto niwelować różnice w zróżnicowaniu sieci transportowej w różnych regionach oraz rozbudowano tę sieć

  • po II wojnie światowej następowała kontynuacja rozwoju sieci kolejowej (w związku z rozwojem przemysłu)

  • od lat 80. XX w. długość linii kolejowych systematycznie się zmniejszała, spowodowane było to ich likwidacją

  • w ostatnich latach odnotowano niewielki wzrost długości linii kolejowych (dzięki przywracaniu dawnych połączeń, modernizacji sieci oraz rozwojowi kolei szybkich prędkości).

R1LlARJixnJJr
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1950
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 22.5
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1960
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 23.2
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 1970
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 23.3
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 1980
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 24.4
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 1990
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 24.0
  • 6. zestaw danych:
    • rok: 2000
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 22.5
  • 7. zestaw danych:
    • rok: 2010
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 20.2
  • 8. zestaw danych:
    • rok: 2015
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 19.2
  • 9. zestaw danych:
    • rok: 2019
    • Długość linii kolejowych w Polsce(w tys.): 19.4
Długość linii kolejowych w Polsce w wybranych latach (w tys. km). Źródło: GUS
1

Transport samochodowy

  • najważniejsze szlaki drogowe powstały już w średniowieczu, a w kolejnych latach następował jedynie wzrost gęstości tej sieci

  • rola transportu samochodowego (długość sieci, liczba przewozów) nieustannie wzrasta, co wiąże się z rozwojem społeczno‑gospodarczym oraz wspomnianą wcześniej likwidacją połączeń kolejowych

  • w ostatnich latach nastąpił znaczny rozwój dróg ekspresowych i autostrad

  • stan dróg ulega ciągłej poprawie, choć wciąż nie jest zadowalający

  • rola transportu samochodowego wzrasta w zakresie przewozu towarów, gdyż jest bardziej elastyczny i przy sprawnej organizacji może być konkurencją np. dla transportu kolejowego i wodnego śródlądowego.

R1TESCR3O4C2U
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1950
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 113.0
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1960
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 124.0
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 1970
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 154.0
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 1980
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 180.0
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 1990
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 218.4
  • 6. zestaw danych:
    • rok: 2000
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 249.8
  • 7. zestaw danych:
    • rok: 2010
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 273.8
  • 8. zestaw danych:
    • rok: 2015
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 290.9
  • 9. zestaw danych:
    • rok: 2019
    • Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce(w tys.): 307.1
Długość dróg publicznych o nawierzchni twardej w Polsce w wybranych latach (w tys.). Źródło: GUS
1

Transport wodny – śródlądowy

  • zmniejsza się jego znaczenie z uwagi na duże koszty inwestycji i sezonowość; powoduje to zmniejszenie się długości żeglownych dróg wodnych i masy transportowanych towarów.

RMdMjQji2g6pj
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • rok: 1980
    • Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 4040
  • 2. zestaw danych:
    • rok: 1990
    • Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3997
  • 3. zestaw danych:
    • rok: 2000
    • Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3813
  • 4. zestaw danych:
    • rok: 2010
    • Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3659
  • 5. zestaw danych:
    • rok: 2019
    • Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce: 3722
Długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce w wybranych latach. Źródło: GUS

Przyczyny zmian sieci transportowej w Polsce

  • swobodna możliwość korzystania z transportu samochodowego – np. rozbudowa infrastruktury drogowej

  • rozwój motoryzacji – wciąż rosnąca dostępność do drogowych środków transportu

  • zwiększenie się liczby małych i średnich przedsiębiorstw wpływających na rozwój transportu samochodowego – wzrost liczby firm transportowych

  • zamknięcie wielu dużych, państwowych zakładów przemysłowych, co wpłynęło na zmniejszenie roli transportu kolejowego – głównie zamknięcie nierentownych fabryk wykorzystujących pociągi do przewozów bardzo ciężkich ładunków lub wymiana rodzaju transportu na bardziej opłacalny i elastyczny, tzn. drogowy

  • zmiana partnerów handlowych – nawiązanie nowych relacji handlowych z firmami położonymi w oddali np. od wodnych dróg śródlądowych lub oddalonych o tysiące kilometrów, gdzie chętniej wykorzystuje się inny środek transportu, np. powietrzny

  • rozwój turystyki – np. rozbudowa sieci lotnisk

  • konkurencyjne ceny transportu lotniczego – spadek cen biletów lotniczych z powodu rosnącej konkurencji

  • fundusze UE w zakresie modernizacji sieci transportowej – fundusze umożliwiły rozwój infrastruktury drogowej chętniej wykorzystywanej przez ludzi dzięki możliwości dotarcia w wybrane miejsca, a nie określone przez drogę wodną.

Zróżnicowanie sieci transportu w Polsce

1

Gęstość sieci kolejowej na obszarze Polski jest zróżnicowana przestrzennie. Przyczyn tych dysproporcji należy upatrywać w historii. Zarys dzisiejszej sieci kolejowej kształtował się w drugiej połowie XIX w., kiedy terytorium Polski znajdowało się pod zaborami. Skutki tego są nadal widoczne: zachodnia część Polski ma wyraźnie gęstszą sieć kolejową niż pozostałe części kraju (województwo śląskie – 15,8 km/100 km², województwo lubuskie i podlaskie 3,8 km/100 km², wg danych BDL GUS).

RD7uLzr8WYUc6
Gęstość sieci kolejowej w Polsce w 2019 r. (w km na 100 km²)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie BDL GUS, licencja: CC BY-SA 3.0.
1,1
R1HEI9lhe129a
Główne linie kolejowe w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Największa gęstość sieci dróg kołowych występuje na południu Polski, a najmniejsza w północno‑zachodniej i północno‑wschodniej Polsce.

R1YfnG9vWqsp3
Gęstość dróg kołowych utwardzonych w Polsce 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych GUS, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1KVzavurap2R
Stan sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w 2019 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
1,1
RG4W140nwmrnd
Śródlądowe drogi wodne w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie wiking.edu.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eh2kIA3Ut8T
Sieć ropociągów i rurociągów produktów naftowych
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie biznes.trojmiasto.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
RepfLl6S6AAlf
Gazociąg jamalski
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie biznesalert.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Główne węzły i terminale transportowe w Polsce oraz ich znaczenie

1

Węzeł transportowy to miejsce (np. miejscowość), w którym zbiegają się co najmniej trzy drogi transportowe, np. kołowe lub kolejowe. Natomiast terminal transportowy to miejsce rozładunku, załadunku i przeładunku towarów lub osób między kolejnymi środkami transportu. W Polsce w 2019 r. było aktywnych 38 terminali, w tym 6 morskich (obsługujące przesyłki morze‑kolej, morze‑droga) oraz 32 lądowe (obsługujące przesyłki kolej‑droga). Obecność węzłów i terminali sprzyja lokalizowaniu obiektów przemysłowych, magazynowych, logistycznych czy centrów handlowo‑rozrywkowych.

Reg96mLCBblDY
Terminale intermodalne w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych GUS, licencja: CC BY-SA 3.0.
1,1
R1VppEULMcJp7
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14c5MXB2WBrh
Porty lotnicze w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie ULC.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej na temat transportu w Polsce znajdziesz w materiałach: „Uwarunkowania rozwoju i struktura transportu w Polsce”,  „Transport kolejowy w Polsce i jego zmiany”, „Czy potrzebne są w Polsce autostrady?”, „Transport lotniczy, morski i śródlądowy w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju”, „Wsiąść nie tylko do pociągu, czyli sieć transportu w Polsce”.

Głośność lektora
Głośność muzyki