Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Elżbieta Sokołowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

H. Ch. Andersen „ Dziewczynka z zapałkami „ - układamy opowiadanie

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Dobór utworu wynika z rekomendacji zawartych w podstawie programowej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Lekcje z zastosowaniem nowoczesnych technologii są dla uczniów atrakcyjniejsze i zwiększają zainteresowanie oraz aktywność dzieci na zajęciach.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie z treścią lektury „ Dziewczynka z zapałkami „, Kształtowanie umiejętności samodzielnego, twórczego redagowania i pisania zakończenia baśni

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń poznaje sylwetkę bajkopisarza Hansa Christiana Andersena.

  2. Uczeń uważnie słucha czytanej lektury.

  3. Uczeń wie, jak ułożyć opowiadanie.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: słowna, burza mózgów,  praktyczne działanie, opowiadanie


Formy pracy : indywidualna, grupowa, zbiorowa

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do internetu
    - podręcznik „Nowi Tropiciele”cz.2, wyd. WSiP dla kl. III + Karty ćwiczeń

11. Wymagania w zakresie technologii

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie

    • Czas trwania: 3 min

    • Opis aktywności:

      1. Sprawdzenie pracy domowej ( korzystanie z dostępnych źródeł informacji, w tym zasobów internetowych) - uczniowie dzielą się informacjami na temat autora baśni „ Dziewczynka z zapałkami”     
      - Kim był Andersen ?
      - Jak miał na imię?
      - Kiedy i gdzie się urodził?
      - Jakiej był narodowości?
      - O jakim zawodzie marzył?
      - Co przyniosło mu światową sławę?
      - Skąd czerpał pomysły swoich baśni?

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja

    • Czas trwania: 14

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie słuchają baśni  Hansa Christiana Andersena „ Dziewczynka z zapałkami”, link https://www.youtube.com/watch?v=avyCjwt87vA

      2. Formułowanie odpowiedzi na pytania do baśni. 

      • Co odczuwaliście podczas słuchania baśni ? (smutek, przygnębienie, żal, współczucie).

      • Kto jest główną postacią baśni ?

      • Kiedy i gdzie rozgrywa się akcja baśni?

      • Dlaczego dziewczynka nie chciała wrócić do domu ?

      • Wymień obrazy, które widziała dziewczynka, gdy zapalała kolejne zapałki ?

      • O czym marzyła dziewczynka z zapałkami ?

      • Dlaczego dziewczynka umarła ?

      • Czy w dzisiejszych czasach można spotkać dziewczynkę z zapałkami ?

      3. Uporządkujcie plan wydarzeń wysłuchanej baśni - Karty ćwiczeń ,  ćw. 3 str. 75 (praca samodzielna )
      4. Sprawdzenie poprawności ułożenia planu wydarzeń.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria

    • Czas trwania: 12

    • Opis aktywności:

      1. Przypomnienie informacji na temat opowiadania

        • Co to jest opowiadanie?

    • Z ilu części się składa? https://wordwall.net/pl/resource/2283031

    • Co powinny zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie?

    • Dlaczego należy zastosować akapity?

    • Jakich wyrazów używamy, żeby ożywić opowiadanie?

    2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w wordwall

Aktywność 4

  • Temat: Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy

  • Czas trwania: 16

  • Opis aktywności:

    1. Uczniowie na podstawie planu wydarzeń z ćwiczenia 3. piszą w zeszycie opowiadanie „ Dziewczynka z zapałkami „

      • tytuł

  • wstęp

  • rozwinięcie

  • zakończenie

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wyrażają opinie na temat lekcji za pomocą  gestu podniesionego lub opuszczonego kciuka .

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna