H. Ch. Andersen " Dziewczynka z zapałkami " - układamy opowiadanie
Autor/autorka
Elżbieta Sokołowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
H. Ch. Andersen „ Dziewczynka z zapałkami „ - układamy opowiadanie
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Dobór utworu wynika z rekomendacji zawartych w podstawie programowej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcje z zastosowaniem nowoczesnych technologii są dla uczniów atrakcyjniejsze i zwiększają zainteresowanie oraz aktywność dzieci na zajęciach.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie z treścią lektury „ Dziewczynka z zapałkami „, Kształtowanie umiejętności samodzielnego, twórczego redagowania i pisania zakończenia baśni
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń poznaje sylwetkę bajkopisarza Hansa Christiana Andersena.
Uczeń uważnie słucha czytanej lektury.
Uczeń wie, jak ułożyć opowiadanie.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: słowna, burza mózgów, praktyczne działanie, opowiadanie
Formy pracy : indywidualna, grupowa, zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu
- podręcznik „Nowi Tropiciele”cz.2, wyd. WSiP dla kl. III + Karty ćwiczeń
11. Wymagania w zakresie technologii
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 3 min
Opis aktywności:
1. Sprawdzenie pracy domowej ( korzystanie z dostępnych źródeł informacji, w tym zasobów internetowych) - uczniowie dzielą się informacjami na temat autora baśni „ Dziewczynka z zapałkami”
- Kim był Andersen ?
- Jak miał na imię?
- Kiedy i gdzie się urodził?
- Jakiej był narodowości?
- O jakim zawodzie marzył?
- Co przyniosło mu światową sławę?
- Skąd czerpał pomysły swoich baśni?
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 14
Opis aktywności:
Uczniowie słuchają baśni Hansa Christiana Andersena „ Dziewczynka z zapałkami”, link https://www.youtube.com/watch?v=avyCjwt87vA
Formułowanie odpowiedzi na pytania do baśni.
Co odczuwaliście podczas słuchania baśni ? (smutek, przygnębienie, żal, współczucie).
Kto jest główną postacią baśni ?
Kiedy i gdzie rozgrywa się akcja baśni?
Dlaczego dziewczynka nie chciała wrócić do domu ?
Wymień obrazy, które widziała dziewczynka, gdy zapalała kolejne zapałki ?
O czym marzyła dziewczynka z zapałkami ?
Dlaczego dziewczynka umarła ?
Czy w dzisiejszych czasach można spotkać dziewczynkę z zapałkami ?
3. Uporządkujcie plan wydarzeń wysłuchanej baśni - Karty ćwiczeń , ćw. 3 str. 75 (praca samodzielna )
4. Sprawdzenie poprawności ułożenia planu wydarzeń.
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 12
Opis aktywności:
Przypomnienie informacji na temat opowiadania
Co to jest opowiadanie?
Z ilu części się składa? https://wordwall.net/pl/resource/2283031
Co powinny zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie?
Dlaczego należy zastosować akapity?
Jakich wyrazów używamy, żeby ożywić opowiadanie?
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w wordwall
łączenie w pary https://wordwall.net/pl/resource/2283031
Aktywność 4
Temat: Praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy
Czas trwania: 16
Opis aktywności:
Uczniowie na podstawie planu wydarzeń z ćwiczenia 3. piszą w zeszycie opowiadanie „ Dziewczynka z zapałkami „
tytuł
wstęp
rozwinięcie
zakończenie
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wyrażają opinie na temat lekcji za pomocą gestu podniesionego lub opuszczonego kciuka .
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna