Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Historia niedokończona — Demeter i Kora, Żywot człowieka poczciwego, Chłopi

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: treść mitu o Demeter i Korze; treść powieści Chłopi; treść Kapitulum XVI Żywota człowieka poczciwego, znaczenie czasu w życiu człowieka.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: analizować tekst; odnajdywać cechy wspólne w treści różnych tekstów; myśleć abstrakcyjnie; tworzyć historie alternatywne.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykładu, elementy dyskusji, praca jednostkowa.

3. Środki dydaktyczne

Analizowane teksty: mit o Demeter i Korze; Reymont Wł.St., Chłopi; Rej M., Żywot człowieka poczciwego, Księga druga, Kapitulum XVI.

4. Przebieg lekcji

Uświadomienie celów lekcji.

Praca w parach — kilka par analizuje cechy tego samego bohatera, zgodnie Kartą pracy.

Dyskusja na temat różnic i podobieństw między bohaterami.

Czy można byłoby zamienić miejscami bohaterów — przenieść ich w realia innego utworu? (Borynę i Człowieka poczciwego, Jagnę i Korę)

Próba rekonstrukcji poczynań postaci w zmienionym otoczeniu.

Jak będzie wyglądała starość Antka, Demeter, Człowieka poczciwego?

Postawienie tezy, że w przypadku tych postaci możemy powiedzieć, że otoczenie kształtuje ich los, a nie oni sami.

Stwierdzenie, że główny czynnik determinujący to zmienność pór roku — czas. Nie ma znaczenie rok (1650 lub 1924), ważna jest pora roku i czynności jej przypisane.

5. Bibliografia

  1. Markowska W., Mity Greków i Rzymian, dowolne wydanie.

  2. Reymont Wł.St., Chłopi, dowolne wydanie.

  3. Rej M., Żywot człowieka poczciwego, Księga druga, Kpitulum XVI, wydanie dowolne.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Demeter

Jaki cel ma bohater?

Co się dzieje w jego życiu?

Co o nim wiemy — charakter, upodobania, cechy szczególne?

Czy jest szczęśliwy?

Kora‑Persefona

Jaki cel ma bohater?

Co się dzieje w jego życiu?

Co o nim wiemy — charakter, upodobania, cechy szczególne?

Czy jest szczęśliwy?

Człowiek poczciwy

Jaki cel ma bohater?

Co się dzieje w jego życiu?

Co o nim wiemy — charakter, upodobania, cechy szczególne?

Czy jest szczęśliwy?

Antek

Jaki cel ma bohater?

Co się dzieje w jego życiu?

Co o nim wiemy — charakter, upodobania, cechy szczególne?

Czy jest szczęśliwy?

Jagna

Jaki cel ma bohater?

Co się dzieje w jego życiu?

Co o nim wiemy — charakter, upodobania, cechy szczególne?

Czy jest szczęśliwy?

Boryna

Jaki cel ma bohater?

Co się dzieje w jego życiu?

Co o nim wiemy — charakter, upodobania, cechy szczególne?

Czy jest szczęśliwy?

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

R11MuqjdEJk86

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.90 KB w języku polskim
R1RCmjppY2zUa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.00 KB w języku polskim