Rzymianie czcili wielu bogów. Wznieśli nawet świątynię dedykowaną wszystkim bogom – Pantheon. Byli także bardzo zabobonni. Czcili wiele przedmiotów „na wszelki wypadek”, gdyby podlegały władzy lub stanowiły siedzibę jakiegoś nieznanego bóstwa.
R1Tuy8GQjOrqq1
Dziś zapoznasz się z Hymnem do Diany autorstwa Gajusza Waleriusza KatullusaGajusz Waleriusz Katullus (Gaius Valerius Catullus)Gajusza Waleriusza Katullusa. Struktura utworu wiele mówi o rzymskiej pobożności i obrzędowości. Utwór rozpoczyna się wezwaniem do uczczenia Diany, kolejne strofy przedstawiają jej pochodzenie, elementy świata i dziedziny życia, za które była odpowiedzialna. Hymn kończy prośba o to, by Diana obdarzała Rzymian swymi łaskami i wspierała ich tak, jak czyniła to do tej pory. Charakterystyczne dla Rzymskiej obrzędowości jest wymienianie wielu przydomków bóstwa (którego echem w chrześcijaństwie są litanie) - Rzymianie w obawie przed tym, by nie pominąć jakiegokolwiek przydomku i nie urazić tym boga, starali się wymieniać wszystkie przydomki danego bóstwa, jakie znali. By zabezpieczyć się przed ewentualnym pominięciem któregoś z nich, często do swych modlitw wplatali formułę: lub jakimkolwiek lubisz być zwany/zwana imieniem. W Hymnie do Diany funkcję takiej formuły pełni zdanie: sīs quōcumque tibī placet. – bądź tam, gdzie tylko zechcesz.
R1GBjwJYbtXQr1
Diana była utożsamiana z grecką Artemidą, czczoną m.in. jako bogini lasów i płodności. Często przedstawiano ją jako myśliwą z łukiem w ręku i złowioną zwierzyną lub jako kobietę z wieloma piersiami – takie wyobrażenie Artemidy (Diany) jest znane pod nazwą Artemidy z Efezu.
R14ExRQHtBoqE1
Szczególnym miejscem kultu Artemidy (Diany) była grecka wyspa Delos, gdzie według mitu, Latona, znienawidzona i ścigana przez Herę (Junonę) za swój romans z Zeusem (Jowiszem) znalazła schronienie i urodziła Dianę.
RWQtRgfknAYPw1
Rs0opu7VX0r4A
A: Ecce Iuppiter, deus Rōmānus. Iuppiter (Graecē Zeus) est rex omnium deōrum. B: Eius uxor est Iūnō (Graecē Hera). C: Quamquam Iuppiter Iūnōnem uxōrem habet, multās aliās fēminās et deās amat. D: Ūna ex iīs deābus, quās Iuppiter amat, est Lātōna. E: Lātōna cum Iove gravida est. F: Iūnō expellit eam ē sēdibus deōrum. G: Lātōna fugit in insulam, cuius nōmen est Dēlos, H: et ibi prope olīvam liberōs parit: I: Apollinem et Diānam.
A: Diana jest córką Jowisza i Latony. B: Jej bratem jest Apollon. C: Czego boginią jest Diana? D: Diana jest boginią: E: gór, F: lasów, G: dolin, H: strumieni, I: księżyca, J: i zbiorów. K: Dianę wzywają kobiety w połogu, to znaczy kobiety, które rodzą dzieci. L: Diana wypełnia chaty rolników aż po dach dobrymi zbiorami.
A: Diāna est fīlia Iovis et Lātōnae, B: eius frāter est Apollō. C: Quārum rērum dea est Diāna? D: Diāna est dea: E: montium, F: silvārum, G: saltuum, H: amnium, I: lūnae J: et frūgum. K: Diānam invocant fēminae puerperae, id est fēminae, quae liberōs pariunt. L: Diāna implet casulās agricolārum bonīs frūgibus usque tectum.
A: Diana jest córką Jowisza i Latony. B: Jej bratem jest Apollon. C: Czego boginią jest Diana? D: Diana jest boginią: E: gór, F: lasów, G: dolin, H: strumieni, I: księżyca, J: i zbiorów. K: Dianę wzywają kobiety w połogu, to znaczy kobiety, które rodzą dzieci. L: Diana wypełnia chaty rolników aż po dach dobrymi zbiorami.
Źródło: Catullus - Edited with Textual and Interpretative Commentary by D.F.S. Thomson, Toronto 1997. Tłumaczenie: Katullus „ Poezje wszystkie”, Kraków 2013
Zadania
R1J8uoryLsZ5C
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z tekstem i oceń, czy poniższe informacje zgadzają się z jego treścią czy nie. VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Apollō est fīlius Diānae. 2. Diāna est dea marium et flūminum. 3. Diāna est dea frūgum. 4. Diāna est fīlia Iovis et Lātōnae. 5. Lātōna ā Iūnōne expulsa est. 6. Iuppiter Lātōnam amābat. 7. Fēminae puerperae Iūnōnem Lūcīnam invocant. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Apollō est fīlius Diānae. 2. Diāna est dea marium et flūminum. 3. Diāna est dea frūgum. 4. Diāna est fīlia Iovis et Lātōnae. 5. Lātōna ā Iūnōne expulsa est. 6. Iuppiter Lātōnam amābat. 7. Fēminae puerperae Iūnōnem Lūcīnam invocant.
Zapoznaj się z tekstem i oceń, czy poniższe informacje zgadzają się z jego treścią czy nie. VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Apollō est fīlius Diānae. 2. Diāna est dea marium et flūminum. 3. Diāna est dea frūgum. 4. Diāna est fīlia Iovis et Lātōnae. 5. Lātōna ā Iūnōne expulsa est. 6. Iuppiter Lātōnam amābat. 7. Fēminae puerperae Iūnōnem Lūcīnam invocant. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Apollō est fīlius Diānae. 2. Diāna est dea marium et flūminum. 3. Diāna est dea frūgum. 4. Diāna est fīlia Iovis et Lātōnae. 5. Lātōna ā Iūnōne expulsa est. 6. Iuppiter Lātōnam amābat. 7. Fēminae puerperae Iūnōnem Lūcīnam invocant.
Zapoznaj się z tekstem i oceń, czy poniższe informacje zgadzają się z jego treścią czy nie. Przeciągnij zdania prawdziwe w pole VERUM, zdania fałszywe w pole FALSUM.
Apollō est fīlius Diānae., Diāna est dea marium et flūminum., Diāna est dea frūgum., Iuppiter Lātōnam amābat., Fēminae puerperae Iūnōnem Lūcīnam invocant., Lātōna ā Iūnōne expulsa est., Diāna est fīlia Iovis et Lātōnae.
VERUM
FALSUM
RIXvJTgM46Mmf
Ćwiczenie 2
R1SZXFyWtNhkV
Ćwiczenie 3
R1WfqF0wG88N8
Ćwiczenie 4
R6ZSq67hvzV49
Ćwiczenie 5
R1BPEHvBcLqKY
Ćwiczenie 6
R1EukBxvw2i5s
Ćwiczenie 7
Słowniki
Słownik pojęć
Afereza
Afereza
zjawisko fonetyczne polegające na pomijaniu samogłoski e w nagłosie form czasownika esse, gdy występuje on po wyrazie zakończonym na samogłoskę lub – um, np.: illa est – ill’est, quantum est – quantum‘st.
Elizja
Elizja
zjawisko fonetyczne w poezji łacińskiej polegające na pomijaniu w wymowie końcowych samogłosek wyrazów (także końcówek -um, -am, -em), gdy kolejny wyraz rozpoczyna się od samogłoski (lub h), np. ill(a) oculis.
Gajusz Waleriusz Katullus (Gaius Valerius Catullus)
Gajusz Waleriusz Katullus (Gaius Valerius Catullus)
rzymski poeta żyjący w I wieku przed Chrystusem. Należał do neoteryków (zobacz niżej). Do naszych czasów zachował się zbiór jego wierszy składający się ze 116 utworów.
Glikonej (strofa glikonejska)
Glikonej (strofa glikonejska)
starożytna miara metryczna (stropha Glyconia) stosowana m.in. przez Katullusa. Schemat metrycznym6a66ff8a928e19cb_0000000000009Schemat metryczny
Neoterycy
Neoterycy
tzw. poetae novi, grupa poetów, do których zaliczany był Gajusz Waleriusz Katullus (Gaius Valerius Catullus), działających w Rzymie w połowie I wieku przed Chrystusem. Poeci ci zrywali z wcześniejszą rzymską tradycją literacką polegającą na pisaniu długich eposów historycznych (wychwalających czyny wielkich bohaterów). Wzorowali się na poezji hellenistycznej, tworzyli zbiory krótkich wierszy.
Poezja metryczna
Poezja metryczna
poezja opierająca się na rytmie, uzyskiwanym dzięki odpowiedniemu ułożeniu sylab długich i krótkich w wersie tak. Istniało wiele wzorów (schematów) metrycznych.
Słownik łacińsko‑polski
Rnoji2Rm8BpOb1
m6a66ff8a928e19cb_0000000000009
RlYUIGeJz0Q67
Galeria dzieł sztuki
R1Tuy8GQjOrqq1
R1GBjwJYbtXQr1
R14ExRQHtBoqE1
RWQtRgfknAYPw1
m6a66ff8a928e19cb_0000000000127
Bibliografia
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński, Podręcznik dla lektorów szkół wyższych, Warszawa 2006.
L. Miraglia, Fabulae Syrae, Focus Publishing/R Pullins & Colorado, 2011.
J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2013.
H. Ørberg, Lingua Latina per se illustrata. Pars I: Familia Romana, Grenaa 2003.