Witraż katedralny, oświetlony naturalnym światłem. Złożony z płytek szklanych kolorów odcieni niebieskiego, zielonego, czerwonego, białego, brązowego i żółtego. Scena przedstawia kowala, podkuwającego konia. Koń z siodłem jest podtrzymywany za uzdę przez mężczyznę po lewej stronie sceny na witrażu. Z tyłu, za ogonem końskim widać drugiego kowala, odchylającego do tyłu jedno kopyto konia, celem podkucia. Scena na witrażu otoczona jest owalnym ornamentem i uzupełniona w narożnikach o geometryczne zdobienia i motywy roślinne.
Podział na stany społeczne kształtował gospodarkę, kulturę i relacje osobiste w średniowieczu. Stosunki w społecznościach feudalnych przetrwały wiele stuleci, wykraczając znacząco poza ramy czasowe epoki.
R1UI2n3s61Qpa
Spojrzenie na średniowieczną społeczność
Ważne!
Poniższe nagranie opowiada o relacjach pomiędzy różnymi kulturami średniowiecznej Europy. Zapoznaj się z materiałem.
R17bkYZBkRc8Z
Feudalizm. Różnorodność więzi
Czym był feudalizm? To pytanie jest jednym z głównych wątków dyskusji badaczy średniowiecza. Sytuacji nie ułatwia fakt, że w różnych językach słowo to nabrało wielu znaczeń. W historii europejskich społeczeństw zjawiska, które składały się na feudalizm, kształtowały się odmiennie. Możemy jednak przyjąć, że charakterystyczną cechą feudalizmu było budowanie relacji dzięki osobistym zależnościom między wpływowymi członkami społeczności. Ową zależność wzmacniało przekazanie źródła dochodu jako daru osoby potężnej – możnego – dla osoby słabszej. W zamian obdarowany miał się zobowiązywać do pewnych świadczeń na rzecz darczyńcy. W społeczności feudalnej ważne były więc zobowiązania, jakie składali sobie nawzajem jej członkowie. Natomiast w państwach nowożytnych i współczesnych to więzi wynikające z przepisów prawa i administracja państwa stwarzają społeczność.
Nazwa 'feudalizm' pochodzi od łacińskiego słowa feudum oznaczającego lenno. Lennem zaś nazywamy źródło dochodu – najczęściej ziemię, ale też urząd, który jego właściciel powierzał na jakiś czas - najczęściej dożywotnio - owemu obdarowanemu.
Waga przysięgi
R1ECvPUJlrF1e1
Aktem niezbędnym do stworzenia więzi osobistych łączących ze sobą ludzi w społeczeństwie średniowiecznym była przysięga. Miała ona gwarantować szczególną wagę zobowiązań składanych sobie przez każdą ze stron. Jej niedotrzymanie oznaczało złamanie podstawowych zasad współżycia społecznego. Skutkowało to odrzuceniem winnego przez społeczność. Na tzw. Tkaninie z Bayeux [czyt.: baje] (po lewej) przedstawiono scenę złożenia przez Harolda, hrabiego Essex, świętej przysięgi – sacramentum – normandzkiemu księciu Wilhelmowi. Obiecuje on wesprzeć kandydaturę księcia do objęcia korony.
W starożytnym Rzymie owo sacramentum określało uiszczenie stosownego zobowiązania w świątyni jako depozytu przez dwie strony procesu sądowego. Strona przegrywająca traciła swój wkład, wygrywająca zaś - odzyskiwała.
RjFIALL8qjY9E
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 1
Biorąc pod uwagę słowo, jakim autor źródła Tkaniny z Bayeux nazwał tę przysięgę, podaj, co Harold mógł podarować księciu. Zapisz swoją odpowiedź.
R1Joo5RrgI6aj
Skorzystaj z informacji zawartych w tej lekcji.
Harold mógł podarować księciu pieniądze.
Początki feudalizmu kojarzą się ze średniowieczem i upadkiem organizacji państwa rzymskiego. Korzenie feudalizmu sięgają jednak w głąb czasów Imperium Rzymskiego. Co najmniej od III wieku wolni dotychczas chłopi przekazywali swoją ziemię możnym, by następnie otrzymać ją z powrotem – ale jako dar. Nowemu właścicielowi musieli płacić czynsz. On w zamian zobowiązywał się ich chronić. Państwo tej ochrony nie mogło już zapewnić. Nie tylko chłopi obejmowani byli więziami osobistych związków, których nie regulowały normy prawa państwowego. Wolni obywatele rzymscy pozbawieni właściwego dla swojej pozycji społecznej źródła utrzymania, składali zobowiązanie służby możnemu patronowi w zamian za opiekę i wsparcie. Od VI wieku coraz powszechniejsze stają się przypadki komendacji, to jest powierzenia siebie i swego majątku możnemu opiekunowi. Bez jego pomocy życie stawało się bardzo trudne.
Z podobnymi sytuacjami spotykamy się w królestwie Franków. Zwłaszcza Karolingowie starali się wzmocnić kontrolę nad możnymi swego państwa, wiążąc ich z sobą specjalnymi przysięgami. Z królem – później cesarzem – możnych miały łączyć nie tylko związki administracyjne, sprawowanie urzędu nadanego przez króla (cesarza). Możni powinni także złożyć mu osobistą przysięgę służby i posłuszeństwa. Im z kolei podobne przysięgi składali związani z nimi wojownicy. W zamian za to król lub możny, któremu je składano, mógł jakoseniortd6T8lKotV_000tp001seniorobdarować swego poddanego –wasalatd6T8lKotV_000tp002wasala– dobrami ziemskimi. Nadanie lenna nie było jednak obowiązkiem seniora. Dlatego możemy mówić o więziach zależności (wasalnych) bez lenna i o tych, które wynikały z posiadania lenna (lenne). Niewątpliwie użytkowanie lenna wzmacniało przywiązanie wasala do seniora.
RsbU3xiVad7Mo1
Ćwiczenie 2
R11cQsHXqqkLN
Ćwiczenie 2
Ważne!
Pamiętajmy, że powyższy tekst jest tylko formularzem umowy. Użyte zwroty miały oddawać symbolicznie sytuację obu zainteresowanych stron. Nie były przez to mniej prawdziwe. W wielu wypadkach warunkiem wstępnym złożenia wzajemnej przysięgi było przekazanie całego majątku opiekunowi. Pozbawiony majątku człowiek – zarówno wieśniak, wojownik, jak i książę – faktycznie nie miał środków do życia. A zwracając mu jego ziemie już jako lenno, jego opiekun zapewniał mu środki do życia.
td6T8lKotV_000tp001
w społeczności feudalnej osoba potężniejsza zobowiązywała się do opieki nad słabszym. Opieka ta przejawiała się w przekazaniu lenna, w wyniku czego obdarowany stawał się wasalem. Obowiązkiem seniora wobec wasala było również reprezentowanie go w sądach i przed innymi możnymi
td6T8lKotV_000tp002
w społeczności feudalnej osoba, która zobowiązywała się do określonych służb na rzecz seniora w zamian za opiekę i dodatkowe źródło dochodu (ziemię lub urząd) będące własnością seniora (lenno)
Ta modelowa forma więzi wasalnej i lennej w pełni rozwinęła się po załamaniu monarchii Karolingów, na terenie przyszłej Francji. Tu w X–XII wieku elity wojowników, wówczas już przekształcających się w rycerzy, zostały zorganizowane w grupy o charakterze hierarchicznym. Wasale króla – książęta i hrabiowie – mieli swoich wasali, a ci swoich. Jednocześnie wasale danego seniora nie byli uznawani za osoby podległe jego panu, co oznacza, że wasale hrabiów nie byli już wasalami królów. Zwalniało to możnych seniorów z troski o drobnych wasali, ale tym samym pozbawiało ich kontroli nad nimi. W rezultacie książęta, hrabiowie, a nawet lokalni możni mogli występować jako niemal niezależna siła polityczna.
Zarówno więzi wasalne, jak i sposób posiadania lenna zmieniały się wraz z upływem czasu. Początkowo przyznanie lenna miało charakter dożywotni. Po śmierci wasala ziemia wracała w ręce seniora. Z czasem powszechnie zaczęto stosować zwyczaj automatycznego przekazywania lenna spadkobiercom zmarłego. Zawsze jednak wymagane było przy tej okazji złożenie przysięgi wierności seniorowi. Ponieważ wasal mógł mieć więcej niż jednego seniora, rodziło to wiele komplikacji. Senior zwaśnionych ze sobą wasalów mógł łatwo zostać oskarżony o zdradę, gdy nie pomógł żadnemu z nich w sytuacji konfliktowej. Nawet, kiedy jego wasale nie byli skłóceni, a w obliczu zagrożenia senior opowiedział się po więcej niż jednej ze stron odbierano to jako zniewagę. We Francji, gdzie system więzi wasalnych był najgęstszy, starano się wprowadzać dodatkowy, uprzywilejowany typ więzi, tak zwany hołd liège [czyt.: lież]. Senior, który odbierał związaną z nim przysięgę wasala, miał prawo pierwszeństwa w służbach świadczonych przez niego. I w tym przypadku szybko okazywało się, że lennicy potrafią przyjmować ziemie od wielu panów na tych szczególnych zasadach.
Inaczej kształtował się system więzi wasalnej w Anglii. Tutaj, po opanowaniu kraju przez Wilhelma Zdobywcętd6T8lKotV_000tp003Wilhelma Zdobywcę (1066 r.) wprowadzony został system wasalno‑lenny zbliżony do francuskiego. Z jedną, istotną różnicą. Król był seniorem wszystkich wasali w królestwie, a co za tym idzie, miał prawo do kontroli nad ogółem. Z kolei w Niemczech więzi wasalne rozwijały się wolniej, niż we Francji. Tu długo zasadniczą rolę odgrywały więzi rodzinne oraz te odziedziczone po organizacji plemiennej. Szybciej i w większym zakresie niż wśród świeckich, zwyczaje wasalne i lenne wprowadzały wobec swoich ludzi - chłopów i rycerzy - instytucje Kościoła.
Ćwiczenie 3
RCKhrlEYQ2ffM1
Ćwiczenie 3
Przeczytaj poniższy tekst źródłowy, a następnie odpowiedz na pytanie zamieszczone pod nim.
'W czasach biskupa Arnalda hrabstwo Main pozyskał William, książę Normandii. [...] Ale gdy przebywał długo w Anglii z powodu wojny, szlachta Main wraz z ludem postanowiła usunąć się z obowiązku wierności względem niego. Wysłali swoich przedstawicieli do Italii i zaprosili pewnego markiza Azzo [...], by objął władzę nad miastem i całym regionem. [Po przejęciu władzy Azzo wrócił do Włoch, zostawiając w Main jako swego przedstawiciela Geoffreya z Mayenne]. Ale gdy [Geoffrey] starał się podnieść niektóre podatki mieszkańcom Le Mans i gdy starał się dokuczyć im nowymi poborami [pieniędzy], zebrali się razem, by zastanowić się, jak mogliby przeciwstawić się jego niewłaściwym skłonnościom i jak mogliby sprawić, by nie byli niesprawiedliwie uciskani przez niego lub jakąkolwiek inną osobę. Zorganizowali spisek, który nazwali komuną. Wszyscy złożyli przysięgi, by związać każdego w równym stopniu i wspólnymi warunkami. Następnie zmusili Geoffreya i innych możnych z regionu, [...] by związali się przysięgą komuny'.
W czym mieszkańcy Main pokładali największą nadzieję, próbując bronić się przed niesprawiedliwymi podatkami nowego władcy? Napisz swoją odpowiedź.
R1bILV1nanNqZ
Przeczytaj ponownie tekst.
Mieszkańcy pokładali największą nadzieję w zawiązanym przez nich spisku.
Ćwiczenie 4
R39zunenGeARm1
td6T8lKotV_000tp003
(1028–1087) – książę Normandii od 1035 roku, król Anglii od roku 1066. W pierwszych latach rządów był pod opieką możnych, od 1047 roku walczył o objęcie samodzielną władzą całego księstwa. Po podboju Anglii (1066 r.) toczył przez wiele lat walki o wzmocnienie władzy nad Wyspą.
Narodziny koncepcji stanów
W średniowiecznym społeczeństwie więzi oparte na zobowiązaniu do służby i opieki, nie ograniczały się tylko do możnych, wojowników, a później rycerzy. Miasta składały przysięgę wierności swoim panom – cesarzom, królom, biskupom. Swojemu biskupowi posłuszeństwo przysięgali także duchowni zarządzanej przez niego diecezji. Jednak w tych przypadkach rzadko nawiązywano więzi o charakterze osobistym, potwierdzane przekazaniem lenna. Ważniejsze były umowy zawierane według norm prawa i powszechnie obowiązujących zwyczajów. W odróżnieniu od więzi wasalnych, umowy określały zobowiązania obejmujące grupy ludzi. To wspólnota zobowiązywała się do pewnych świadczeń, w zamian oczekując opieki od zwierzchnika, a czasami zobowiązując swoich członków do konkretnych działań.
Więzi wasalne i lenne dobrze sprawdzały się tam, gdzie regulowały związki między nielicznymi osobami. Poszczególni wasale świadczyli bowiem seniorowi usługi, których nikt inny nie mógł wykonać. Poza systemem lennym i wasalnym pozostawała jednak ogromna grupa tych, których świadczenia nabierały znaczenia dzięki swej powszechności. Taki charakter miało płacenie daniny przez chłopa lub uiszczanie opłat za wyrok urzędnika książęcego. Właściciel wsi lub książę pilnujący przestrzegania prawa liczył sumę zysków uzyskiwanych od swoich poddanych. Szczególnie sprzyjające okoliczności dla grupowego traktowania mieszkańców wsi pojawiły się w XI‑XIII wieku. Wówczas, w czasie zajmowania nowych ziem pod uprawę i tworzenia osad, starano się od początku określać ogólne prawa dotyczące wszystkich mieszkańców danej wsi, traktując ich jako zbiorowość mieszkańców, a nie jako pojedynczych gospodarzy.
R5d5Ev97ZnUW11
Ćwiczenie 5
RCYDUomKyAT9p1
Ćwiczenie 6
Niektóre grupy społeczne posiadały specjalne kompetencje w relacjach z pozostałymi. W tej sytuacji duchowni zaproponowali podział społeczeństwa według świadczeń stale wykonywanych na rzecz pozostałych członków społeczności. Spełniał się postulat uporządkowania rzeczywistości według stałych kategorii. W ten sposób możliwe stało się przeszczepienie na grunt średniowiecznej Europy, koncepcji stosowanej w wielu kulturach. Według niej naturalny jest podział ludzi na trzy stanytd6T8lKotV_000tp004stany – duchowny (łac. oratores), wojujący (łac. bellatores) i pracujący (łac. laboratores).
RZ52kI5jCnhRh1
Ćwiczenie 7
RVRYofUZAm3ND
Ćwiczenie 7
R1UVV2FMkGVuc1
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, do jakiego elementu symboliki chrześcijańskiej odwoływał się podział na trzy stany społeczne i dlaczego. Swoją odpowiedź uzasadnij.
RkX8rKfaUqkh8
Zastanów się nad symboliką liczby '3' w religii chrześcijańskiej.
Ów podział odwoływał się do symboliki Trójcy Świętej, w ten sposób pokazując więź łączącą stany społeczne, a także równowagę między nimi.
Średniowieczny trójpodział społeczeństwa nie był niczym wyjątkowym. Z podobnymi koncepcjami można się spotkać w wielu społecznościach europejskich i azjatyckich, od starożytności po czasy współczesne. Oddają one dążenie do zaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka: korzystnych relacji ze światem przekraczającym postrzeganie zmysłowe i osąd racjonalny (duchowni), bezpieczeństwa w relacjach z ludźmi (wojownicy), zabezpieczenia środków materialnych (chłopi, rzemieślnicy, kupcy). Niektórzy badacze widzą w powszechności stosowania tego trójpodziału cechę charakterystyczną dla tak zwanych ludów indoeuropejskich, społeczności, których kulturowe korzenie tkwiły w pradawnej kulturze ludów zamieszkujących południową Azję.
Uznanie odrębności prawnej duchownych i rycerstwa nastąpiło w różnym czasie w różnych społeczeństwach europejskich. Proces ten zakończył się w XIII wieku. Pozostali mieszkańcy miast i wsi, choć formalnie tworzyli wspólnie stan trzeci, pod względem prawnym stanowili odrębne wspólnoty. Członkowie stanu trzeciego, nazywani ludźmi pracy (łac. laboratores) byli bardzo zróżnicowani pod względem gospodarczym i społecznym. Wielość lokalnych praw rządzących ich życiem uniemożliwiła wydzielenie norm prawnych, które objęłyby jednoznacznie ich wszystkich. Jednak na ikonach czy ilustracjach, symbolicznych stan trzeci zawsze reprezentowała osoba w stroju chłopskim.
td6T8lKotV_000tp004
w Europie od średniowiecza do rewolucji francuskiej grupa społeczna, która miała osobne, przypisane jej obowiązki wobec reszty społeczeństwa, żyła według praw ustalonych tylko dla niej, a udział w życiu politycznym brała w sposób określony dla całej grupy
Stany i reprezentacje stanowe
Pierwszą grupą, która już w XI–XII wieku wystąpiła o powszechne uznanie swej odrębności od pozostałych członków społeczności, byli duchowni. Stało się to możliwe, ponieważ w całej Europie duchowni podlegali przepisom prawa kanonicznegoPrawo kanoniczneprawa kanonicznego. Mimo regionalnych różnic, w zasadniczych przepisach było ono jednakowe dla wszystkich duchownych i odróżniało ich w tej kwestii od innych mieszkańców Europy. Zapoczątkowane w XI wieku starania, o uznanie odrębności prawnej duchownych, były elementem wielkiego ruchu zwanego dziś reformą gregoriańskątd6T8lKotV_000tp005reformą gregoriańską. W rezultacie zmian, zachodzących pod naciskiem uczestników tego ruchu, duchowieństwo z grupy ściśle zależnej od władcy i możnych, przekształciło się w stan o własnych celach politycznych i znaczącej sile gospodarczej.
Prawo kanoniczne
prawo kanoniczne - inaczej prawo kościelne; zbiór norm determinujących funkcjonowanie Kościoła
Ludzie Kościoła nie odseparowywali się od życia świeckich. Od czasów karolińskich zachowywali jednak wobec niego pewien dystans, który z upływem czasu tylko się pogłębiał. Szczególnie podejrzliwie patrzono na zajęcia mieszczan, zwłaszcza na handel i zarządzanie pieniędzmi (udzielanie kredytów). Przedstawiciele Kościoła dostrzegali w tych działaniach dążenie do kradzieży – pozyskiwania od osób pracujących (to jest: wytwarzających fizyczny produkt) środków finansowych lub trudu ich pracy... za nic. Kościół starał się i tę dziedzinę ludzkiej aktywności poddać regulacjom wynikającym z prawd wiary.
td6T8lKotV_000tp005
ruch duchowieństwa zmierzający w XI–XIII wieku do uwolnienia Kościoła od zależności od świeckich możnych. Pierwsze przejawy tego ruchu miały miejsce w 2. połowie X wieku w kręgu elit związanych z klasztorem benedyktyńskim w Cluny (Burgundia). Na cały kontynent ruch rozszerzył się w XI wieku, szczególnie za czasów papieża Grzegorza VII (1073–1085). On i jego następcy żądali uwolnienia instytucji kościelnych oraz osób im podległych od nadzoru ze strony świeckich możnych, w tym zlikwidowania zwyczaju mianowania biskupów, opatów, proboszczów przez świeckich opiekunów. Kolejnym krokiem do niezależności było żądanie uznania pełnej odrębności prawnej duchowieństwa. Kler mógł podlegać wyłącznie sądom duchownych. W rezultacie tych starań duchowieństwo uzyskało wolność od większości dotychczasowych obowiązków względem władzy świeckiej. Niezależności pozycji prawnej towarzyszyły też zwolnienia od obciążeń ekonomicznych.
Biskup i jego 'rodzina'
Łacińskie słowo familia w średniowieczu oznaczało różne rodzaje 'rodzin'. Oprócz tej opartej na związkach pokrewieństwa i powinowactwie, równie ważna była rodzina powstała z osób objętych stałą opieką możnego. Tego rodzaju 'familie' otaczały także duchownych możnowładców. Symbolicznie skład takiej 'rodziny biskupiej' przedstawia poniższa ilustracja z figurą szachową.
RANmv05uotRB31
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij, czym duchowieństwo odróżniało się od stanów świeckich w sprawach wymagających regulacji prawnych. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Rm4ZhByfc32gD
Zastanów się, jakiej jurysdykcji podlegali duchowni.
Duchowni podlegali przede wszystkim jurysdykcji kościelnej w ramach struktur diecezjalnych.
Jeszcze w czasach karolińskich możni świeccy i duchowni wspólnie walczyli z cesarzami i królami o przywileje i niezależność, jednak później ich drogi się rozeszły. Świeckie elity, w przeciwieństwie do duchownych, nie tworzyły środowiska połączonego wspólnym prawem. Łączyło je uznanie dla etosu wojownika i przekonanie o przywilejach z tego wynikających. Członków tej grupy nawet w obrębie jednego państwa dzieliły ogromne różnice w prestiżu, dostępie do godności i zamożności. Ostatecznie w ciągu XII–XIII wieku ustalił się pewien ogólny zespół praw przysługujących rycerzom, jak na przykład dziedziczna przynależność do stanu, wyłączność w obejmowaniu wyższych urzędów dworskich, dostęp do lenna, ich dziedziczność, zwolnienie z pewnych zobowiązań wobec władcy i Kościoła. Ale nie przekreśliło to zróżnicowania w obrębie tej grupy. Przepaść między hrabią a prostym rycerzem była dużo głębsza niż między tym samym rycerzem a zamożnym mieszczaninem.
Różnice przy... stole
W średniowieczu uczestnictwo w uczcie wydawanej przez możnego było przywilejem oznaczającym przynależność do grona wybrańców. Nie mniej istotne było również miejsce, jakie zajmowało się przy stole – a raczej stołach. Im bliżej gospodarza było stałe, siedzące miejsce, tym wyższa ranga zaproszonego. Im dalej od jego stołu, tym większy dystans społeczny oddzielał obie strony.
RXMWxNjFonTBt1
Ćwiczenie 10
Ćwiczenie 10
Jak wyglądała hierarchia stołu średniowiecznego? Ustal, jaka była kolejność zasiadania przy stole. Swoją odpowiedź napisz i uzasadnij.
RRUpQ5gwr25nu
Przeczytaj powyższą notę.
Przy stole średniowiecznym obowiązywała zasada, iż im bliżej gospodarza, tym wyższa pozycja społeczna.
Jeszcze bardziej zróżnicowana była sytuacja mieszczan i chłopów. Dopiero w XI–XIII wieku w trakcie wędrówek w całej Europie związanych z kolonizacją nieużytków doszło do pewnego ujednolicenie sytuacji prawnej tych grup społecznych. Było ono jednak zawsze umowne, ponieważ w każdym kraju i regionie mieszkańcy miast i wsi mieli własne, unikatowe przywileje i obowiązki. Paradoksalnie, najbardziej jednolita była sytuacja mieszkańców nowych miast w krajach Europy Środkowo‑Wschodniej. Powstające tu ośrodki miejskie zasiedlali mieszczanie, którym nadawano zbliżone prawa, wywodzące się ze zwyczajów prawnych gmin funkcjonujących na terenie Cesarstwa (różne odmiany tzw. prawa niemieckiego, fryzyjskiego, walońskiego).
Samowola prawna
Brak spisanego prawa w przypadku poddanych zawsze mógł prowadzić do nadmiernych żądań ich właścicieli. Ostro przedstawił to w XII wieku opat Cluny [czy. kluńi] Piotr Czcigodny w swoim liście:
Piotr Czcigodny z Cluny o nadużyciach świeckich możnych
Wiadomo jest przecież wszystkim, w jaki sposób świeccy panowie władają poddanymi i poddankami. Nie zadowalają się bowiem ich zwyczajnymi i należnymi usługami, lecz zawsze przywłaszczają sobie bezlitośnie i majątek wraz z ludźmi, i ludzi wraz z majątkiem. [...] oprócz zwykłych danin jeszcze trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki, dręczą niezliczonymi powinnościami, nakładają ciężary ogromne i nieznośne. W ten sposób zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi, do ucieczki na obczyznę i co jest rzeczą jeszcze gorszą, nie lękają się sprzedać samych ludzi, których Chrystus odkupił tak drogą ceną, krwią swoją, za cenę tak podłą, to jest pieniądze.
1 Źródło: Piotr Czcigodny z Cluny o nadużyciach świeckich możnych, [w:] Teksty źródłowe do historii powszechnej wieków średnich, red. J. Garbacik, K. Pieradzka, Kraków 1978, s. 87.
RNs11etCvzI0l1
Ćwiczenie 11
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy. Wskaż z poniższych odpowiedzi te, które pasują do sekcji:
"Złe postępowanie możnych wobec chłopów" i "Reakcja chłopów".
Odpowiedzi:
trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki
dręczą niezliczonymi powinnościami,
nakładają ciężary ogromne i nieznośne
nie lękają się sprzedać samych ludzi
zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi,
do ucieczki na obczyznę
Przeczytaj powyższy tekst źródłowy. Wskaż z poniższych odpowiedzi te, które pasują do sekcji:
"Złe postępowanie możnych wobec chłopów" i "Reakcja chłopów".
Odpowiedzi:
trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki
dręczą niezliczonymi powinnościami,
nakładają ciężary ogromne i nieznośne
nie lękają się sprzedać samych ludzi
zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi,
do ucieczki na obczyznę
Uzupełnij tabelę, przenosząc z tekstu odpowiednie fragmenty.
nie lękają się sprzedać samych ludzi, do ucieczki na obczyznę, nakładają ciężary ogromne i nieznośne, trzy albo cztery razy w roku, ilekroć zechcą, grabią ich majątki, zmuszają ich bardzo często do porzucenia własnej ziemi,, dręczą niezliczonymi powinnościami,
Złe postępowanie możnych wobec chłopów
Reakcja chłopów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Również sytuacja prawna włościanwłościaninwłościan, niemal w każdym regionie, była odmienna, mimo stopniowego ujednolicania zobowiązań i praw mieszkańców wsi w okresie XI–XIII wieku. Dodatkowo sytuację stanu trzeciego komplikowały wewnętrzne konflikty targające mieszczaństwem i chłopstwem. W miastach zamożniejsi kupcy (patrycjat) byli stale skłóceni z uboższymi rzemieślnikami (plebs). We wsiach sołtysi oraz zamożni, wolni kmiecie dominowali nad robotnikami rolnymi nieposiadającymi ziemi. Owszem, wszystkich potrafił połączyć sprzeciw wobec nadmiernemu wyzyskowi chłopów ze strony możnych, ale ruchy te, choć gwałtowne, z powodu wewnętrznych podziałów zawsze były krótkotrwałe. Nie mogły stać się początkiem stałej reprezentacji politycznej.
włościanin
włościanin - inaczej chłop, rolnik
R1M4VwbGkk2OV1
Ćwiczenie 12
Władcy, zgadzając się na powstanie stanów, wyrażali też zgodę na przyznawanie im przywilejów prawnych i ekonomicznych. Te tak zwane immunitety początkowo osłabiały dochody królewskie. Ale równocześnie pozwalały na budowanie poparcia społecznego, zarówno politycznego, jak i ekonomicznego, dla zamierzeń władcy sprzecznych z interesem jego możnych lenników. Nieprzypadkowo to królowie francuscy pierwsi zwołali polityczną reprezentację stanów, tak zwane Stany Generalne, odpowiednik dzisiejszego parlamentu. W oparciu o decyzje stanów, zazwyczaj akceptujących królewskie prośby o dodatkowe podatki, władcy mogli uniezależnić się od wpływowych możnowładców.
Anglia i Francja
Początki angielskiego parlamentu historycy wiążą z wydaniem przez Jana bez Ziemitd6T8lKotV_000tp006Jana bez Ziemi w 1215 roku, pod naciskiem możnych, Wielkiej Karty Swobódtd6T8lKotV_000tp007Wielkiej Karty Swobód. Najważniejszą rolę w ograniczaniu samowoli władcy odgrywała rada królewska. Natomiast reprezentantów zarówno rycerstwa, jak i miast po raz pierwszy wezwano do spotkania i działania jako parlament dopiero w 1264 roku. Parlament obradował rok później, ale bardzo krótko (20.01–15.02.1265). Jednak zasady jego zwoływania posłużyły za podstawę do określenia przez króla Edwarda I w 1295 roku modelu parlamentu. Reprezentanci stanów mieli doradzać władcy, ale w praktyce także kontrolować poczynania władzy królewskiej. W taki sposób powstały podwaliny angielskiej demokracji.
RTWjHKKi9ZNgZ1
Ćwiczenie 13
Ćwiczenie 13
Jaka była pozycja króla w Anglii po ustanowieniu Wielkiej Karty Swobód? Napisz swoją odpowiedź i uzasadnij ją.
R1VLs27nFemaS
Skorzystaj z informacji zawartych w tej lekcji.
Król był zwierzchnikiem wszystkich stanów.
Przy całym zróżnicowaniu sytuacji jedno było pewne: powstanie stanów zmieniło gruntownie kształt życia politycznego w Europie. Po okresie rozpadu wspólnoty, w obliczu słabości aparatu państwa, nastał czas ponownego organizowania społeczeństwa w większe grupy. Tyle, że jedyną instytucją scalającą te grupy był król, władca stojący ponad podziałami stanowymi. Poprzez relacje z nim, nie zawsze przyjazne, nawet odseparowane przywilejami stanowymi grupy podejmowały współpracę. Wspólne działanie okazywało się dużo bardziej wydajne niż system oparty na więziach osobistych.
td6T8lKotV_000tp006
(1166–1216) – król angielski (od 1199 r.). Za rządów brata, Ryszarda Lwie Serce, wzniecił bunt, który został zdławiony. Po śmierci Ryszarda objął tron. W czasie swoich rządów utracił kontrolę nad Normandią i innymi ziemiami na kontynencie na rzecz króla Francji. W obliczu buntu możnych w 1215 roku wydał przywilej – Wielką Kartę Swobód.
td6T8lKotV_000tp007
przywilej wydany 15 czerwca 1215 roku przez angielskiego króla Jana Bez Ziemi pod naciskiem możnych królestwa. Król wyraził w niej zgodę na ograniczenie swoich praw na rzecz możnych. Między innymi w ręce rady królewskiej złożonej z możnych przekazał zgodę na pobór podatków. Zobowiązał się także sądzić wolnych wyłącznie według prawa danego regionu, nie według swojej woli.
Wykorzystanie przedstawicieli stanów jako 'głosu ludu' popierającego monarchę zapoczątkował król francuski Filip IVtd6T8lKotV_000tp008Filip IV. Nie był on w żadnym wypadku demokratą. Przeciwnie, jego celem było stworzenie monarchii, w której król byłby jedynym źródłem władzy nad wszystkimi poddanymi. Zgromadzenie przedstawicieli stanów, tak zwane Stany Generalne, miało mu jedynie dać do ręki argumenty w walce z opozycją. Dlatego pierwszy raz zwołał je w 1302 roku, gdy spierał się z papieżem o prawo do nakładania podatków na duchowieństwo. W skład tego zgromadzenia weszli możni świeccy i duchowni oraz reprezentanci najważniejszych miast królewskich. Króla bezsprzecznie poparto. Sześć lat później Stany Generalne poparły jego plan likwidacji zakonu templariuszy i przejęcia ich majątków.
td6T8lKotV_000tp008
(1268–1314) – król Francji (od 1285 r.). Dążył do wzmocnienia władzy centralnej, osłabienia niezależności możnych i Kościoła. Odpowiedzialny za przeniesienie siedziby papieża z Rzymu do Awinionu (1309 r.) i zapoczątkowanie 'niewoli awiniońskiej' papieży. Doprowadził do procesu członków zakonu templariuszy, by przejąć majątek zakonny.
Zamiast podsumowania
Ćwiczenie 14
W 1968 roku we Francji został wprowadzony do obiegu znaczek pocztowy z postacią króla Filipa IV przewodzącego obradom Stanów Generalnych w 1302 roku. Zapoznaj się z historią Francji w tym okresie i zaproponuj uzasadnienie takiej decyzji. Wyjaśnij, dlaczego właśnie: w tamtym czasie, ten król i to zgromadzenie miało takie znaczenie dla Republiki?
R5FKDTEFrfrv7
Zastanów się nad porównaniem ustrojów sprawowania władzy. W przypadku monarchii prerogatywy władzy należały przede wszystkim do króla, w przypadku ustroju republikańskiego następował podział prerogatyw władzy.
Ustrój Republiki w ten sposób uhonorował francuskiego króla, który wyraził zgodę na współudział w sprawowaniu władzy innych stanów społecznych, niezależnie od skali.
Polecenie 1
Przeprowadź z kolegami debatę na forum klasy. Najpierw podzielcie się na dwie grupy. Pierwsza z nich przygotuje argumenty za następującym twierdzeniem:
'Stany Generalne zmieniły formę sprawowania władzy w średniowieczu'.
Druga z grup zastanowi się nad argumentem:
'Powstanie Stanów Generalnych nie miało wpływu na władzę królewską'.
Każda z grup po przygotowaniu argumentów wybiera trzech przedstawicieli do dyskusji. Dyskusję prowadzi nauczyciel. Kolejność wygłaszania argumentów jest losowana przez nauczyciela. Następnie każda z 'trójek' ma 1 minutę na podsumowanie swoich argumentów.
Nauczyciel przeprowadza głosowanie na forum klasy. Decyduje zwykła większość głosów.
R175VlDWoZf0T
Zapoznaj się z poniższą ilustracją, a następnie wykonaj ćwiczenie.
RnKamE6t58Ofx
RAStF6PDvgL0u
Ćwiczenie 15
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Porównaj dwa symboliczne przedstawienia Europejczyków powstałe u schyłku XV wieku (drzeworyt ukazujący podział społeczności według pewnych kategorii) i na przełomie XX/XXI wieku (humorystyczne przedstawienie narodów Europy według ich stereotypowych cech w oczach innych mieszkańców Europy). Wskaż w tabeli właściwe określenia.
są pod opieką, dzielą się według, ich cechy wynikają z, kierują nimi, przynależności do narodu
Mieszkańcy Europy
XV wiek
XX/XXI wiek
są pod opieką
dzielą się według
przynależności do narodu
ich cechy wynikają z
kierują nimi
ĆWICZENIE: ćwiczenie Odmienne społeczności Europejczyków dawniej i dziś Q34
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
Porównaj obecnie funkcjonujące społeczeństwa europejskie ze średniowiecznymi. Czy określają swoją tożsamość poprzez przynależność do narodów i państw, czy grup zawodowych i społecznych? Dostrzegają działanie Opatrzności, a może podążają za przywódcami? Znajdź podobieństwa i różnice. Swoją odpowiedź uzasadnij.
RYmKYSsHkT1YP
Ostateczna przynależność Europejczyka wynikała z bycia chrześcijaninem, dopiero później była przynależność do stanu, wreszcie nacji.
Społeczeństwo u schyłku XV wieku jest pod opieką Boga, dzieli się według obowiązków wobec innych. Cechy Europejczyków wynikają z przynależności do grupy zawodowej, a kierują nimi przywódcy.
Dziś, w przypadku obywateli Unii, są to odpowiednio: bycie mieszkańcem Unii Europejskiej i przynależność do narodu. Zawód często trzeba zmieniać, a pojęcie stanu już nie istnieje.
Dzięki temu spotkaniu z historią uzyskałem lub rozwinąłem: