Obejrzyj ilustracje i zastanów się, jaką historię przedstawiają. Opowiedz ją własnymi słowami.
Spróbuj wymyślić krótką historyjkę podzieloną na sześć scenek. Weź pod uwagę następujące elementy:
mrówka ubrana w bluzę od kimona przewiązaną czarnym pasem spotyka słonia,
słoń nie jest przyjaźnie nastawiony.
Zredaguj plan wydarzeń stworzonej przez ciebie historii w poprzednim poleceniu.
Nadaj tytuł historyjce. Zapisz go tutaj lub w zeszycie.
Na podstawie opowiadania o słoniu i mrówce odpowiedz na pytania.
Kto jest narratorem opowiadania?
Jakie wydarzenie opisano w rozwinięciu?
Jak została rozwiązana sytuacja konfliktowa?
Jakie jest zakończenie opowiadania?
Dobierz właściwą odpowiedź do każdego pytania.
Wydarzenia ukazuje narrator, który może być ich uczestnikiem lub obserwatorem., To forma wypowiedzi, w której przedstawia się ciąg zdarzeń zależnych od siebie., We wstępie przedstawia się sytuację bohaterów, miejsce, okoliczności, czas., Opowiadanie składa się z trzech części: wstępu, rozwinięcia i zakończenia., W rozwinięciu opisuje się wydarzenia następujące po sobie aż do rozwiązania sytuacji, czyli do zakończenia., Każdą część opowiadania zaczyna się od akapitu., W zakończeniu można skomentować opisywaną historię, wyciągnąć wniosek.
Co to jest opowiadanie? | |
Kto ukazuje wydarzenia w opowiadaniu? | |
Z jakich części składa się opowiadanie? | |
Co rozpoczyna każdą część opowiadania? | |
Jaką sytuację należy przedstawić we wstępie? | |
Jakie opisy należy przedstawić w rozwinięciu? | |
Co należy napisać w zakończeniu? |
Do podanego fragmentu opowiadania dopisz rozwinięcie i zakończenie.
Trzymała w ręku karteczkę z adresem. Spojrzała na tablicę z nazwą ulicy i numerem domu. Odetchnęła, wszystko się zgadzało, to jest dom przy ulicy Cichej. Zerknęła na domofon, 33 nazwiska. Coś się jednak nie zgadzało, szybko policzyła piętra. Nogi jej zadrżały, pomyślała, że nie jest dobrze, bo dom miał tylko dwa piętra i poddasze. Dziewczynka o niebieskich włosach wyraźnie powiedziała, że mieszka na siódmym piętrze. Wzrok jej znowu padł na domofon, za pierwszym razem nie znalazła jej nazwiska, za drugim udało się. Miała wrażenie, że pojawiło się ono dopiero wtedy, gdy drugi raz sprawdzała spis mieszkańców. Podeszła do drzwi wejściowych, były otwarte, więc weszła do środka i skierowała się do windy. Rozejrzała się, nigdzie nie było schodów, nacisnęła guzik przywołujący windę. Kiedy wsiadła, drzwi bezszelestnie się zamknęły. W środku unosił się upojny zapach, na ścianie nie było żadnych przycisków. Na małym stoliczku stał czarny telefon, zdjęła słuchawkę z widełek. Winda ruszyła. W słuchawce odezwał się skrzekliwy głos:
- Halo!
Przeredaguj fragment opowiadania tak, aby narratorem była dziewczynka.
Napisz tutaj lub w zeszycie opowiadanie na podstawie o mrówce i słoniu, uwzględniając poniższe punkty:
Opowiadaj z perspektywy mrówki, słonia albo niewidocznego obserwatora.
Wpleć w tekst opis miejsca (sceneria) i bohaterów zdarzeń (rozwścieczony ogromny słoń, biedna malutka mróweczka) oraz elementy grozy (nic z niej nie zostanie, rozległ się ryk, zadudniło). Opowiadanie zakończ puentą.
Wykorzystaj wybrane wyrazy i zwroty: ryknął, leżał jak długi, machnęła, świsnął, zadrżał, otrzepała ręce, mruknęła, rach‑ciach, łomot, znała wschodnie sztuki walki, wtedy, nagle, znienacka, w okamgnieniu, po chwili.
Wybierz dwa tematy i napisz opowiadania. W jednym, narratorem będziesz ty, w drugim obserwator, który nie bierze udziału w wydarzeniach.
'O krasnoludku spełniającym życzenia',
'Drzewa przemówiły',
'Czarodziejski grzebień',
'Złoty kluczyk',
'Zepsuta miotła'.