Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R2jH0gByO7qv3

Idzie mrówka przez dżunglę, czyli jak napisać opowiadanie

Ilustracja przedstawia 9 brązowych drewnianych lub kamiennych figur umieszczonych na piasku. Mają wydłużone kształty i roześmiane miny. Niektóre figury stoją, inne leżą przysypane piaskiem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Obejrzyj ilustracje i zastanów się, jaką historię przedstawiają. Opowiedz ją własnymi słowami.

RN4y8JqKqsVES
Miejsce na notatki
Polecenie 1

Spróbuj wymyślić krótką historyjkę podzieloną na sześć scenek. Weź pod uwagę następujące elementy:

  • mrówka ubrana w bluzę od kimona przewiązaną czarnym pasem spotyka słonia,

  • słoń nie jest przyjaźnie nastawiony.

R1COjPTaoYu6f
Miejsce na notatki
Polecenie 2
RpKs4kgtFyxgh
Ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności i przyporządkuj do nich właściwe podpisy. Przeczytaj powstałą w ten sposób historyjkę. Czy twoja była podobna? Jeśli nie, czym się różniła? Propozycje Idzie mrówka przez dżunglę., Spotyka ogromnego słonia., Słoń chce, żeby zeszła mu z drogi., Mrówka zna wschodnie sztuki walki i..., Słoń otrzymuje cios i wylatuje w powietrze., Słoń leży na ziemi. Mrówka stoi na nim i mówi: "Takie są prawa dżungli".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2

Zredaguj plan wydarzeń stworzonej przez ciebie historii w poprzednim poleceniu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1

Nadaj tytuł historyjce. Zapisz go tutaj lub w zeszycie.

R1ToAYTiWslCN
Miejsce na notatki
RptP0SNVMB0cg
Ćwiczenie 2
Przeczytaj tekst opowiadania o słoniu i mrówce. Zaznacz kolorem zielonym wstęp, czerwonym rozwinięcie, a fioletowym zakończenie. Pewnego pięknego, słonecznego poranka mrówka postanowiła poćwiczyć. Niedługo miały się odbyć Mrówkowe Zawody, była w dobrej formie. Tryskając humorem, wyszła z mrowiska i skierowała kroki w stronę polany. Zapowiadał się piękny dzień, wietrzyk lekko wiał, słońce prześwitywało przez gałęzie, polana otulona cieniem zachęcała do treningu. Mrówka dziarsko kroczyła, omijając wielkie kępy trawy. Nagle, zderzyła się z jakąś przeszkodą. Nigdy wcześniej jej tu nie było. Spojrzała w górę i zobaczyła wielkiego słonia, który stał właśnie tu, gdzie zawsze ćwiczyła. Słoń machał trąbą, wyrywał kępy trawy i wkładał je sobie do pyska, mrucząc z rozkoszą. Był również w dobrym nastroju. Widok intruza popsuł mrówce humor. Choć ogarniała ją coraz większa złość, postanowiła negocjować. Uprzejmie poprosiła słonia o opuszczenie miejsca. Ten niestety nie chciał przenieść się w inne miejsce, twierdząc, że trawa jest smaczna i zamierza kontynuować śniadanie. Nie potrafił też określić, jak długo tu pozostanie. Wściekłość mrówki rosła. Tylko w tym miejscu mogła ćwiczyć, zewsząd otaczała ją wysoka trawa, którą słoń z upodobaniem wyrywał z korzeniami i wcinał, siejąc spustoszenie. Potworzyły się wielkie doły, które były nie do pokonania przez maleńką mrówkę. Zebrała więc wszystkie siły i zastosowała na słoniu technikę karate: uderzenie z pchnięciem. Po takim ciosie, wylądował w krzakach. Minęła chwila, słoń nie ruszał się, zaniepokoiło to mrówkę. Szybko pobiegła i wdrapała się na jego grzbiet. Zmartwiła się, że zrobiła mu krzywdę, ale gdy po chwili zaczął wachlować się uszami i ruszać trąbą, uspokoiła się. Mrówka triumfowała, zadowolona wyprężyła ciało i powiedziała, że takie są prawa dżungli, silniejszy wygrywa. Słoń postanowił zadbać o formę, bo okazało się, że masa jednak przegrywa z siłą. Od tej pory trenowali razem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R81mntdKBfJak
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do fragmentów tekstu z kolumny lewej ich nazw z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 3

Na podstawie opowiadania o słoniu i mrówce odpowiedz na pytania.

  • Kto jest narratorem opowiadania?

  • Jakie wydarzenie opisano w rozwinięciu?

  • Jak została rozwiązana sytuacja konfliktowa?

  • Jakie jest zakończenie opowiadania?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
RgYfWqFElKAda
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do pytań z kolumny lewej właściwych odpowiedzi z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2YBLpMgKxeAF11
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Pixabay, domena publiczna.
Rq0AJ75zkUU47
Ilustracja przedstawia czarne napisy na białym tle. Treść opowiadania: "Nakrapiana sierotka", a obok numer 5 "To był pierwszy wakacyjny weekend, który tradycyjnie spędzaliśmy ze znajomymi rodziców na Kaszubach. W planach mieliśmy ognisko, gdyż zbliżała się wigilia św. Jana. W tym regionie Polski w noc przesilenia letniego, z 23 na 24 czerwca, pali się ogniska. Bardzo lubię ten zwyczaj.", a obok punkt 1. "Zapowiadał się ładny dzień, do wieczora daleko. Dorośli byli zajęci porządkowaniem działki i letniego domku. Słychać było warczenie kosiarek i pił motorowych. Postanowiliśmy z braćmi wybrać się na pagórkowate łąki rozciągające się na skraju lasu. Stamtąd rozpościerał się piękny widok na okolicę.", a obok punkt 2. "Gdy wspięliśmy się na pagórek, zobaczyliśmy dwie panie z psami na smyczy. Były czymś zajęte, pochylały się nad kępą trawy, robiły zdjęcia. Kiedy podeszliśmy bliżej, okazało się, że w trawie leżał koziołek. Drżał i przerażonym wzrokiem patrzył na nas, pewnie bał się warczących psów. Zaczęliśmy zastanawiać się, co zrobić z koziołkiem. Jedna z pań miała pomysł, aby wziąć go do weterynarza. Wtedy przypomniały mi się słowa babci, że nie wolno zabierać leśnych zwierząt, a nawet ich dotykać. Babcia wychowywała się w leśniczówce i często nam opowiadała o zwyczajach dzikiej zwierzyny. Samice saren, czy zajęcy często zostawiają swoje dzieci w trawie i idą żerować w różne miejsca, ale krążą w pobliżu niewidoczne dla człowieka. Takich maluchów nie wolno dotykać, aby nie zostawić ludzkiego zapachu na sierści, bo matka będzie miała kłopoty z jego rozpoznaniem. Obie panie zgodziły się z tym.", a obok punkt 3 "Odeszliśmy, aby nie niepokoić zwierzęcia. Postanowiliśmy, że jutro zajrzymy w to miejsce, aby sprawdzić, co się dzieje z koziołkiem. Nocne zabawy przy ognisku nie pociągały nas tak bardzo, jak kiedyś, bo ciągle myśleliśmy o pozostawionym w trawie zwierzątku. Rano pobiegliśmy na łąkę, ale na szczęście już go nie było. Brat zauważył, że na skraju lasu pasą się dwie sarny, to był koziołek z mamą. Jak to dobrze, że nie dotknęliśmy malucha.", a obok punkt 5.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1cWjz3XzxEik
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1HJ9DK43ywNp
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDS6QiWgNkU7n
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Do podanego fragmentu opowiadania dopisz rozwinięcie i zakończenie.

Trzymała w ręku karteczkę z adresem. Spojrzała na tablicę z nazwą ulicy i numerem domu. Odetchnęła, wszystko się zgadzało, to jest dom przy ulicy Cichej. Zerknęła na domofon, 33 nazwiska. Coś się jednak nie zgadzało, szybko policzyła piętra. Nogi jej zadrżały, pomyślała, że nie jest dobrze, bo dom miał tylko dwa piętra i poddasze. Dziewczynka o niebieskich włosach wyraźnie powiedziała, że mieszka na siódmym piętrze. Wzrok jej znowu padł na domofon, za pierwszym razem nie znalazła jej nazwiska, za drugim udało się. Miała wrażenie, że pojawiło się ono dopiero wtedy, gdy drugi raz sprawdzała spis mieszkańców. Podeszła do drzwi wejściowych, były otwarte, więc weszła do środka i skierowała się do windy. Rozejrzała się, nigdzie nie było schodów, nacisnęła guzik przywołujący windę. Kiedy wsiadła, drzwi bezszelestnie się zamknęły. W środku unosił się upojny zapach, na ścianie nie było żadnych przycisków. Na małym stoliczku stał czarny telefon, zdjęła słuchawkę z widełek. Winda ruszyła. W słuchawce odezwał się skrzekliwy głos:

- Halo!

RnKZhaTifVQLF
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Przeredaguj fragment opowiadania tak, aby narratorem była dziewczynka.

Rq69wrMEWi65Q
Miejsce na notatki ucznia.
R8gbAmKfOxQ28
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Napisz tutaj lub w zeszycie opowiadanie na podstawie o mrówce i słoniu, uwzględniając poniższe punkty:

  • Opowiadaj z perspektywy mrówki, słonia albo niewidocznego obserwatora.

  • Wpleć w tekst opis miejsca (sceneria) i bohaterów zdarzeń (rozwścieczony ogromny słoń, biedna malutka mróweczka) oraz elementy grozy (nic z niej nie zostanie, rozległ się ryk, zadudniło). Opowiadanie zakończ puentą.

  • Wykorzystaj wybrane wyrazy i zwroty: ryknął, leżał jak długi, machnęła, świsnął, zadrżał, otrzepała ręce, mruknęła, rach‑ciach, łomot, znała wschodnie sztuki walki, wtedy, nagle, znienacka, w okamgnieniu, po chwili.

R1dTS4IshsEtT
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Wybierz dwa tematy i napisz opowiadania. W jednym, narratorem będziesz ty, w drugim obserwator, który nie bierze udziału w wydarzeniach.

  • 'O krasnoludku spełniającym życzenia',

  • 'Drzewa przemówiły',

  • 'Czarodziejski grzebień',

  • 'Złoty kluczyk',

  • 'Zepsuta miotła'.

RAKAUsWfvNhAY
Miejsce na notatki