Ilustracja interaktywna
Zapoznaj się z ilustracją interaktywną. Następnie zdefiniuj: ethos, logos i pathos. Wskaż różnice między tymi funkcjami retoryki.
Zapoznaj się z ilustracją interaktywną. Następnie zdefiniuj: ethos, logos i pathos. Podaj różnice między tymi funkcjami retoryki.
Trzy funkcje retoryki
Według Arystotelesa retoryka pełni trzy ważne funkcje: ethos, logos i pathos . Są to sposoby perswazji służące do przekonania odbiorców i wciąż pozostają aktualne w tworzeni perswazyjnych i pięknych przemówień. Zdaniem Cycerona, dobry retor powinien łączyć wszystkie trzy funkcje w jednej mowie. Wytrawny mówca będzie umiał grać tymi wymiarami języka, aby służyć swoim perswazyjnym celom.
Pathos ma przekonywać, odwołując się do emocji widza. Użycie tego narzędzia z pewnością z większym prawdopodobieństwem zwiększy szanse na wpłynięcie na odbiorców
Pathosuoddziałuje na odbiorców, sprawiając, że: rozumieją punkt widzenia przemawiającego, akceptują jego argumenty, pozytywnie odpowiadają na jego prośby. 2. Jak zwiększyć pathos? Zdjęcie przedstawia zdjęcie małego, białego kotka. Wzrok kotka skierowany jest w górę. Oczy kotka są niebieskie. Kotek opiera się o oparcie pokryte centkowaną tkaniną. Tło zdjęcia jest ciemne. Opis: Pamiętaj, że pomoce wizualne mogą czasami oddziaływać silniej niż słowa. Używaj słów naładowanych emocjonalnie, na przykład powiedz „Ten pędzel ratuje życie” zamiast „Ten pędzel jest dobry”. Nadawaj wypowiedziom emocjonalny charakter używając wyrazistych i zmysłowych słów, które pozwolą odbiorcom doświadczyć emocji. Na przykład „Zapach ciasta babci” przywoła, miejmy nadzieję, dobre wspomnienia i wywoła emocje. Używaj analogii i metafor poprzez łączenie swoich twierdzeń z czymś, co słuchacze już wiedzą i co mocno odczuwają. Gdy mówisz o czymś, czego chcesz się pozbyć, powiedz „to jest trujące” zamiast „to jest okropne”. Wykorzysta to emocje odbiorców, wywołanych znaczeniem słowa „trucizna”. Upewnij się, że emocje, które chcesz wywołać, jest odpowiednia do kontekstu: pozytywne emocje, takie jak radość, powinny być powiązane z przekonaniami, które prezentujesz; negatywne emocje, takie jak gniew, powinny zostać powiązane z sytuacją, której chcesz się pozbyć. Dopasuj to, co mówisz, do mowy ciała i mimiki twarzy. Możesz skupić się na nadziejach słuchaczy, opisując pozytywną przyszłą sytuację, jeśli zastosują się do proponowanych działań.
Pathos ma przekonywać, odwołując się do emocji widza. Użycie tego narzędzia z pewnością z większym prawdopodobieństwem zwiększy szanse na wpłynięcie na odbiorców
Pathosuoddziałuje na odbiorców, sprawiając, że: rozumieją punkt widzenia przemawiającego, akceptują jego argumenty, pozytywnie odpowiadają na jego prośby. 2. Jak zwiększyć pathos? Zdjęcie przedstawia zdjęcie małego, białego kotka. Wzrok kotka skierowany jest w górę. Oczy kotka są niebieskie. Kotek opiera się o oparcie pokryte centkowaną tkaniną. Tło zdjęcia jest ciemne. Opis: Pamiętaj, że pomoce wizualne mogą czasami oddziaływać silniej niż słowa. Używaj słów naładowanych emocjonalnie, na przykład powiedz „Ten pędzel ratuje życie” zamiast „Ten pędzel jest dobry”. Nadawaj wypowiedziom emocjonalny charakter używając wyrazistych i zmysłowych słów, które pozwolą odbiorcom doświadczyć emocji. Na przykład „Zapach ciasta babci” przywoła, miejmy nadzieję, dobre wspomnienia i wywoła emocje. Używaj analogii i metafor poprzez łączenie swoich twierdzeń z czymś, co słuchacze już wiedzą i co mocno odczuwają. Gdy mówisz o czymś, czego chcesz się pozbyć, powiedz „to jest trujące” zamiast „to jest okropne”. Wykorzysta to emocje odbiorców, wywołanych znaczeniem słowa „trucizna”. Upewnij się, że emocje, które chcesz wywołać, jest odpowiednia do kontekstu: pozytywne emocje, takie jak radość, powinny być powiązane z przekonaniami, które prezentujesz; negatywne emocje, takie jak gniew, powinny zostać powiązane z sytuacją, której chcesz się pozbyć. Dopasuj to, co mówisz, do mowy ciała i mimiki twarzy. Możesz skupić się na nadziejach słuchaczy, opisując pozytywną przyszłą sytuację, jeśli zastosują się do proponowanych działań.
Wyjaśnij, co sprzyja estetyce przemówienia? Jakich narzędzi językowych należy użyć, by osiągnąć zamierzony efekt?