Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zapoznaj się z poniższym materiałem:
Trudna sztuka przemawianiaP1CeA3XPQTrudna sztuka przemawiania

Retoryka

Przekonujące mówienie jest potrzebne w wielu sytuacjach: w trakcie przemówień, podczas wypowiadania się na istotne dla nas tematy, w targowaniu się ze sprzedawcą a nawet gdy dyskutujemy ze znajomymi. Istnieje metodametodametoda, która pozwoli nam rozwijać tę umiejętność a jest nią retorykaretorykaretoryka.

Retoryka to nauka i sztuka przekonującego pisania i mówienia. Jej celem jest informowanie, edukowanie, przekonywanie lub motywowanie określonych odbiorców w określonych sytuacjach. Powstała w starożytnej Grecji, a następnie została udoskonalona i skodyfikowana przez Rzymian

Kwintylian Kształcenie mówcy, Księgi I, II, X

Czyż do mów sądowych nie wplata się raz po raz jakiejś partii pochwalnej albo słów nagany i potępienia? A ogólne owe ustępy schematyczne, owe loci communesloci communes, czyż nie znajdują zastosowania jako integralne części składowe przemówień sądowych? Mogą one tutaj być wymierzone przeciw wadom ludzkim, i takie, jak czytamy, układał Cyceron. Mogą też mieć za przedmiot ogólne roztrząsanie różnych problemów [...]. Jest to przecież broń, którą trzeba mieć zawsze pod ręką, aby jej w każdej chwili można było użyć, gdy tego rzecz będzie wymagać.

kwi Źródło: Kwintylian, Kształcenie mówcy, Księgi I, II, X, tłum. M. Brożek, Wrocław 1951.

Przygotowanie

Rg3jiA1TTjhJq
Retoryka od samego początku pełniła trzy funkcje, które miały wpływać na poznanie, odczuwanie i przeżywanie. jej zadaniem było oddziaływanie na rozum, wolę i uczucia adresatów.
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/, domena publiczna.

Aby użyć retoryki w przemówieniu, musisz zastanowić się nad kilkoma aspektami swojej  przemowy.

  • Przeanalizuj sytuację, w której się znajdujesz. Twoje przemówienie będzie skuteczne, jeśli będzie odpowiadało na sytuację retoryczną, czyli kontekst wypowiedzi;

  • określ, co należy przekazać i zbierz na ten temat jak najwięcej informacji. Pamiętaj żeby zapoznać się z poglądami przeciwnymi niż te, które reprezentujesz;

  • upewnij się, że potrafisz użyć odpowiednich narzędzi retorycznych, które pomogą zbudować strategię wypowiedzi.

Sytuacja retoryczna

Analizując sytuację w której będziesz przemawiać, pomyśl o następujących kwestiach:

R16ckDHV3srzi1
Cyceron twierdził: „jeden tylko styl oratorski nie wystarczy dla każdej sprawy, każdej publiczności, każdego mówcy, każdej okazji”.
Cyceron: De oratore
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/, domena publiczna.
  • Kim jesteś jako retor (osoba przemawiająca do publiczności)? Twoje cechy, które ujawnisz i przekonania, które reprezentujesz będą miały wpływ na to, co zdecydujesz się powiedzieć. Znaczenie mogą mieć reprezentowana grupa społeczna bądź narodowość, edukacja, doświadczenie a nawet płeć, wiek i status ekonomiczny.

  • Kim jest publiczność? Ludzie, do których będziesz przemawiać też posiadają swoje przekonania i cele. Zazwyczaj jest tak, że te same czynniki, które wpływają na odbiorców, wpływają też na retora. Zastanów się więc nad tym, co już wie publiczność. Jakie ma oczekiwania? Jakie może mieć pytania lub zastrzeżenia? W jakich przypadkach możesz dostosować się do oczekiwań odbiorców a kiedy zechcesz je zmienić? 

  • Jaka jest sytuacja? Dlaczego istnieje potrzeba wygłoszenia przemówienia? Czy mogą na nie wpłynąć bieżące wydarzenia, miejsce, sytuacja polityczna? Gdzie i kiedy odbywa się przemówienie?

  • Jaki jest temat przemówienia? Temat musi być odpowiedni dla retora, jego publiczności i adekwatny do sytuacji. Zastanów się więc, co poprzez swoje przemówienie chcesz zrobić dla odbiorców. Przeanalizuj też te elementy przemowy, które należy mocno podkreślić lub wykluczyć.

  • Jaki jest cel przemowy? Należy przygotować przemówienie w zależności od tego, czy chcesz kształcić, bawić, namówić do czegoś swoją publiczność lub podżegać ją do działania .

Pięć zadań retoryki

Sposób konstruowania skutecznej przemowy opiera się o regułę pięciu zadań. Przedstawia ona kolejno następujące etapy retorycznego postępowania. Należy zachować kolejność zadań, by dobrze przygotować i przedstawić przemowę.

RktJlY39u8bgm1
Jedno z podstawowych twierdzeń retoryki głosi, że retor nie wymyśla tematu ani treści przemówienia, ale je „wynajduje” w otaczającej rzeczywistości, pamięci i tzw. „miejscach wspólnych”.
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
  1. InwencjainwencjaInwencja
    Jest ważnym zadaniem, które należy wykonać na początku. Inwencja jest narzędziem pozwalającym rozwijać argumentację. W tym celu należy wybrać odpowiednią treść i uwzględnić wszystko, co powinno zostać powiedziane a co jest w wypowiedzi zbędne. Na tym etapie retor powinien dobrze poznać temat i zgromadzić przemawiające za nim argumenty. W tym zadaniu należy również zastanowić się nad równowagą między tym, co publiczność powinna usłyszeć, a tym, co do powiedzenia ma retor.

  2. DyspozycjadyspozycjaDyspozycja
    Po ustaleniu treści przemówienia następuje proces uporządkowania przemowy w taki sposób, aby wywarła największy wpływ na publiczność. Przemowa powinna składać się z pięciu części: wstępu, narracji, argumentacji, refutacjirefutacjarefutacji i zakończenia. Dzięki przestrzeganiu reguł dyspozycji wypowiedź powinna stać się zrozumiała. Każdy motyw powinien zostać przygotowany pod kątem wyprowadzenia, rozwinięcia, wzmocnienia lub złagodzenia myśli i słów. Należy również opracować harmonijnie całość przemowy. Każde zdanie powinno wynikać z poprzedniego i powinny być stopniowane według siły argumentów, by w końcu zostały podsumowane w jednym wniosku.

  3. ElokucjaelokucjaElokucja
    Na zadaniu elokucji spoczywa ciężar zdecydowania o tym, jak przedstawić wybrane argumenty oraz przewidywanie, jak publiczność zareaguje na wybrane przez słowa. Na tym etapie powinno się opracować odpowiednie środki stylistyczne oraz narzędzia multimedialne, które pozwolą wzmocnić emocje odbiorców.

  4. MemoriamemoriaMemoria
    Głównym zadaniem na tym etapie jest zapamiętanie treści przemówienia. Większość retorów uważa, że poza użyciem pamięci naturalnej należy poznać również różne techniki zapamiętywania, które mogą okazać się bardzo przydatne w trakcie wygłaszania mowy.

  5. AkcjaakcjaAkcja
    To już ostatni etap, w którym retor powinien rozważyć w i opracować przedstawienie: gesty, kontakt wzrokowy, sposób wymowy, ton i tempo wypowiedzi .

Tryby i cele retoryczne

Tryby retoryczne to sposób zorganizowania przemowy stosowane w celu wywołania określonego efektu wśród publiczności.

Rz2lpcKLizLlX
Retoryka to nie tylko narzędzie używane w przemówieniach. Używasz jej w życiu codziennym, kiedy np. opowiadasz innym osobom tylko o pewnych fragmentach swojego weekendu.
Źródło: pixabay, domena publiczna.
R1QyDTIVuRfOQ
Narracja Opowiadanie historii lub opowiadanie o wydarzeniu. Narracja posługuje się faktami: opowiada co się co, gdzie i kiedy się wydarzyło. Jej zadaniem jest porządkowanie informacje w logicznym porządku (zazwyczaj chronologicznym). W trakcie narracji jest stosowany opis przedstawiający osobę, miejsce, przedmiot lub wydarzenie. Pomaga to widzom wyobrazić sobie, co jest opisywane. Retor powinien w trakcie narracji używać precyzyjnych czasowników i rzeczowników oraz żywych przymiotników. Szczególnie przydatne jest odnoszenie się do zmysłów.
Celem narracji jest wywołanie określonych emocji u publiczności., Argumentacja i perswazja Argumentacja może zostać przeprowadzona na kilka sposobów:
– poprzez argumenty indukcyjne, które powstają w wyniku tworzenie uogólnień na podstawie dowodów. Na przykład: „Wszystkie parki rozrywki, w których byłem, były bezpieczne. To jest park rozrywki. Więc musi być bezpieczny”;
– poprzez argumenty dedukcyjne, które pozwalają formułować wnioski z uogólnień. Na przykład. „Nie lubię ruchliwych miejsc. To centrum handlowe jest bardzo ruchliwe. Więc nie spodoba mi się to centrum handlowe”.
– poprzez perswazję, która jest rodzajem argumentacji z wezwaniem do działania skierowanym do odbiorców.
Celem argumentacji i perswazji jest skłonienie publiczności do wyrażenia zgody lub do działania., Przykłady Przykłady stosuje się by do wyjaśnienia ogólnej idei lub jakiegoś stwierdzenia. Im silniejszy dowód, tym większe prawdopodobieństwo, że publiczność rozważy przedstawione argumenty. Retor powinien używać dowodów odpowiednich dla twojego tematu i odbiorców.
Celem podawania przykładów jest zapewnienie wiarygodności wypowiedzi i argumentów oraz lepsze zrozumienie argumentów przez odbiorców., Definicje Należy wyjaśnić publiczności, co słowo lub pomysł oznacza dla retora i odbiorców. Pozwala to chociażby wyjaśnić termin, który jest często używany niepoprawnie (np. słowo „depresja”) lub przedstawić taki aspekt terminu, który jest ważny dla znaczenia przemowy. Poprzez wyjaśnienie terminu, odbiorcy mogą pomyśleć o tej koncepcji w inny sposób.
Celem definiowania jest przedstawianie rzeczy z punktu widzenia retora., Związek przyczynowo-skutkowy oraz analiza procesu Badanie przyczyn sytuacji i jej konsekwencji. Przyczyny pomagają zrozumieć, dlaczego coś się wydarzyło, a skutek pomaga zrozumieć, co może się stać lub co się stało. Szczególnie przydatne jest, gdy retor może pokazać związek przyczynowo-skutkowy, którego publiczność wcześniej nie zauważyła, ponieważ pomaga to odbiorcy zobaczyć sytuację w inny sposób. Wyjaśnienie, w jaki sposób zachodzi określone wydarzenie jest również ważne wyjaśnienia sytuacji.
Celem przedstawiania związków przyczynowych i analizowania procesów jest określenie, w jaki sposób różne zdarzenia są ze sobą powiązane.
Celem retora jest dostarczenie jasnych informacji, tak aby odbiorcy mogli w pełni zrozumieć wypowiedź i zawarte w niej argumenty (im więcej odbiorcy zrozumieją, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaną przekonani do racji mówcy)., Porównanie i kontrast Porównanie dotyczy podobieństw, a kontrast dotyczy różnic. Im bardziej rozbieżne początkowo wydają się przedstawiane rzeczy, tym ciekawsze będzie przyjrzenie się podobieństwom a tym samym wzbudzenie zainteresowania wśród odbiorców.
Celem porównywania jest ogólnie pokazanie czegoś, co jest lepsze od innego ujęcia oraz nieoczekiwanych podobieństw lub pomoc widzom w zrozumieniu osoby, miejsca, idei itp. w odniesieniu do innych osoby, miejsca, idei itp.
Polecenie 1

Po zapoznaniu się z informacjami, spróbuj przygotować schemat własnego przemówienia wykorzystując poznane narzędzia retoryczne.

RhcSuLdj0RSml
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Słowniczek

metoda
metoda

(gr. methodos – badanie) świadomie stosowany sposób postępowania mający prowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu

loci communes
loci communes

(łac. miejsca wspólne) rodzaj toposu; powtarzające się w literaturze postaci, motywy, sytuacje, wskazujące na istnienie pewnych schematów myślenia, postrzegania i przedstawiania rzeczywistości

retoryka
retoryka

(łac. rhetorica) sztuka tworzenia skutecznej wypowiedzi pisemnej lub ustnej, mającej na celu przekonanie odbiorców; jest to również rodzaj refleksji teoretycznej nad sposobami komunikacji

inwencja
inwencja

(łac. inventio) retoryczna umiejętność wynajdywania i wyboru tematu, zbierania i kategoryzowania informacji i odnajdowania sposobów rozwiązania problemów

dyspozycja
dyspozycja

(łac. dispositio) inaczej kompozycja, czyli konstruowanie wypowiedzi

elokucja
elokucja

(łac. elocutio) sztuka wysławienia się i przygotowania odpowiedniego użycia słów przedstawiających myśli

memoria
memoria

(łac. memoria) inaczej mnemoniką, czyli opanowanie i zapamiętanie napisanego przemówienia

akcja
akcja

(łac. actio) wygłoszenie mowy przez retora

refutacja
refutacja

(łac. refutatio) obalenie dowodów strony przeciwnej lub odparcie czyichś zarzutów