bg‑azure

Schau dir die Bilder an. Sind dort auch deine Lieblingsfreizeitaktivitäten abgebildet?

Spójrz na ilustracje. Czy któreś z nich przedstawiają twoje ulubione zajęcia w czasie wolnym?

Mache dich mit den Beschreibungen der Illustrationen unten vertraut. Sind dort auch deine Lieblingsfreizeitaktivitäten abgebildet?

Zapoznaj się z opisem poniższych ilustracji. Czy któreś z nich przedstawiają twoje ulubione zajęcia w czasie wolnym?

1
Übung 1

Wie verbringen Jugendliche in Deutschland ihre Freizeit? Wähle die Prozentzahlen im Diagramm. Nutze die Informationen aus der interaktiven Illustration.

Jak nastolatki w Niemczech spędzają swój wolny czas? Wybierz wartości procentowe na diagramie. Skorzystaj z informacji zawartych na ilustracji interaktywnej.

Rw2MWRxjKowmg
Diagram przedstawia informacje o tym, jak nastolatki w Niemczech spędzają swój wolny czas? 1. im Internet surfen, 61%, 2. Musik hören 50%, 3. sich mit Freunden treffen 17%, 4. basteln und etwas Kreatives machen 80%, 5. fernsehen 25% , 6. Bücher lesen 19%, 7. mit der Familie 61%, 8. faulenzen 94%, 9. Zeit aktiv verbringen 29%
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Übung 1

Mache dich mit den Informationen in der interaktiven Illustration vertraut. Überlege anhand der Informationen, wie Jugendliche in Deutschland ihre Freizeit verbringen. Welche von diesen Aktivitäten ist deine Lieblingsaktivität? Notiere unten.

Zapoznaj się z informacjami zawartymi w ilustracji interaktywnej. Na ich podstawie zastanów się, jak nastolatki w Niemczech spędzają swój wolny czas. Które z tych zajęć jest Twoim ulubionym? Zanotuj poniżej.

R1OR28anmyyOT
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑gray2

Jugendliche und ihre Freizeit

Młodzież i jej czas wolny

1
Tipp zur Navigation

Nutze beim Analysieren der interaktiven Illustration die Legende und die Nummern.

Analizując ilustrację interaktywną, skorzystaj z legendy i numerków.

1
R19rK2cyho8HP
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia sposoby spędzania czasu wolnego.

1. Im Internet surfen: 50 Prozent der Befragten im Alter von 12 bis 25 Jahren geben an, dass sie ihre Freizeit am liebsten im Internet verbringen. Grafika przedstawia dziewczynę siedzącą przed komputerem w słuchawkach na uszach.

2. Musik hören Hörst du gerne Musik?: Dann gehörst du zu den 57 Prozent der jungen Menschen, die diese Form der Freizeitgestaltung bevorzugen. Grafika przedstawia dziewczynę słuchającą muzyki w słuchawkach. Leży na kanapie.

3. Sich mit den Freunden treffen: 55 Prozent der befragten Jugendlichen verbringen ihre Freizeit mit Freunden. Grafika przedstawia młodych ludzi na polanie.

4. Fernsehen: 45 Prozent der jungen Menschen verbringen ihre Freizeit vor dem Fernseher, schauen sich ihre Lieblingsserien an oder starren einfach auf den Bildschirm. Grafika przedstawia dziewczynę zagryzającą talarki marchewki i oglądającą telewizję na kanapie.

5. Bücher lesen: Nur 21 Prozent der Jugendlichen lesen in ihrer Freizeit Bücher. Grafika przedstawia dziewczynę siedzącą na kocu i czytającą książkę.

6. Die Freizeit mit der Familie verbringen: Die Freizeit mit der Familie verbringen – das machen nur 23 Prozent der Befragten. Grafika przedstawia młodą parę siedzącą na kocyku w trakcie pikniku.

7. Faulenzen: 26 Prozent der jungen Menschen geben an, dass sie am liebsten einfach nichts tun. Grafika przedstawia chłopaka wylegującego się na kanapie.

8. Die Zeit im Freien aktiv zu verbringen und Sport zu treiben, sind die bevorzugten Freizeitaktivitäten von 27 Prozent der deutschen Jugendlichen. Grafika przedstawia chłopaka uprawiającego jogging.

9. Etwas Kreatives tun: Obwohl DIY immer beliebter wird, tun nur 13 Prozent der jungen Menschen in ihrer Zeit etwas Kreatives. Grafika przedstawia dziewczynę wyrabiającą dzbanek na kole garncarskim.

1
Jugendliche und ihre Freizeit
c3 Źródło: Katarzyna Walkowska, Jugendliche und ihre Freizeit, [na podstawie:] https://de.statista.com.
11
Tipp zur Grammatik
R1A5cJ0LcUDjd
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Infografika pod tytułem: Bruchzahlen und Prozentzahlen – ułamki i procenty

Ilustracja przedstawia rozmowę młodych osób: dwóch kobiet. Kobieta mówi:

ZAUWAŻ, ŻE ułamki tworzysz przez dodanie do liczebnika porządkowego
końcówki: -l.

Piszemy je dużą literą.

Zawsze są rodzaju nijakiego – rodzajnik das.

Przeanalizuj teraz podane przykłady:

1/3 – das Drittel = 33 %

3/4 – drei Viertel = 75 %

1/5 – ein Fünftel = 20 %

33 Prozent der Befragten verbringen ihre Freizeit mit Freunden.

Das ist genau ein Drittel.

Nur 13 Prozent der Befragten möchten in dieser Zeit etwas Kreatives tun.

Das ist über ein Zehntel.

Genau die Hälfte, also 50 Prozent, beschäftigt sich mit dem Computer und Internet.

Po ein Drittel/ die Hälfte używamy form czasownika w liczbie pojedynczej.

Po drei Viertel/ 21 Prozent używamy form czasownika w liczbie mnogiej.

PODSUMUJMY:

Procenty i ułamki stosujemy m.in przy podawaniu statystyki.

ZAPAMIĘTAJ:

½ – die Hälfte = 50 %

1
Übung 2

Schau dir noch einmal die Texte zu den Bildern oben an.  Entscheide: richtig oder falsch.

Spójrz jeszcze raz na teksty do ilustracji wyżej. Zdecyduj, która informacja jest prawdziwa, a która jest fałszywa.

Mache dich noch einmal mit den Texten zu den Bildern vertraut. Markiere, welche der folgenden Informationen richtig und welche falsch sind.

Zapoznaj się jeszcze raz z tekstami do ilustracji. Zaznacz, która informacja zamieszczona poniżej jest prawdziwa, a która jest fałszywa.

R7K431wklnQU1
Drei Viertel der jungen Menschen verbringen die Freizeit vor dem Fernseher. Możliwe odpowiedzi: Richtig, Falsch. Die Hälfte der Teenager ist in ihrer Freizeit online. Możliwe odpowiedzi: Richtig, Falsch. Über die Hälfte der jungen Menschen hört in ihrer Freizeit sehr gern Musik. Możliwe odpowiedzi: Richtig, Falsch. Mehr als ein Viertel der Jugendlichen liest in ihrer Freizeit Bücher. Możliwe odpowiedzi: Richtig, Falsch
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Übung 3

Du nimmst mit deiner Partnerschule aus Deutschland an dem Projekt „Wir haben viel gemeinsam“ teil. Deine Aufgabe ist, die Ergebnisse der Umfrage „Die Freizeit der Jugendlichen in Polen“ schriftlich zu präsentieren. Nutze die Informationen einer Studie von Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.

Wspólnie ze szkołą partnerską z Niemiec bierzecie udział w projekcie: „Wiele nas łączy”. Jesteś odpowiedzialny za opis wyników ankiety pt.: „Czas wolny młodzieży w Polsce”. Skorzystaj z wyników badania przeprowadzonego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży.

Badanie pokazało, że nastolatki codziennie po lekcjach:

  1. korzystają z komputera, internetu (78 proc.),

  2. słuchają muzyki (68 proc.),

  3. spotykają się ze znajomymi (60 proc.),

  4. oglądają telewizję (39 proc.),

  5. leniuchują, śpią (28 proc.),

  6. odrabiają prace domowe (28 proc.),

  7. uprawiają sport (23 proc.),

  8. spędzają czas z rodziną (21 proc.) lub chłopakiem/dziewczyną (19 proc.),

  9. grają na telefonach, tabletach (18 proc.),

  10. chodzą na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne (17 proc.).

Indeks dolny Źródło: Raport Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, https://pcyf.org.pl. Indeks dolny koniec

RntMvdRTkzKCx
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.