Ilustracja interaktywna
Schau dir die Bilder an. Sind dort auch deine Lieblingsfreizeitaktivitäten abgebildet?
Spójrz na ilustracje. Czy któreś z nich przedstawiają twoje ulubione zajęcia w czasie wolnym?
Mache dich mit den Beschreibungen der Illustrationen unten vertraut. Sind dort auch deine Lieblingsfreizeitaktivitäten abgebildet?
Zapoznaj się z opisem poniższych ilustracji. Czy któreś z nich przedstawiają twoje ulubione zajęcia w czasie wolnym?
Wie verbringen Jugendliche in Deutschland ihre Freizeit? Wähle die Prozentzahlen im Diagramm. Nutze die Informationen aus der interaktiven Illustration.
Jak nastolatki w Niemczech spędzają swój wolny czas? Wybierz wartości procentowe na diagramie. Skorzystaj z informacji zawartych na ilustracji interaktywnej.
Mache dich mit den Informationen in der interaktiven Illustration vertraut. Überlege anhand der Informationen, wie Jugendliche in Deutschland ihre Freizeit verbringen. Welche von diesen Aktivitäten ist deine Lieblingsaktivität? Notiere unten.
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w ilustracji interaktywnej. Na ich podstawie zastanów się, jak nastolatki w Niemczech spędzają swój wolny czas. Które z tych zajęć jest Twoim ulubionym? Zanotuj poniżej.
Jugendliche und ihre Freizeit
Młodzież i jej czas wolny
Ilustracja przedstawia sposoby spędzania czasu wolnego.
1. Im Internet surfen: 50 Prozent der Befragten im Alter von 12 bis 25 Jahren geben an, dass sie ihre Freizeit am liebsten im Internet verbringen. Grafika przedstawia dziewczynę siedzącą przed komputerem w słuchawkach na uszach.
2. Musik hören Hörst du gerne Musik?: Dann gehörst du zu den 57 Prozent der jungen Menschen, die diese Form der Freizeitgestaltung bevorzugen. Grafika przedstawia dziewczynę słuchającą muzyki w słuchawkach. Leży na kanapie.
3. Sich mit den Freunden treffen: 55 Prozent der befragten Jugendlichen verbringen ihre Freizeit mit Freunden. Grafika przedstawia młodych ludzi na polanie.
4. Fernsehen: 45 Prozent der jungen Menschen verbringen ihre Freizeit vor dem Fernseher, schauen sich ihre Lieblingsserien an oder starren einfach auf den Bildschirm. Grafika przedstawia dziewczynę zagryzającą talarki marchewki i oglądającą telewizję na kanapie.
5. Bücher lesen: Nur 21 Prozent der Jugendlichen lesen in ihrer Freizeit Bücher. Grafika przedstawia dziewczynę siedzącą na kocu i czytającą książkę.
6. Die Freizeit mit der Familie verbringen: Die Freizeit mit der Familie verbringen – das machen nur 23 Prozent der Befragten. Grafika przedstawia młodą parę siedzącą na kocyku w trakcie pikniku.
7. Faulenzen: 26 Prozent der jungen Menschen geben an, dass sie am liebsten einfach nichts tun. Grafika przedstawia chłopaka wylegującego się na kanapie.
8. Die Zeit im Freien aktiv zu verbringen und Sport zu treiben, sind die bevorzugten Freizeitaktivitäten von 27 Prozent der deutschen Jugendlichen. Grafika przedstawia chłopaka uprawiającego jogging.
9. Etwas Kreatives tun: Obwohl DIY immer beliebter wird, tun nur 13 Prozent der jungen Menschen in ihrer Zeit etwas Kreatives. Grafika przedstawia dziewczynę wyrabiającą dzbanek na kole garncarskim.
Jugendliche und ihre FreizeitŹródło: Katarzyna Walkowska, Jugendliche und ihre Freizeit, [na podstawie:] https://de.statista.com.
Schau dir noch einmal die Texte zu den Bildern oben an. Entscheide: richtig oder falsch.
Spójrz jeszcze raz na teksty do ilustracji wyżej. Zdecyduj, która informacja jest prawdziwa, a która jest fałszywa.
Mache dich noch einmal mit den Texten zu den Bildern vertraut. Markiere, welche der folgenden Informationen richtig und welche falsch sind.
Zapoznaj się jeszcze raz z tekstami do ilustracji. Zaznacz, która informacja zamieszczona poniżej jest prawdziwa, a która jest fałszywa.
Du nimmst mit deiner Partnerschule aus Deutschland an dem Projekt „Wir haben viel gemeinsam“ teil. Deine Aufgabe ist, die Ergebnisse der Umfrage „Die Freizeit der Jugendlichen in Polen“ schriftlich zu präsentieren. Nutze die Informationen einer Studie von Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.
Wspólnie ze szkołą partnerską z Niemiec bierzecie udział w projekcie: „Wiele nas łączy”. Jesteś odpowiedzialny za opis wyników ankiety pt.: „Czas wolny młodzieży w Polsce”. Skorzystaj z wyników badania przeprowadzonego przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży.
Badanie pokazało, że nastolatki codziennie po lekcjach:
korzystają z komputera, internetu (78 proc.),
słuchają muzyki (68 proc.),
spotykają się ze znajomymi (60 proc.),
oglądają telewizję (39 proc.),
leniuchują, śpią (28 proc.),
odrabiają prace domowe (28 proc.),
uprawiają sport (23 proc.),
spędzają czas z rodziną (21 proc.) lub chłopakiem/dziewczyną (19 proc.),
grają na telefonach, tabletach (18 proc.),
chodzą na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne (17 proc.).
Indeks dolny Źródło: Raport Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, https://pcyf.org.pl. Indeks dolny koniecŹródło: Raport Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży, https://pcyf.org.pl.
